PDA

Bekijk de volledige versie : aansluiten versterker marquant mca 475



dominique jordaan
25-08-2006, 15:01
Ik heb een fiat punto met een standaard radio waar maar 2 boxen opkunnen, dus vandaar heb ik een marquant versterker bij de kijkshop gekocht, om 4 boxen te kunnen aansluiten 2 voor en 2 achter.

ik wou hem als volgt aansluiten:

Vanaf de radio naar de versterker:
- een plus en een min van 1 van de boxen
- een remote kabel

een 12V kabel vanaf de accu naar de versterker, vanaf de versterker de massa aan een gordel bout bevestiggen.

en dan wou ik gewoon vanaf de versterker naar de boxen:
naar alle vier de boxen een plus draad, en dan links voor en achter een min draad, en dan rechts voor en achter een min draad terug naar de versterker.

is deze manier goed, want ik heb ook iets gehoord over rca(tulp) aansluitingen. op mijn radio zit geen rca(tulp)

Peter Porrio
25-08-2006, 15:08
Volgens mij moet je autoradio wel beschikken over een uitgang om 'm op een versterker aan te sluiten. Dit is veelal een rode en witte tulpaansluiting (RCA). Wat voor radio (merk/type) heb je eigenlijk?

Wanneer je zoals jij aangeeft van 1 speaker de + en - draad door zou trekken heb je 1 kanaal. Ik zou niet weten hoe (als je het al op je versterker aangesloten krijgt) je daaruit 4 kanalen kunt halen, je hebt dan niet eens stereo.

Trek je radio eens uit je dashboard en kijk of hij een uitgang heeft voor een externe versterker. Heeft hij dit niet, dan zul je het toch anders moeten doen. 2 paar boxen op 1 aansluiting werkt, maar dit zou ik zelf nooit doen i.v.m. de belasting van je radio.

Wellicht dat iemand anders hier nog iets over kwijt kan/hier ervaring mee heeft.

dominique jordaan
25-08-2006, 15:23
ik had al gekeken ofdat ik die rca(tulp) aansluiting op mijn radio had, maar die zit er echt niet.

in de handleiding van de versterker staat:

Audio aansluiting

Goot signaal
Deze versterker is gebasseerd op autoradio's met 3 luidspreker uitgangdraden, links recht en massa. indien u een 4-weg speakersysteem aansluit, dient u 8 Ohm speakers te gebruiken,
Klein signaal (rca tulp)
Indien uw autoradio over een RCA tulp uitgang beschikt, kunt u deze ingang gebruiken.

Dus als je dit leest zou je toch zeggen dat die RCA tulp niet nodig is.

Peter Porrio
25-08-2006, 15:34
Staat er een afbeelding in de handleiding hoe je het zonder die RCA connectoren zou moeten aansluiten?

1 kanaal van je radio aansluiten op de versterker en vervolgens splitsen naar 4 speaker klinkt me gewoon heel onlogisch in de oren. Dan lijkt het me op z'n minst de bedoeling dat je alle kanalen van je autoradio aansluit op de versterker.

Ik heb alleen maar ervaring met aansluiten via RCA. Zo had ik het in m'n vorige auto zitten.

dominique jordaan
25-08-2006, 15:46
Oke dus als ik die 2 kanalen aansluit op de versterker ( de 2 kanalen die ik al heb) en dan 4 kanalen eruit. dan zou het toch gaan zonder versterker?

En hoe zit dat precies met die 'remote' kabel van de radio naar de versterker?

dominique jordaan
25-08-2006, 15:48
Oja, ik heb een blaupunkt radio, met in de voor deuren 2 boxen. dit is allemaal standaard

dominique jordaan
25-08-2006, 15:52
Oke dus als ik die 2 kanalen aansluit op de versterker ( de 2 kanalen die ik al heb) en dan 4 kanalen eruit. dan zou het toch gaan zonder RCA tulp?

dat laatste woordje versterker in bericht 4 was fout.

Peter Porrio
25-08-2006, 16:04
Heb je deze gekocht:

http://www.kijkshop.nl/data/producten/zoom_images/KS87580b.gif

Als je die op het plaatje hebt aangeschaft, kun je gewoon de luidsprekeruitgangen van de radio aansluiten op de hi input van de versterker. En vanuit de versterker de uitgangen aansluiten op de speakers. Ik kan echter niet zien of deze versterker een frontkanaal ingangsignaal naar 4 speakers uit kan sturen, of dat hij hiervoor een een front en een rear input nodig heeft.

Staat er geen aansluitplan in de handleiding getekend? Daar zou het toch haarfijn in moeten staan lijkt me.

Albert Kostwinder
25-08-2006, 16:27
Tjee, valt dit tegenwoordig ook al onder ht? :wink:

Zolang het maar meer dan twee luidsprekers heeft!?...... :twisted:

dominique jordaan
25-08-2006, 16:56
ja dat is hem, dus ik heb geen rca (tulp) aansluitingen nodig?

wat bedoel je met een front en rear input?

alvast bedankt!!!!!!

dominique jordaan
25-08-2006, 17:24
kan alles dan gewoon aansluiten zoals ik dat in mijn eerste bericht schreef?

Seth__Gekko
26-08-2006, 12:18
Een autoradie kan tegenwoordig toch wel minimaal 4 x 25 watt RMS vermogen geven.

Ben ik even blij met mijn Pioneer Mosfet 4.x 50 RMS :wink:

AiKoiN
26-08-2006, 23:31
uhm @ gekko.

no offend maar zeker niet waar !!!

de RMS is marketing, kijk eens goed in je boekje achter aan bij de specs.

ik heb hier ook er 1 liggen 4x50 watt erop jaja,
en dan de laatste pagina 18w let op !!

een kenwood heeft overigens wel een goede versterker.

maarja, 18w van NAD of 18w van denon is ook een wereld van verschil.

DVDProfilersFilmgek
27-08-2006, 10:06
Heb je deze gekocht:

http://www.kijkshop.nl/data/producten/zoom_images/KS87580b.gif

Als je die op het plaatje hebt aangeschaft, kun je gewoon de luidsprekeruitgangen van de radio aansluiten op de hi input van de versterker. En vanuit de versterker de uitgangen aansluiten op de speakers. Ik kan echter niet zien of deze versterker een frontkanaal ingangsignaal naar 4 speakers uit kan sturen, of dat hij hiervoor een een front en een rear input nodig heeft.

Staat er geen aansluitplan in de handleiding getekend? Daar zou het toch haarfijn in moeten staan lijkt me.

Zo moeilijk is het toch niet :?:

Op de foto is het duidelijk te zien, je hebt tulp aansluitingen op de versterker, dat zijn de "low" aansluitingen.

Wil je via de luidspreker aansluitingen van de radio naar de versterker gaan, dan dien je de "high" aansluiting op de versterker te gebruiken. Dit is een wat andere aansluiting, waarschijnlijk zijn er verloopstukjes te koop, of het zit al aan je autoradio. Je dient iig de luidspreker uitgangen van je autoradio te verbinden met de high aansluiting van de versterker.


Heb zelf ook een Pioneer met 4x50watt ..... en die voldoet uitstekent :wink: