PDA

Bekijk de volledige versie : DVD woordenlijst



Lambèrt Guilonard
29-03-2002, 21:30
Mijn complimenten voor de overzichtelijke samenstelling van de DVD woordenlijst in de "extra opties". Veel gebruikte DVD termen staan hier duidelijk in beschreven.
Uiteraard kan een woordenlijst nooit compleet zijn. Een woord (uitdrukking) die ik mis in de lijst en regelmatig tegen kom is "
aliasing". Wat betekent dat of wat is dat ???

Zijn dat de "ringen" die soms zijn waar te nemen rond bewegende personen (of is dat weer film-grain).

Wie kan mij helpen :confused: :confused: :confused:

Nathan Strik
29-03-2002, 22:24
"aliasing". Wat betekent dat of wat is dat ???

Zijn dat de "ringen" die soms zijn waar te nemen rond bewegende personen (of is dat weer film-grain). Voor een uitleg over Aliasing, lees DIT (http://www.michaeldvd.com.au/Articles/VideoArtefacts/VideoArtefactsAliasing.html)

Die randen die je rond bewegende personen ziet zijn waarschijnlijk veroorzaakt door Edge Enhancement...

En "filmgrain" is gewoon beeldruis... korrelig beeld dus...

Lambèrt Guilonard
30-03-2002, 22:29
Nathan

Bedankt voor de info !!

Maar met die randen (ringen) die ik bedoel, dat is geen edge enhancement.
Ik weet niet of je de film MI : 2 in je collectie hebt, maar daar zie je een voorbeeld van die "ringen".
In het begin van de film, als Tom Cruise op de top van een berg staat en de camera draait om hem heen zie je heel kort dit verschijnsel.

Groet
Lambèrt

Nathan Strik
30-03-2002, 23:32
Maar met die randen (ringen) die ik bedoel, dat is geen edge enhancement.
Ik weet niet of je de film MI : 2 in je collectie hebt, maar daar zie je een voorbeeld van die "ringen".
In het begin van de film, als Tom Cruise op de top van een berg staat en de camera draait om hem heen zie je heel kort dit verschijnsel. Als je de mogelijkheid hebt om screenshots te maken van die scène, dan zou ik graag een fotootje zien van het bewuste shot. Ik heb zelf helaas MI: 2 niet in mijn collectie.
Maar hoe kort is dit verschijnsel?!? Knippert het? Omschrijf het eens wat nauwkeuriger...

Paul Ranft
31-03-2002, 07:51
hmmm...ik heb um uitgeleend...(en trouwens al een hele tijd niet terug)

Maar wordt hier niet lens flare bedoeld?

Alexander de Mol
31-03-2002, 10:27
Wellicht kan je het precieze tijdstip aangeven wanneer dit zich voordoet. Een snelle blik om de bewuste bergscene leverde mij 'slechts' een zwart vuiltje op (zie rode omcirkeling in bijlage). Maar dat is niet waar je op doelt.

Nathan Strik
31-03-2002, 11:59
Maar wordt hier niet lens flare bedoeld? Zou heel goed kunnen. Daar had ik nog niet eens aan gedacht... Nou, het beslissende woord is aan Lambèrt.

Pat
31-03-2002, 12:12
wordt hier niet lens flare bedoeld?
Lens flare dat zijn die 'zonneringen', niet ? Die zitten niet (noodzakelijk) rond bewegende personen ?
Anti-aliasing is een vorm van edge enhancement. Ik denk toch dat dat Lambèrts probleem is. Het hoeft niet noodzakelijk van de DVD afkomstig te zijn. Je TV té scherp afregelen kan hetzelfde effect geven !

Nathan Strik
31-03-2002, 22:46
Anti-aliasing is een vorm van edge enhancement. Hier moet ik toch een paar kleine kanttekeningen plaatsen... de term is "Aliasing", dus niet anti-aliasing.
Ten tweede heeft het niks te maken met Edge Enhancement. Aliasing wordt vaak veroorzaakt doordat interlaced video (zoals op een DVD) vaak interfereerd met bepaalde patronen in een film, bijvoorbeeld bij luxaflex of hoogspanningskabels. Het lijkt dan als de camera beweegt net of de lijnen "dansen"... dit verschijnsel heet dus Aliasing...

Hieronder een klein stukje uit de film Thelma & Louise, je ziet duidelijk de dansende lijnen veroorzaakt door de Aliasing.

http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/aliasing.gif

(NB: Dit GIF-je is ongeveer 700Kb, dus het laden kan ff duren!)

