PDA

Bekijk de volledige versie : The NeverEnding Story (member-review)



Nathan Strik
29-03-2002, 13:41
http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/neverending.jpg
Member-review door: Nathan Strik

Sprookje
Een vliegende draak met een hondekop, een supersnelle race-slak ter grootte van een bestelbusje, een monster dat stenen eet en nog veel meer rare creaturen. Dit zijn geen genetische proefdieren, maar een aantal van de vreemde wezens die je zult tegenkomen in de film The NeverEnding Story.

De kleine jongen Bastian (Barret Oliver) heeft het niet zo naar zijn zin. Zijn moeder is net overleden, wat zijn vader het liefste zo snel mogelijk vergeet, en hij wordt gepest door een stel kwajongens. Gelukkig kent hij een manier om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur, hij leest boeken. En niet zomaar boeken, nee, vooral avonturen- en fantasyboeken (20.000 Leagues Under the Sea, The Lord of The Rings, etc…). En in plaats van oefenen voor het zwemteam, tekent hij liever eenhoorns. (ik mag het jochie nu al…)
Op een dag krijgt hij een wel heel bijzonder boek in handen. Hij begint er in te lezen en raakt op een vreemde manier meer dan ooit betrokken bij het verhaal in het boek. Het boek laat hem en de kijker het verhaal van Fantasia namelijk letterlijk meebeleven. Fantasia is een prachtig rijk, met allerlei kleurrijke wezens, maar Fantasia wordt bedreigd door een boze kracht genaamd “The Nothing” die het rijk langzaam opslokt. Bastian zal de held van het boek ‘Atreyu’ (Noah Hathaway) moeten helpen om zijn opdracht tot een goed einde te brengen en Fantasia te redden van het allesvernietigende niets.

http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/n-opening.jpg
Beeldwaliteit
De DVD is uitgegeven door Dutch FilmWorks en maakt gebruik van de PAL master van Warner Brothers. Deze komt van een bijna vlekkeloze print van de film waardoor de film er gezien zijn leeftijd zeer strak uitziet. Op wat filmvlekjes na en wat beeldruis in sommige shots is het beeld perfect. Wel is soms wat lichte Edge Enhancement waarneembaar en de film is ook niet helemaal vrij van compressiefouten, maar die zijn gelukkig niet opvallend aanwezig en al helemaal niet storend. Het beeld is vrij stabiel en de kleurweergave is prima tot zeer goed. Ook is het schaduwdetail in sommige scènes enorm goed. Het enige minpunt zit hem dat ook in de vaak verouderde speciale effecten (dit is tenslotte een film uit 1984) die met zo´n scherpe transfer als deze gigantisch door de mand vallen. Maar nogmaals, dit heeft niets te maken met de beeldkwaliteit van de DVD want die is gewoon ruim voldoende.
De film is slechts in 12 hoofdstukken verdeeld, maar voor een film die slechts 93 minuten lang is, valt dit reuze mee (de vermelde speelduur van 100 minuten op de hoes is dus niet juist). De Nederlandstalige ondertiteling (Wit) is optioneel aan en uit te zetten en is goed leesbaar.

http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/n-beginning.jpg
Geluidskwaliteit
Jammer genoeg heeft het geluid niet dezelfde behandeling gekregen als het beeld. Een 5.1 remix had deze film wat extra volume kunnen geven, nu moeten we het doen met een Dolby Surround track, die wel redelijk klinkt, maar net niet de kwaliteit haalt die een goede 5.1 track wel zou hebben gehad. De film presteert wat minder goed in het laag en een LFE-kanaal was zeker geen overbodige luxe geweest. De hoge tonen zijn soms wat te sterk aanwezig. Gelukkig zijn de meeste dialogen duidelijk en goed verstaanbaar, behalve als er veel omgevingsgeluid is. Als Bastian de naam van de prinses uitroept, is hij ook niet te verstaan omdat zijn dialoog door het omgevingsgeluid wordt overstemd en dat is jammer.
De muziek klinkt wat blikkerig soms, maar dat ligt meer aan het soort muziek dat gebruikt is in de film. Samen met de speciale effecten is dit één van de dingen die de film wat gedateerd over laten komen, verder kan deze film nog aardig mee met de tijd.

