PDA

Bekijk de volledige versie : B&W 602 / 601 ?



windoweyez
24-09-2006, 00:12
Hallo,

Ik heb een ruimte van ongeveer een kleine 18m2.
Nu wil ik luidsprekers van Bowers & Wilkins aan gaan schaffen met als fronts de DM602`s en als centerspeaker de LCR60.

Ik weet alleen nog niet of ik als achterspeakers nu ook 2 DM602`s (120 watt) zal nemen ( dit komt de gelijkmatigheid van het geluidsbeeld natuurlijk het meest ten goede), of dat ik de DM601`s (100 watt) zal nemen omdat dit misschien voor wat meer `rust` en dus evenwicht in mijn niet zo gek grote ruimte zal zorgen.

Wat zijn jullie sugesties?

hstadman
24-09-2006, 01:00
Hallo,

Ik heb een ruimte van ongeveer een kleine 18m2.
Nu wil ik luidsprekers van Bowers & Wilkins aan gaan schaffen met als fronts de DM602`s en als centerspeaker de LCR60.

Ik weet alleen nog niet of ik als achterspeakers nu ook 2 DM602`s (120 watt) zal nemen ( dit komt de gelijkmatigheid van het geluidsbeeld natuurlijk het meest ten goede), of dat ik de DM601`s (100 watt) zal nemen omdat dit misschien voor wat meer `rust` en dus evenwicht in mijn niet zo gek grote ruimte zal zorgen.

Wat zijn jullie sugesties?

De wattages van de speakers zijn niet zo belangrijk, de homogeniteit van de speakers wel. Ik zou gaan voor 4 of 5 (center) dm602's voor een setup, de wattages van speakers zijn de max. wattages wat ze eventueel aankunnen, het is niet gezegd dat je ooit zo hard zult spelen. Geen probleem dus.

windoweyez
24-09-2006, 09:00
Ok, bedankt voor je antwoord.
Ik had eerst 2 Kef q7ens als frontspeakers en die kwamen absoluut niet tot hun recht in mijn kamer, vandaar. Veel te boemerig en te pomptueus.
Nadat ik ze had weggedaan heb ik voor zolang 2 oude B&W DM330 speakers op mijn systeem aangesloten, die ik nog had staan.
Nadat ik de kappen er af had gedaan werd ik meer dan aangenaam verrast door het geluid dat ze nog voortbrachten.
Vandaar dat ik besloten heb om voor de B&W 600 serie te gaan.
Vier 602 speakers leek mij ook het mooiste maar ik wilde voorkomen dat ik weer een situatie zou krijgen waarin mijn set te weinig ruimte zou hebben en te grof en te bonkerig zou worden als je het volume verder open draait.

Alexander D
24-09-2006, 09:53
Misschien mag je ze eerst testen in je eigen ruimte. Dan weet je zeker dat het geluid je bevalt. Er zijn namelijk heel veel factoren van invloed op het geluid dus kun je alleen optimaal beslissen als je de speakers in je eigen ruimte hebt gehoord. :wink:

windoweyez
24-09-2006, 10:20
Misschien mag je ze eerst testen in je eigen ruimte. Dan weet je zeker dat het geluid je bevalt. Er zijn namelijk heel veel factoren van invloed op het geluid dus kun je alleen optimaal beslissen als je de speakers in je eigen ruimte hebt gehoord. :wink:

Dat zou inderdaad het beste zijn, ja.
Misschien dat ik anders eerst 1 set 602 koop en dan even kijk hoe ze als achterspeakers met mijn oude B&W`s klinken, en dan pas beslis.
:idea:

Alexander D
24-09-2006, 10:33
Misschien mag je ze eerst testen in je eigen ruimte. Dan weet je zeker dat het geluid je bevalt. Er zijn namelijk heel veel factoren van invloed op het geluid dus kun je alleen optimaal beslissen als je de speakers in je eigen ruimte hebt gehoord. :wink:

Dat zou inderdaad het beste zijn, ja.
Misschien dat ik anders eerst 1 set 602 koop en dan even kijk hoe ze als achterspeakers met mijn oude B&W`s klinken, en dan pas beslis.
:idea:

Als het een goede dealer is mag je ze eerst testen en dan kopen. :wink:

windoweyez
24-09-2006, 10:45
Misschien mag je ze eerst testen in je eigen ruimte. Dan weet je zeker dat het geluid je bevalt. Er zijn namelijk heel veel factoren van invloed op het geluid dus kun je alleen optimaal beslissen als je de speakers in je eigen ruimte hebt gehoord. :wink:

Dat zou inderdaad het beste zijn, ja.
Misschien dat ik anders eerst 1 set 602 koop en dan even kijk hoe ze als achterspeakers met mijn oude B&W`s klinken, en dan pas beslis.
:idea:

Als het een goede dealer is mag je ze eerst testen en dan kopen. :wink:

Ik ga dit maal voor tweede hands.
De laatste 2 keren dat ik speakers bij een dealer kocht was ik niet echt super tevreden over de service om het prijsverschil te rechtvaardigen....

windoweyez
27-09-2006, 09:31
Weet iemand misschien welke subwoofer het best samengaat met 4 B&W DM602 speakers en de LRC60s3 centerspeaker?

Ik twijfel tussen de REL q50 en de q100. Welke van de twee heeft het beste vermogen voor mijn situatie?

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord.

Alexander D
27-09-2006, 09:35
Weet iemand misschien welke subwoofer het best samengaat met 4 B&W DM602 speakers en de LRC60s3 centerspeaker?

Ik twijfel tussen de REL q50 en de q100. Welke van de twee heeft het beste vermogen voor mijn situatie?

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord.

Wat is je budget voor een sub?

Edgar Smit
27-09-2006, 09:49
Ik weet niet welk budget je hebt, maar aangezien je overduidelijk geen probleem hebt met tweedehands, zijn deze twee misschien een optie voor je:
nummer 1 (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=46417)
nummer 2 (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=46719)

windoweyez
27-09-2006, 10:51
Ik weet niet welk budget je hebt, maar aangezien je overduidelijk geen probleem hebt met tweedehands, zijn deze twee misschien een optie voor je:
nummer 1 (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=46417)
nummer 2 (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=46719)

Nou, overduidelijk geen problem met 2e hands, ik heb genoeg nieuw gekocht spul staan , hoor.

De reden dat ik het nu zo doe is dat ik eerst een Kef set had met oa 2 q7ens die mij niet zo bevielen. Omdat de Kefq serie in de uitverkoop staat krijg ik er bijna niets voor terug als ik inruil, dus is het voor mij nu veel aantrekkelijker om het nu op deze manier te doen. De Kef set heb ik verkocht en ik koop er nu 2e hands de B&W 600 serie voor terug, anders blijf ik aan de gang.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden en hulp allemaal.

Mijn budget voor een subwoofer zal zo ongeveer rond de 300 euro gaan liggen. Voor 300 euro weet ik een REL q100e en voor 150 euro waarschijnlijk een REL q50. Ik dacht zelf dat de q50 net iets te weinig vermogen zou hebben voor mijn 120 watt systeem en dat ik die aanschaf over een tijdje toch zal gaan betreuren.

Edgar Smit
27-09-2006, 11:07
Juist omdat je aangaf dat je B&W tweedehands wil gaan aanschaffen, geeft dat aan dat je daar geen probleem mee hebt. Sommigen willen dat namelij absoluut niet doen, dus vandaar dat ik het in dit/jouw geval overduidelijk vond :wink:.

Voor 300 euro is er heel wat leuks te koop, Klipsch KSW10 (heb ikook) vind ik voor subs tot 300 euro zelf nog steeds een van de betere.
Je kunt er ook wat bijleggen (440 euro dacht ik) en dan heb je een Velodyne, die zijn bijzonder goed.

Overigens, je vermogen van je set zelf maakt niet zo veel uit, het gaat om het vermogen van de sub zelf :wink: .

windoweyez
27-09-2006, 11:46
Juist omdat je aangaf dat je B&W tweedehands wil gaan aanschaffen, geeft dat aan dat je daar geen probleem mee hebt. Sommigen willen dat namelij absoluut niet doen, dus vandaar dat ik het in dit/jouw geval overduidelijk vond :wink:.