Pat
31-03-2002, 23:49
de term is "Aliasing", dus niet anti-aliasing.
Anti-aliasing is het tegengaan van aliasing dus de term bestaat/klopt wel degelijk. :)
[B]
Ten tweede heeft het niks te maken met Edge Enhancement.
Maar ik heb inderdaad wel zitten knoeien met mijn opmerkingen (voor ik ging werken nog snel-snel wat veranderd en gepost maar niet goed gecheckt - bedankt om me er op te wijzen, Nathan). Maar anti-aliasing en EE hebben toch wel met elkaar te maken : wanneer men de film prepareert voor op DVD gaat hij (dikwijls standaard) door bepaalde (low pass/anti-aliasing) filters. Hierdoor ontstaat een softer (te soft ?) beeld dat men dan probeert tegen te gaan met edge enhancement, het optrekken van het contrast rond de 'edges' (randen) waardoor het lijkt alsof die 'edges' scherper zijn (maar het juist niet zijn).
Ik denk dat ik trouwens ondertussen ook Paul moet gelijk geven; ik heb het betreffende stukje uit MI2 nog even op video bekeken en denk dat Lambèrt het toch over lens flare moet hebben gehad.
Sorry voor de verwarring, heren, dames,... :)

Lambèrt Guilonard
01-04-2002, 12:24
Dank voor de reacties

Ik denk ook dat de omschrijving "lens flare" hetgeen is wat ik bedoel. Het ziet eruit als een soort "licht trillende ringen of een soort energie-schild om een persoon" (moeilijk te omschrijven). Het lijkt mij ook niet direct afkomstig te zijn van de DVD.
Aangezien ik, een enkele keer, bij eigen opgenomen digitale videocamera-beelden hetzelfde fenomeen zag.
Het heeft dus met alle waarschijnlijkheid toch te maken met de instellingen van de TV.

Nathan Strik
01-04-2002, 13:42
anti-aliasing en EE hebben toch wel met elkaar te maken : wanneer men de film prepareert voor op DVD gaat hij (dikwijls standaard) door bepaalde (low pass/anti-aliasing) filters. Hierdoor ontstaat een softer (te soft ?) beeld dat men dan probeert tegen te gaan met edge enhancement, het optrekken van het contrast rond de 'edges' (randen) waardoor het lijkt alsof die 'edges' scherper zijn (maar het juist niet zijn). Ja, dat klopt wat je zegt... de reden van het toepassen van Edge Enhancement is dat het beeld door de anti-aliasing filters te soft lijkt, terwijl je eigenlijk met Edge Enhancement het beeld verknalt en dat het er alleen maar slechter op wordt.
Inderdaad een slechte zaak, maar gelukkig komt het steeds minder vaak voor op DVD´s.
Dan had je toch gelijk, maar de manier waarop je het had opgeschreven leek net of je zei dat Edge Enhancement en Anti-Aliasing bijna hetzelfde was. Maar goed, misverstand uit de wereld lijkt me...

En ik denk ook dat Lens-Flare het probleem is wat Lambèrt bedoeld... maar dat ligt niet aan je TV hoor. Dat zit gewoon in de film. Lens flare komt doordat het (zon)licht reflecteert in de lenzen van de camera en zodoende die ringen creëert... in veel films wordt lensflare gebruikt om een desoriënterend effect te krijgen. Onder andere bij het lopen door donkere gangen met zaklampen is het vaak populair om even de zaklamp in de camera te laten schijnen voor een lensflare. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van mensen die zich hieraan storen... ik vind het zelf eigenlijk wel mooi als het met beleid gebruikt wordt...

Pat
01-04-2002, 18:07
Dan had je toch gelijk, maar de manier waarop je het had opgeschreven leek net of je zei dat Edge Enhancement en Anti-Aliasing bijna hetzelfde was. Maar goed, misverstand uit de wereld lijkt me...
:)
Sorry Nathe ! Ik ben soms zo verstrooid dat het niet meer normaal is. :D
[B]
En ik denk ook dat Lens-Flare het probleem is wat Lambèrt bedoeld...
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van mensen die zich hieraan storen... ik vind het zelf eigenlijk wel mooi als het met beleid gebruikt wordt...
'k Heb ook nog nooit geweten dat het storend werd ervaren. Integendeel, het wordt soms opzettelijk toegevoegd - bij PC-spelletjes zie je het zo ook wel, om een echt camera-effect te creëren.
We zouden eigenlijk - zoals jij al eerder voorstelde - een screenshot moeten kunnen zien. Als het toch geen lens flare is, is volgens mij het probleem toch de TV. In het begin dat ik een breedbeeld had, vond ik ook dat er te veel 'aura' was rond (vooral) personen. Dat bleek toen aan de "Digipure Pro" functie te liggen. De stand daarvan drastisch verminderd en toen was het probleem volledig opgelost.

Paul Ranft
01-04-2002, 23:09
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van mensen die zich hieraan storen... ik vind het zelf eigenlijk wel mooi als het met beleid gebruikt wordt...

Kijk eens naar Resurrection (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=111). Daar word je bijkans suf van de flare :mad: