PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw hier en wat hulp nodig



Ronald81
24-08-2006, 11:38
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort (1 week) in het bezit van een nieuwe lcd tv.
Ik heb gekozen voor de Samsung LE40R71B.
Ben er ontzettend blij mee alleen ben druk bezig met bedenken hoe ik nou alles het beste aan kan sluiten.

Mijn versterker is de RX-V440RDS van Yamaha en de DVD speler is de DVD-S540 van Yamaha.

Ik zie zelf de bomen door het bos niet meer, ik kan (naar mijn idee) het zaakje op de volgende manieren aansluiten:

DVD speler via versterker naar tv -> composiet
DVD speler via versterker naar tv -> RGB (drie losse kleuren kabels)

DVD speler rechtstreeks op de tv -> composiet
DVD speler rechtstreeks op de tv -> RGB (drie losse kleuren kabels)
DVD speler rechtstreeks op de tv -> SCART
DVD speler rechtstreeks op de tv -> SVideo


Mij als leek ontgaat het nut om de dvd speler via de versterker naar de tv te verbinden, ik heb altijd geleerd dat meer koppelingen ertussen het signaal nooit ten goede kunnen komen?

En wat zou nou (in theorie) de mooiste beeldkwaliteit moeten opleveren?

Voor het geluid heb ik de dvd speler via een glas kabeltje verbonden met de versterker, dit lijkt me de beste manier?

Alvast allemaal bedankt voor het op weg helpen van deze leek!

bmateijsen
24-08-2006, 12:58
Gewoon je dvd-speler rechtstreeks op je TV aansluiten met een component kabel. (wat jij RGB noemt met 3 losse kabels)

Gerco Stuivenberg
28-08-2006, 21:16
De DVD speler kun je idd het beste m.b.v. een component-video (of YUV) verbinding aansluiten op de TV. Bij RGB wordt ieder kabel gebruikt voor een primaire kleur (rood, blauw en groen). Bij component wordt er een kabel gebruikt voor de helderheid en de andere 2 voor de primaire kleuren. De derde primaire kleur wordt toegevoegd als een verschil tussen de andere 2 kleuren. Door de helderheid te scheiden van de kleuren wordt de weergave van de kleurdiepte verbeterd.

Wanneer je de DVD speler via de receiver verbindt met de TV, kun je ook nog andere toestellen (via een component-video verbinding) aansluiten op de TV.
Je hoeft dan niet bij 2 toestellen (de TV en de receiver) de ingang te veranderen. Een stukje bedieningsgemak dus.

Nog een voordeel is dat niet alle (scart)ingangen van de TV dezelfde mogelijkheden hebben. De een kan bv. gebruikt worden voor RGB en composiet, terwijl de ander bv. alleen voor S-video en composiet gebruikt kan worden. Zelf heb ik alles m.b.v. S-video kabels via de receiver aangesloten omdat mijn TV geen component-video ingang heeft.