PDA

Bekijk de volledige versie : uitleg



walterkoi
08-09-2006, 18:38
hallo ik ben nieuw ,en heb niet veel verstand van van audio,maar vind geluid echt belangrijk,dus ik heb een vraag.
ik heb een harman/kardon versterker avr 135 (6.1) en hkts 8( boxjes)
nou ben ik bezig geweest met alle intellingen van de boxjes,maar welke stand is nu het beste.
ik kan de frequentie 40,60,80,100,120 en 120 hz kiezen.
technische gegevens van de boxjes:10-80watt impendante 8 ohm nominaal 86db 1 watt/1meter en freq. berijk van 35hz - 20 khz

wie kan mij uitleggen wat ik het beste kan doen en waarom???
maar als het zou kunnen in nederlandse taal ,want zoals ik al schreef ben ik niet echt een held in audio
:lol:
en als jullie nog meer tips hebben voor beter geluid dan hoor ik het graag.

het is niet dat ik ontervreden over mijn set ben, ben er zelfs erg blij mee maar ik probeer het beste eruit te halen.

alvast hartstikke bedankt groeten Walter

Gerco Stuivenberg
09-09-2006, 12:24
ik kan de frequentie 40,60,80,100,120 en 120 hz kiezen.
technische gegevens van de boxjes:10-80watt impendante 8 ohm nominaal 86db 1 watt/1meter en freq. berijk van 35hz - 20 khz

Ik denk dat dat dit het frekwentiebereik van de hele set is. Het bereik van sateliet-luidsprekers begint meestal pas bij ong. 100hz. Als je deze frekwentie instelt heb je een goed begin. Om vervolgens te controleren of deze te hoog of te laag is, zou ik gebruik maken van een zgn. frequency-sweep. Deze test begint met de allerlaagste toon en gaat dan langzaam naar de hoogste toon.
Als het goed is ingesteld moeten alle frekwenties even luid klinken.

Een dergelijke test kun je meestal vinden op een test-CD/DVD bv. DVD Essentials die je bij HVT of via Hifi.nl kan bestellen.

walterkoi
15-09-2006, 16:34
heeft iemand anders nog goeie tips :?: :?:
of was dit het wel zo'n beetje

gr walter

Gerco Stuivenberg
17-09-2006, 20:29
Een tip:
Als je bij de luidsprekers kan kiezen voor "small" of "large" zou ik bij de centre(voor) altijd kiezen voor "small". Ook als het dynamisch bereik van de aangesloten luidspreker groot genoeg is. Bij Matrix decodering zoals bij Dolby ProLogic(II) en DTS-Neo6 zullen de meeste lage tonen dan naar de subwoofer gestuurd worden i.p.v. naar de centre-speaker. Deze zijn nl. meestal mono en worden daarom dan niet de "Front" luidsprekers gestuurd.

Nog een tip:
Wanneer kleine sateliet-luidsprekers ondanks dat ze bij de reciever ingesteld zijn als "small" of met een hoge kantelfrekwentie toch gaan klapperen, worden er teveel lage tonen naar deze luidsprekers gestuurd. Om dit te verhelpen kun je een condensator serieel verbinden met de luidspreker. Hierbij geldt dat een hogere capaciteit een lagere toon beter doorlaat. Dit voorkomt schade aan de luidspreker.

walterkoi
26-10-2006, 17:42
ik kom er maar niet uit op welke freq. ik hem moet zetten.
ondertussen heb ik wel een db meter aangeschaft.
misschien moet ik ook een test dvd aanschaffen.
zou het niet ??????
ik hoor het graag

alvast bedankt walter

Gerco Stuivenberg
26-10-2006, 23:12
misschien moet ik ook een test dvd aanschaffen.
zou het niet ??????
Lijkt me heel handig.
Er moeten uiteraard test-signalen gegenereerd worden om de meter te kunnen gebruiken. Je zou dan ook de test-DVD kunnen gebruiken om te kijken of het beeld wel optimaal is ingesteld. :wink:

DVDProfilersFilmgek
27-10-2006, 23:53
ik kom er maar niet uit op welke freq. ik hem moet zetten.
ondertussen heb ik wel een db meter aangeschaft.
misschien moet ik ook een test dvd aanschaffen.
zou het niet ??????
ik hoor het graag

alvast bedankt walter

Je satelliet speakers hebben een 75mm woofer.... daar komt echt niet veel laag vanaf, je mag aannemen dat als je daar 100/120hz uithaald je een hele spekkoper bent.
Gewoon op 120hz zetten, heb je misschien een kleine overlapping, maar dat kan geen kwaad. Als je hem op 40hz zet, zul je moeten merken dat er een gat valt. Ook dien je de reciever te melden dat je kleine speakers hebt, dan stuurt hij meer laag naar de sub en spaart hij de kleintjes :wink:

Op sommige DVD's met THX sound staat een "optimizer" hiermee kun je het beeld en geluid van je set optimaliseren. :idea:

Zou er niet teveel wakker van liggen, in jouw geval moet het laag echt van de sub komen, daar is weinig in af te stellen 8)

walterkoi
09-11-2006, 17:07
nu heb ik de test dvd DVE ,nou kun je daar test tonen mee luisteren.
je hebt ook een hoofd stuk met audio test signals,system response.
daar lopen test signalen van 15 hz tot 300hz en van 15hz tot 20khz en 15hz tot 150 hz.
kan ik door middel van een db meter erachter komen waar ik mijn hz op in moet stellen.
en hoe ga je dan precies te werk.

alvast bedankt walter

anders zet ik hem gewoon op 120hz ,zoals de filmgek al zei!! :D

Gerco Stuivenberg
12-11-2006, 16:06
je hebt ook een hoofd stuk met audio test signals,system response.
daar lopen test signalen van 15 hz tot 300hz en van 15hz tot 20khz en 15hz tot 150 hz.
kan ik door middel van een db meter erachter komen waar ik mijn hz op in moet stellen.
en hoe ga je dan precies te werk.
Ik denk dat kun je beter op het gehoor doen. De meter regeageert te langzaam of te snel om een goede waarde te kunnen geven. Daarnaast is de microfoon richtingsgevoelig. Het gedrag van de akoestiek bij een bepaalde frekwentie zal daarom minder invloed hebben op de meting.

Alexander D
12-11-2006, 19:59
je hebt ook een hoofd stuk met audio test signals,system response.
daar lopen test signalen van 15 hz tot 300hz en van 15hz tot 20khz en 15hz tot 150 hz.
kan ik door middel van een db meter erachter komen waar ik mijn hz op in moet stellen.
en hoe ga je dan precies te werk.
Ik denk dat kun je beter op het gehoor doen. De meter regeageert te langzaam of te snel om een goede waarde te kunnen geven. Daarnaast is de microfoon richtingsgevoelig. Het gedrag van de akoestiek bij een bepaalde frekwentie zal daarom minder invloed hebben op de meting.

Het is een omnidirectionele microfoon dus het zou geen verschil mogen maken. :wink:

Verder zou ik testen met 100hz en 120hz. Gewoon luisteren wat je zelf het beste vindt klinken.

darkraver
13-11-2006, 20:07
in ieder geval alles op SMALL en sub ONLY.......