PDA

Bekijk de volledige versie : Kabels, kabels, kabels



Nistelrooi
01-08-2006, 12:56
Vol belangstelling lees ik de laatste tijd de diverse fora van DVD.nl, maar eerlijk gezegd ben ik de bomen door het bos een beetje kwijtgeraakt..!

Sinds deze week ben ik in het bezit van een Toshiba WL 66 Z LCD TV en een Pioneer RCS 505H Home cinema set. De installatie hiervan is eigenlijk vrij simpel verloren, echter mijn nieuwschierigheid is gewekt door de discussies over kabels en de effecten hiervan. Kan iemand mij vertellen welke aansluitingen mij het beste beeld en geluidsresultaat geven? Momenteel gebruik ik nog de standaard bijleverde Rood, Geel en zwarte kabel i.c.m. een s-video kabel.

Mijn Home-cinema beschikt over een digitale coax uitgang, Component video uitgang, SCART en de standaar audio en video uitgang.
Mijn TV is voorzien van Scart (2), HDMI, component en sivdeo ingang.

Ben tevens benieuwd welke kabels (merk) jullie voor de aansluitingen opteren. Budget bedraagt ongeveer 100 euro, denk dat ik met een meter per kabel wel uitkom.

bij voorbaat dank voor de reacties..!

Albert Kostwinder
01-08-2006, 13:07
Welkom hier,

In jou geval kun je je beeld nog ietjes opvijzelen door component te gaan gebruiken.
Voor audio is een mooie coax zeker een hele verbetering voor je standaard kabeltjes.

Tja, welke? daar is niet eenduidig een eenvoudig antwoord op te geven, maar als je het bij gerenomeerde merken houdt zoals Van den Hul, Qed, Ixos zal het niet echt verkeerd zijn.... :wink:

joostpolletje
01-08-2006, 13:10
Welkom op het forum,

Je kan voor het mooiste beeld, je speler aansluiten via component.

De merken die we je kunnen aanraden,
Monster,Oehlbach,Qed,VandenHul

Eventueel wat meer budget: vivanco

Nistelrooi
01-08-2006, 13:44
Voor wat betreft audio: op dit moment zit er een (bijgeleverde) coax kabel tussen de DVD-speler en de subwoofer. Bedoel je deze coax kabel?

Edgar Smit
02-08-2006, 06:07
Nee, de kabel tussen subwoofer en receiver is geen coax maar een heel andere kabel. De aansluitingen vanbeiden zijn wel tulpjes, maar een digitale coaxiae kabel is echt iets anders dan een subwoooferkabel.

Misschien is het een goed idee om dit verhaal (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=52) even door te lezen.

Nistelrooi
02-08-2006, 07:12
Ik heb even ter illustratie toegevoegd om een en ander toe te lichten.
http://img206.imageshack.us/img206/1609/presentatie1xc8.jpg

Dat artikel had ik trouwens al met veel interesse gelezen!

raampie
02-08-2006, 09:37
Je moet je natuurlijk afvragen of het de moeite van de investering waard is. Maar natuurlijk valt ook hier e.a. te verbeteren en is het ook gewoon leuk om te doen.

Eigenlijk kun je dus maar drie dingen aanschaffen:
- Een goede coax kabel tussen de speler en de receiver.
- Een goede scart kabel tussen de speler en je tv.
- Betere front luidspreker kabels voor je front speakers.
(-je kunt ook betere rear kabels kopen, maar dan moet je er zo te zien wel een tulp stekker op solderen dus daar komt net wat meer werk bij kijken.)

Ik denk dat je voor de scart en coax samen al zo'n 100,- kwijt bent. Je kunt echter ook voor het geluid gaan en kiezen om je coaxkabel en je speakerkabels te upgraden. Zelf zou ik eerst dit doen en later een andere scartkabel kopen.

E.a zal de boel wel verbeteren al denk ik dat de beperking hier zit in de apperatuur (ik ken deze set verder niet zo goed). Maar als je deze drie goed aanschaft, dan kun je ze natuurlijk ook weer gebruiken als je ooit een andere Home cinema set koopt.

