PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluitingen en stroomverdeling



olemla
06-09-2006, 10:52
Wij krijgen binnenkort een nieuwe aanbouw aan onze woning en deze willen we tevens gebruiken als een home-cinema kamer door gebruik te maken van een beamer en een projectiescherm. Daarnaast wil ik mijn huidige home-cinema audioset (JVC QP 111AL) gebruiken.
De ruimte is ongeveer 4 meter lang en 3 meter breed. Ik wilde de beamer bij de ingang (korte zijde) ophangen aan het plafond.
Waar kan ik dan het beste de home-cinema set neerzetten? Ik dacht aan de overzijde aangezien daar ook 3 luidsprekers en de subwoofer geplaatst moeten worden. Of is de afstand tussen beamer en dvd-speler dan te lang? Als het zo wel kan heb ik dus voldoende aan twee stroomaansluitingen (stopcontacten) aan beide korte zijden? Welke andere aansluitingen heb ik verder nodig?
Zodra een en ander gerealiseerd is zal ik natuurlijk foto's op dit forum plaatsen.
Een laatste vraagje nog: Is er wellicht iemand in de buurt van Almelo die ook een dergelijke 'thuisbioscoop' heeft en waar ik eens een kijkje mag nemen?

Albert Kostwinder
06-09-2006, 12:33
Alles is mogelijk en ook de afstand in jou ruimte tussen ht set en projector, hoe je het ook gaat neerzetten zal zeker lukken.

Maar heb je al stil gestaan bij wat voor soort projector je gaat nemen? en ook niet onbelangrijk, met welke techniek wil je hem aansluiten? je jvc set heeft alleen scart zag ik? heeft deze wel component en kan de speler progressief afspelen? (hdmi zal zeker niet denk ik). Kan er een stand alone dvd speler op je jvc set aangesloten worden? :wink:

en ook niet onbelangrijk: welk budget?

olemla
06-09-2006, 12:51
Bedankt voor je reactie..
Overigens heb ik een foutje gemaakt met m'n homecinema set.
Ik heb de QP-112AL en deze heeft wel een s-video aansluiting.
Kan ik deze gebruiken? En is het resultaat dan voldoende?
Als budget denk ik aan ongeveer €1000,00 incl. projectiescherm.
Welke projector ik ga nemen weet ik eigenlijk nog niet, maar ik kan de ruimte vrijwel volledig verduisteren.

Albert Kostwinder
06-09-2006, 13:13
€ 1000.-- voor een projector en scherm is een nogal beperkt budget.

S-video kan, maar is niet echt geweldig vind ik. Ik zou minimaal component gaan gebruiken. Op htforum.nl bij de markt staat bv een Optoma h30 dlp projector voor ca. € 500.--. Dan hou je nog genoeg geld over voor bv een beamax handmatig scherm, component bekabeling en dvd speler die progressief kan uitsturen. Als je dan een niet al te groot scherm neemt in dit geval <=2 meter breed zal het zeker niet verkeerd zijn.

Op datzelfde forum staat ook een h57 dlp voor € 1000.--. Is beter dan de h30 maar dan zit je wel met bekabeling, scherm en liefst een dvd speler.

Wil je het echt mooi doen zal je het budget naar >2500 moeten bijstellen. Neemt niet weg dat je met €1000.-- in het 2ehands segment zeker aan het projecteren kunt beginnen.

Kijk anders eens op projectorcentral.com bv om erachter te komen welke projector de moeite waard zijn, verschillende technieken etc. zo weet je ook als er iets op een forum staat of het de moeite waard is...... :wink:

olemla
06-09-2006, 14:05
Bedankt opnieuw voor je reactie.
Even voor de duidelijkheid: Ik wil de beamer uitsluitend gebruiken voor het kijken naar dvd-films, dus ik wil er bijvoorbeeld geen pc op aansluiten.
De beamers die op de site van progress in hengelo staan zijn die dan geen van allen geschikt?
Het budget van €1000,00 is voor mij het maximum. Ik zal het dus toch hiermee moeten doen. Zal het echt helemaal niets zijn als ik het op deze manier wil proberen?

Edgar Smit
06-09-2006, 15:19
Helemaal niets is uiteraard overdreven, in principe is alles goed zolang jij er zelf tevreden over bent. Dus als jij tevreden bent met de kwaliteit van een beamer van 300 euro van de MM op een gewoon wit geschilderde muur, is dat voor jou goed.

Kwalitatief gezien heeft Albert gelijk (heeft ie wel vaker :wink: ) dan kun je beter gaan kijken voor een tweedehands beamer en ik denk dat de optie die hij al aangaf daar zeer goed voor is.

Nog een tip: laat de HT ruimte op een aparte strookmgroep aansluiten en laat gewoon overal waar mogelijk op zijn minst loze leidingen leggen. Mocht het nodig zijn kun je alsnog zelf een stopcontact realiseren.

Johan van den D.
06-09-2006, 16:04
Persoonlijk zal ik met een budget van €1000 voor projector én scherm niet aan projecteren beginnen.
Het is wel mogelijk hoor dat is het probleem niet maar de kwaliteit is dan simpelweg laag te noemen, of je daar genoegen mee neemt is een keuze die je alleen zelf kan maken natuurlijk.

Albert Kostwinder
06-09-2006, 16:41
Persoonlijk zal ik met een budget van €1000 voor projector én scherm niet aan projecteren beginnen.
Het is wel mogelijk hoor dat is het probleem niet maar de kwaliteit is dan simpelweg laag te noemen, of je daar genoegen mee neemt is een keuze die je alleen zelf kan maken natuurlijk.

Ben ik het niet helemaal met je eens Johan. Hoewel dit een zeer krap budget is lukt het op dit moment wel. 2ehands h30 + handmatig scherm en bv een oppo dvd speler is ongeveer 1000 euro...

Hoewel bv. de optoma h30 geen native hd (of crt haha!) is kun je er zeker op een scherm van bv 180cm breed al zeer respectabel en mooi 576p mee projecteren mits je een dvd speler component aansluit. Ik vind een h30 bv mooier dan een z1, z2 of zelfs epson tw200 qua filmisch plaatje. Gewoon een mooi ding en voor de 500 euro op htforum.nl nu een no brainer! Ik zou voor deze echt geen plasma of lcd willen hoor. Is ie echt te leuk voor! :wink:

Johan van den D.
06-09-2006, 16:44
Ik moet eerlijk bekennen dat ik van nieuw uitging......:?

Albert Kostwinder
06-09-2006, 16:50
Ik moet eerlijk bekennen dat ik van nieuw uitging......:?

en dat zeg jij met een crt... haha 8)

Johan van den D.
06-09-2006, 16:59
Tja........ :roll:

ps. is ook te koop overigens als iemand interesse heeft. :wink:

Edgar Smit
06-09-2006, 17:26
Nu al Johan?
Tja........ :roll:

ps. is ook te koop overigens als iemand interesse heeft. :wink:

Johan van den D.
06-09-2006, 19:15
Edgar heeft interesse begrijp ik..........http://www.kurts-smilies.de/up.gif

Edgar Smit
07-09-2006, 00:03
Nee hoor, daar is mijn woonkamer vel te klein voor, net 30m2 (4,8 bij 6).
Maar als ik ooit nog zover kom dat ik een kelder onder mijn huis laat maken of een ander huis met een kamer over, gaat er zeker een aparte HT ruimte komen :wink:.
Edgar heeft interesse begrijp ik..........http://www.kurts-smilies.de/up.gif

Johan van den D.
07-09-2006, 07:48
Nee hoor, daar is mijn woonkamer vel te klein voor, net 30m2 (4,8 bij 6).Dat is net voldoende Edgar, hiermee kan je zeker een beeld van 2 mtr+ breed projecteren. :wink:

Edgar Smit
07-09-2006, 18:14
hahahah, echte verkoper jij :wink: .
De projevtor zou dan op 4,8 kant moeten komen want de 6 is aan de enekant de tuindeur en aan de andere kant de open keuken met raam. 2 meter op dus zeg 3,5 meter is mij net even té :wink: .Ik vindt mijn 32inch TV al groot.

Nee hoor, daar is mijn woonkamer vel te klein voor, net 30m2 (4,8 bij 6).Dat is net voldoende Edgar, hiermee kan je zeker een beeld van 2 mtr+ breed projecteren. :wink:

Johan van den D.
07-09-2006, 18:37
Dit is anders Edgar, mijn zit positie is ook op 3½ vanaf het 2.22 mtr breede scherm en geloof me......dat gaat perfect en is een genot om naar te kijken zonder dat het ooit vermoeiend gaat worden.
Hierbij is de hoogte van het scherm ook belangrijk natuurlijk.

Daarnaast is het niet te vergelijken met een grote tv, totaal niet.

ps. volgens mij zijn we lekker off-topic of niet.....http://www.kurts-smilies.de/trink4.gif

Edgar Smit
07-09-2006, 19:00
Behoorlijk oftopic geloof ik :wink:.

TS al wat verder aangaande zijn beslissing?

hstadman
10-09-2006, 17:36
Ach, het gaat toch nog steeds over thuisbioscoop en beamers. :wink:

Edgar Smit
10-09-2006, 21:51
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of TS inmiddels al wat verder is/??

hstadman
10-09-2006, 21:55
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of TS inmiddels al wat verder is/??

Die is al in geen velden of wegen meer te bekennen. :wink:

Edgar Smit
10-09-2006, 22:27
zou dit (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=4827&start=2870) er iets mee te maken hebben :wink:?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of TS inmiddels al wat verder is/??

Die is al in geen velden of wegen meer te bekennen. :wink:

hstadman
10-09-2006, 22:37
zou dit (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=4827&start=2870) er iets mee te maken hebben :wink:?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of TS inmiddels al wat verder is/??

Die is al in geen velden of wegen meer te bekennen. :wink:

Johan verkoopt in een keer zijn ht! :wink:

Edgar Smit
10-09-2006, 22:39
Zo te lezen wel ja!
Velen zullen hem voor gek verslijten, maar zolang hij er een goed gevoel bij heeft, geef ik hem gelijk :wink: .

hstadman
10-09-2006, 22:41
Zo te lezen wel ja!
Velen zullen hem voor gek verslijten, maar zolang hij er een goed gevoel bij heeft, geef ik hem gelijk :wink: .

Ach, johan kennende zal dat wel goedkomen, het zal vast beter worden dan dat het nu is, anders zou hij het zeer zeker niet doen. :wink:

Edgar Smit
10-09-2006, 22:42
Dat denk ik dus ook Harry.

Johan van den D.
10-09-2006, 23:22
Zo te lezen wel ja!
Velen zullen hem voor gek verslijten, maar zolang hij er een goed gevoel bij heeft, geef ik hem gelijk :wink: .Ach, als dit het ergste is wat ik gedaan heb valt het wel mee.
Met andere woorden, heb gekkere dingen gedaan. :wink:

Daarnaast komt deze beslissing na maanden van nadenken en overwegen.

Johan van den D.
10-09-2006, 23:24
Ach, johan kennende zal dat wel goedkomen, het zal vast beter worden dan dat het nu is, anders zou hij het zeer zeker niet doen. :wink:We gaan eerst een flinke stap terug om later een nog grotere stap vooruit te gaan.