PDA

Bekijk de volledige versie : HDMI 1.3



Ronald Stiebolt
29-07-2006, 14:31
Op zoek naar een receiver met DTS-HD (zie mijn andere topic) kwam ik op een forum een posting tegen met het volgende commentaar:

"You will have to wait a year or two for receivers that support HDMI 1.3 and decode the new audio formats. Since there is limited media available and no players that fully support the new audio formats, it might be worth the wait."

Weet iemand hoe dat zit met die versies en wat maakt 1.3 dan zo bijzonder tegenover de huidige versie(s)?

Ronald Stiebolt
29-07-2006, 14:34
Hmz, misschien iets te voorbarig. Na wat Googlen vond ik onderstaande tekst op Hear.nl.

"De zeven HDMI oprichters (Hitachi, Ltd., Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. (Panasonic), Royal Philips Electronics, Silicon Image, Inc., Sony Corp., Thomson, Inc. and Toshiba Corp.) ) hebben een grote update laten verschijnen voor de HDMI-standaard, de digitale interface voor hoge resolutie consumenten elektronica. HDMI 1.3 opent de deur naar perfecte levendige kleurweergave en helderheid en zorgt er tevens voor dat dialoog gelijkloopt met de lipbewegingen van acteurs. Sony heeft inmiddels al beloofd de PlayStation 3 met de nieuwe standaard uit te rusten.
Tot op heden kan een digitaal signaal via een HDMI-aansluiting alleen beelden met 24-bit kleuren doorsturen. Of anders gezegd: via HDMI kunnen er simultaan 'slechts' 16.777.216 kleuren op het scherm staan. Dat lijkt veel, maar eigenlijk is dat te weinig om het menselijke oog in alle omstandigheden te kunnen overtuigen. Bij beelden met veel geleidelijke kleurschakeringen kan nog altijd het zogeheten 'banding'-effect ontstaan.

Bij de nieuwe HDMI 1.3-standaard kan een beeld een kleurdiepte van 30-bit (1.073.741.824 kleuren) tot 48 bit (281.474.976.710.656 kleuren) hebben. En dat is voldoende om het oog te misleiden. Om dergelijke kleurdieptes mogelijk te maken, moest de HDMI-standaard echter een stuk sneller worden. In de 1.3-versie van de standaard is de bandbreedte opgetrokken van 4,95 naar 10,2 gigabit per seconde door de bussnelheid te verhogen. Bijkomend voordeel is dat HDMI nu raad weet met hogere resolutiebeelden.

Andere nieuwigheden in de standaard zijn een ingebouwde lip sync, waarbij het audiospoor beter afgestemd wordt op de video, en ondersteuning voor zogenaamde lossless audio, zoals Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio. Voor pc-gebruikers is de nieuwe mini-HDMI-aansluiting goed nieuws, want hierdoor wordt het gemakkelijker om een grafische kaart te bouwen die een HDMI-scherm aanstuurt. "

Deze topic maar openlaten voor geinteresseerden?

Pieter Kleine
29-07-2006, 23:47
Ik heb ergens (?) gelezen dat je dus inderdaad die hdmi 1.3. nodig hebt om de nieuwe geluidsformaten te kunnen verwerken. Overigens werd daarbij vermeld dat een softwarematige update niet mogelijk is. Invoering van de nieuwe standaard zou plaats vinden in de periode oktober 2006 tot maart 2007.

rvvnr1
30-07-2006, 08:39
Beetje jammer dat ze het dan 1.3 als versienummer geven, dit suggereert een kleine update. Terwijl als je t bovenstaande leest toch duidelijk doorkrijgt dat er heel wat veranderd met 1.3 Die had dus eigenlijk beter 2.0 kunnen heten.

RRK
30-07-2006, 09:40
Kan ik heruit concluderen dat de huidige generatie lcd- en plasmatv's de hd-beelden niet optimaal weergeven? Want zij hebben nog een hdmi-aansluiting versie 1.1.

Eric van Ballegoie
31-07-2006, 12:15
Kan ik heruit concluderen dat de huidige generatie lcd- en plasmatv's de hd-beelden niet optimaal weergeven? Want zij hebben nog een hdmi-aansluiting versie 1.1.

Nee, de huidige HDMI 1.1 apparaten voldoen prima. Zolang er geen bronnen zijn die 30 bit kleur gebruiken is er niets aan de hand, en bovendien is er sowieso geen enkele weergever die al die nuances (correct) kan weergeven. 30 bit kleur is vooral leuk als marketingkreet, in de praktijk is 24 bit kleur meer dan voldoende voor de mogelijkheden van de huidige (en komende) generatie(s) beeldschermen.

