PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluiten Bose 901 equalizer op pre-out en 7.1 Ch in.



Rob077
17-09-2006, 07:46
Hoi allemaal,

ik kocht laatst een set Bose 901 luidsprekers en kwam tot de nare ontdekking dat ik ze niet kon aansluiten op mijn Onkyo TX SR600E :( .
Er zit namelijk een equalizer bij die tussen de pre-out en main-in geplaatst dient te worden. Nu ben ik op zoek naar een andere receiver, maar de meesten hebben wel een pre-out maar geen main-in. Wel zijn ze vaak voorzien van een 5.1 of 7.1 Ch in aansluiting. Is deze te vergelijken met een main-in of is dit toch totaal wat anders. Helaas heb ik alleen in de duurde segmenten pre-out en main-in kunnen ontdekken. Dus mijn vraag nogmaals; kan ik de pre-out en 7.1 Ch in gebruiken om mijn equalizer tussen te zetten? (bij voorkeur natuurlijk op de front aansluitingen).
Heeft er iemand tips voor een receiver?
Ik hoor graag van jullie.

mvg Rob

Gerco Stuivenberg
17-09-2006, 22:01
Nee, dat kan niet. De "pre-out" moet verbonden worden met de externe eindversterker en "7.1 Ch in" voor een externe decoder. Wanneer je hiertussen de equaliser aansluit, heb je dus een gesloten lus. De receiver stuurt nl. de signalen die op de "7.1 Ch in" binnen komen via de kortst mogelijke signaalweg naar de luidspreker of de "pre-out". :cry:

Je moet een open lus hebben om geluid uit de luidsprekers te laten komen. Een voorbeeld hiervan is de Tape-monitor schakeling. Deze wordt tegenwoordig bijna niet meer gebruikt bij AV receivers. Een aansluiting die wel geschikt is voor de equaliser kun je herkennen aan een 2 tulp-aansluitingen die massief met elkaar verbonden zijn. Wanneer je deze verbinding verwijderd zal er in de meeste gevallen dan geen geluid meer uit de luidsprekers komen die op dat kanaal aangesloten zijn.