PDA

Bekijk de volledige versie : Ontkoppeling speakers



DWE
18-09-2006, 15:33
Mijn front speakers staan op nylon voetjes, nu heb ik gehoord dat nylon voetjes niet zouden ontkoppelen?? Zou het gebruik van spikes/rubberen voetjes een betere klank gaan opleveren, zo ja hoe komen ze er bij Canton dan bij om nylon te gebruiken?

Gerco Stuivenberg
19-09-2006, 21:25
Het akoestisch ontkoppelen van luidsprekers van de vloer kan je doen door het contakt-oppervlak te verkleinen(spikes) of dempers. Het is afhankelijk van het soort ondergrond op welke manier je de luidspreker het beste kunt ontkoppelen en het soort luidsprekers (boekenplank-formaat of zuil).

Bij hardere ondergronden zoals plavuizen kun je beter dempers dan spikes gebruiken.

A3aan
20-09-2006, 10:17
Met spikes kun je je speakers juist KOPPELEN aan de vloer (of boekenkast of wat ook), waardoor de box minder zal resoneren (maar de vloer of boekenkast juist meer...)

Met dempers (goedkope oplossing: wasmachinedempers, bij Praxis en dergelijke) kun je je speakers juist ONTkoppelen, waardoor je vloer (...) niet meetrilt met je geluid (wat strakker geluid en minder burengerucht oplevert).
Nylon doet dat ook, maar minder.

Er zijn mensen die the best of both worlds willen en dat kan ook:

leg op de vloer dempers
leg daarop iets zwaars (grinttegel, plaatje marmer)
zet daar weer op met spikes je box.

Je box is dan gekoppeld aan de zware plaat (die niet zomaar gaat meetrillen) en zal minder resoneren, maar juist ONTkoppeld van de vloer.

Sphinkx
20-09-2006, 10:52
Ik heb nu mijn fronts op spikes staan. Die staan dan weer op mijn vasttapijt met daaronder houten vloer. Is dit het beste? Want ik vind nu wel dat de rest mijn kamer regelmatig meetrilt...

Dat meetrillen komt natuurlijk ook door mijn sub (SVS) maar die heeft wel een vaste plaat en dus komt het volgens mij ook van de boxen. Zou het dan beter zijn om een stenen plaat op mijn vasttapijt te leggen en daar dan mijn boxen met spikes op te deponeren?

Mijn achterste boxen staan trouwens op een metalen staander. Maar op het draagvlak van die staander heb ik rubberen antislipplakkertjes gehangen. Ik doe dit omdat mijn boxen anders gemakkelijk gaan schuiven... Doe je dit dan beter ook niet? Of maakt dit voor de achterste boxen niet zoveel verschil?

A3aan
20-09-2006, 11:19
Ik heb nu mijn fronts op spikes staan. Die staan dan weer op mijn vasttapijt met daaronder houten vloer. Is dit het beste? Want ik vind nu wel dat de rest mijn kamer regelmatig meetrilt...Duidelijk: dit is dus niet het beste, want een meetrillende vloer is niet de bedoeling.
Dat meetrillen komt natuurlijk ook door mijn sub (SVS) maar die heeft wel een vaste plaat en dus komt het volgens mij ook van de boxen. Zou het dan beter zijn om een stenen plaat op mijn vasttapijt te leggen en daar dan mijn boxen met spikes op te deponeren?Mogelijk. Het helpt wel, maar is nog niet optimum, zie verderop
Mijn achterste boxen staan trouwens op een metalen staander. Maar op het draagvlak van die staander heb ik rubberen antislipplakkertjes gehangen. Ik doe dit omdat mijn boxen anders gemakkelijk gaan schuiven... Doe je dit dan beter ook niet? Of maakt dit voor de achterste boxen niet zoveel verschil?
Houten vloeren trillen makkelijker dan beton. Oude houten vloeren nóg weer meer...
Dat je vloerbedekking is al een goed punt (acoustisch gezien).

Meetrillen gaat over het algemeen het snelst bij: veel power (Watts) en bij lage tonen. Dus je sub is altijd hoofdverdachte, maar niet de enige verdachte. (maar is goed uit te proberen door 'm uit te zetten en dan te kijken of de vloer nog meetrilt - doe dit dus eerst).

Dempers (zoals de eerder genoemde wasmachine-dempers van ongeveer 2 cm dik = hoog) op de vloer(bedekking) en daar de boxen opzetten is de eerste, simpelste oplossing die het grootste deel van het probleem oplost.

bovenop de demper een stenen plaat ofzo zetten en daar weer op de box is beter. Of je tussen de stenen plaat en de boxen SPIKES wilt of juist ook weer dempers (b.v. van die schuimrubber rondjes die eigenlijk bedoeld zijn op stoelen te laten glijden op bv laminaat) is vooral een kwestie van smaak.
Spikes zijn aan te raden als je boxen op bepaalde frequenties gaan resoneren (trillen), wat vooral bij lichte boxen voorkomt.
Als dat niet het geval is zou ik (mijn smaak dus) de boxen met dempertjes op de stenen plaat zetten.

Samenvattend:
- check eerst of je sub wel of niet schuldig is.
- is hij (mede)schuldig dan zou IK een stenen plaat onder de sub doen (met daaronder wasmachinedempers o.i.d.) en de sub met spikes (door de lage frequenties van de sub is de kans op resonantie van de box nl. veel groter) op die plaat zetten.
- is de sub niet schuldig of helpt het vorige streepje onvoldoende, dan zou ik beginnen de andere boxen (ook) op wasmachinedempers te zetten. Pas als dat onvoldoende is ook daar een stoeptegel overwegen.

en qua rears. Tsja, ook die kunnen de stands en via de stands de vloer in beweging krijgen. Dus behandel ze gelijk aan je andere boxen.
(een beetje afhankelijk van de laagste frequentie die je rears weergeven (kantelfrequentie bij receiver-setup), zit die boven de 100 à 150, dan valt het waarschijnlijk (!) wel mee).

eh ... zo eerst maar.

Sphinkx
20-09-2006, 11:45
Ok. Bedankt voor de tips! Ga ik zeker eens proberen. Mijn SVS sub heeft wel een ontwerp dat al op een grondplaat staat. Dus bij deze is het niet mogelijk om er spikes onder te vijzen. Dit gaat enkel bij mijn ander boxen (B&W 603 & 602 reeks)

DWE
20-09-2006, 13:25
Kwam overigens een interessant artikel tegen ivm ontkoppelen van speakers:
http://www.audioforum.be/article306.html

Gerco Stuivenberg
20-09-2006, 22:12
Zoals A3aan al schreef, maak je meer contakt met de vloer als je spikes gebruikt. Dit komt doordat je het gewicht verdeeld over een kleiner oppervlak. Hierdoor staat de luidspreker stabieler en heb je daarom minder last van kastresonantie.

De punten van de spikes moet je dan wel in een zachter soort materiaal drukken en niet op een harder soort materiaal zoals een vloertegel. Wanneer je dus een zuil-luidspreker op een vloertegel zou plaatsen, zou je de spikes in de tegel moeten schroeven. Dit werkt dus niet. Schroef je de spikes in de luidspreker en zet je de box dan op een tegel, dan moet je de spikes zo stellen dat de luidspreker niet gaat wiebelen. Stoot je dan per ongeluk tegen de luidspreker, dan moet je meestal weer opnieuw gaan stellen. Dit raad ik dus af.

Een ander methode zijn kegels. Dit zijn een kruising tussen spikes en dempers. Kegels hebben een punt en aan de andere kant een dempend materiaal bv. vilt . Daarnaast hebben ze meestal ook nog een deel met een kom waarin de punt van de kegel past

Voor de zuilen zou ik jouw geval het volgende kunnen doen:
Een tegel op de vloer leggen met daarop de kegels met kom-gedeelte en de luidspreker. Of een 28mm dikke plaat MDF op de vloer leggen en daarop dan de spikes die je in de luidspreker geschroefd hebt. De zuil staat dan stevig, maar maakt dan geen contakt met de houten ondervloer.

Voor de achter luidsprekers hetzelfde. Zet de verzwaarde staanders dan niet op een tegel maar op een plaat MDF of zonder plaat en spikes op de vloer. De antislipplakkertjes voorkomen de resonantie van de staander. :)