Pieter Kleine
31-07-2006, 13:28
Dus voor beeld niet belangrijk, maar voor nieuwe geluidsformaten wel?

BASIL
31-07-2006, 18:25
Dus voor beeld niet belangrijk, maar voor nieuwe geluidsformaten wel?

Heel juist :wink:

Ronald Stiebolt
01-08-2006, 07:29
Zou het zo kunnen zijn dat in een later stadium HD-DVD's worden uitgebracht met een 30-bit stream (net zoiets als nu het weinig succesvolle Superbit-verhaal)?

bastrecht
23-08-2006, 10:45
zou het niet volstaan een nieuwereciever en dvd-speler te kopen als het eigenlijk alleen om geluid gaat?

Mr_Parker
12-09-2006, 16:34
zou het niet volstaan een nieuwereciever en dvd-speler te kopen als het eigenlijk alleen om geluid gaat?

Een beetje late reacite opzich maar toch.

Nee, DVD's zullen niet uitgerust gaan worden met de nieuwe audio formaten, DTS-HD / DD-True HD / DD Plus. Deze zullen uitsluitend toegepast gaan worden op HD-DVD en Blu-ray.
Dit heeft ook te maken met de bit-rates waar deze audio formaten mee werken, dit past gewoon niet op een DVD.
DD Plus heeft max bitrates van 3.0Mbps voor HD-DVD en 1.7Mbps voor Blu-ray (?)
Voor DD True HD geldt voor beide systemen 18Mbps
Voor de duidelijkheid DD heeft een max van 448Kbps

DTS-HD heeft twee uitvoeringen, Master Audio en High res-audio.
Hig res audio heeft bitrates van max 3 Mbps op HD-DVD en 6 Mbps op Blu-ray.
Master audio heeft max 18 Mbps op HD-DVD en 24.5 Mbps op Blu-ray.

Om de dvd nu niet helemaal belachelijk te maken, MLP (gebruikt bij dvd-audio) zit op max. 9.6 Mbps.

Men is dus voor deze niet standaarden genoodzaakt een speler en receiver aan te schaffen die HDMI 1.3 of hoger (je weet immers nooit) ondersteunen. De audio formaten zijn wel 1.1 compatibel maar dan wordt het gedown mixed.

Info over de systemen, max bitrates en HDMI vereisten zijn allen terug te vinden op de sites van DTS (http://www.dts.com/dts-hd/dts-on-bluray-and-hddvd.php) en Dolby (http://www.dolby.com/professional/pro_audio_engineering/solutions_dvd3.html)

hstadman
12-09-2006, 16:59
Kan ik heruit concluderen dat de huidige generatie lcd- en plasmatv's de hd-beelden niet optimaal weergeven? Want zij hebben nog een hdmi-aansluiting versie 1.1.

Nee, de huidige HDMI 1.1 apparaten voldoen prima. Zolang er geen bronnen zijn die 30 bit kleur gebruiken is er niets aan de hand, en bovendien is er sowieso geen enkele weergever die al die nuances (correct) kan weergeven. 30 bit kleur is vooral leuk als marketingkreet, in de praktijk is 24 bit kleur meer dan voldoende voor de mogelijkheden van de huidige (en komende) generatie(s) beeldschermen.
Ochja, 24 bit kan 16,7 miljoen kleuren weergeven. Het menselijk oog kan max. slechts zo'n 160 volle kleuren uit elkaar houden. Meer dan ruim voldoende dus. :wink:

De kleuren ontstaan door 256 x 256 x 256 kleuren rood, groen en blauw te mengen. Hierdoor zijn er 16,7 miljoen combinaties mogelijk. De extra bits garanderen theoreties een grotere stap in dynamisch bereik, waardoor er eventueel iets meer details weergegeven zouden kunnen worden. :wink:

8 bits doet dit dus in stapjes van 256, 12 bits doet dit in stapjes van 4096.
En zou dus fractioneel meer detail in de schaduwen weer kunnen geven.

De vraag is of de tv dat goed kan weergeven en welke kleurruimte ze gebruiken. SRGB kan minder kleuren weergeven dan RGB! Veel hangt dus af van de gebruikte techniek intern. :wink:

de pc gebruikt dacht ik 24 bits + 8 bits max. transparantie. max. 32 bits dus.

hstadman
12-09-2006, 17:03
zou het niet volstaan een nieuwereciever en dvd-speler te kopen als het eigenlijk alleen om geluid gaat?

Een beetje late reacite opzich maar toch.