Veel suc6 en plezier verder :wink:

Edgar Smit
02-08-2006, 09:40
de afbeelding verduidelijkt idd weer e.e.a.
Je hebt twee digitale coaxen lopen naar je sub, omdat de feitelijke versterking en decodering in je sub gebouwd zijn.

kabel B zit op de digital out van je recorder, dat zou dus een echte digitale coax moeten zijn omdat hierdoor je geluidssignaal gaat.
Kabel A is een bedieningskabel, deze hoef je in principe niet te vervangen omdat hier alleen bedieningssignalen doorheen gaan.

Omdat Pioneer beide kabels als coaxiaal aangeeft is dat wat verwarrend.

Conclusie:
->Kabel B vervangen door een goede digitale coax kabel (Oehlbach, Monster, Vivanco (de high end reeks) QED of van den Hul).
->Van een van deze merken een componentkabel kopen en daarmee je TV aansluiten
->speakerkabel van een van deze merken gebruiken om de bijgeleverde dropveters te vervangen.
Ik denk dat als je het bij Oehlbach, vivanco of Monster houd je voor +/- 200 euro alles hebt.
Of jij het dat waard vind kun je alleen zelf beoordelen. Mocht je het wel de moeite waard vinden, doe dan de grote thuistest:
Sluit eerst alles aan met bijgeleverde kabels en kijk en luister goed naar een dvd of cd zodat je exact weet hoe het klinkt/kijkt. Sluit daarna pas de nieuwe kabels aan en kijk/luister of je verschillen merkt. Post je bevindingen vevrolgens hier zodat wij ook weten of ons advies nuttig was :wink:.

Nistelrooi
02-08-2006, 09:44
Hartelijk bedankt! Dit maakt het een stuk duidelijker voor mij. Vanzelfsprekend zal ik mijn bevindingen posten!

Nistelrooi
02-08-2006, 09:49
Oh ja, nog één ding. Naar ik begreep transporteert een component kabel alleen beeld. Is het ook aan te bevelen om de twee audiokabels naar mijn tv te vervangen, of bedoelde je dat met de te vervangen speakerkabel?

zetmoon
02-08-2006, 10:05
Ik beloof jullie dat ik mijn mond houd in deze discussie ;-)

Johan van den D.
02-08-2006, 12:19
Ik beloof jullie dat ik mijn mond houd in deze discussie ;-)Dan doe ik dat ook....... :roll:

Edgar Smit
02-08-2006, 12:29
Dat ligt eraan waarom je die twee audio kabels naar je TV hebt lopen.
Je hebt een surroundset dus waarom zou je geluid via je TV willen?
In dat geval zal de kwaliteit van je TV speakers niet zo hoog dat het vervangen van die kabel een hoorbaar verschil zal opleveren. Niet doen is mijn advies.
Of heb je de kabel aangesloten om je TV geluid via de receiver laten lopen? ook dan niet doen, tenzij je digitale TV hebt, dan zou het kunnen maar dan kun je beter het geluid direct vanuit de digitale ontvanger pakken ipv uit de TV.

Oh ja, nog één ding. Naar ik begreep transporteert een component kabel alleen beeld. Is het ook aan te bevelen om de twee audiokabels naar mijn tv te vervangen, of bedoelde je dat met de te vervangen speakerkabel?

Edgar Smit
02-08-2006, 12:37
@zetmoon, een beter advies dan dit bestaat er volgens mij niet:

Of jij het dat waard vind kun je alleen zelf beoordelen. Mocht je het wel de moeite waard vinden, doe dan de grote thuistest:
Sluit eerst alles aan met bijgeleverde kabels en kijk en luister goed naar een dvd of cd zodat je exact weet hoe het klinkt/kijkt. Sluit daarna pas de nieuwe kabels aan en kijk/luister of je verschillen merkt. Post je bevindingen vevrolgens hier zodat wij ook weten of ons advies nuttig was
Dit is niet bedoeld om je uit de tent te lokken en de kabeldiscussie hoeft ook niet op te laaien, ik wil alleen aangeven dat dit volgens mij toch een goed en gedegen advies is zonder hocuspocusverhalen :wink: .

zetmoon
02-08-2006, 17:32
@zetmoon, een beter advies dan dit bestaat er volgens mij niet:

Of jij het dat waard vind kun je alleen zelf beoordelen. Mocht je het wel de moeite waard vinden, doe dan de grote thuistest:
Sluit eerst alles aan met bijgeleverde kabels en kijk en luister goed naar een dvd of cd zodat je exact weet hoe het klinkt/kijkt. Sluit daarna pas de nieuwe kabels aan en kijk/luister of je verschillen merkt. Post je bevindingen vevrolgens hier zodat wij ook weten of ons advies nuttig was
Dit is niet bedoeld om je uit de tent te lokken en de kabeldiscussie hoeft ook niet op te laaien, ik wil alleen aangeven dat dit volgens mij toch een goed en gedegen advies is zonder hocuspocusverhalen :wink: .

Ik kom heel even uit mijn tent ;-)

Ten eerste, hoe kom ik aan zgn. "betere" kabels om mee te vergelijken.
Ten tweede, eer dat ik alles opnieuw aangesloten heb met de
"betere" kabels ben ik al lang weer vergeten hoe het klonk.
Oftewel er is dan geen snel vergelijken mogelijk.
Ten derde, als ik mijn beeld en geluid nu al zeer goed zo niet perfect
vind, zie ik de noodzaak niet in om (veel) geld uit te gaan geven
aan zgn. "beter" kabels.
Als ik met mijn standaard scartkabel (RGB) een DVD kijk en denk
dit beeld is "perfect" (voor zover dat bestaat) dan ga ik niet verder
zoeken naar een scartkabel van 100 euro of meer.

joostpolletje
02-08-2006, 17:41
Niet weer deze discussie... We weten jouw standpunt, jij van anderen, Klaar toch!

Freno
02-08-2006, 17:49
Hey...leuk onderwerp :twisted:

Zal er niet over beginnen, maar weet nu wel meer dan tijdje geleden. Veel uitgeprobeerd en toch voor mij wel opvallend oordeel. Zal jullie hier niet mee lastig vallen.

Johan van den D.
02-08-2006, 17:57
Ik kom heel even uit mijn tent ;-)

Ten eerste, hoe kom ik aan zgn. "betere" kabels om mee te vergelijken.
Ten tweede, eer dat ik alles opnieuw aangesloten heb met de
"betere" kabels ben ik al lang weer vergeten hoe het klonk.
Oftewel er is dan geen snel vergelijken mogelijk.
Ten derde, als ik mijn beeld en geluid nu al zeer goed zo niet perfect
vind, zie ik de noodzaak niet in om (veel) geld uit te gaan geven
aan zgn. "beter" kabels.
Als ik met mijn standaard scartkabel (RGB) een DVD kijk en denk
dit beeld is "perfect" (voor zover dat bestaat) dan ga ik niet verder
zoeken naar een scartkabel van 100 euro of meer.Zal ik het doen............



Nee ik doe het niet en blijf lekker in mijn tent (regen toch erg hard buiten). :roll: :twisted:




EDIT
Ach, doe het toch.....
Zetmoon, je bent zeer tevreden en dat is zeer mooi natuurlijk maar ik heb toch een vraag die je wellicht al ergens beantwoord had.
Ik bedoel er dan verders ook niets mee en wil zeker niet weer in de kabel discussie geraken.
De vraag is of je ooit wel eens "echt goed" kabels heb geprobeerd om wat voor reden dan ook ?

zetmoon
02-08-2006, 18:37
Ik kom heel even uit mijn tent ;-)

Ten eerste, hoe kom ik aan zgn. "betere" kabels om mee te vergelijken.
Ten tweede, eer dat ik alles opnieuw aangesloten heb met de
"betere" kabels ben ik al lang weer vergeten hoe het klonk.
Oftewel er is dan geen snel vergelijken mogelijk.
Ten derde, als ik mijn beeld en geluid nu al zeer goed zo niet perfect
vind, zie ik de noodzaak niet in om (veel) geld uit te gaan geven
aan zgn. "beter" kabels.
Als ik met mijn standaard scartkabel (RGB) een DVD kijk en denk
dit beeld is "perfect" (voor zover dat bestaat) dan ga ik niet verder
zoeken naar een scartkabel van 100 euro of meer.Zal ik het doen............



Nee ik doe het niet en blijf lekker in mijn tent (regen toch erg hard buiten). :roll: :twisted:




EDIT
Ach, doe het toch.....
Zetmoon, je bent zeer tevreden en dat is zeer mooi natuurlijk maar ik heb toch een vraag die je wellicht al ergens beantwoord had.
Ik bedoel er dan verders ook niets mee en wil zeker niet weer in de kabel discussie geraken.
De vraag is of je ooit wel eens "echt goed" kabels heb geprobeerd om wat voor reden dan ook ?