Extra´s
Deze Warner-transfer is in Nederland uitgebracht door Dutch FilmWorks en helaas laten zij ons er qua extra´s een beetje karig vanaf komen. Het audiocommentaar van de Regio 1 versie staat er niet op (wat moeten wij in hemelsnaam met een Franse audiotrack?). De fotogallery ben je met 8 seconden doorheen (want dat is precies het aantal foto´s in deze gallery) en over de slechte kwaliteit van de foto´s maar niet te spreken. De foto´s die je zelf maakt van de DVD zijn nog scherper nota-bene.
Maar, eerlijk is eerlijk… voor de prijs valt het allemaal wel mee en de goede transfer van deze film is ook een heel groot pluspunt natuurlijk.

http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/princes.jpg
Beoordeling film en DVD
De film is duidelijk gericht op kinderen, maar ook ouderen kunnen nog genoeg plezier beleven aan deze film. Alhoewel de film technisch gezien duidelijk uit het begin van de 80-er jaren stamt, is het verhaal nog even boeiend als vroeger. Soms maakt het verhaal wat vreemde sprongen, maar zit vol met diepere betekenissen en is een heel positieve film. Wat me wel opviel was dat deze film nare dingen ook niet uit de weg gaat. Er is in één scène zelfs bloed te zien (nu volgens mij een taboe in de pedagogisch verantwoorde kinderfilms van tegenwoordig). Maar de boodschap die kinderen meekrijgen van deze film is positief en natuurlijk komt alles op zijn pootjes terecht… en dankzij de goede DVD transfer is deze film nu nog tijdlozer geworden…
Alhoewel wij niet het regisseurscommentaar van de Regio 1 versie krijgen, is de transfer wel erg goed. Qua extra´s dus een heel mager schijfje, maar gelukkig is de transfer anamorph breedbeeld en met optionele ondertitels en daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk. Kortom voor de lage prijs een zeer aantrekkelijk schijfje en een must voor liefhebbers van de film.

Aanrader!

Filmscore: 3.5/5
Beeldscore: 4/5
Geluidscore: 3/5
Extra´s: 0/5

BrianB
29-03-2002, 13:52
Blijf je bezig? Geintje, dit is alleen maar handig, dan heb je toch een review van een dvd die niet door dvd.nl is gereviewd. Dit is een goede film, tijdje geleden dat ik hem gezien heb, ik moest vroeger huilen toen dat paard in het moeras zinkte en die wolf vond ik ook eng (wat een kleuter was ik, he?:D ). De dvd heb ik alleen nog nergens kunnen vinden.

Luther Hartog
29-03-2002, 14:37
De dvd heb ik alleen nog nergens kunnen vinden. Bij de FRS voor 10 euro's:)

BrianB
29-03-2002, 14:49
10 Euro maar? Da's echt spotgoedkoop.

Martin de Goeij
29-03-2002, 15:14
Goed gedaan, Nathan! Mooie review, ook qua inhoud & techniek (dat beeld v.d. film hier op het forum)http://www.smilies.nl/happy/xyxthumbs.gif

Jordé den Tenter
29-03-2002, 15:15
NOG BETER 9.99 E'tjes bij de FRS;)

Jordé den Tenter
29-03-2002, 15:16
Maar Nathan waarom schrijf je de Review nu pas hij is al een hele tijd uit.
(maar ik vind dat je er wel je best op heb gedaan)

Jeroen Driessen
29-03-2002, 15:27
Maar Nathan waarom schrijf je de Review nu pas hij is al een hele tijd uit.
(maar ik vind dat je er wel je best op heb gedaan) Dit is pas ter sprake gekomen en toen dacht Nathan: "Hee, ik heb toch niks beters te doen ;), laat ik eens het goede voorbeeld stellen en een review gaan schrijven."

