PDA

Bekijk de volledige versie : M'n sub loopt achter..



Kees v Kekem
14-08-2006, 17:36
Als ik muziek luister op mijn geluidssysteem van mn computer dan voel je dat de sub achterloopt bij de beat van de muziek. Snappen jullie wat ik bedoel? Dat de sub het geluid ietsjes later het geluid laat horen als mijn andere boxen.
Is daar wat aan te doen?

Seth__Gekko
14-08-2006, 17:45
Wat voor een systeem is het en wat is het voor een merk/type sub?

hstadman
14-08-2006, 18:03
Als ik muziek luister op mijn geluidssysteem van mn computer dan voel je dat de sub achterloopt bij de beat van de muziek. Snappen jullie wat ik bedoel? Dat de sub het geluid ietsjes later het geluid laat horen als mijn andere boxen.
Is daar wat aan te doen?

Dat snap ik zeker.

Veel subs zijn te laat wat dat betreft! Zelfs sommige erg dure subs die ik heb gehoord zijn nog te laat! het lijkt erop dat de sub niet erg snelle pieken kan verwerken en erg traag is! het zou ook nog aan de versterker in je sub kunnen liggen.

Je kunt hier alleen wat aan doen door een betere of andere sub aan te schaffen! :(

Johan van den D.
14-08-2006, 18:35
Is inderdaad een veel voorkomend probleem wat met name bij stereo weergave opvalt.

Albert Kostwinder
14-08-2006, 18:50
Is lastig inderdaad maar met wat tweaken, plaatsen en goed instellen is dit te voorkomen al heb je natuurlijk mindere subs die blijven zwabberen.

Bij de een zal de sub sneller worden door hem naar de muur in een hoek te richten, terwijl dit bij de ander juist averechts werkt.
Ook het punt waar vanaf de sub mee begint te lopen en de bas overneemt van de front luidsprekers kan erg belangrijk voor de snelheid van de bas zijn. Veel hangt hier ook af van de gebruikte frontluidsprekers.

Het is soms lastig maar te doen. Experimenteren is mijn devies. je kunt namelijk een kwaliteits sub zoooo verschillend laten reageren en klinken. Maar dat is ook weer leuk!! :wink:

Je kunt natuurlijk ook gewoon op Jazz overgaan..gheghe 8)

hstadman
14-08-2006, 20:11
Is lastig inderdaad maar met wat tweaken, plaatsen en goed instellen is dit te voorkomen al heb je natuurlijk mindere subs die blijven zwabberen.

Bij de een zal de sub sneller worden door hem naar de muur in een hoek te richten, terwijl dit bij de ander juist averechts werkt.
Ook het punt waar vanaf de sub mee begint te lopen en de bas overneemt van de front luidsprekers kan erg belangrijk voor de snelheid van de bas zijn. Veel hangt hier ook af van de gebruikte frontluidsprekers.

Het is soms lastig maar te doen. Experimenteren is mijn devies. je kunt namelijk een kwaliteits sub zoooo verschillend laten reageren en klinken. Maar dat is ook weer leuk!! :wink:

Je kunt natuurlijk ook gewoon op Jazz overgaan..gheghe 8)

Dan issie helemaal te laat, jazz heeft namelijk veel "drive". :wink: 8)

Kees v Kekem
14-08-2006, 20:23
Het gaat om dit (http://teufel.de/de/Multimedia/s_133.cfm?show=technik) systeem. Ik ben al wat met de instellingen bezig geweest, gebruik daarvoor Creative software van mijn XFI geluidskaart maar het lukt nog niet echt. BIj de link staan de gegevens van de sub, is daar nog iets op uit te maken door jullie? Het is wel in t duits trouwens...

Bij lagere volume's is het niet echt te horen, bij hogere volume's komt het gebrek van de sub wat meer naar voren.

Een andere sub aanschaffen komt over een klein jaar als ik een volledig nieuw set wil kopen met aparte versterker, dvd speler, nieuwe tv enz.

hstadman
14-08-2006, 20:26
Het gaat om dit (http://teufel.de/de/Multimedia/s_133.cfm?show=technik) systeem. Ik ben al wat met de instellingen bezig geweest, gebruik daarvoor Creative software van mijn XFI geluidskaart maar het lukt nog niet echt. BIj de link staan de gegevens van de sub, is daar nog iets op uit te maken door jullie? Het is wel in t duits trouwens...

