PDA

Bekijk de volledige versie : WATT RMS enz.



AiKoiN
27-08-2006, 13:26
Wat is dat nu allemaal ?

je hebt 7x150 @ 6 ohm

maar is dat RMS of echt hoe kom je daar nu achter bij zoon home cinema set.

we nemen als voorbeeld de Onkyo 674E

deze heeft 7x150w maar is dat ook echt zo ?

RMS wat is dat en hoe test je zoeits :)

Gerco Stuivenberg
28-08-2006, 22:59
Die 150Watt bij 6Ohm is waarschijnlijk het DIN uitgangsvermogen. Hierbij worden alle kanalen gebruikt en maar 1 kanaal belast. De gebruikte frekwentie is (meestal) dan 1Khz en de vervorming dan max. 0,7%.

Het is niet zelf te testen. Deze gegevens zijn op basis van testen en metingen die in een laboratorium zijn uitgevoerd.

Deze gegevens zijn nodig om te kunnen bepalen wat de maximale belastbaarheid en de minimale impedantie kan zijn van de luidsprekers die u er op wilt aansluiten.

Edgar Smit
28-08-2006, 23:02
googlen helpt ook! (http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/2/last)

hstadman
28-08-2006, 23:12
Denk eerder rms vermogen, dus het maximale vermogen wat de versterker kan leveren! :wink:

AiKoiN
02-09-2006, 19:14
sja je leest in die testen dat als je bijv op 5.1 draait er maar ineens van de 150 Watt maar 30 overblijft ?

sja waarom koop je dan een 150w ?

Alexander D
02-09-2006, 22:00
sja je leest in die testen dat als je bijv op 5.1 draait er maar ineens van de 150 Watt maar 30 overblijft ?

sja waarom koop je dan een 150w ?

Zo erg is het nou ook weer niet maar het is wel zo dat veel receivers, als alle kanalen gebruikt worden niet meer leveren wat ze volgens de handleiding wel zouden moeten kunnen.

Vaak geeft het 'maximum opgenomen vermogen' of iets van de strekking een goede indicatie. :wink:

edit: een voorbeeldje van de Marantz 8500:

Die zou over 7 kanalen 125 Watt bij 8 Ohm moeten kunnen leveren maar heeft een 'power consumption' van slechts 620 Watt. Met andere woorden: hij kan over 7 kanalen maar maximaal een kleine 90 Watt leveren. :wink:

hstadman
02-09-2006, 22:25
Als ik mij niet vergis heb je het nominaal opgenomen vermogen en het max.vermogen. het nominaal vermogen geeft aan wat het minimaal verbruikt als het aanstaat en het rms vermogen geeft de max.af te geven vermogen af. Rms is het vermogen wat het korstondig aankan, zeg maar pieken in de muziek.
:wink:

Edgar Smit
03-09-2006, 15:30
Tekst: René van Es

Gelijk maar even starten met het uit de wereld helpen van een wijdverbreid misverstand; een luidspreker heeft geen vermogen, alleen een maximale belastbaarheid die uitgedrukt wordt in Watt’s. Waar ik in deze tekst spreek over een luidspreker met een bepaald aantal Watt’s, dan moet u dat lezen als een bepaalde maximale belastbaarheid uitgedrukt in Watt’s.

De elektrische eenheid van vermogen is het product van spanning en stroom. In de maximale belastbaarheid is tevens meegenomen de duur van de belasting. Mag een luidspreker permanent belast worden tot bijvoorbeeld 25 Watt, kortstondig mag dat rustig 50, 100 of meer Watt zijn. Hoe groter het toegevoerde vermogen, hoe korter de tijd moet zijn om oververhitting van de luidspreker te voorkomen. Oververhitting leidt tot beschadiging.

Muziek bestaat uit pieken en dalen in geluidssterkte en vraagt soms veel, soms weinig vermogen. Klassieke of rustige pop en jazz muziek met korte harde passages en pieken zal een luidspreker zelden beschadigen terwijl we toch de indruk hebben hard te spelen. Elektronische muziek vraagt constant een hoog vermogen als we hard willen spelen en dat eist meer van een luidspreker unit. Units krijgen de tijd niet om af te koelen. Daarom moet voor dit soort muziek de luidspreker hoger belastbaar zijn.