Nee, DVD's zullen niet uitgerust gaan worden met de nieuwe audio formaten, DTS-HD / DD-True HD / DD Plus. Deze zullen uitsluitend toegepast gaan worden op HD-DVD en Blu-ray.
Dit heeft ook te maken met de bit-rates waar deze audio formaten mee werken, dit past gewoon niet op een DVD.
DD Plus heeft max bitrates van 3.0Mbps voor HD-DVD en 1.7Mbps voor Blu-ray (?)
Voor DD True HD geldt voor beide systemen 18Mbps
Voor de duidelijkheid DD heeft een max van 448Kbps

DTS-HD heeft twee uitvoeringen, Master Audio en High res-audio.
Hig res audio heeft bitrates van max 3 Mbps op HD-DVD en 6 Mbps op Blu-ray.
Master audio heeft max 18 Mbps op HD-DVD en 24.5 Mbps op Blu-ray.

Om de dvd nu niet helemaal belachelijk te maken, MLP (gebruikt bij dvd-audio) zit op max. 9.6 Mbps.

Men is dus voor deze niet standaarden genoodzaakt een speler en receiver aan te schaffen die HDMI 1.3 of hoger (je weet immers nooit) ondersteunen. De audio formaten zijn wel 1.1 compatibel maar dan wordt het gedown mixed.

Info over de systemen, max bitrates en HDMI vereisten zijn allen terug te vinden op de sites van DTS (http://www.dts.com/dts-hd/dts-on-bluray-and-hddvd.php) en Dolby (http://www.dolby.com/professional/pro_audio_engineering/solutions_dvd3.html)

Vandaar dus ook een nieuwe 1.3 standaard, die een grotere bandbreedte mogelijk maakt die je nodig hebt voor HD content!

Mr_Parker
27-09-2006, 16:55
Nog even een aanvulling:

HD-DVD en Blu-ray disc kunnen ook een DTS encore soundtrack bevatten.
Dit is een DTS soundtrack met een max bitrate van 1.5 Mbps. Dit is twee keer dit bitrate die als max geld voor DVD's.
Voordeel van deze Encore track is dat dit wel gewoon via de Tosslink en SPDIF connectie naar je receiver kan. Daarbij komt nog dat de huidige receivers, zelfs de eerste receivers die DTS ondersteunden, deze bitrate zonder verdere aanpassingen kunnen verwerken.

hstadman
27-09-2006, 17:02
Nog even een aanvulling:

HD-DVD en Blu-ray disc kunnen ook een DTS encore soundtrack bevatten.
Dit is een DTS soundtrack met een max bitrate van 1.5 Mbps. Dit is twee keer dit bitrate die als max geld voor DVD's.
Voordeel van deze Encore track is dat dit wel gewoon via de Tosslink en SPDIF connectie naar je receiver kan. Daarbij komt nog dat de huidige receivers, zelfs de eerste receivers die DTS ondersteunden, deze bitrate zonder verdere aanpassingen kunnen verwerken.
Leuk verhaal, heeft echter niets te maken met HD geluid! Naarmate de capaciteit van de HD-dvd en blu-ray schijven vergroot wordt is er minder compressie nodigen en zullen MEER of VAKER echte HD geluidstracks worden gebruikt die vele malen hogere bitrate gebruiken als de standaard die jij noemt. Een hdmi 1.3 kabel blijft dus noodzakelijk wil je later ook echt van volledig hd kunnen genieten, zowel voor je tv, alsook voor je hd-dvd of blu-ray speler!

Die 1,5 mb/sec is gewoon de max. van de oude dvd standaard. Ik denk niet dat velen nog op blu ray de oude dvd standaard willen/zullen gebruiken. Er is al aangegeven dat de eerste blu-ray en hd-dvd discs nog niet volledig benut worden op HD, later zal men er wel naartoe gaan om zoveel mogelijk HD content erop te willenz etten, dan heb je dus zeker de hdmi 1.3 standaard voor nodig!

Vergeet niet dat het niet alleen het geluid is, maar ook de automatische lipsinc die bij de 1.3 standaard ingebakken zit! Velen hebben problemen om tft panel en dvd speler goed lipsinc te krijgen met een hdmi 1.3 kabel en 1.3 apparatuur wort dat allemaal netjes automatisch voor je geregeld en een stuk beter dan je zelf zou kunnen. :wink:

Met andere woorden: hdmi 1.3 geeft een flink aantal verbeteringen die oude apparatuur en kabels niet mogelijk maken! :wink:

Mr_Parker
27-09-2006, 17:19
Het was niet mijn bedoeling om te doen of men toch HD kwaliteit krijgt doordat de bit-rate nu naar 1.5 Mbps kan (dvd was bij mijn weten begrenst op 768 Kbps.

Het was alleen maar om aan te geven dat men niet volledig buiten spel komt te staan maar er toch een beetje voordeel bij heeft op het gebied van geluid.

Daarnaast kan men HDMI 1.1 of 1.2 op de receiver ook genieten van DTS HD Master Audio. Wel alleen mits de blu-ray / hd-dvd speler beschikt over een DTS-HD master audio decoder. In zo'n geval decodeert de speler het geluid en stuurt het als PCM over de HDMI kabel naar je bestaande receiver.

Nogmaals, mijn aanvulling was puur om niet meteen iedereen te laten balen dat ze er helemaal geen voordeel meer van hadden op het audio gebied, maar dat er toch een klein positief puntje was.

hstadman
27-09-2006, 17:25
Het was niet mijn bedoeling om te doen of men toch HD kwaliteit krijgt doordat de bit-rate nu naar 1.5 Mbps kan (dvd was bij mijn weten begrenst op 768 Kbps.

Het was alleen maar om aan te geven dat men niet volledig buiten spel komt te staan maar er toch een beetje voordeel bij heeft op het gebied van geluid.

Daarnaast kan men HDMI 1.1 of 1.2 op de receiver ook genieten van DTS HD Master Audio. Wel alleen mits de blu-ray / hd-dvd speler beschikt over een DTS-HD master audio decoder. In zo'n geval decodeert de speler het geluid en stuurt het als PCM over de HDMI kabel naar je bestaande receiver.

Nogmaals, mijn aanvulling was puur om niet meteen iedereen te laten balen dat ze er helemaal geen voordeel meer van hadden op het audio gebied, maar dat er toch een klein positief puntje was.

Ik weet het, ik begrijp het zeker maar alleen helaas met 1.3 heb je ook volledige HD content. Max. bitrate van dts op gewone dvd is 1,5 mb/sec. :wink: Er staan echter weinig tracks met 1500kb/sec op een dvd met dts geluid, meestal, zoals jezelf al aangeeft, 768kb/sec. De max. is echt 1500kb/sec of 1,5 mb/sec voor de oude dvd-DTS standaard. De max. voor HD dvd is max. 3 mb/sec. dacht ik. Dus 5 gb/sec max. voor het beeld en max. 3 mb/sec. max. voor het geluiden nog wat bandbreedte voor de andere functies, zoals automatische lipsinc.

HD dvd dts geluid heeft dus een dubbele bitrate ten opzichte van het max. DTS bitrate. 1,5 mb/sec tegenover 3mb/sec voor HD DTS. :wink:

RuudN
04-11-2006, 07:37
Lekenvraagje: kan mijn HDMI 1.1-tv dadelijk overweg met een 1.3 HD of Blue Ray DVD speler? Is mijn conclusie juist dat een toekomstige 1.3-tv nog meer en mooiere kleuren kan produceren met een 1.3 speler?




Kan ik heruit concluderen dat de huidige generatie lcd- en plasmatv's de hd-beelden niet optimaal weergeven? Want zij hebben nog een hdmi-aansluiting versie 1.1.

Nee, de huidige HDMI 1.1 apparaten voldoen prima. Zolang er geen bronnen zijn die 30 bit kleur gebruiken is er niets aan de hand, en bovendien is er sowieso geen enkele weergever die al die nuances (correct) kan weergeven. 30 bit kleur is vooral leuk als marketingkreet, in de praktijk is 24 bit kleur meer dan voldoende voor de mogelijkheden van de huidige (en komende) generatie(s) beeldschermen.

Johan van den D.
11-12-2006, 22:03
Vergeet niet dat het niet alleen het geluid is, maar ook de automatische lipsinc die bij de 1.3 standaard ingebakken zit! Velen hebben problemen om tft panel en dvd speler goed lipsinc te krijgen met een hdmi 1.3 kabel en 1.3 apparatuur wort dat allemaal netjes automatisch voor je geregeld en een stuk beter dan je zelf zou kunnen. :wink:
Dat lipsync probleem, is dat alleen bij het gebruik van een HDMI verbinding ?

200

Mr_Parker
12-12-2006, 08:11
Dat lipsync probleem, is dat alleen bij het gebruik van een HDMI verbinding ?

