PDA

Bekijk de volledige versie : Kliene ruimte, beperkt budget : boekenplank of zuilen ?



andym
10-08-2006, 10:35
Goedendag,

ik wil binnenkort nieuwe frontspeakers gaan aanschaffen, heb een budgetreceiver (Yamaha RX-V457) en gebruik en satelliet-set van Canton (CD-1) voor films. Nu heb ik nog een paar boekenplankspeakers van Sony (staan ook gewoon op de grond ahum..) en luister naar stereo altijd op A+B, klinkt op zich niet onaardig, maar ik denk toch dat er nog redelijk wat winst te behalen valt door deze Sony's te vervangen. Ruimte = ong 20 vierkante meter, nu komt het : budget is beperkt, rond de 400€ en zit dus te twijfelen of ik voor een paar boekenplank (wharfedale 9.1/9.2 op Atacama Nexus) of zuilen (Wharfedale 9.4/Magnat 505) moet gaan. Ik weet dat ik moet gaan luisteren uiteraard, maar zou graag wat tips van te voren willen hebben. Groeten,Andy

Seth__Gekko
10-08-2006, 10:52
Luister ook even naar de oude Kef Q series, kan je flinke zuilen kopen voor het budget.

Herjan
10-08-2006, 11:34
Voor 20m2 (ga ik even uit van zo'n 4 bij 5m) zou ik standmounters adviseren. Zuilen hebben toch vaak wat meer ruimte nodig. Dat heb ik zelf ervaren met mijn QUAD 22L's die in mijn nieuwe woonkamer toch echt beter klinken dan in mijn oude.

Dus mijn advies: ga voor die Wharfedale 9.2 (iets meer 'body/diepte' in de sound dan de 9.1, denk ik (ga ik even af op mijn ervaring met de QUAD 11L en 12L)) op die Atacama stands. Naar mijn idee een zeer goede keus, maar ik houd nu eenmaal wel van de Wharfedale sound.

EDIT: En mocht je verhuizen, dan kun altijd nog die 9.2's als rears gaan gebruiken en bijv. de 9.6 voor fronts. ;)

andym
10-08-2006, 11:46
Thanks Herjan, jouw antwoord is eigenlijk een bevestiging van waar ikzelf al meer naar toe neig. (is dat nederlands ? het staat zo raar , hehe)

Rob Eric Blank
10-08-2006, 12:05
Die Quad 11L zijn erg fijne speakers, alleen wel redelijk geprijst (ongeveer 200 tot 250/stuk). Of jij dit klankmatig fijne speakers vind....dat zou je zelf moeten ervaren.
Misschien de B&W DM303 een heerlijke speaker en erg aantrekkelijk geprijst.

Herjan
10-08-2006, 12:53
Die Quad 11L zijn erg fijne speakers, alleen wel redelijk geprijst (ongeveer 200 tot 250/stuk). Of jij dit klankmatig fijne speakers vind....dat zou je zelf moeten ervaren.
Misschien de B&W DM303 een heerlijke speaker en erg aantrekkelijk geprijst.
:confused: Het gaat hier niet over QUAD's, hoor ;) Ik noemde ze alleen even om te vertellen wat mijn ervaring was met zuilen en standmounters van verschillende afmetingen.

Rob Eric Blank
10-08-2006, 13:22
Die Quad 11L zijn erg fijne speakers, alleen wel redelijk geprijst (ongeveer 200 tot 250/stuk). Of jij dit klankmatig fijne speakers vind....dat zou je zelf moeten ervaren.
Misschien de B&W DM303 een heerlijke speaker en erg aantrekkelijk geprijst.
:confused: Het gaat hier niet over QUAD's, hoor ;) Ik noemde ze alleen even om te vertellen wat mijn ervaring was met zuilen en standmounters van verschillende afmetingen.Ik weet het Herjan, maar het is misschien wel een merk wat hij eens zou kunnen beluisteren. Ik denk dat ze het best goed kunnen doen op zijn receiver.

Herjan
10-08-2006, 13:38
QUAD is wel lekker ja! :D

Maar dan zou ik de 11L niet aanraden. Die vond ik echt wat te kort schieten in het laag en mid-laag, waardoor je toch wat minder diepte en beleving in de muziek hebt. Voor een set met subwoofer zou het op zich wel gaan. Maar als je het geld hebt, zou ik 100 euro per stuk meer neer leggen voor de 12L. Grotere kast en woofer.

Hoe ze klinken op Yamaha weet ik overigens niet. Maar ook de Wharfedales heb ik alleen gehoord op een NAD versterker en een wat oudere versterker waarvan ik het merk niet meer weet.

P.S. Waar zijn de 11L's 200 euro? Want dat is wel vrij goedkoop. Wellicht hebben ze dan voor mij de L-center wel voor een leuke prijs. Die heb ik tot nu toe alleen gezien voor 450.

Rob Eric Blank
10-08-2006, 13:56
Volgens mij zijn die Quads 250/stuk.
Ik vond ze juist een erg strakke bas hebben, die alleen niet zo heel laag doorliep. Maar deze was wel erg strak, dat is opzich ook wat waard....veel erg veel waard!
De 12L geeft dan net een tandje meer bas.

Alexander D
10-08-2006, 14:03
QUAD is wel lekker ja! :D

Maar dan zou ik de 11L niet aanraden. Die vond ik echt wat te kort schieten in het laag en mid-laag, waardoor je toch wat minder diepte en beleving in de muziek hebt. Voor een set met subwoofer zou het op zich wel gaan. Maar als je het geld hebt, zou ik 100 euro per stuk meer neer leggen voor de 12L. Grotere kast en woofer.

Hoe ze klinken op Yamaha weet ik overigens niet. Maar ook de Wharfedales heb ik alleen gehoord op een NAD versterker en een wat oudere versterker waarvan ik het merk niet meer weet.

P.S. Waar zijn de 11L's 200 euro? Want dat is wel vrij goedkoop. Wellicht hebben ze dan voor mij de L-center wel voor een leuke prijs. Die heb ik tot nu toe alleen gezien voor 450.

Zo zie je maar weer hoe verschrikkelijk smaken kunnen verschilllen. Ik vond de 12L een veel mindere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Je hebt dan wel een grotere woofer maar de laagweergave vond ik veel minder strak, er was veel minder balans in de speaker. Zeker bij gebruik van een subwoofer, wat ik met de 12L ook zou aanraden, is het weg gegooid geld omdat je de 12L met een gelijke crossover (80hz) gebruikt als de 11L. :wink:

De Lcenter is overigens bij Stassen te krijgen voor 379 euro.

De 11L zijn daar 209 en de 12L 299 euro.

andym
10-08-2006, 14:03
Zal de Quad's ook in overweging nemen, klinken ze een beetje warm ? Die yamaha van mij is behoorlijk fel en het schijnt dat dat erg goed combineert met de wat warmere sound van wharfedale.

Herjan
10-08-2006, 14:34
Voor de extra bas en diepte van de 12L lever je iets van de snelheid van de 11L in. Maar nog steeds is hij erg strak.

QUAD's klinken zeker niet warm. Ik zou ze ook niet snel aanraden voor je Yamaha. Ik heb nu een NAD 320BEE en die klinkt erg netjes. Het is het grote nadeel van QUAD: ze zijn enorm transparant. Heb je slechte apparatuur of slechte opnames, dan hoor je dat.

Wharfedale klinkt warmer. En ook zeer mooi! Maar zoals je zelf al zei: ga lekker luisteren!

DWE
10-08-2006, 14:48
Zal de Quad's ook in overweging nemen, klinken ze een beetje warm ? Die yamaha van mij is behoorlijk fel en het schijnt dat dat erg goed combineert met de wat warmere sound van wharfedale.

Yamaha icm Warfdale is idd een goede combinatie, heb ze samen al eens beluisterd en klonk erg goed! In Antwerpen bij Hi-Fi corner kan je ze trouwens beluisteren.

andym
11-08-2006, 08:18
Thanks, Antwerpen ligt iets uit de richting, woon in Amsterdam, hehehe. :lol: Zal eens naar Hobo bellen om te vragen of ze Wharfedales in hun assortiment hebben. Iemand misschien andere suggesties voor regio Amsterdam ?

Rob Eric Blank
11-08-2006, 08:53
Misschien eens naar Raf, daar hebben ze Quad.
Warfdale hebben ze daar mogelijk ook.

Marcellow
16-08-2006, 14:55
Of Polectro in Buitenveldert. Hebben ze ook een hoop!

Edgar Smit
17-08-2006, 06:23
Luister ook even naar Mission, bijv de M34i.

Herjan
17-08-2006, 08:52
Mission is niet mijn klank. Had ik 't gisteren ook nog met Sicco over: ze brengen gewoon geen beleving over of zo. Sicco heeft voor Klipsch gekozen. Ik ken ze niet, maar wellicht het overwegen waard.

Edgar Smit
17-08-2006, 10:20
Blijkt maar weer hoe persoonlijk geluid is en hoe verschillend mensen speakers horen. Ik moet wel zeggen dat ik de oudere Missions mooier vindt klinken dan de nieuwe series. De nieuwe series zijn IMHO idd wat emotielozer, maar nog steeds verre van slecht :wink:.
Mission is niet mijn klank. Had ik 't gisteren ook nog met Sicco over: ze brengen gewoon geen beleving over of zo. Sicco heeft voor Klipsch gekozen. Ik ken ze niet, maar wellicht het overwegen waard.

andym
17-08-2006, 10:59
Heb vaker gehoord dat Mission icm Yamaha nogal fel in het hoog is (is Yamaha sowieso natuurlijk....dat merk ik nu al met m'n canton-set)_Ik heb ze kort beluisterd bij Polectro (niet op Yamaha overigens, was erg druk ook, pfff), klonk echt goed voor zo'n prijsje. Heb ze besteld (niet bij Polectro trouwens, vind de service niet echt ok.) Ze worden zaterdag geleverd inclusief de Atacama Nexus 6 stands, ben benieuwd !

Edgar Smit
17-08-2006, 15:32
Welke Missions heb je nu besteld?

andym
17-08-2006, 15:49
Hoi Edgar, ik heb geen Missions besteld, maar Wharfedale diamond 9.1's. Zal m'n bevindingen uiteraard posten, heb wel al vaak gehoord dat ze lang moeten inspelen en behoorlijk slecht kunnen klinken uit de doos, dus ik wacht er even mee totdat ze goed zijn ingespeelt. (Kwam niet echt duidelijk over, ik zie nu pas dat ik de hele tijd "ze" schreef, hehehe)

Herjan
17-08-2006, 15:56
9.1? Meervoudige awardwinnaar! Ik ben zeer benieuwd naar een review!

andym
18-08-2006, 08:05
Precies ! Dat is uiteraard een van de redenen waarom ik voor deze ben gegaan, prijs is ook niet onaardig. Worden netjes thuisbezorgd (door Stassen overigens) met zilveren Atacama Nexus 6 voor 315€. Leek mij geen slechte deal ! Ik kan bijna niet wachten, zit alleen nog te twijfelen of ik ze moet bi-wiren en of ik de stands moet vullen met zilverzand, adviezen ? Ook nog een vraag over het plaatsen van de speakers op de stands, ik hoor links en rechts dat het beter is om blu-tack te gebruiken zodat ze goed vast zitten, doen of niet ?

Alexander D
18-08-2006, 08:20
Precies ! Dat is uiteraard een van de redenen waarom ik voor deze ben gegaan, prijs is ook niet onaardig. Worden netjes thuisbezorgd (door Stassen overigens) met zilveren Atacama Nexus 6 voor 315€. Leek mij geen slechte deal ! Ik kan bijna niet wachten, zit alleen nog te twijfelen of ik ze moet bi-wiren en of ik de stands moet vullen met zilverzand, adviezen ? Ook nog een vraag over het plaatsen van de speakers op de stands, ik hoor links en rechts dat het beter is om blu-tack te gebruiken zodat ze goed vast zitten, doen of niet ?


Blue-tack werkt inderdaad heel goed. De speakers zitten goed vast en er komen geen beschadigingen op de speakers.

Ik heb nog liggen mocht je interesse hebben.

andym
18-08-2006, 08:47
Als je over hebt, graag ! Het gewoon neerzetten van de speakers op de stands is dus niet aan te raden concludeer ik ? Nog tips over het al dan niet vullen van de stands of het bi-wiren mischien ?

Alexander D
18-08-2006, 08:49
Als je over hebt, graag ! Het gewoon neerzetten van de speakers op de stands is dus niet aan te raden concludeer ik ?

