PDA

Bekijk de volledige versie : Sub versterker probleem?



Jochem Huijg
12-08-2006, 22:44
Beste allemaal,

Ik heb sinds een aantal jaren een subwoofer, merk Chario, type SW1.

Ik ben zeer tevreden over het geluid en de kracht die het ding in zich heeft...MAAR;

Sinds een aantal weken klinkt er een gigantische zoem uit de sub wanneer het ding een signaal ontvangt (wanneer ik de TV aanzet of mijn receiver)

Wanneer ik de sub uitschakel door middel van de stroomschakelaar, klinkt er een harde BOEM (soort overbelasting) uit de sub.

Weet iemand of dit aan de versterker ligt, of aan de manier van aansluiting?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden, voorlopig heb ik de sub maar uitgeschakeld!

Grtz Jochem

Alexander D
13-08-2006, 10:56
Heb je iets gewijzigd in de bekabeling voor dit begon of is het in een ongewijzigde situatie 'spontaa' begonnen?

Herjan
13-08-2006, 12:56
Ik 'lift even mee' met deze thread. Ik heb sinds een enkele weken/paar maanden een soortgelijk probleem met mijn REL Quake. Soms begint ie spontaan te zoemen (al dan niet in gebruik). Als ik hem dan even uit- en aanschakel ben ik er weer vanaf. Zou toch graag de oorzaak willen weten.

Seth__Gekko
13-08-2006, 15:26
Garantie al voorbij heren? Anders zou ik contact opnemen met de leverancier.

Alexander D
13-08-2006, 19:08
Misschien een aardlus?

A3aan
15-08-2006, 11:09
Ik zit inderdaad ook aan aarding te denken.
Een 'zoem' zou een kwestie kunnen zijn van de z.g. '50 Hz' (namelijk de frequentie van het lichtnet).

De standaard-oplossing is:
- zorgen dat al je apparaten goed geaard zijn. Geaard stopcontact etc.
- als je stopcontact niet geaard is of één van je apparaten geen geaarde stekker heeft wil het wel helpen draadjes te trekken die je verbindt met de CV (wel even de verf van dat stukje CV afkrabben).
- het kan bovendien schelen hoe je de stroomstekkers in de contactdoos hebt zitten. Soms is het probleem weg als je één 220V-stekker gewoon andersom inplugt. (maar een andere keer ben je heel lang bezig alle stekkers om en om te pluggen voordat je een bromloze toestand hebt). Probeer eventueel door te beginnen met zo weinig mogelijk apparaten aangesloten en steeds eentje toe te voegen.

NB: een sub is speciaal gemaakt om lage tonen weer te geven, waaronder ook de 50Hz valt. Bovendien versterkt de sub zelf. Vandaar dat de sub het eerst/het meest gevoelig is voor slechte aarding (van het gehele systeem).

De BOEM die je noemt (als die er tenminste eerst niet was) doet daar ook aan denken: de nul-stand van je signaal is dan namelijk (door onvoldoende aarding) niet helemaal 0 volt.
Ik zou je dan ook willen aanraden naar het aarden te kijken.

een aard-LUS is een veel ingewikkelder probleem, dat soms juist op te lossen is door een aarde- of nul-draad NIET aan te sluiten. Ik ga er maar even vanuit dat dat niet het geval is.

Edgar Smit
17-08-2006, 10:34
Even aanvullend op A3aan goede advies (A3aan en ik zijn het wel erg vaak eens :wink:) mocht je recentelijk nieuwe apparatuur op dezelfde groep hebben aangesloten, probeer dan eerst die stekkers eens andersom in het stopcontact te steken, kan een hoop gestekker (bestaat dat?) schelen.
In het geval van verlengsnoeren kun je ook eerst proberen de stekker van het verlengsnoer om te stekkeren (HUH?).
Stekkeren:
Ik stekker, hij stekkert, wij hebben gestekkerd?

Jochem Huijg
19-08-2006, 16:02
Even aanvullend op A3aan goede advies (A3aan en ik zijn het wel erg vaak eens :wink:) mocht je recentelijk nieuwe apparatuur op dezelfde groep hebben aangesloten, probeer dan eerst die stekkers eens andersom in het stopcontact te steken, kan een hoop gestekker (bestaat dat?) schelen.
In het geval van verlengsnoeren kun je ook eerst proberen de stekker van het verlengsnoer om te stekkeren (HUH?).
Stekkeren:
Ik stekker, hij stekkert, wij hebben gestekkerd?

Moet ik idd eens proberen, heb sinds kort een plasma tv erop aangesloten en dat trekt natuurlijk wel wat stroom enz. van mijn stekkerdoos...

ik ga er eens mee aan de slag

PS: ja helaas is de garantie al verlopen...