200

Nee, het meer een probleem van tft en ook wel plasma monitoren. Ook bij gebruik van scart kan het voorkomen.
Dergelijke schermen moeten eerst het beeld materiaal omrekenen naar de juiste resolutie van het scherm, dit duurt een fractie van een tel en kan daardoor leiden tot asynchroon lopen van het beeld en geluid. De HDMI verbinding heeft hier zelf eigenlijk niets mee te maken.
Op mijn CRT met HDMI heb ik er in ieder geval geen last van.

Romius
12-12-2006, 13:55
Dat lipsync probleem, is dat alleen bij het gebruik van een HDMI verbinding ?

200

Nee, het meer een probleem van tft en ook wel plasma monitoren. Ook bij gebruik van scart kan het voorkomen.
Dergelijke schermen moeten eerst het beeld materiaal omrekenen naar de juiste resolutie van het scherm, dit duurt een fractie van een tel en kan daardoor leiden tot asynchroon lopen van het beeld en geluid. De HDMI verbinding heeft hier zelf eigenlijk niets mee te maken.
Op mijn CRT met HDMI heb ik er in ieder geval geen last van.

edit, ik lees verkeerd denk ik :P

hstadman
12-12-2006, 14:11
Dat lipsync probleem, is dat alleen bij het gebruik van een HDMI verbinding ?

200
De HDMI verbinding heeft hier zelf eigenlijk niets mee te maken.


Alleen dat hdmi 1.3 dit zelf controleert en corrigeert! Dankzij de 1.3 chip die iedere 1.3 apparaat bezit(tv, dvdspeler,receiver/versterker)kan dit dus automatisch berekend en gecorrigeerd worden! :wink:

Toontje lager
13-12-2006, 17:08
Hoe weet je eigenlijk welke versie hdmi er op een apparaat zit? Ik heb een beetje rondgekeken (ook in handleidingen online), maar ik zie het er eigenlijk nooit bij staan.

En ik vroeg me ook af hoe hdmi in de praktijk gaat werken. Want de meeste filmfans willen het beeld naar de tv en het geluid naar de versterker/surround set. Maar komen er dan twee hdmi kabels uit je blu-ray/hd-dvd speler?

Frenkel
13-12-2006, 18:03
En ik vroeg me ook af hoe hdmi in de praktijk gaat werken. Want de meeste filmfans willen het beeld naar de tv en het geluid naar de versterker/surround set. Maar komen er dan twee hdmi kabels uit je blu-ray/hd-dvd speler?

Simpel:

De versterkers krijgen straks zowel HDMI in, als uitgangen.
Alle hdmi apparatuur worden op de versterker aangesloten via de HDMI ingangen van de versterker, en de TV wordt vervolgens via de HDMI uitgang van de versterker aangesloten.
Het geluid wordt in de versterker verwerkt, en het beeld wordt doorgestuurd naar de TV.

Op die manier heb je ook veel minder kabels nodig dan op dit moment gebruikelijk is

Ronald Stiebolt
06-01-2007, 15:05
De PS3 heeft HDMI 1.3. Is het nu zo dat je voor het meest 'perfecte' beeld ook een tv moet hebben met 1.3 of is x.x voldoende?

hstadman
07-01-2007, 14:45
De PS3 heeft HDMI 1.3. Is het nu zo dat je voor het meest 'perfecte' beeld ook een tv moet hebben met 1.3 of is x.x voldoende?

Eigenlijk wel; er komen nieuwe schermen/panels op de markt die ook 1.3 gecertificeerd zijn en 32 bits en zelfs 42 bits kleurdiepte aankunnen...dus in principe meer kleuren kunnen weergeven. Dit zou theoretisch wel vertaald moeten worden in een mooier plaatje. :wink:

Johan van den D.
07-01-2007, 19:54
Na enige tijd zal er alleen n 1.3 op de markt zijn natuurlijk.
Men is nu al begonnen.

luyckfasseel stefan
08-01-2007, 15:34
zo is het ja, samsung kondigde gisteren zijn 2de gen bd player aan, de bd-p1200, met hdmi 1.3 ondersteuning.
Ik denk dat we die bij ons tegen de herfst mogen verwachten.
Wel dom eigenlijk dat de schermen die de laatste weken zijn verkocht geen softwarematische upgrade kunnen krijgen voor hdmi 1.3 ondersteuning. :cry:

Ronald Stiebolt
15-01-2007, 09:04
Denon is begonnen!

http://www.audioholics.com/ces/CESprocessors/DenonSeparates.php

Johan van den D.
15-01-2007, 17:16
Ik meen dat er inmiddels al meerdere merken met 1.3 bezig zijn.

Topgunn
14-02-2007, 18:19
nog eentje

http://www.audioholics.com/ces/CESprocessors/SherwoodR972.php

DVDProfilersFilmgek
17-02-2007, 11:01
Heb een Full HD TV met en 1.1 HDMI aansluiting, en ik maak mij er absoluut geen zorgen over als ik daar een PS3 met HDMI 1.3 op aansluit, ik denk dat ik dan gewoon een perfect beeld krijg en op dat 7.1 geluid zit ik echt niet te wachten, wil niet eens die 2 extra speakers hebben, en met mij waarschijnlijk velen, het is nu al voor veel mensen heel moeilijk om een 5.1 te plaatsen, laat staan een 7.1.

Laat je niet gek maken door de industrie, laat ze eerst maar eens de huidige technieken optimaal gebruiken, de ene DVD is de andere DVD nog niet en zo zal het ook wel weer gaan met HD / BR DVD.

Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven :wink:

Mr_Parker
19-02-2007, 07:54
Bij HDMI 1.3 gaat niet alleen het geluid er op vooruit, ook het beeld. Het aantal bits voor kleur van het beeld kan dan omhoog wat voor beter beeld zou moeten zijn.
De vraag is alleen of men het gaat zien.

Enerzijds omdat het menselijk oog niet zoveel kleuren specifiek kan onderschijden maar vooral ook om een heel andere reden.

Kunnen de mensen het wel zien op hun tv. De meeste lcd's van dit moment kunnen nl. het niet aan om zoveel kleuren weer te geven. De beste lcd's komen nu bijna in de buurt van een crt wat kleuren pallet betreft.

Dit is overigens ook de reden dat component (analoog) soms beter beeld geeft dan HDMI (digitaal) omdat een deel van de kleur info verloren gaat.
Zoals met veel dingen, digitaal is niet altijd beter dan analoog.

Men kan zich inderdaad afvragen of dergelijke zaken voor de gemiddelde thuis gebruiker intressant is, 5.1 is in mijn ogen inderdaad al (lastig) genoeg. En HDMI 1.1a / 1.2 is dan ook al genoeg. Als men tegen de tijd dat HD-DVD / Blu-ray normaal goed is de apparatuur vervangt zou ik wel overwegen om erop te letten dat de apparatuur HDMI 1.3 is, maar om dat nu al te doen / om daarom alles te vervangen gaat mij veel te ver.

dvdoever
19-02-2007, 08:49
Ik vind die nieuwe ontwikkelingen geweldig en hoop dat de industie de nieuwe hd bitrates en dergelijke ook echt gaan gebruiken.Want het komt erg vaak voor dat bestaande dvd uitgaves met geluid uitkomen met 384kb/s terwijl er ruimte is voor 486kb/s.Kortom we krijgen nu meestal niet het hoogst haalbare en wie zegt dat dat gaat veranderen?

BASIL
28-06-2007, 15:11
Ik ben van plan om een nieuwe versterker te kopen met een HDMI aansluiting.

Daar is een nieuw model uitgekomen bij Yamaha namelijk de RX-V661.

http://www.yamaha-online.de/index.php?lang=h&country=BE&idcat1=1&idcat2=2

Het heeft een ...
• Dolby Digital
• Dolby Digital EX
• Dolby Prologic IIx
• DTS
• DTS Neo:6
• DTS ES
• DTS ES discrete 6.1
• DTS 96/24
... decoder

Daar zijn 2 HDMI-ingangen en 1 HDMI-uitgang

Het is een splinternieuw model dat sinds een week verkrijgbaar is bij de MediaMarkt.

Dit model kost 599€

Blu-ray en HD-DVD bestaat al een jaar in de verenigde staten en iets minder bij ons. Waarom komen ze nu met een splinternieuw model met een HDMI 1.2a?

Wilt dat zeggen dat dit toestel geen DTS-HD en Dolby Tru-HD kan weergeven? Ik zou deze versterker combineren met een Blu-ray speler met een PCM/Dolby Tru-HD/DTS-HD decoder. Wat zal er dus gebeuren als ik op mijn Blu-ray speler DTS-HD of Dolby Tru-HD kies? Zal mijn versterker dit geluid alléén weergeven als PCM 5.1?

Wat raden jullie mij aan? Van nog te wachten? Bestaat er een ander model wel met HDMI 1.3 voor ongeveer dezelfde prijs?

Albert Kostwinder
28-06-2007, 15:50
Als je een versterker met 5.1 analoog in al hebt staan volstaat een hd of bd speler met analoog uit en is hdmi 1.3 niet eens nodig.

Hdmi 1.3 kan best leuk zijn, maar ik koop bv liever een Jvc hd1 full hd projector boven een Epson TW1000 full hd projector met hdmi 1.3. De jvc heeft ook zonder hdmi 1.3 simpelweg een beter beeld. Hdmi 1.3 is echt niet heilig hoor.... :wink:

Gerco Stuivenberg
03-07-2007, 22:20
Ik vind die nieuwe ontwikkelingen geweldig en hoop dat de industie de nieuwe hd bitrates en dergelijke ook echt gaan gebruiken.Want het komt erg vaak voor dat bestaande dvd uitgaves met geluid uitkomen met 384kb/s terwijl er ruimte is voor 486kb/s.Kortom we krijgen nu meestal niet het hoogst haalbare en wie zegt dat dat gaat veranderen?

Nederland is veel te klein om veel DVD's uit te brengen die gebruik maken van die HD geluidssporen (met name DTS-HD) en HD bitrates. We zullen ze daarom veel gaan krijgen in een andere taal dan het origineel. En dat terwijl er bij de meeste films voor ons land eigenlijk alleen een ondertitelspoor toegevoegd hoeft te worden.

Er zijn natuurlijk positieve uitzonderingen op de regel. :)

Dave
04-07-2007, 07:30
Ook Sony heeft een lijn met 1.3
Heb zelf daar de receiver van gekocht : STR-DG910

7.1. & hdmi 1.3 : 3 in - 1 out & DMR-port voor o.a. een blue-tooth of iPod verbinding.

http://www.sony.nl/view/ShowProduct.action?product=STR-DG910&site=odw_nl_NL&pageType=Overview&imageType=Main&category=HCS+Home+Cinema+Receiver

Henkske22
04-07-2007, 08:45
Ook Sony heeft een lijn met 1.3
Heb zelf daar de receiver van gekocht : STR-DG910

7.1. & hdmi 1.3 : 3 in - 1 out & DMR-port voor o.a. een blue-tooth of iPod verbinding.

http://www.sony.nl/view/ShowProduct.action?product=STR-DG910&site=odw_nl_NL&pageType=Overview&imageType=Main&category=HCS+Home+Cinema+Receiver

Alleen helaas geen HD geluid

Wedlock
04-07-2007, 16:58
Samsung brengt in het 4e kwartaal de BD-P1400 uit met HDMI 1.3 en Decodeert Dolby Digital Plus, Dolby Tru-HD en DTS-HD.
Waarschijnlijk zal deze speler voldoen aan blu-ray profile 1.1

Onkyo, Denon, Pioneer, Sherwood en Yamaha zullen binnen nu en een paar maanden verschillende receivers op de markt brengen met 1.3 HDMI en Dolby Tru-HD/ DTS HD Master Audio decodering.
Het wachten is nu op de spelers want aan een receiver alleen heb je niet voldoende.
De speler moet ook de codec decoderen voordat het signaal naar de receiver gestuurd kan worden.

Onder andere Denon, Sony en bovengenoemde Samsung spelers zullen waarschijnlijk alle nieuwe geluidsnormen kunnen decoderen.

Albert Kostwinder
04-07-2007, 18:50
Samsung brengt in het 4e kwartaal de BD-P1400 uit met HDMI 1.3 en Decodeert Dolby Digital Plus, Dolby Tru-HD en DTS-HD.
Waarschijnlijk zal deze speler voldoen aan blu-ray profile 1.1

Onkyo, Denon, Pioneer, Sherwood en Yamaha zullen binnen nu en een paar maanden verschillende receivers op de markt brengen met 1.3 HDMI en Dolby Tru-HD/ DTS HD Master Audio decodering.
Het wachten is nu op de spelers want aan een receiver alleen heb je niet voldoende.
De speler moet ook de codec decoderen voordat het signaal naar de receiver gestuurd kan worden.

Onder andere Denon, Sony en bovengenoemde Samsung spelers zullen waarschijnlijk alle nieuwe geluidsnormen kunnen decoderen.

Naast de samsung 1400 heeft Pioneer alvast de LX70 gelanceerd met Dolby thrue HD. Als je 5.1 analoog in hebt op je versterker is dit afdoende hoor. Of je moet perse dth in het display willen zien...lol :wink:

rdevries
04-07-2007, 19:48
Ik heb net dit weekend een Onkyo TX-SR805 gekocht welke HD geluids formaten doet:

http://www.us.onkyo.com/model.cfm?m=TX-SR805&class=Receiver&p=i

Dave
05-07-2007, 06:47
Nope dat heeft de Sony nog niet, wel het maar wel het 1.3 verhaal voor de rest vd opties.

Gerco Stuivenberg
07-07-2007, 14:05
Het wachten is nu op de spelers want aan een receiver alleen heb je niet voldoende.
De speler moet ook de codec decoderen voordat het signaal naar de receiver gestuurd kan worden.

Wanneer een speler een HDMI 1.3 uitgang heeft is de codec in de speler overbodig wanneer deze zich dan al in de receiver bevindt.

Alle DVD spelers die geen decoder hebben voor een bepaald geluidsformaat kunnen deze toch ook extern laten decoderen?

Of ben ik nou gek? :???:

pretorian22
07-07-2007, 14:17
Wanneer een speler een HDMI 1.3 uitgang heeft is de codec in de speler overbodig wanneer deze zich dan al in de receiver bevindt.

Alle DVD spelers die geen decoder hebben voor een bepaald geluidsformaat kunnen deze toch ook extern laten decoderen?

Of ben ik nou gek? :???:


idd de spelers hebben dan geen codec nodig.......en momenteel hebben de ps3 en de toshiba hd-dvdspelers zelf de codec aanboord dus via lpcm kan je gewoon het format via hdmi naar je receiver sturen en heb je gewoon dts hd en dolby true hd hoor mijn yamaha rx v2600 heeft er geen problemen mee in ieder geval. en zo staat het ook op de site van dts aangegeven dat je gewoon het volledige geluid op die manier hebt. je moet alleen een speler en een receiver hebben die ermee overweg kan

Gerco Stuivenberg
07-07-2007, 14:47
idd de spelers hebben dan geen codec nodig.......en momenteel hebben de ps3 en de toshiba hd-dvdspelers zelf de codec aanboord dus via lpcm kan je gewoon het format via hdmi naar je receiver sturen en heb je gewoon dts hd en dolby true hd hoor mijn yamaha rx v2600 heeft er geen problemen mee in ieder geval. en zo staat het ook op de site van dts aangegeven dat je gewoon het volledige geluid op die manier hebt. je moet alleen een speler en een receiver hebben die ermee overweg kan
Volgens mij bedoel je dat je de naar het standaard DTS(-ES) omgezette formaat via de HDMI naar de receiver kan streamen. Bij L-PCM maakt de receiver er volgens mij dan wat anders van zoals DPLS of Neo6.

Pieter Kleine
07-07-2007, 18:16
dvd-home zegt het zo:
Het Dolby Digital Plus (DD+) en het Dolby Digital TrueHD (DD-THD) geluid van deze HD-DVD kan momenteel, bij het ontbreken van audioprocessors of recievers met interne DD+ decoding en HDMI 1.3 verbinding worden beluisterd, op drie manieren:
- 1. na interne decodering van DD+ of DD-THD signaal in de speler via de analoge 5.1 uitgang;
- 2. na interne decodering van DD+ of en DD-THD signaal in de speler en digitaal omgezet naar PCM via HDMI (1.1 en 1.2) verbinding;
- 3. na interne digitale omzetting van DD+ en DD-THD signaal via de COAX-SP/DIF verbinding in Standaard DD met een bitrate van 640 kb/s. *) hier is tevens de mogelijkheid om er EX 7.1 van te maken.

Pretorian heeft het dus over methode 2.

Gerco Stuivenberg
08-07-2007, 13:30
Dan is alles me nu alles duidelijk:
Eerst intern laten decoderen en om laten zetten naar Muti-Ch PCM, dan via de HDMI streamen naar de receiver en dan rechtstreeks omzetten naar de luidsprekers.

Weer wat geleerd.:lol:

pretorian22
08-07-2007, 14:17
dvd-home zegt het zo:
Het Dolby Digital Plus (DD+) en het Dolby Digital TrueHD (DD-THD) geluid van deze HD-DVD kan momenteel, bij het ontbreken van audioprocessors of recievers met interne DD+ decoding en HDMI 1.3 verbinding worden beluisterd, op drie manieren:
- 1. na interne decodering van DD+ of DD-THD signaal in de speler via de analoge 5.1 uitgang;
- 2. na interne decodering van DD+ of en DD-THD signaal in de speler en digitaal omgezet naar PCM via HDMI (1.1 en 1.2) verbinding;
- 3. na interne digitale omzetting van DD+ en DD-THD signaal via de COAX-SP/DIF verbinding in Standaard DD met een bitrate van 640 kb/s. *) hier is tevens de mogelijkheid om er EX 7.1 van te maken.

Pretorian heeft het dus over methode 2.


ja dat is precies wat ik bedoelde. ik legde het niet zo duidelijk uit misschien alleen :)