Om het geheel nog wat verder te compliceren moet u ook nog weten dat de aangegeven impedantie op een luidspreker (het aantal ohm’s) een nominale waarde betreft. Onder invloed van muziek zal een 8 ohm luidspreker op sommige momenten een hogere en op andere momenten een lagere impedantie hebben. Hoe groot de variatie is in die waardes hangt af van het luidsprekerontwerp.

Versterker vermogen wordt eveneens uitgedrukt in Watt. Met veel adders onder het gras.
PMPO vermogen is een verzinsel van marketing afdelingen en slaat nergens op (ik zag laatst een advertentie 5 x 7 watt + 1 x 25 watt = 4500 Watt PMPO).

Muziekvermogen is bijna net zo’n onzin als de fabrikant niet opgeeft hoelang de versterker in staat is om het vermogen te leveren.

Piekvermogen bestaat wel en geeft aan dat een versterker van bijvoorbeeld 100 Watt gedurende 1 seconde 150 Watt kan leveren vanuit de reserve buffer van de voeding. Het vullen van de buffer gaat te langzaam om langdurig 150 Watt te leveren en de versterker is er niet op ingericht en zou dan te heet worden.

DIN vermogen is een ouderwetse waarde uit de tijd dat versterkers lang niet zo goed waren als nu. Het frequentiebereik en de vermogensbandbreedte waren toen kleiner. De DIN norm staat toe dat aan de grenzen van het frequentiebereik (20 – 20.000 Hz of minder) maar de helft van het vermogen beschikbaar is ten opzichte van 1000 Hertz, de middenfrequentie waarop gemeten wordt, vaak zonder daar opgave van te doen.

Tenslotte houden we over RMS vermogen. Een fabrikant die eerlijk specificeert geeft op:

Het RMS vermogen, dat is het vermogen dat de versterker maximaal constant kan leveren bij 1000 Hz.
De punten waarop de versterker nog maar een deel van het vermogen kan leveren uitgedrukt in negatieve dB punten. Die dB punten liggen over het algemeen onder de 40 Hz en boven de 15.000 Hz. Afhankelijk van type versterker.
Het vermogen van de versterker bij 8 Ohm, 4 Ohm en eventueel 2 Ohm luidsprekerbelasting.
linkje (http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1689) voor het hele artikel.

hstadman
03-09-2006, 15:35
Tekst: René van Es

Gelijk maar even starten met het uit de wereld helpen van een wijdverbreid misverstand; een luidspreker heeft geen vermogen, alleen een maximale belastbaarheid die uitgedrukt wordt in Watt’s. Waar ik in deze tekst spreek over een luidspreker met een bepaald aantal Watt’s, dan moet u dat lezen als een bepaalde maximale belastbaarheid uitgedrukt in Watt’s.

De elektrische eenheid van vermogen is het product van spanning en stroom. In de maximale belastbaarheid is tevens meegenomen de duur van de belasting. Mag een luidspreker permanent belast worden tot bijvoorbeeld 25 Watt, kortstondig mag dat rustig 50, 100 of meer Watt zijn. Hoe groter het toegevoerde vermogen, hoe korter de tijd moet zijn om oververhitting van de luidspreker te voorkomen. Oververhitting leidt tot beschadiging.

Muziek bestaat uit pieken en dalen in geluidssterkte en vraagt soms veel, soms weinig vermogen. Klassieke of rustige pop en jazz muziek met korte harde passages en pieken zal een luidspreker zelden beschadigen terwijl we toch de indruk hebben hard te spelen. Elektronische muziek vraagt constant een hoog vermogen als we hard willen spelen en dat eist meer van een luidspreker unit. Units krijgen de tijd niet om af te koelen. Daarom moet voor dit soort muziek de luidspreker hoger belastbaar zijn.

Om het geheel nog wat verder te compliceren moet u ook nog weten dat de aangegeven impedantie op een luidspreker (het aantal ohm’s) een nominale waarde betreft. Onder invloed van muziek zal een 8 ohm luidspreker op sommige momenten een hogere en op andere momenten een lagere impedantie hebben. Hoe groot de variatie is in die waardes hangt af van het luidsprekerontwerp.

Versterker vermogen wordt eveneens uitgedrukt in Watt. Met veel adders onder het gras.
PMPO vermogen is een verzinsel van marketing afdelingen en slaat nergens op (ik zag laatst een advertentie 5 x 7 watt + 1 x 25 watt = 4500 Watt PMPO).

Muziekvermogen is bijna net zo’n onzin als de fabrikant niet opgeeft hoelang de versterker in staat is om het vermogen te leveren.

Piekvermogen bestaat wel en geeft aan dat een versterker van bijvoorbeeld 100 Watt gedurende 1 seconde 150 Watt kan leveren vanuit de reserve buffer van de voeding. Het vullen van de buffer gaat te langzaam om langdurig 150 Watt te leveren en de versterker is er niet op ingericht en zou dan te heet worden.

DIN vermogen is een ouderwetse waarde uit de tijd dat versterkers lang niet zo goed waren als nu. Het frequentiebereik en de vermogensbandbreedte waren toen kleiner. De DIN norm staat toe dat aan de grenzen van het frequentiebereik (20 – 20.000 Hz of minder) maar de helft van het vermogen beschikbaar is ten opzichte van 1000 Hertz, de middenfrequentie waarop gemeten wordt, vaak zonder daar opgave van te doen.

Tenslotte houden we over RMS vermogen. Een fabrikant die eerlijk specificeert geeft op:

Het RMS vermogen, dat is het vermogen dat de versterker maximaal constant kan leveren bij 1000 Hz.
De punten waarop de versterker nog maar een deel van het vermogen kan leveren uitgedrukt in negatieve dB punten. Die dB punten liggen over het algemeen onder de 40 Hz en boven de 15.000 Hz. Afhankelijk van type versterker.
Het vermogen van de versterker bij 8 Ohm, 4 Ohm en eventueel 2 Ohm luidsprekerbelasting.
linkje (http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1689) voor het hele artikel.

Zoiets ja.... :wink: (y)

Zat er niet ver naast. :wink:

Ik mis het nominaal opgenomen vermogen nog. :?: dat is volgens mij hetzelfde als rustvermogen en is het vermogem wat de versterker opneemt als het geen belasting heeft.

Gerco Stuivenberg
03-09-2006, 16:06
Met het nominaal uitgangs-vermogen is volgens mij hetzelfde als RMS.
Ik gebruik zelf meestal de volgende formules:

RMS=0,7 x DIN

Uitgangsvermogen bij gebruik van alle kanalen waarbij alle kanalen belast zijn =0,7 x Uitgangsvermogen bij gebruik van alle kanalen waarbij 1 kanaal belast is.

hstadman
03-09-2006, 16:09
Met het nominaal uitgangs-vermogen is volgens mij hetzelfde als RMS.
Ik gebruik zelf meestal de volgende formules:

RMS=0,7 x DIN

Uitgangsvermogen bij gebruik van alle kanalen waarbij alle kanalen belast zijn =0,7 x Uitgangsvermogen bij gebruik van alle kanalen waarbij 1 kanaal belast is.

Uitgangsvermogen? Ik schrijf OPGENOMEN vermogen. :roll: :wink: 8)

Gerco Stuivenberg
03-09-2006, 16:27
Ik mis het nominaal opgenomen vermogen nog. Question dat is volgens mij hetzelfde als rustvermogen en is het vermogem wat de versterker opneemt als het geen belasting heeft.

Het rustvermogen volgens mij het vermogen dat de versterker opneemt als deze onbelast is. Het nominale vermogen wordt door de versterker opgenomen onder normale omstandigheden. Volgens mij wordt dit opgegeven als het energie-verbruik in de gebruiksaanwijzing

Edgar Smit
03-09-2006, 21:53
zolang ik niet vermogend ben, hou ik me niet met vermogen bezig :wink: .

hstadman
03-09-2006, 23:45
zolang ik niet vermogend ben, hou ik me niet met vermogen bezig :wink: .

het kost je anders wel een vermogen om vermogen te krijgen hoor! :? :shock: :roll: :wink: 8) :lol:

AiKoiN
04-09-2006, 21:47
en dan in het gewoon nederlands will dat zeggen ?


en nog een extra kort vraagje er bij..

ik heb de Canton 100 movie MX speakers er staat in de handleiding (ja die lees ik) precies dit: 4...8 Ohm

mijn versterker boekje de Onkyo 674e :) staat als je speakers 4 of of meer zijn maar niet meer dan 6 stel ze in op 4, hebben ze 6 of meer stel ze in op 6 tot 16 ?? owjee wat nu..

thnx !!

Edgar Smit
04-09-2006, 22:44
Niets aan de hand.
a) geeft niets dat je handleidingen leest, soms kun je er nog wat van opsteken ook.
b) Ohm heeft te maken met de weerstand. Bij 4 Ohm speakers levert je versterker een bepaald vermogen. Dat vermogen wordt minder naarmate de weerstand van je speakers hoger wordt (lees meer Ohm zijn). Om dus hetze;fde vermogen te behouden raadt Onkyo aan bij speakers met meer dan 4 Ohm ze te schakelen zodat de totale aantal weerstand die bereikt wordt gelijk zal zijn aan de weerstand die de onkyo nodig heeft om hetzelfde vermogen weer te geven.
Kortom, niets aan de hand, zolang het aantal Ohm van je speakers maar niet minder is dan dat van je receiver.
Ik hoop dat het wat duidelijker is nu.

Gerco Stuivenberg
04-09-2006, 22:45
en dan in het gewoon nederlands will dat zeggen ?


en nog een extra kort vraagje er bij..

ik heb de Canton 100 movie MX speakers er staat in de handleiding (ja die lees ik) precies dit: 4...8 Ohm

mijn versterker boekje de Onkyo 674e :) staat als je speakers 4 of of meer zijn maar niet meer dan 6 stel ze in op 4, hebben ze 6 of meer stel ze in op 6 tot 16 ?? owjee wat nu..

thnx !!
Die impedanties moet je meestal andersom zien. Onder normale omstandigheden zal deze 8 Ohm zijn en bij zware belasting 4 Ohm. De instelling van de receiver heeft volgens mij te maken met de beveiliging tegen overbelasting. In de stand 4 Ohm zal deze waarschijnlijk een hogere stroomsterkte toestaan dan in de stand 6 Ohm. Aangezien jij kleine sateliet luidsprekers hebt zou ik deze instellen als 6 Ohm. Kies je voor 4 Ohm dan zal het mischien beter klinken, maar zal de luidspreker minder goed beschermd worden bij zwaardere belasting.
:)

hstadman
04-09-2006, 22:56
Ga luisteren welke instelling het beste klinkt!

De impedantie schommelt nogal tijdens het beluisteren of spelen van muziek! De aangegeven impedantie is dan ook geen absoluut cijfer maar een indicatie. Hoe lager de impedantie die een versterker aankan, hoe groter de reserve is van de versterker; het vergt namelijk meer stroom en een grotere reserve om lage impedanties aan te sturen dan 8 ohm speakers.

Zoals gezegd, de impedantie fluctueert nogal tijdens het spelen van muziek, vandaar dat er ook gezegd wordt om speakers en versterker te matchen. Dit wil zeggen dat de versterker ten allen tijde de speakers moet kunnen voorzien van voldoende stroom en onder controle kunnen houden. Hoe lager de impedantie, hoe lastiger het in toom te houden is en je een erg zware versterker nodig hebt.

Zo zijn de top versterkers beter in staat lastige impedanties onder controle te houden dan de goedkopere versterkers. Sommige versterkers kunnen 1 tot 8 ohm impedantie aan, 1 ohm is erg laag en betekend dat de versterker erg veel stroom moet kunnen leveren en erg veel reserves moet hebben, dus worden ze erg warm, wat wederom veel koeling met zich meebrengt wat ook erg duur is.

