PDA

Bekijk de volledige versie : HD / DVD vraag!



Vincent Vega
12-09-2006, 15:21
Hallo

Stel, ik heb een HD Ready plasmascherm en wil er een dvd speler/recorder op aansluiten, dan vraag ik mij dus af, als ik er 1 koop die HDMI compatible is, en ik speel er een normale dvd op af, heb ik dan HD beelden, of gewoon het standaard DVD beeld? Of kan dat alleen met HD DVD's ??

Dank U

Philippe
12-09-2006, 15:36
Je vertrekt met een standaard dvd, dus dan zal je volgens mij ook gewoon het normale dvd-beeld op je scherm te zien krijgen (ondanks hd-ready beeldbuis en hd-dvdspeler) omdat de data eenvoudigweg niet in hd-kwaliteit op de schijf zijn weggeschreven.

Correct me if I'm wrong.

Vincent Vega
12-09-2006, 15:42
Maar wat is dan het nut ervan dat bijna alle nieuwe dvd spelers een HDMI interface hebben? Want HD DVD's zijn hier nergens te krijgen volgens mij....

joostpolletje
12-09-2006, 15:53
Als je een speler koopt die HDMI aangesloten word op je TV, Dan scaled die het beeld op naar een HD resolutie.

De bron blijft een DVD, maar hij wordt alleen upgescaled.

Wat voor beter beeld zorgt!

Vincent Vega
12-09-2006, 15:58
Maar het komt niet in de buurt van echte HD dus?

Mr_Parker
12-09-2006, 16:17
HDMI is een nieuw aansluit type dat de plaats van SCART moet gaan innemen, om het kort door de bocht te zeggen.

Het voordeel van HDMI is dat het allemaal digitaal is en daardoor het verlies kleiner dan bij SCART. Per definitie is het niet zo dat het beeld een hogere kwaliteit heeft dan bij SCART.

Een ander voordeel van HDMI is dat het HD resoluties aankan, zowel voor geluid (mits het HDMI 1.3 of hoger is) als voor beeld.
Afhankelijk van je dvd-speler met HDMI connector is het mogelijk om je speler het beeld te laten upscalen, zoals al genoemd, naar hoger (HD) resoluties.
Het voordeel hiervan is dat de upscaler die in een dvd-speler wel eens van betere kwaliteit kan zijn dan de upscaler van de tv.

Een Plasma of LCD tv is gemaakt voor een specifieke resolutie. Hogere of lagere resoluties moet hij altijd up of downscalen om het weer te kunnen geven, daarom is de kwaliteit van de scaler belangrijk.

Bij het upscalen worden er pixels bij verzonnen op basis van de pixels die er echt zijn. Bij het downscalen worden er pixels ontnomen aan het beeld.
Het beeld krijgt dus niet meer detail dan het al had en kot dan ook niet in de buurt van wat mogelijk is met echt HD. Wel ziet het er beter uit dan simpel weg de pixels verder uit elkaar trekken. Dat wat bij grotere CRT's gedaan word / werd (boven 36"wordt dit gewoon te storend, met in acht name van de kijk afstand).

Een HDMI aansluiting op een dvd-speler betekent verder ook niet dat de speler ook HD-DVD's of blu-rays discs kan afspelen, hier heb je daadwerkelijk een andere speler voor nodig.

Waar het overigens uit eindelijk naar toe gaat, mits je HD beeld en geluid wil, is dat men de HD-DVD of Blu-ray speler via een HDMI kabel aan je receiver koppelt en de receiver vervolgens aan de tv.
Daarbij dienen zowel de speler als de receiver als de kabel HDMI 1.3 of hoger zijn. Anders zal het geluid niet in de HD resoluties doorgegeven kunnen worden.
Ook zal je receiver voorzien moeten zijn van de nieuwe decodeer technieken DTS-HD / DD-True HD / DD plus.

Kort antwoord:
Een DVD is altijd SD resolutie, de HDMI functionaliteit is als vervanger voor SCART en kan de tv helpen met het scalen van het beeld.

Vincent Vega
12-09-2006, 16:27
Kortom, dat gaat vette centen kosten :lol:

Nou, ik hou het lekker bij wat er nu te koop is, ik neem gewoon een HD ready TV met een DVD speler en receiver met HDMI interface, want eerdat het echt HD werk betaalbaar is, is het denk 2008.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord trouwens!! :D