PDA

Bekijk de volledige versie : HDMI advies hoe alles aan te sluiten.



Swoods
18-08-2006, 21:13
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe tv (samsung LE32M71, wanneer deze uitkomt) te kopen en ook een nieuwe reciever en dvd recorder.
Nu HDMI zo in opkomst is wil ik eigenlijk ook alles via HDMI aansluiten.

Nu wil ik een losse reciever kopen en een losse dvd recorder met hdd.

De vraag is, hoe sluit ik nu alles op elkaar aan?

Ik heb het volgende idee, maar wil graag weten of dit zo klopt.

De DVD recorder moet een HDMI uitgang hebben, die ik vervolgens verbind met de HDMI ingang op de reciever.
Op de reciever dan ook een HDMI uitgang hebben, die ik dan weer aansluit op de HDMI ingang van de tv.


Ik heb op het moment ook Digitale TV van KPN. Hoe krijg ik het beeld hiervan het beeld op mijn tv. Is de enige mogelijk via een scart rechtstreeks op de tv of kan ik dit ook anders doen, zodat ik niet nog een extra kabel naar mijn tv heb lopen.

Seth__Gekko
18-08-2006, 21:45
De dvd recorder kan je ook direct op je tv aansluiten, dan heb je een schakel minder, dus veelal minder verlies van kwaliteit. Digitale tv via de best mogelijke aansluiting op je tv aansluiten, hdmi of component, of Scart rgb.

Swoods
19-08-2006, 08:35
De dvd recorder kan je ook direct op je tv aansluiten, dan heb je een schakel minder, dus veelal minder verlies van kwaliteit.

Maar hoe krijg ik dan het geluid via de boxen? Dan moet er toch ook weer een kabel van de tv naar de reciever?

De Digitale TV van KPN die ik heb, zitten alleen maar scart uitgangen aan de achterkant, dus heb volgens mij niet zoveel keus.

Ruud Vorstermans
20-08-2006, 12:38
De dvd recorder kan je ook direct op je tv aansluiten, dan heb je een schakel minder, dus veelal minder verlies van kwaliteit.

Maar hoe krijg ik dan het geluid via de boxen? Dan moet er toch ook weer een kabel van de tv naar de reciever?

De Digitale TV van KPN die ik heb, zitten alleen maar scart uitgangen aan de achterkant, dus heb volgens mij niet zoveel keus.

De DVD-recorder heeft vast wel een uitgang, zodat je het geluid rechtstreeks naar je receiver stuurt.
Je moet deze dus niet van je scherm naar de receiver laten lopen.

Mr_Parker
30-12-2006, 22:04
Laat ik dit oude draadje maar even gebruiken ipv een nieuwe te openen.

Een broer van mij heeft een paar dagen geleden een nieuwe tv en een hdd/dvd recorder aangeschaft. Nu vroeg hij aan mij om te helpen met aansluiten, instellen en afstellen.
Doe ik graag en ben dan ook vandaag bij hem langs gegaan.

Het betreft de Philips 32pf9731d Ambilight LCD tv en de Philips dvdr7310h recorder.
Beide zijn aan elkaar geknoopt dmv een HDMI kabel. Op zich allemaal niet zo vreemd, maar wat mij wel opviel was dat de HDMI uitgang ingesteld kon worden op RGB en op YPbPr. Dat is dan ook meteen het onderdeel waar ik niet weet wat het verstandigste is, de handleiding van de recoder zegt het volgende:
{ RGB } – Geeft helderdere kleuren en een intenser zwart.
{ YPbPr } – Geeft zeer lichte kleurtinten. Dit is de standaardinstelling voor met HDMI compatibele apparaten.
Ik heb het geheel nu dan ook op YPbPr ingesteld in de aanname dat dit het beste resultaat hoort te leveren via de HDMI maar zit ik hier juist mee.
Ik ben zelf niet instaat om het lang durig te bekijken en zelf te oordelen, ik woon niet bij hem in de buurt. Daarnaast vinden zij haast alles goed, maar ik wil ze nu niet onnodig in kwaliteit in laten leveren, dus als RGB via HDMI beter zou zijn wil ik het liever hierin veranderen.

De tv accepteert overigens beide settings.
Graag advies, maar dus niet: "zelf beoordelen" dat kan ik dus niet en zij zelf zien nooit verschil, hoewel het natuurlijk wel het belangrijkste criterium is. (Behalve wel of geen sneeuw op analoge bronnen).

Johan van den D.
30-12-2006, 22:45
Staar je niet blind op HDMI -- een digitaal signaalpad is niet noodzakelijk beter. Het is zeer wel mogelijk dat je met een (goede) component kabel tussen je DVD en TV een mooier plaatje haalt.Klopt en datzelfde resultaat is ook weer te behalen met een goede RGB scart.
Enige wat je met scart niet kan is een progressive signaal verwerken indien je dat ooit zou willen en mogelijk is.

Johan van den D.
30-12-2006, 22:50
Het betreft de Philips 32pf9731d Ambilight LCD tv en de Philips dvdr7310h recorder.Heel mooi.


Graag advies, maar dus niet: "zelf beoordelen" dat kan ik dus niet en zij zelf zien nooit verschilHoe lullig het ook is, er is bijna geen ander antwoord mogelijk.
Aan de andere kant, als ze zelf het verschil toch niet gaan zien lijkt RGB me een mooie optie.

Mr_Parker
30-12-2006, 23:03
Mijn opmerking was ook niet lullig bedoelt, ik ben het eens dat het eigenlijk het juist antwoord is.

Het lastige vind ik gewoon hoe de handleiding er mee omgaat.
Is YPbPr nu inderdaad beter in kleur nuances en minder in scherpe / heldere kleuren en RGB precies anders om, dus beter in scherpere / heldere kleuren en minder in de tinten.

Ik heb zelf ook zo iets van laat maar lekker zo als het nu is.

Wel had ik met behulp van de DVE dvd het beeld ingesteld, wat naar mijn idee toch al wat meer detail in het beeld opleverde.

Johan van den D.
31-12-2006, 06:34
Nee, het is niet bij voorbaat beter dus je heb gewoon goed gehandeld, het is slechts een andere manier van aansluiten die niet beter of slechter hoef te zijn.