Geen wonder dus waarom echte high end versterkers soms zo duur zijn. Ik heb over een bepaald merk monoblokken gelezen dat ze beide apart op een aparte groep moeten omdat ze elk een groep leegtrekken tijdens het spelen! :wink: 8)

Klassieke muziek schijnt een constantere stroomvraag te hebben dan elektronische muziek, die meer vraagt van je versterker. Ondanks dat klassieke muziek grotere pieken kent, is elektro muziek zwaarder voor je versterker. Beluister dus je instellingen met beide muzieksoorten en luister wat het beste klinkt.

Volgens je handleiding zou je ze op op 6-16 ohm moeten zetten.

AiKoiN
04-09-2006, 23:45
ok zucht.. geen zorgen meer om de ohms laat hem gewoon staan op 6


en het laatste

als ik de versterek op dvd zet (laat de dvd uit)

draai de volume knop helemaal open, dan gaat deze ruizen is dat ook normaal ? en als ik hem dan zachter zet hoor ik bij iedere stap omlaag een tikje tot de 59-60..
hij gaat van 0 tot 87

en moet je een versterker aarden ? hij voelt nogal vibrerend als je hem aait ;) hahaha

hstadman
05-09-2006, 00:02
ok zucht.. geen zorgen meer om de ohms laat hem gewoon staan op 6


en het laatste

als ik de versterek op dvd zet (laat de dvd uit)

draai de volume knop helemaal open, dan gaat deze ruizen is dat ook normaal ? en als ik hem dan zachter zet hoor ik bij iedere stap omlaag een tikje tot de 59-60..
hij gaat van 0 tot 87

en moet je een versterker aarden ? hij voelt nogal vibrerend als je hem aait ;) hahaha

Vibratie kan van de voeding komen, je transformator.
Aarden is niet nodig, dit gebeurd d.m.v. van je powerkabel.

Ja ruis is normaal bij dat soort versterkers. Bij high end kun je ze meestal wel opendraaien zonder ruis maar die zijn erg duur!

Dit ligt aan de kwaliteit van het ontwerp en de componenten. :wink:

A3aan
13-09-2006, 12:30
als ik de versterek op dvd zet (laat de dvd uit) draai de volume knop helemaal open, dan gaat deze ruizen is dat ook normaal ? en als ik hem dan zachter zet hoor ik bij iedere stap omlaag een tikje tot de 59-60..
hij gaat van 0 tot 87

en moet je een versterker aarden ? hij voelt nogal vibrerend als je hem aait ;) hahahaVibratie kan van de voeding komen, je transformator.
Aarden is niet nodig, dit gebeurd d.m.v. van je powerkabel.

Ja ruis is normaal bij dat soort versterkers. Bij high end kun je ze meestal wel opendraaien zonder ruis maar die zijn erg duur!

Dit ligt aan de kwaliteit van het ontwerp en de componenten. :wink:
* ruis 'hoort' in dit geval niet, maar is inderdaad bij de meeste versterkers wel aanwezig. Als de ruis maar zacht genoeg is t.o.v. het geluid zelf (term: signaal-ruis-verhouding)

* Ik zou een versterker wél aarden. Ja, dat gebeurt als het goed is via je powerkabel. Maar ik ken genoeg luitjes die een geaarde apparaatstekker in een on-geaard stopcontact steken. Je apparaat is dan dus NIET geaard.

AiKoiN
14-09-2006, 21:51
Nou ik van niet in de luitjes categorie,

het is geen geaarde kabel dus... :)

hstadman
14-09-2006, 22:53
Nou ik van niet in de luitjes categorie,

het is geen geaarde kabel dus... :)

veel bronnen, cd/dvdspelers e.d. worden niet geaard. Meestal versterkers nog wel maar soms ook niet. het maakt volgens experts ook niet zoveel uit. Althans, klanktechnisch.

Gerco Stuivenberg
19-09-2006, 22:57
Het grootste probleem is meestal de vervuiling van de netspanning. Dit wordt o.a. veroorzaakt door voorschakel-apparaten van gas-ontladings-lampen, De netspanning heeft daardoor nog (een) andere frekwentie(s). Dit zorgt voor veel problemen bij het genereren van klok-pulsen. Het belangrijkste is om te zorgen voor een "schone" frekwentie van 50Hz.