Ik vind dit zeer goed en hoop dat meer mensen dit gaan doen. Misschien leuk als de Crew er ook aan meewerkt door er een aparte groep van te maken : DVD member reviews...ofzo.

Zelf heb ik helaas niet het juiste spul (en genoeg verstand ervan) om een kwalitatief goede review op poten te zetten, anders zou ik het best eens doen. Er zijn toch weer een aantal mensen die je daarmee helpt. Vooral screenshots vind ik vaak erg nuttig, want dan zie je al iets van de film. Dit geeft je toch een beeld van de sfeer en type film.

Nathan Strik
29-03-2002, 15:46
Mooie review, ook qua inhoud & techniek (dat beeld v.d. film hier op het forum) Alle plaatjes heb ik gecaptured met WinDVD 2000 en staan op mijn supersnelle Chello-server, dus zolang die niet vol is, blijven de reviews komen hoor... ;)

Nathan Strik
29-03-2002, 15:52
Maar Nathan waarom schrijf je de Review nu pas hij is al een hele tijd uit. Daar zijn een paar redenen voor.
Punt 1: Ik heb de film zelf maar pas binnen...
Punt 2: Ik koop bijna geen nieuwe Regio 2 releases meer omdat ze zo duur zijn.
Punt 3: Ik probeer zoveel mogelijk een aanvulling te geven op het aanbod van reviews hier. Dus reviews van films die hier nog niet besproken zijn.

Maar gelukkig huur ik ook veel Regio 2 DVD´s, dus verwacht in de toekomst wat meer nieuwe releases ertussen te zien...

Martin de Goeij
29-03-2002, 17:49
Daar zijn een paar redenen voor.
[B]Punt 3: Ik probeer zoveel mogelijk een aanvulling te geven op het aanbod van reviews hier. Dus reviews van films die hier nog niet besproken zijn.

B]Toch ben ik benieuwd naar jouw review of "10th Kingsdom"

Jordé den Tenter
29-03-2002, 17:52
Ja lijkt mij ook wel leuk over een Review van de 10th kingdom (zonder S Martin) en ook graag 1 over Atlantis een DVD die ik volgende maand zeker ga aanschaffen.

Martin de Goeij
29-03-2002, 18:21
(zonder S martin) jaaahhaaa:) (was tiepvout:rolleyes: mijn naam is trouwens met een hoofdletter (=M):D ;) :rolleyes:

Ghast
29-03-2002, 18:29
ik had hem voor € 8,99 bij de blokker in zaandam

hoe verder ik kwam hoe duurder hij werd :)

Bart Smit € 9,99
FRS € 10,99

Dave
29-03-2002, 18:35
Heej Nathan review ziet er goed uit!!!
ga zo door, altijs welkom extra reviews!!
Film met Jeugdsentiment trouwens....

Daniël van Zanten
30-03-2002, 16:55
Martin: Goed gedaan, Nathan! Mooie review, ook qua inhoud & techniek (dat beeld v.d. film hier op het forum).

Ik ben het volledig met Martin eens.

Heb je toevallig ook de Way of the Gun in huis en komt hier ook een review van?

Of Boondock Saints?

Groeten Daniël.

Nathan Strik
30-03-2002, 19:08
Heb je toevallig ook de Way of the Gun in huis en komt hier ook een review van?

Of Boondock Saints? Helaas, deze films heb ik niet in mijn collectie (je kunt ook gewoon in mijn signature kijken welke DVD´s ik wel heb...)
Maar deze week zal ik wel weer genoeg DVD-tjes huren, dus verwacht binnenkort zeker nog een review...

Fries46
17-06-2004, 16:06
Ik heb hem onlangs bij FRS Rijswijk gekocht (€ 7,50). Geen moment spijt van. Het volgende deel staat ook al op mijn verlanglijst!
10th Kingdom nu als '3 voor 33' te koop bij FRS. Géén geld dus!
Hans