PDA

Bekijk de volledige versie : Bi Wire



Hotsparky
11-08-2006, 11:00
Ik heb even een vraagje over bi wiring. Er is al het een en ander over geschreven hier maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb staan een Yamaha rx v757 en Klipsch RF2 zuilen.

Nu eigelijk 2 vragen:

1. Kan ik hiermee mijn speaker aansluiten via biwire? Mijn speaker hebben de juiste aansluitingen alleen van mijn reciever weet ik het niet zeker. De reciever heeft de mogelijkheid om A en B speaker aan te sluiten alleen er wordt niks vermeld over biwire in de handleiding.

2. Er zitten nu van die gouden bruggetjes tussen de verschillende aansluitingen van de speakers. Ik heb vaak gelezen dat het beter is om de bruggetjes te vervangen voor speakerdraad. Moet je hiervoor pluggen gebruiken of kun je dit ook gewoon direct via de kabels doen?

Edgar Smit
11-08-2006, 12:09
Hotsparky (heetbougietje?),

Antwoord 1)Bi-Wiring heeft over het algemeen weinig nut. Veel speakers hebben wel de mogelijkheid om bi-wire aan te sluiten, maar ikzelf ben nog niemand tegengekomen die zei dat hij verschil heeft gemerkt bij een bi-wire aansluiting tov een conventionele aansluiting en zelf hoor ik het verschil ook niet.
Daarnaast zou bi-wiring inhouden dat je vanuit je receiver tot aan je speakers dus het dubbele aantal meters speakerdraad moet gaan leggen, dit zijn kosten die eigenlijk nagenoeg niets opleveren. Ik zou zeggen, niet doen, zonde van je geld.

Antwoord 2)De bruggetjes die op de speakers zitten kun je vervangen door stukjes kabels. Het is geen must. Echter, indien je goed luisterd naar je speakers kunnen ze beter klinken met stukjes kabel dan met de standaard brugjes. Hoe je deze aansluit maakt op zich niet zo veel uit. Het mooiste is om de kabel vanuit je receiver van banaanstekkers te voorzien en de kabelstukjes ter vervanging van de brugjes van spades te voorzien. Je draait de aansluitingterminals iets los, steekt de spades ertussen en draait ze weer vast. De banaanstekkers kun je dan gewoon zo in de daarvoor bedoelde aansluitingen steken.

Hotsparky
11-08-2006, 15:40
Heetbougietje,hete hond tja wie weet het :D

Ik ga denk ik maar is experimenteren met de 2e meethode. Ik heb QED original kabel liggen tussen me reciever en speakers. Nu was ik vanmiddag even wezen kijken bij de MM en heb het een en ander zien liggen aan bananen en spades.

Moeten deze ook van hetzelfde merk zijn of maakt dat niet uit? In hoeverre is de kwaliteit belangrijk van deze bananen en spades? Die ik vanmiddag zag liggen waren van oehlbach en waren rond de 35 euro geloof ik per 4.

Edgar Smit
11-08-2006, 16:10
Hoe beter de geleiding, hoe duurder de pluggen. Echter, er zijn maar weinnig mensen die het verschil tussen diverse pluggen kunnen horen.
Oehlbach is niets mis mee, VLS heeft ook bananen/spades die wat goedkoper zijn, meestal bij de lokale electronica zaak wel verkrijgbaar. Kijk anders eens bij Correct, die heeft ook vast wel vergulde bananen/spades voor een leuke prijs.

Hotsparky
11-08-2006, 18:38
Verspil je dan niet de eigenschappen van je kabel als je ze via bananen aansluit op je speakers?

Edgar Smit
11-08-2006, 22:13
Nee hoor, zolang je er maar voor zorgt dat de kabel en de banaan zoveel mogelijk contact hebben. Dus gewoon goed aansluiten, dan is er niets aan de hand.

Seth__Gekko
12-08-2006, 13:40
Leuke tip, meld je aan bij htforum.nl en doe mee met de powerbuy van hififsupply.nl die hebben mooie bananen van VLS of Viablue.

Edgar Smit
12-08-2006, 22:03
Dat zijn inderdaad zeer goede banaanstekkers!
Leuke tip, meld je aan bij htforum.nl en doe mee met de powerbuy van hififsupply.nl die hebben mooie bananen van VLS of Viablue.

Johan van den D.
13-08-2006, 08:39
Je kan ook eens kijken naar Furutech (http://www.furutech.com/produ_2.asp?ProdNo=93) pluggen.
Gebruik deze zelf ook en ben er zeer over te spreken.
Hiervoor ook WBT,s (de 0644) gehad maar de Furutech,s hebben toch mijn voorkeur mede door de hoge prijs van WBT.
De WBT zit technisch heel mooi in elkaar maar dat is tevens zijn zwakke punt wat voor mij reden was om ze weer te verkopen.
De Furutechs zijn mooi en sterk door zijn eenvoud.

Ook hebben we (Moondust) de Furutech naast die van ViaBlue gehad en ook daar kwam de Furutech beter over.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=20772.500
De laatste twee posts op pagina 21 in deze link.

Hotsparky
13-08-2006, 13:35
Ziet er netjes uit hoor. Kun je deze pluggen er zelf aanzetten of heb je daar nog iets voor nodig?

Johan van den D.
13-08-2006, 14:09
Kun je zelf doen.

Seth__Gekko
13-08-2006, 15:23
Banaanpluggen zijn niet zo moeilijk om eraan te zetten hoor, een klein beetje strippen je kabel, en aanschroeven in de banaan en klar.

Hotsparky
13-08-2006, 22:33
En die pluggen, is dat allemaal 1 maat? Maakt het niet uit hoe dik de draad is?

Edgar Smit
14-08-2006, 06:33
Dat kan verschillen, maar gewoon even lezen bij de betreffende plug staat meestal de max diameter wel vermeld.