Het aarden werd en wordt gedaan om gevaren als elektrocutie te voorkomen. De meeste toestellen zijn tegenwoordig dubbel geisoleerd waardoor aarding niet nodig is. Het kan zelfs nog gevaarlijker zijn om een dergelijk toestel te aarden. En het zorgt voor lek-stroom. :wink:

A3aan
25-09-2006, 16:22
Nou ik van niet in de luitjes categorie,

het is geen geaarde kabel dus... :)Ik heb in voorkomende gevallen apparaten wel apart geaard (PC's, versterkers) en daar goede ervaringen mee.

zorg voor een draadje (b.v. de helft van een tweeling-snoer, b.v. van een gewoon 220V-snoer of goedkope luidsprekerkabel) van voldoende lengte.

monteer één uiteinde van dat snoer aan de aarde van je stopcontact (als dat niet lukt, krab wat verf van een hoekje van je CV en sluit het daarop aan)
sluit het andere uiteinde aan op de massa van je versterker/PC. Dat kan vaak door een schroef van de metalen behuizing wat los te schroeven, draadje ertussen/omheen, schroefje weer vastschroeven.

kan helpen tegen het vibrerend aanvoelen als je je versterker aait (andere tip: koop een kat) en tegen brom en andere oneigenlijke geluiden. Tegen ruis zal het waarschijnlijk niet of nauwelijks helpen.

Roy de Jong
25-09-2006, 18:59
en dan in het gewoon nederlands will dat zeggen ?


en nog een extra kort vraagje er bij..

ik heb de Canton 100 movie MX speakers er staat in de handleiding (ja die lees ik) precies dit: 4...8 Ohm

mijn versterker boekje de Onkyo 674e :) staat als je speakers 4 of of meer zijn maar niet meer dan 6 stel ze in op 4, hebben ze 6 of meer stel ze in op 6 tot 16 ?? owjee wat nu..

thnx !!
Die impedanties moet je meestal andersom zien. Onder normale omstandigheden zal deze 8 Ohm zijn en bij zware belasting 4 Ohm. De instelling van de receiver heeft volgens mij te maken met de beveiliging tegen overbelasting. In de stand 4 Ohm zal deze waarschijnlijk een hogere stroomsterkte toestaan dan in de stand 6 Ohm. Aangezien jij kleine sateliet luidsprekers hebt zou ik deze instellen als 6 Ohm. Kies je voor 4 Ohm dan zal het mischien beter klinken, maar zal de luidspreker minder goed beschermd worden bij zwaardere belasting.
:)

Ik heb zelf een Onkyo SE703E reciever die volgens Onkyo 130 watt per kanaal levert. Daarnaast heb ik een set Balboa speakers van JBL waarbij een versterker word aangeraden die maximaal 125 watt levert (dit ligt niet echt ver van elkaar af). Verder geeft JBL op: Continue 60 watt en peak 240 watt. Nominaal 8ohm.
Op mijn reciever kan ik in de setup het aantal Ohms instellen op 4 of op 6.

Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn reciever beter op 4 Ohm instellen omdat mijn speakers een piek aan kunnen van 240 watt. Zo ben ik wel minder beveiligd tegen oververhitting maar dat zou dan met mijn speakers niet veel uitmaken?

Alexander D
25-09-2006, 19:25
Ik zou gewoon voor de 6 Ohm instelling gaan.

Je receiver levert in de praktijk een stuk minder. Zal verder geen probleem vormen.

Roy de Jong
25-09-2006, 19:38
Ik zou gewoon voor de 6 Ohm instelling gaan.

Je receiver levert in de praktijk een stuk minder. Zal verder geen probleem vormen.

Maar is 4 ohm in mijn geval kwalitatief niet beter dan 6 ohm?

hstadman
25-09-2006, 22:50
Ik zou gewoon voor de 6 Ohm instelling gaan.

Je receiver levert in de praktijk een stuk minder. Zal verder geen probleem vormen.

Maar is 4 ohm in mijn geval kwalitatief niet beter dan 6 ohm?Nee, het vraagt alleen meer vermogen van je versterker.

audiorent
02-10-2006, 01:09
En bovendien is de max. SPL en het rendement van een luidspreker veel belangrijker dan het mogelijk gedisipeerde vermogen. Wat doet een luidspreker met het aan hem toe gevoerde vermogen.

MAW er zijn luidsprekers van 10 watt die meer en beter geluid geven dan die van 1000 opgegeven watts.

En de weerstand van wisselstroom heet idd impendantie en is om het makkelijker te maken ook nog eens afhankelijk van de aangeboden frequentie :) en temperatuur van de componenten. Een warm geworden luidspreker boet helaas in aan rendement door verlies van magnetisme.
( en zo is het wel weer even genoeg :D )

Henk

hstadman
02-10-2006, 01:24
En bovendien is de max. SPL en het rendement van een luidspreker veel belangrijker dan het mogelijk gedisipeerde vermogen. Wat doet een luidspreker met het aan hem toe gevoerde vermogen.

MAW er zijn luidsprekers van 10 watt die meer en beter geluid geven dan die van 1000 opgegeven watts.

En de weerstand van wisselstroom heet idd impendatie en is om het makkelijker te maken ook nog eens afhankelijk van de aangeboden frequentie :) en temperatuur van de componenten. Een warm geworden luidspreker boet helaas in aan rendement door verlies van magnetisme.
( en zo is het wel weer even genoeg :D )

Henk
lorenz speelt mee in de spoelen etc. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. :wink:

luyckfasseel stefan
05-11-2006, 23:04
Rms waarden zijn waarden die je systeem minimaal aankan,
de waarden die in de hifi sector opgegeven worden , dan spreek ik over de meest gangbare merken, zijn piekwaarden gemeten op bepaalde frequenties. Deze waardes kunnen ze meestal maar fracties van sec aan.
Heel gangbaar is bv 130w voor een hifiluidspreker, op een vermogen bank zal deze luidspreker heel waarschijnlijk niet meer dan 30w rms leveren.
In de prof sector en de beter fifi is het gangbaar dat 600w ongeveer 400w rms is, ongeveer die verhoudingen.
Ook speelt de technologie die gebruikt wordt een grote rol, zo zal bv een klasse A versterker die 15w leverd waarschijnlijk harder spelen dan een gewone hifiversterker die 2 x 100 w zou geven.

audiorent
06-11-2006, 00:13
Heel gangbaar is bv 130w voor een hifiluidspreker, op een vermogen bank zal deze luidspreker heel waarschijnlijk niet meer dan 30w rms leveren.
In de prof sector en de beter fifi is het gangbaar dat 600w ongeveer 400w rms is, ongeveer die verhoudingen.
Ook speelt de technologie die gebruikt wordt een grote rol, zo zal bv een klasse A versterker die 15w leverd waarschijnlijk harder spelen dan een gewone hifiversterker die 2 x 100 w zou geven.

Daar heb je het weer: met alle respect, een luidspreker levert geen vermogen in watts maar geluid in db. Hij krijgt een aantal watts aangboden van een versterker. Een luidspreker disipeert vermogen: hij kan het aan (of niet natuurlijk). Het gaat primair niet om wat een luidspreker "aan kan" maar wat hij er mee doet. Het is mooi mee genomen als de luidspreker niet stuk gaat, maar een luidspreker zo maken dat hij bij een aangeboden 1000 watt niet de geest geeft is geen kunst (maak maar een dik genoege spoel met een plaat aluminium er aan vast met een klein magneetje er om heen en noem het "luidspreker").
Een luidspreker maken met 110 db CSPL bij 1 watt op 1 meter wel.
En laat 'm daarbij dan ook nog eens mooi recht lopen, dan gaan we geld verdienen!

Die watts interesseren mij eigenlijk weinig, daar scherm ik niet mee als ik een installatie neerzet. Een goed geluid met een toereikend volume, daar gaat het om.