Dat is een beetje afhankelijk van je situatie. Met spelende kinderen bijvoorbeeld of als zo'n speaker op een plek staat waar veel langs wordt gelopen kan het wel prettig zijn.

andym
18-08-2006, 08:56
Maar voor het geluid maakt het dus niet uit ? (Heb nog geen kinderen en geen huisdieren ofzo, dus vallen zullen ze niet snel)

Jos A.
18-08-2006, 10:46
Ik denk niet dat het verschil hoorbaar is, maar je hebt er wel een hoop zooi van. Ik denk dat andere aanpassingen meer effect zullen hebben.

Editje: Ik heb het dus over het vullen van stands met zilverzand.

andym
18-08-2006, 11:51
Zoals ?

Alexander D
18-08-2006, 12:03
Ik denk niet dat het verschil hoorbaar is, maar je hebt er wel een hoop zooi van. Ik denk dat andere aanpassingen meer effect zullen hebben.

Wat voor zooi??????

Seth__Gekko
18-08-2006, 12:05
Zooi als in meer kabels me bi-wiren?

Edgar Smit
19-08-2006, 22:47
Vullen met zand is niet makkelijk, trechters, dat soort dingen, kan een hoop zooi opleveren. Bi-wiren zou ik niet doen, ik zelf hoor geen verschillen en ik ken ook maar weinig mensen die zeggen dat ze dat wel doen. Kost je alleen maar een hoop geld. Er is momenteel wel een QED powerbuy animocheck bezig hier op dvd.nl en op htforum.nl een powerbuy van hifisupply.nl waar je mooie banaanstekkers met korting kunt bestellen.

Johan van den D.
20-08-2006, 08:50
Vullen met ( het juiste) zand is meestal wel positief, het gaat immers om de massa van de stand en hoe meer massa hoe beter.

Edgar Smit
20-08-2006, 21:20
stands vullen met zand en je speakers met rubber dopjes erop zetten.
Vullen met ( het juiste) zand is meestal wel positief, het gaat immers om de massa van de stand en hoe meer massa hoe beter.

andym
21-08-2006, 08:42
Zaterdag zijn ze dus geleverd, mooie stands (nog niet gevuld) en zeer mooi uitziende speakers, lekker aansluiten.....huh ? Uit 1 van de speakers nagenoeg geen hoog ? Bekabeling checken.....zit goed....speakers omgewisseld van links naar rechts....probleem verhuist mee, dus niet m'n versterker of bekabeling, Go...mme, tweeter/filter stuk !!! Beetje jammer.... Stassen bellen.....oh da's vervelend meneer, komen we volgende week zaterdag nieuwe speakers brengen, kijk, das dan wel weer positief ! En om toch nog iets positiever af te sluiten klinkt de speaker die het wel doet errug mooi, terwijl hij nog lang niet is ingespeelt uiteraard. Stereo-beeld is logischerwijs ver te zoeken, maar het zijn wel kleine krachtpatsertjes hoor ! Erg zuiver midden/hoog en een verassend laag voor dit formaat, nu begrijp ik wel waarom de 9.1's zo in de prijzen zijn gevallen. Na volgende week zal ik ze eerst goed laten inspelen en dan nog wat meer info posten. Gegroet, Andy

Seth__Gekko
21-08-2006, 09:03
Jammer voor je, maar best een aardige service zo, nu maar wachte wachten en nog eens wachten.

Edgar Smit
24-08-2006, 20:18
En over twee daagjes heb je dus je nieuwe speaker, dan zul je eindelijk kunnen genieten.

andym
28-08-2006, 08:51
En dat doe ik nu met volle teugen !! Zaterdag inderdaad nieuwe gekregen, echt een supermooi, vol, helder geluid en dat terwijl ze nog moeten inspelen. Ook met films merk ik een zeer duidelijke verbetering (draai films ook A+B). Ik ben een blij man :D

andym
28-08-2006, 08:53
En dat doe ik nu met volle teugen !! Zaterdag inderdaad nieuwe gekregen, echt een supermooi, vol, helder geluid en dat terwijl ze nog moeten inspelen. Ook met films merk ik een zeer duidelijke verbetering (draai films ook A+B). Ik ben een blij man :D

andym
28-08-2006, 09:00
sorry voor de dubbelpost, ging niet helemaal lekker....... :oops: