PDA

Bekijk de volledige versie : Toch maar weer: Large of small???



Marcellow
16-08-2006, 15:00
Toch nog maar weer eens terugkomen op bovenstaande kwestie:

In mijn set staan de fronts (zijn toch zuilen) op large. De center en de rears op smal. Het LFE signaal van de center staat op 80hz en die van mijn rears op 120 hz. Die van de fronts is niet aangepast, dus full range.

Nu is het zo dat ik bij 2 ch weergave van muziek (dus alleen de 2 fronts)beduidend beter geluid heb (ja, nadat ik de nieuwe kabels had aangesloten) dan in de autodec met subwoofer.

Is dit ook bij jullie het geval?

Alexander D
16-08-2006, 15:28
Wat bedoel je met beter?

Als je speakers namelijk op large staan, krijge ze hetzelfde signaal in stereo als in 5.1.

Het ligt aan je instellingen of de sub bij stereo ook mee mag doen.

Albert Kostwinder
16-08-2006, 15:32
Tja hier is niet echt een eenduidig antwoord mogelijk vind ik. Veel is afhankelijk van gebruikte decoder en andere apparatuur, luidsprekers. Je kunt niet stellen dat wanneer iedereen de decoder op large set het beter klinkt / is.

Alexander D
16-08-2006, 15:40
Tja hier is niet echt een eenduidig antwoord mogelijk vind ik. Veel is afhankelijk van gebruikte decoder en andere apparatuur, luidsprekers. Je kunt niet stellen dat wanneer iedereen de decoder op large set het beter klinkt / is.

Zou hij bedoelen dat:

2.0 beter klinkt dan 2.1 of
dat muziek in 2.0 beter klinkt dan in 5.1????

Albert Kostwinder
16-08-2006, 15:52
Tja hier is niet echt een eenduidig antwoord mogelijk vind ik. Veel is afhankelijk van gebruikte decoder en andere apparatuur, luidsprekers. Je kunt niet stellen dat wanneer iedereen de decoder op large set het beter klinkt / is.

Zou hij bedoelen dat:

2.0 beter klinkt dan 2.1 of
dat muziek in 2.0 beter klinkt dan in 5.1????

Ik denk dat Marcellow even iets meer info moet geven.... :wink:

Maar als je het zo leest is het 5.1 versus 2.0?

Marcellow
16-08-2006, 15:58
Ok, sorry.. Ik zal mijn vraag anders formuleren:

Een gewone stereo CD. Die zet ik aan.

Dan kan ik mijn reciever heeel veel verschillende signalen naar mijn luidsprekers laten sturen.

Het meest voor de handliggende is ene 2.0 stereo signaal ook 2.0 stereo weergeven; hetgeen ik ook doe. Dan klinkt het geluid mooi, vol, helder enz enz.

Wanneer ik dit signaal op 2.1 weergeef (sorrym had ik duidelijker in mogen zijn) klinkt het toch minder. Vooral minder vol, heb het idee dat een stuk van het midden verdwijnt.

Maar goed, ik kan mij de large of small discussies heel goed herinneren waarin werd gesteld dat je, ook al heb je fullrange speakers je deze als small moet instellen op je reciever.

Maar nu, in 2ch stereo, op large ingesteld klinkt het het allermooiste.

Dat bedoel ik zo'n beetje....

Bedankt voor de snelle reacties in ieder geval!!!

Albert Kostwinder
16-08-2006, 16:03
Dat je geluid in 2.1 minder klinkt dan in 2.0 geeft aan dat je sub niet goed staat, zeker omdat hij minder vol klinkt. Als het goed staat namelijk moet 2.1 toch zeker beter kunnen klinken. Ik zou je fronts inderdaad eerst op small zetten en met de instellingen van de sub aan de gang gaan om een net zo lekker of liever beter stereo geluid te krijgen.... :wink:

Alexander D
16-08-2006, 16:08
Dat je geluid in 2.1 minder klinkt dan in 2.0 geeft aan dat je sub niet goed staat, zeker omdat hij minder vol klinkt. Als het goed staat namelijk moet 2.1 toch zeker beter kunnen klinken. Ik zou je fronts inderdaad eerst op small zetten en met de instellingen van de sub aan de gang gaan om een net zo lekker of liever beter stereo geluid te krijgen.... :wink:

Het zou zelfs overdreven 'vol' moeten klinken omdat het volledige signaal naar je speakers gaat maar ook de sub een deel van het laag weergeeft. Voor het gedeelte dat je speakers ook aankunnen dubbelop dus.

Albert Kostwinder
16-08-2006, 16:12
Dat je geluid in 2.1 minder klinkt dan in 2.0 geeft aan dat je sub niet goed staat, zeker omdat hij minder vol klinkt. Als het goed staat namelijk moet 2.1 toch zeker beter kunnen klinken. Ik zou je fronts inderdaad eerst op small zetten en met de instellingen van de sub aan de gang gaan om een net zo lekker of liever beter stereo geluid te krijgen.... :wink:

Het zou zelfs overdreven 'vol' moeten klinken omdat het volledige signaal naar je speakers gaat maar ook de sub een deel van het laag weergeeft. Voor het gedeelte dat je speakers ook aankunnen dubbelop dus.

Yup en daarom back to the drawing board! 8)

Seth__Gekko
16-08-2006, 16:33
Wat voor sub is het? Ik heb zelf mijn Rel meespelen met 2.1 met Large en Hi level speakon neutrik kabel, heerlijk geluid.