Henk

luyckfasseel stefan
06-11-2006, 19:44
allemaal mooi en wel dat gespeel met woorden, maar het blijft een feit dat je materiaal op elkaar moet afgesteld zijn, te zware luidsprekers op een niet krachtige versterker gaat ervoor zorgen dat je eindtrappen niet volgen en doorbranden, en te zwakke luidsprekers op een te zware versterker gaan ervoor zorgen dat je luidsprekers doorbranden indien er meer dan 0db signaal binnenkomt(dc). Het gaat over wat is rms, niet hoe een systeem op elkaar afgestemd wordt. Het rendement dat een luidspreker levert( db) is weer een andere discutie.

Alexander D
06-11-2006, 19:52
allemaal mooi en wel dat gespeel met woorden, maar het blijft een feit dat je materiaal op elkaar moet afgesteld zijn, te zware luidsprekers op een niet krachtige versterker gaat ervoor zorgen dat je eindtrappen niet volgen en doorbranden, en te zwakke luidsprekers op een te zware versterker gaan ervoor zorgen dat je luidsprekers doorbranden indien er meer dan 0db signaal binnenkomt(dc). Het gaat over wat is rms, niet hoe een systeem op elkaar afgestemd wordt. Het rendement dat een luidspreker levert( db) is weer een andere discutie.

Op de vraag wat RMS is, is al lang het antwoord gegeven. :wink:

audiorent
06-11-2006, 20:17
Ik kan het toch niet laten te reageren, anders zijn er mensen die gaan geloven dat te zware boxen eindtrappen opblazen enzo...

Je kan een wekkerradio aansluiten op een JBL 2 x 18" basebin: hij zal het jaren volhouden.


Odb is geen absolute waarde maar een afspraak. zolang je er niets bijzet kan het elke waarde zijn die je maar bedenkt. Dat maakt het rekenen in db zo makkelijk. Het is een uitgangspunt. Wij nemen zoveel mv (of KV)aan zoveel ohm en noemen het 0 db. Het is ook altijd 0db bij ....

@ Stefan: als jij zegt dat dat alles boven de 0 db gelijkstoom wordt heb ik een vermoeden waar jij je 0 db neerlegt.
Het zal niet meer om aan te horen zijn vrees ik...

Henk

luyckfasseel stefan
10-11-2006, 13:18
Alle toestellen die ik ken, decks, versterkers, mengtafels etc.. als je de record level bekijkt of de output level, dan geven al deze toestellen indien ze een ledindicator hebben, vanaf 0db rood signaal, wat zou dat willen zeggen denk je, ...
Al deze toestellen worden geijkt, anders zou je bij teveel uitgangssignaal een saturatie krijgen, +3db is reeds verdubbeling van je signaal.

het is van DC binnen te krijgen dat de meeste luidsprekers doorbranden.

audiorent
10-11-2006, 13:42
Alle toestellen die ik ken, decks, versterkers, mengtafels etc.. als je de record level bekijkt of de output level, dan geven al deze toestellen indien ze een ledindicator hebben, vanaf 0db rood signaal, wat zou dat willen zeggen denk je, ...
Al deze toestellen worden geijkt, anders zou je bij teveel uitgangssignaal een saturatie krijgen, +3db is reeds verdubbeling van je signaal.

het is van DC binnen te krijgen dat de meeste luidsprekers doorbranden.

Dateq mengpanelen geven 6 db onder hun 0,001 THD 0 db aan. Dit omdat ze weten dat de DJ zo graag "vet rood"op hun display zien, en iedereen toch graag een onvervormd geluid wil.
Echt het is maar waar je de lat legt, sommigen vinden 0 db bij 1,5% THD.
O db wijs je aan om een houvast te hebben bij het ijken en vergelijken.

"we nemen die en die waarde en noemen het 0 db."

In geluidstechniek alleen al heb je bij het meten van geluid al talloze verschillende db waarden: dBA, dBC, slow, fast, piek, gemiddeld...

Stel je voor dat ze in een vergunning de voorwaarde stellen dat je niet meer als 80 db geluid mag maken.

Daar kun je alle kanten mee op. Noem je het geluidsniveau waarbij je doof begint te worden 0 db, dat kan!

Iedereen weet dat je + 6 db op kan nemen op een casettedeck, en niemand merkt daar wat van: zou je ook 0 db kunnen noemen dus.
Moet je eens proberen op een DAT + 6 db op z'n schaaltje op te nemen!

Henk