Bij lagere volume's is het niet echt te horen, bij hogere volume's komt het gebrek van de sub wat meer naar voren.

Een andere sub aanschaffen komt over een klein jaar als ik een volledig nieuw set wil kopen met aparte versterker, dvd speler, nieuwe tv enz.

Duits is geen probleem. :wink:

Ik kan zo uit de specificaties niet zo snel opmerken waarom je sub nu zo langzaam zou moeten zijn. Vaak heeft het te maken met faseverschillen. Ik heb zelfs dure subs van 4000 euro achter horen lopen. :wink:

Albert Kostwinder
14-08-2006, 22:13
Je kunt natuurlijk ook gewoon op Jazz overgaan..gheghe 8)

Dan issie helemaal te laat, jazz heeft namelijk veel "drive". :wink: 8)[/quote]

Precies, lekker slowwwwwwwwwwwwww....... :wink:

Maar de meeste subs zijn wel strak te krijgen, al is het soms vrij lastig en vergt het wat creatief denken..... :wink:

bmateijsen
15-08-2006, 09:27
Kan je delay instellen?? M.a.w. de afstanden van de luidsprekers tot aan de luisterplek? Indien ja, check deze even voor je subwoofer en experimenteer met het verkorten van de afstand voor de subwoofer.

A3aan
15-08-2006, 12:00
Kan je delay instellen?? M.a.w. de afstanden van de luidsprekers tot aan de luisterplek? Indien ja, check deze even voor je subwoofer en experimenteer met het verkorten van de afstand voor de subwoofer.Uitstekend plan!
[spoiler:7b154c354b]mooie oplossing ik wou dat ik er zelf op was gekomen[/spoiler:7b154c354b]

Maar volgens mij moet je dan juist op de receiver instellen dat de Sub verder weg staat (zodat hij de sub eerder signaal geeft)

Albert Kostwinder
15-08-2006, 12:42
Kan je delay instellen?? M.a.w. de afstanden van de luidsprekers tot aan de luisterplek? Indien ja, check deze even voor je subwoofer en experimenteer met het verkorten van de afstand voor de subwoofer.Uitstekend plan!
[spoiler:6f5c7e0cd5]mooie oplossing ik wou dat ik er zelf op was gekomen[/spoiler:6f5c7e0cd5]

Maar volgens mij moet je dan juist op de receiver instellen dat de Sub verder weg staat (zodat hij de sub eerder signaal geeft)

Dit valt dus onder creatief denken..... 8)

bmateijsen
15-08-2006, 15:04
Je hebt helemaal gelijk! Ik had het even om gedraaid. :?



Kan je delay instellen?? M.a.w. de afstanden van de luidsprekers tot aan de luisterplek? Indien ja, check deze even voor je subwoofer en experimenteer met het verkorten van de afstand voor de subwoofer.Uitstekend plan!
[spoiler:b418c6c787]mooie oplossing ik wou dat ik er zelf op was gekomen[/spoiler:b418c6c787]

Maar volgens mij moet je dan juist op de receiver instellen dat de Sub verder weg staat (zodat hij de sub eerder signaal geeft)

hstadman
15-08-2006, 15:30
Dacht ik ook, delay moet je op je amp of receiver instellen. :wink:

bmateijsen
15-08-2006, 15:54
Dacht ik ook, delay moet je op je amp of receiver instellen. :wink:

Dat kan toch ook soms voor die pc-luidsprekers ook?Indien dat niet het geval is, dan moet je simpelweg de subwoofer op een andere plek zetten.

hstadman
15-08-2006, 16:07
Dacht ik ook, delay moet je op je amp of receiver instellen. :wink:

Dat kan toch ook soms voor die pc-luidsprekers ook?Indien dat niet het geval is, dan moet je simpelweg de subwoofer op een andere plek zetten.

Ik heb nog nooit pc speakers gezien waarbij je delay kunt instellen.

bmateijsen
15-08-2006, 16:37
Niet bij de speakers zelf nee, maar ieder digitaal 5.1 signaal gaat door een decoder. Daar zou dan ook de mogelijkheid moeten zitten. Zit die er niet, wordt het tijd voor een upgrade ;)




Dacht ik ook, delay moet je op je amp of receiver instellen. :wink:

Dat kan toch ook soms voor die pc-luidsprekers ook?Indien dat niet het geval is, dan moet je simpelweg de subwoofer op een andere plek zetten.