Marcellow
16-08-2006, 19:55
Dat je geluid in 2.1 minder klinkt dan in 2.0 geeft aan dat je sub niet goed staat, zeker omdat hij minder vol klinkt. Als het goed staat namelijk moet 2.1 toch zeker beter kunnen klinken. Ik zou je fronts inderdaad eerst op small zetten en met de instellingen van de sub aan de gang gaan om een net zo lekker of liever beter stereo geluid te krijgen.... :wink:

Het zou zelfs overdreven 'vol' moeten klinken omdat het volledige signaal naar je speakers gaat maar ook de sub een deel van het laag weergeeft. Voor het gedeelte dat je speakers ook aankunnen dubbelop dus.

Juist, en dat is nu het vreemde, het lijkt wel alsof de luidsprekers zachter worden als ik de reciever op auto dec zet (2.1) en het geluidsbeeld daardoor niet beter. Kan dit te maken hebben met de klanken die ik naar de bas toe stuur (zou minder moeten zijn, nu iets van 150 hz) Mijn (front) luidsprekers zijn 50-50000 hz

Edgar Smit
17-08-2006, 06:18
Ok, sorry.. Ik zal mijn vraag anders formuleren:

Een gewone stereo CD. Die zet ik aan.

Dan kan ik mijn reciever heeel veel verschillende signalen naar mijn luidsprekers laten sturen.

Het meest voor de handliggende is ene 2.0 stereo signaal ook 2.0 stereo weergeven; hetgeen ik ook doe. Dan klinkt het geluid mooi, vol, helder enz enz.

Wanneer ik dit signaal op 2.1 weergeef (sorrym had ik duidelijker in mogen zijn) klinkt het toch minder. Vooral minder vol, heb het idee dat een stuk van het midden verdwijnt.Maar als 2.0 stereo zo goed klinkt, waarom dan 2.1 laten weergeven?


Maar goed, ik kan mij de large of small discussies heel goed herinneren waarin werd gesteld dat je, ook al heb je fullrange speakers je deze als small moet instellen op je reciever. Klopt als een bus als je je receiver voor HT gebruikt :wink:.


Maar nu, in 2ch stereo, op large ingesteld klinkt het het allermooiste.

Dat bedoel ik zo'n beetje....

Bedankt voor de snelle reacties in ieder geval!!!
Marcellow, zo vreemd is daat allemaal niet, een receiver is in rincipe bedoeld voor 5.1 (of hoger) weer te geven, maar kan ook stereo weergeven. Het enige vervelende is dat beide weergaves andere eisen hebben. In 5.1 gebruik heb je te maken met LFE frequencies die soms tot onder de 20Hz gaan. Er zijn weinig speakers die dat kunnen weergeven zonder consessies te doen aan de normale signalen. Met de instelling small geef je aan dat het LFE naar een sub gestuurd moet worden. Dit heeft als voordeel dat een sub ervoor gemaakt is en je speakers wat meer rust hebben voor het andere geluid.
Muziek in stereo daarentegen komt vaak niet onnder de 50Hz, dus dan heb je in principe geen sub nodig. Derhalve kun je speakers dus voor muziek op large zetten zodat zij gewoon alle signalen te verwerken krijgen. Maar zet je daarbij ook een sub aan, dan moet die wel goed ingesteld staan wil dat lekker klinken.
Je moet even aan je bass management sleutelen in je receiver, dus kantelfrequentie voor je sub goed instellen (zet hem een op 120 Hz) en je sub zelf ook (die ook op 120Hz). Dat kan al heel wat schelen. Nu staat het op 80Hz geloof ik, maar je speakes beginnen bij 50Hz, dat is meestal al wat overdreven of in ieder geval met een bepaalde hoeveelheid afval, dus kunnen we ervan uitgaan dat ze netjes vanaf zo'n 100 Hz weergeven. Je mist dus een stuk midden, wat niet verwonderlijk is als je je kantelfrequentie op 80Hz hebt staan, want tussne de 80 en 100Hz is er eigenlijk niets.
Probeer maar eens, we horen het wel.

Marcellow
17-08-2006, 09:56
Ik ga ermee aan de gang en laat het weten!

Marcellow
17-08-2006, 09:57
Deze was dubbel.. sorry!

Edgar Smit
17-08-2006, 10:16
Jij gaat er wel heel hard mee aan de gang :wink:.

Gerco Stuivenberg
10-09-2006, 22:27
Je moet even aan je bass management sleutelen in je receiver, dus kantelfrequentie voor je sub goed instellen (zet hem een op 120 Hz) en je sub zelf ook (die ook op 120Hz). Dat kan al heel wat schelen. Nu staat het op 80Hz geloof ik, maar je speakes beginnen bij 50Hz,

Het wijzigen van de kantelfrekwentie voor de front-speakers in de receiver zal wel helpen, maar als je deze ook nog op de subwoofer instelt is dit dus dubbel. Daarnaast zullen de Laag Frekwentie Effekten niet meer op de juiste manier meer weergeven. LFE signalen kunnen een frekwentie hebben tot ongeveer 250Hz. Zelf heb ik liever dat een subwoofer een LFE-ingang heeft zodat er geen gebruik wordt gemaakt van een kantelfrekwentie-filter. De kantelfrekwentie instelling van de subwoofer zou ik dus gewoon op de hoogste frekwentie laten staan.

Een andere oorzaak kan de plaats van de subwoofer zijn. Wanneer deze in een hoek geplaatst is wordt het geluid versterkt door de wanden. Zorg er voor dat deze vrij staat van obstakels en wanden. :wink: