PDA

Bekijk de volledige versie : Verschil HDMI conversie en upscaling



RonvB
06-08-2006, 08:54
Hallo,

Ik wil een surround receiver kopen.

De Denon AVR 2807 heeft HDMI conversie.

De Yamaha RX-V2600 en ook de nieuwe Denon AVR 4306 bieden up-scaling.

Kan iemand mij uitleggen:
1) wat het verschil is;
2) ga je het verschil zien op een pioneer 43inch plasma (nieuw) en een Pioneer 1920 DVD speler via HDMI
3) Is het eventuele voordeel dan weer achterhaalt als ik over een jaar een HD DVD of BlueRay speler aanschaf.

Er spelen natuurlijk nog meer afwegingen voor de keuze maar dit vraag ik me even af. Is dit een aspect om rekening mee te houden of niet.

Marcellow
06-08-2006, 12:42
Hoi.. Als ik jou was zou ik hier niet echt naar kijken.. Ik weet niet hoeveel HDMI aansluitingen je plasma heeft en hoeveel je er wilt gaan gebruiken, maar in de regel is het altijd zo hoe minder schakels er in de ketting zitten, hoe sterker de ketting. M.a.w. ik zou de HDMI van mijn DVD speler (ook al maakt dat zonder blue ray of hddvd nog geenmoer uit) direct op mijn tv aansluiten. Op deze manier heb je geen kwaliteitsverlies. Succes!

HTAudio
07-10-2006, 00:08
Hoi.. Als ik jou was zou ik hier niet echt naar kijken.. Ik weet niet hoeveel HDMI aansluitingen je plasma heeft en hoeveel je er wilt gaan gebruiken, maar in de regel is het altijd zo hoe minder schakels er in de ketting zitten, hoe sterker de ketting. M.a.w. ik zou de HDMI van mijn DVD speler (ook al maakt dat zonder blue ray of hddvd nog geenmoer uit) direct op mijn tv aansluiten. Op deze manier heb je geen kwaliteitsverlies. Succes!

Wat hierboven staat geldt idd bij analoge aansluitingen maar niet bij Digitale signaal overdracht. vb Als je een met een [analoge] VHS-tape een kopie maakt is de kopie altijd slechter dan het orgineel. Als je met een computer een kopie maakt van een orgineel is de kopie 1 op 1 gelijk.
Bij digitale overdracht staat de informatie feitelijk opgeslagen in nullen en eenen. Pas bij het decoderen naar beeld ontstaat er verlies. Dit gebeurt in het flatscreen lcd/plasma zelf. Alle kabels daarvoor hebben geen nadelige invloed op de kwaliteit. In de genoemde receivers zitten scalers die het beeld optimaliseren, dit werkt alleen bij goed beeld bronmateriaal. De resolutie gaat omhoog en dit is in de meeste gevallen een verbetering die de moeite waard is. Een goede scaler kost momenteel rond de 2000-3000 euro. Om verschil goed zichtbaar te maken zou je het resultaat eigenlijk op een beamer moeten zien en dan extreem groot projecteren op bijvoorbeeld 4-5 meter breed. Bij kleine schermen en relatief cheap scalers is het resultaat altijd maar moeilijk te zien is onze ervaring. Maar signaal moet je altijd via de reciever laten lopen als het HDMI/dvi betreft mits de totale lengte van de kabel niet meer dan 10 meter bedraagt, anders kan je toch met verliezen te maken krijgen zonder dat je dat weet.

RonvB
07-10-2006, 19:03
Hallo,

Dank voor je uitleg.

Ik heb inmiddels de Denon AVR 4306 gekocht. Over een paar weken wordt alles geleverd en geïnstalleerd.

Alexander D
08-10-2006, 10:44
Prachtige receiver Ron, veel plezier ermee!