PDA

Bekijk de volledige versie : In of Uit fase



Marcellow
12-08-2006, 19:59
Hallo mensen.. Ik heb een vraagje/ kwestie en wellicht kunnen jullie mij hiermee helpen:

Ik heb onlangs mijn HT set opnieuw aangesloten én voorzien van nieuwe, dikkere kabels. (mijn fronts en center, de rest was al oké)

De vorige kabels die ik had waren niet tweekleurig (goedkope shit) en waarschijnlijk ook niet de +/- goed aangesloten (+ van reciever op - van luidspreker).

Nu lijkt het zo dat als ik (2 ch) afspeel de luidsprekers meer geluid (bas, diepte) geven. Zeg maar meer tot hun recht komen.

Nu wil ik graag van jullie weten, denk je dat dit komt omdat de kabels dikker/ duurder zijn, of denk je dat dit komt omdat ze nu in- fase zijn aangesloten en de units nu de juiste bewegingen maken ipv de omgekeerde??

Ik hoor het graag (ben heeeeeeeeeeeeeeel nieuwsgierig)

Bedankt alvast.

Groeten,


Marcel.

Johan van den D.
12-08-2006, 21:39
Het kan inderdaad door beide komen, dus de fase maar ook de kwaliteit.

Edgar Smit
12-08-2006, 23:08
Je vorige kabels tov je nieuwe kabels kunnen dat verschil maken om diverse redenen:
1) de fase zat verkeerd, maar dat geef je al aan.
2) de vorige kabel was gewoon een slechte kabel, vooral in kabelland geldt lang niet altijd dat dikker ook beter is.
3) de oude kabel was geoxideerd, een proces wat langzaam kan gaan waardoor je geluid ook langzaam mee veranderd en het soms niet merkbaar is totdat je de kabel opnieuw aansluit, vervangt of aan beide uiteindes een stukje korter maakt.
Er zijn dus eigenlijk 3 mogelijkheden, welke dan ook nog gecombineerd zouden kunnen zijn.

Marcellow
13-08-2006, 08:16
Wat voor luidsprekerkabel heb je nu ?

Heb nu kabels van de lokale audioboer, daarvoor van de lokale bouwmarkt! De prijs, dikte en waarschijlijk ook kwaliteit zijn minimaal vervijfvoudigd. Is nog niet optimaal, maar alles op z'n tijd!

Seth__Gekko
13-08-2006, 12:00
Sja het verschil tussen kabels is gewoon heeel erg groot, maar ook heel genuanceerd.

Christiaan Sauer
15-08-2006, 03:00
Hoe bizar het ook klint, er zijn gevallen waarin uitfase aansluiten beter klinkt dan infase.
Dat kan per apparaat of zelfs per speakers verschillen.
Zelf heb ik ook een tijdje één speaker uit fase aangesloten gehad, gewoon stomweg omdat mijn dynamiek er van toenam, en mijn gelaagheid van er van toenam. Ik zal binnenkort weer eens wat proberen hier. Gaat alleen wat lastig doordat ik mijn kabels en bruggen barewire heb aangesloten en ik er niet van hou om teveel met de kabel te leuren.

Marcellow
17-08-2006, 09:16
Cool.. Bedankt voor jullie antwoorden!