Jaren geleden heb ik gewerkt in de (Pro)Audio branche.
Ik kwam vaak bij bedrijven die (Pro)Audio en High-End apparatuur verkochten en vaak
heb ik e.e.a. mogen beluisteren.
Allemaal heel mooi, maar niet per se mooier dan bij mij thuis!
Zeker niet als je de prijsverschillen in acht neemt.

En als sommige van die lui dan ook nog beginnen over spikes onder CD-spelers en
versterkers en over kabels voor 100 euro per meter, dan haak ik af.

Dat heeft allemaal niets te maken met liefde voor muziek (of beeld bij DVD)
maar meer met koketeren met duur spul terwijl bijna geen mens verschil hoort.

Het is heel simpel, als ik een interlink tussen mijn CD-speler en versterker hang van
10.000 euro dan WIL ik verschil horen.
Of het er nou is of niet.

Ik heb me TEVEEL verdiept in audio zowel analoog als digitaal om echt warm te lopen
voor kabel zus en kabel zo.
Een digitaal signaal gaat net zo goed door een goedkope interlink als een dure.
Laat hij af en toe een bitje "inslikken" (onzin) dan is er nog niets aan de hand
want de foutcorrectie vangt dat voor 99% op en mischien wel voor 100%, in ieder geval onhoorbaar.
Hetzelfde signaal gaat ook prima door een optische kabel.

Maar ik had eigenlijk beloofd me niet met deze discussie meer te bemoeien.

Sorry!

Johan van den D.
02-08-2006, 18:45
Ok duidelijke uitleg, weet ik dat ook weer.

Ik heb hier zeker wel een mening over en dan heb ik het niet eens over de vraag of de kabel uitmaakt of niet, ik doel dan op de manier waarop jezelf aan je mening bent gekomen.

Echter hadden we besloten er niet tever op in te gaan dus geen probleem.
Ik weet nu in ieder geval hoe je aan je mening bent gekomen en dat was de vraag. :wink:

joostpolletje
02-08-2006, 18:53
Zijn mening, Is wel op "wat" gebaseerd, en niet zomaar losse troep die hij verkondigd

Johan van den D.
02-08-2006, 19:47
Zijn mening, Is wel op "wat" gebaseerd, en niet zomaar losse troep die hij verkondigdPrecies, daarom ga ik er verders ook niet op in.
Gaat hier dan ook niet om het feit of het juist of onjuist is, daarom mijn vraag waar zijn mening nu eigenlijk vandaan kwam en ik dus ook gewoon antwoord op heb gekregen.

raampie
03-08-2006, 13:40
gaap, zwaar off topic, gaap

Edgar Smit
03-08-2006, 13:57
Ook al is het offtopic, het kan nooit kwaad te weten waarop iemand zijn/haar mening baseerd. Maar ik ben benieuws of TS inmiddels al besloten/gekocht heeft en of er bevindingen zijn.

Nistelrooi
11-08-2006, 08:22
Heb gisteren mijn nieuwe kabels ontvangen. Heb op aanraden van dit forum gekozen voor een Sommer Transit 3 YUV component kabel en een Oehlbach NF 13 Coaxiale kabel. Heb nog geen tijd gehad deze aan te sluiten, maar zodra me dat gelukt is zal ik mijn bevindingen posten. Dank voor de adviezen!

R Klemkerk
11-08-2006, 10:21
Heb gisteren mijn nieuwe kabels ontvangen. Heb op aanraden van dit forum gekozen voor een Sommer Transit 3 YUV component kabel en een Oehlbach NF 13 Coaxiale kabel. Heb nog geen tijd gehad deze aan te sluiten, maar zodra me dat gelukt is zal ik mijn bevindingen posten. Dank voor de adviezen!

Leuk om te horen dat je betere kabels aangeschaft hebt! :)

Dit komt zeker ten goede in je set. Ik ben overgens benieuwd naar je bevindingen!

Rob Eric Blank
11-08-2006, 10:49
Ik heb die Coax ook en ben er nog steeds erg tevreden over......misschien toch upgraden naar v.d. Hul....maarja ik heb een virusje!

Seth__Gekko
11-08-2006, 10:55
Da's geen toeval, NF 13 Digital Set Coax die heb ik ook.

Was de allerbeste Coax die ze bij de MM hadden hangen.

R Klemkerk
11-08-2006, 12:04
Ik heb die Coax ook en ben er nog steeds erg tevreden over......misschien toch upgraden naar v.d. Hul....maarja ik heb een virusje!

Ik zou het niet doen! Ik had er toendertijd een dure QED coax tussengeplaatst, en ik hoorde 0,0 verschil!

Zonde van de investering zou ik zeggen. Kan ook maar weer aangeven hoe goed de Oehlbach is.

Rob Eric Blank
11-08-2006, 12:06
Ik heb die Coax ook en ben er nog steeds erg tevreden over......misschien toch upgraden naar v.d. Hul....maarja ik heb een virusje!

Ik zou het niet doen! Ik had er toendertijd een dure QED coax tussengeplaatst, en ik hoorde 0,0 verschil!

Zonde van de investering zou ik zeggen. Kan ook maar weer aangeven hoe goed de Oehlbach is.Bedankt voor het advies, misschien toch eerder Xindak interlinks aanschaffen...

Edgar Smit
11-08-2006, 12:15
Oehlbach is een beetje ondergeschoven kindje in de kabelwereld. Ik persoonlijk vindt dat Oehlbach een van de betere merken in het midden is (voor zover er een "midden" is) en dat ze in ieder geval een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding hebben (IMHO beter dan Monster).

Ik heb die Coax ook en ben er nog steeds erg tevreden over......misschien toch upgraden naar v.d. Hul....maarja ik heb een virusje!

Ik zou het niet doen! Ik had er toendertijd een dure QED coax tussengeplaatst, en ik hoorde 0,0 verschil!

Zonde van de investering zou ik zeggen. Kan ook maar weer aangeven hoe goed de Oehlbach is.

Rob Eric Blank
11-08-2006, 15:08
Dat zou wel kunnen, maar ik heb geen ervaring met monster (op mijn iPod kabel na).

Nistelrooi
14-08-2006, 07:26
Van t weekend flink bezig geweest met kabels verwisselen. Al met al een hele klus maar het is de moeite waard geweest, prachtig beeld en geluid naar mijn bescheiden mening. Goede adviezen hier, kan niet anders zeggen. Al kostte het me wel de nodige moeite om de monsterkabel door de muur te leggen.
Vervolgens heb ik zaterdag een ontvanger voor digitale televisie aangeschaft. Momenteel heb ik deze aagesloten los van mijn dvd-set en ook dit geeft een fantastisch resultaat. Ware het niet dat hier een scart-kabel mee gemoeid is die niet door de muur kan. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ben ervan overtuigd dat het ook moet lukken via de dvd-speler maar op die manier krijg ik het niet aan praat..!

Edgar Smit
14-08-2006, 07:54
Afhankelijk van het model digitale opntvanger zit er meestal een digitale coaxiale aansluiting of digitale optische uitgang op. Als je deze aansluiting op je home cinemaset aansluit, moet het werken.

Nistelrooi
14-08-2006, 08:22
En hoef ik op die manier dan geen scartkabel meer tussen mijn digitale ontvanger en mijn tv te hebben lopen?

Albert Kostwinder
14-08-2006, 08:49
Als je decoder s-video, component of hdmi heeft (oplopend in kwaliteit) kun je dat gebruiken naast coax voor het geluid. Zo niet wordt het toch de scart ben ik bang. :wink:

Nistelrooi
14-08-2006, 09:01
Dacht dat het misschien mogelijk zou moeten kunnen zijn om mijn dvd-set middels scart met de decoder te verbinden en dan vervolgens een component kabel van mijn dvd-set naar de tv? Heb op zich geen moeite met een scart-kabel tussen decoder en dvd, maar wel met een scart naar de tv omdat deze niet in de muur te verwerken is..

Edgar Smit
14-08-2006, 13:33
Ik kan me vergissen, maar volgens mij kan dat als je de HT set met recorder hebt. Je gebruikt dan de HT zoals je dat vroeger met de VCR deed. Als je de set zonder recorder hebt zal het toch zo zijn als Albert aangeeft.