Ik heb nog nooit pc speakers gezien waarbij je delay kunt instellen.

Seth__Gekko
15-08-2006, 22:36
Altijd wel een smoes, ik bedoel een goede reden om te upgraden.

Kees v Kekem
15-08-2006, 23:34
Ik kan van al mijn speakers de afstand, niveau en hoek instellen, behalve van mijn subwoofer.
Daarvan kan ik alleen maar het geluidsniveau instellen wat mij hierbij niet echt gaat helpen.
Dit is trouwens THX software.

Edgar Smit
16-08-2006, 07:18
Je sub wat dichterbij de luisterplek zetten?
Als je vloerbedekking hebt een betonnen tegel onder je sub en een erbovenop?
Tweak software zoeken?
Betere subkabel kopen?
Andere software zoeken of in de instellingen dieper zoeken?

Alexander D
16-08-2006, 09:25
Ik kan van al mijn speakers de afstand, niveau en hoek instellen, behalve van mijn subwoofer.
Daarvan kan ik alleen maar het geluidsniveau instellen wat mij hierbij niet echt gaat helpen.
Dit is trouwens THX software.

En als je de afstandsinstellingen van je speakers aanpast? Dus de afstand van je speakers verkort zodat ze later een signaal krijgen.

Kees v Kekem
16-08-2006, 17:29
Je sub wat dichterbij de luisterplek zetten?
Als je vloerbedekking hebt een betonnen tegel onder je sub en een erbovenop?
Tweak software zoeken?
Betere subkabel kopen?
Andere software zoeken of in de instellingen dieper zoeken?

Allemaal geprobeerd maar het gaf niet echt beter resultaat.
Wat bedoel je precies met een subwoofer kabel? De enigste kabel waar ik er 1 van heb is van de stroom-> sub. Verder nog wel veel kabels voor mijn boxen die erin en uit gaan.


@ Duimpje:
Ik heb de instellingen aangepast maar dat werkt nog niet echt hoorbaar. Nog maar een beetje daarmee spelen dan.

hstadman
16-08-2006, 18:05
Je sub wat dichterbij de luisterplek zetten?
Als je vloerbedekking hebt een betonnen tegel onder je sub en een erbovenop?
Tweak software zoeken?
Betere subkabel kopen?
Andere software zoeken of in de instellingen dieper zoeken?

Allemaal geprobeerd maar het gaf niet echt beter resultaat.
Wat bedoel je precies met een subwoofer kabel? De enigste kabel waar ik er 1 van heb is van de stroom-> sub. Verder nog wel veel kabels voor mijn boxen die erin en uit gaan.


@ Duimpje:
Ik heb de instellingen aangepast maar dat werkt nog niet echt hoorbaar. Nog maar een beetje daarmee spelen dan.

dat zij ik dus al;

het kan ook aan je versterker in je sub liggen. Sommige versterkers zijn wat sneller dan andere, die kunnen beter omgaan met snellere pulsen!

Ik denk dat een nieuwe sub het enige alternatief blijft. :wink:

Kees v Kekem
16-08-2006, 22:32
Nu gaan al de draden van mijn speaker door mijn subwoofer heen, kan dat bij een nieuwe subwoofer ook?
Nu werkt hij als een soort versterker zeg maar.

Edgar Smit
17-08-2006, 07:00
Dat kan wel hoor, maar het is niet aan te raden omdat goede subs bija allemaal alleen een versterker aanboord hebben en geen decoders.

Je zou de afstand tot je speakers een op 10cm kunnen zetten. Als het goed is zorgt deze afstandsinstelling ervoor dat er millisecondes vertraagd wordt om zo al het geluid op het juiste moment op de luisterplek te krijgen. Hoe korter die afstand, hoe dichterbij je speaker zit en dus hoe groter de vertraging, mits je natuurlijk minimaal 1 speaker op een grotere afstand zet.

Mijn advies: stel bijv je centre in op zo ver mogelijk en de rest zo dichtbij mogelijk. Het systeem gaat dan de rest zo vertragen dat het geluid op de luisterplek gelijk met dat van de centre aankomt dat is even de achterliggende gedachte.

en vergeet de kabel dan maar trouwens :wink:.
Nu gaan al de draden van mijn speaker door mijn subwoofer heen, kan dat bij een nieuwe subwoofer ook?
Nu werkt hij als een soort versterker zeg maar.