PDA

Bekijk de volledige versie : Speakers aansluiten op receiver



Sander V.
03-08-2006, 18:17
Hoi,

Ik heb zojuist een receiver + speakers + DVD/HDD recorder gekocht en ik heb gelijk al een vraagje :wink: Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik de speakerkabel aan moet sluiten op de speaker. Kan iemand mij helpen?

http://home.planet.nl/~ver00078/vbld.JPG

En dan, hoe sluit ik de speakerkabel aan op de receiver? Moet ik eerst wat aan die ''kapjes'' doen ofzo?

http://home.planet.nl/~ver00078/vbld2.JPG



Alvast bedankt,
Sander

Albert Kostwinder
03-08-2006, 18:33
Hmmm, dit riekt naar een slechte grap.... :?

Sander V.
03-08-2006, 18:40
Hmmm, dit riekt naar een slechte grap.... :? :roll: Serieus, dit is mijn eerste receiver... Ik wil de speakers graag aansluiten maar ik heb dit nog nooit gedaan.

Ik ben de speakerkabels nu aan het aansluiten op de speakers maar ik ben er niet zeker van of ik het goed doe. Heeft iemand mss een plaatje van hoe het hoort?

Sander V.
03-08-2006, 20:50
Oké, ik heb alle speakers + subwoofer aangesloten en getest met de testtoon. Nu heb ik een vraagje over de subwoofer. Hier zitten knopjes op om 't volume aan te passen. Ik neem aan dat dit gewoon een beetje spelen is totdat je de juiste instelling gevonden hebt? Op de subwoofer zit ook een knopje, ''auto'', ''on'' of ''off''. Wat kan ik het beste kiezen?

Ik heb mijn subwoofer aangesloten via een Vivanco interconnect (cinch). Deze zit in een low level input aansluiting van de subwoofer. Is dit op de goede manier aangesloten zo?

Edgar Smit
03-08-2006, 21:40
Sander,
1) de volume knoppen op je sub zijn idd om hem op een volume af te stellen zodat hij lekker klinkt. Aan de foto te zien heb je een sattelietsetje, dus fungeert je sub meer als middentoner/woofer dan echt als subwoofer. Niets mis mee, maar dat betekend wel dat je hem waarschijnlijk wat harder moet zetten wil een mooi geluidsbeeld krijgen. Zet een film op, op het nivo wat je normaal gebruikt en ga er eens goed naar luisteren, stel het volume op je sub in zo dat het voor jou lekker klinkt.
2) de knop AUTO/ON/OFF is om de subwoofer AUTOmatisch te laten inschakelen zodra hij een signaal krijgt, ON is voor gewoon altijd aan en OFF, tsja.......Voor je energierekening is het het beste om hem op ON te zetten zodra je hem wilt gebruiken en OFF als dat niet het geval is. Op AUTO schakelt hij zelf in als hij voldoende signaal krijgt. Nadeel hiervan vind ik dat bijv tijdens een film die niet continue gebruik maakt van LFE hij dus steed in en uitschakeld en dat hij bij lage volumes dus meestal niets doet.
3)op zich wel goed aangesloten, maar als je een echte subwooferkabel gebruikt zal hij waarschijnlijk wat beter klinken dan met een normale cinch. Maar het kan wel.

Sander V.
03-08-2006, 22:31
Edgar, bedankt voor je uitleg :) Voor de duidelijkheid, de receiver is de Sony STR-DG500 en de DVD/HDD-recorder is de Sony RDR-HX727.

De verkoper vertelde mij dat ik alle kabels had om 't allemaal aan te sluiten. Dit blijkt dus niet zo te zijn want nu kan ik mijn receiver niet om mijn DVD/HDD-recorder aansluiten.

Volgens de handleiding (van de receiver) gaat het aansluiten van een DVD-recorder anders dan een DVD-speler. Ik zal het proberen uit te leggen.

DVD digital opticial out <-digitale optische kabel--> receiver digital optical in
DVD audio in <--tulp?--> receiver video1 audio out
DVD audio out <--tulp?--> receiver video1 audio in
DVD video in <--composiet?--> receiver video out
DVD video out <--composiet?--> receiver video in

Zie blz. 21NL en 22NL van deze handleiding (http://pdf.crse.com/manuals/2662258412.pdf).

De DVD/HDD-recorder heeft alleen audio en video out als ik het goed heb.

Ik heb ook nog een Oehlbach SCA 2003 liggen, ik weet niet precies waar ik deze voor kan gebruiken. Als verbinding tussen TV en DVD/HDD of ook op een andere manier?

Ik ga morgen terug naar de winkel om de juiste kabels te kopen (SCA 2003 heb ik al, dus die wil ik graag gebruiken). Ik kan het natuurlijk daar vragen maar ik wil graag weten wat ik volgens jullie het beste kan gebruiken.

Edgar Smit
04-08-2006, 08:23
Sander, in beide gevallen wordt de receiver als switch gebruikt. De hamvraag is welk signaal je wilt gaan opnemen met de recorder en afhankelijk daarvan kunnen wellicht betere aansluitingen mogelijk zijn.

Sander V.
04-08-2006, 08:44
Sander, in beide gevallen wordt de receiver als switch gebruikt. De hamvraag is welk signaal je wilt gaan opnemen met de recorder en afhankelijk daarvan kunnen wellicht betere aansluitingen mogelijk zijn.Ik wil de recorder gewoon gaan gebruiken ipv een videorecorder. Dus gewoon programma's van TV opnemen. En DVD's afspelen natuurlijk :wink:

Sander V.
04-08-2006, 13:27
Heb 't nu aangesloten via een digitale coaxkabel. Alles werkt zover ik weet. Ik ga me nu ff verdiepen in dat Guide+ systeem.

Edgar Smit
04-08-2006, 15:07
Als je hem gaat gebruiken om TV signaal op te nemen kun je hem volgens mij ook het beste net zo aansluiten als een VCR en hem dus meteen als signaalversterker laten gebruiken.

Sander V.
04-08-2006, 15:16
Ik heb 'm nu zo aangesloten:

DVD/HDD-recorder<--HQ digital coax-->receiver
DVD/HDD-recorder<--Oehlbach SCA 2003 scart-->TV

De antennekabel (of hoe noem je dat :P ) gaat van de muur naar de aerial in van de DVD/HDD-recorder, en dan van de aerial out van de DVD/HDD-recorder naar de TV. Tot nu toe lijkt alles te werken. Ik heb alle zenders al ingeprogrammeerd. GUIDE Plus+ staat ingesteld met Eurosport als host channel. Ik heb begrepen dat het 24 uur kan duren voordat GUIDE Plus+ de lijst met TV-programma's heeft binnengehaald. Gebeurt dit alleen als ie op stand-by staat of ook als ik een DVD afspeel? Worden de programma's op een bepaald tijdstip binnengehaald of maakt dat niet uit?

Edgar Smit
04-08-2006, 22:45
Sander, met de GUIDE plus+ lijst ben ik niet bekend dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Voor de rest lijkt het mij dat je hem correct hebt aangesloten.

Sander V.
05-08-2006, 08:44
Sander, met de GUIDE plus+ lijst ben ik niet bekend dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Voor de rest lijkt het mij dat je hem correct hebt aangesloten.Oké, dan ga ik dat lekker zelf uitzoeken. Edgar, bedankt voor je advies (y)

chili palmer
26-10-2006, 20:54
edgar.

wat versta jij onder subwooferkabel ?
ik heb mijn sub nl met een tulp/cinch met een Y splitt .

Groet Chili.

Edgar Smit
26-10-2006, 22:49
edgar.

wat versta jij onder subwooferkabel ?
ik heb mijn sub nl met een tulp/cinch met een Y splitt .

Groet Chili.Een tulp en cinch is hetzelfde, cinch is de internationale benaming, tulp de nederlandse :wink: .

Een subwooferkabel is idd eigenlijk gewoon een cinch-cinch of cinch - dubbele cinch kabel. Het verschil zit hem in de technische aspecten van de kabel. Door een subwoofer kabel gaat voornamelijk het LFE signaal en eventueel "gewone" lage tonen. Technisch gezien is een subkabel daarvoor geoptimaliseerd, alleen ben ik niet voldoende technisch onderlegd om dat exact uit te leggen.

In principe zou je elke tulp-tulp kanel kunnen gebruiken als subwooferkabel, maar als je een echte subwoioferkabel koopt zul je het verschil al snel horen. Hier geldt zelf luisteren welke het beste klinkt voor jou (en je portemonnee :wink: )

Middels een Y-kabel (die jij dus hebt) geven de meeste subs ongeveer 6 dB meer output. Alleen is dat niet bij elke sub even mooi. Ik had zelf ook eerst een Y kabel (Oehlbach) en ben toen een QED PSW gaan proberen, voornamelijk wegens alle goede recensies. de QED is een enkele tulp kabel, maar mijn sub klinkt dus echt mooier en strakker dan met de Y kabel.