Voor 300 euro is er heel wat leuks te koop, Klipsch KSW10 (heb ikook) vind ik voor subs tot 300 euro zelf nog steeds een van de betere.
Je kunt er ook wat bijleggen (440 euro dacht ik) en dan heb je een Velodyne, die zijn bijzonder goed.

Overigens, je vermogen van je set zelf maakt niet zo veel uit, het gaat om het vermogen van de sub zelf :wink: .

Ok, klipsch had ik nog in gedachten, daar zal ik ook eens over nadenken.
Ergens vind ik het ook wel leuk om de hele set Engels te houden, mede daarom mijn interesse in REL....

Edgar Smit
27-09-2006, 12:27
Ok, klipsch had ik nog in gedachten, daar zal ik ook eens over nadenken.Je kunt er beter naar luisteren hoor :wink:.

hstadman
27-09-2006, 14:46
Op www.hifi.nl staat nog volgende subwoofer te koop:

REL Q-150 mk2, 450€!

windoweyez
27-09-2006, 15:11
Ok, bedankt voor de tips allemaal, maar waar ik ook een beetje op doel is dit :

Mijn vorige set met de Kefq serie gaf veel te veel bas in mijn ruimte van +/- 17m2. Vooral mijn fronts, de q7ens werden veel te bombastisch waardoor ik het totaal beeld van het geluid niet meer mooi vond.
Dit is de voornaamste reden geweest dat ik ze weg heb gedaan om er iets kleiners voor in de plaats te nemen, de B&w 602`s dus.

Nu is mijn angst dus dat als ik een zware sub ga kopen (met de Kefs was dit niet zo nodig) van zo`n 150 (en misschien ook wel 100) watt het probleem weer terug komt. Ik weet wel dat met subwoofers dit probleem veel makkelijker is op te vangen omdat je dit dan beter in kunt stellen, maar toch. Ik dacht ik kan het beter eerst even vragen allemaal, dat kan nooit kwaad.
Ik heb niet zo heel veel ervaring met de betere subwoofer, ik heb er alleen nog eentje staan van mijn (sony) satelietsetje van vroeger. Komt toch nog wel een behoorlijke dreun uit met zijn 70 watt maar ik geloof niet dat deze ook maar enigszins te vergelijken is met het `betere werk` :wink: .....

hstadman
27-09-2006, 15:16
Ok, bedankt voor de tips allemaal, maar waar ik ook een beetje op doel is dit :

Mijn vorige set met de Kefq serie gaf veel te veel bas in mijn ruimte van +/- 17m2. Vooral mijn fronts, de q7ens werden veel te bombastisch waardoor ik het totaal beeld van het geluid niet meer mooi vond.
Dit is de voornaamste reden geweest dat ik ze weg heb gedaan om er iets kleiners voor in de plaats te nemen, de B&w 602`s dus.

Nu is mijn angst dus dat als ik een zware sub ga kopen (met de Kefs was dit niet zo nodig) van zo`n 150 (en misschien ook wel 100) watt het probleem weer terug komt. Ik weet wel dat met subwoofers dit probleem veel makkelijker is op te vangen omdat je dit dan beter in kunt stellen, maar toch. Ik dacht ik kan het beter eerst even vragen allemaal, dat kan nooit kwaad.
Ik heb niet zo heel veel ervaring met de betere subwoofer, ik heb er alleen nog eentje staan van mijn (sony) satelietsetje van vroeger. Komt toch nog wel een behoorlijke dreun uit met zijn 70 watt maar ik geloof niet dat deze ook maar enigszins te vergelijken is met het `betere werk` :wink: .....

Waarom? Je hoeft de versterker van sub toch niet helemaal open te draaien?! Het kan zijn dat een andere merk sub een veel strakkere bas geeft dan die je nu hebt, waardoor je minder last ervan hebt. :wink:

Edgar Smit
27-09-2006, 15:34
De kunst van een sub instellen is dat je hem zo insteld dat hij naadloos aansluit op het klankbeeld van je fronts.
Maw, vaak hoef je je sub maar een kwart open te zetten zodat hij niet overheerst maar juist aanvullend is.

Ik denk dat je je teveel op wattages focussed in plaats van de instelling. Ik denk dat als je die sony sub goed insteld hij misschien nog best redelijk kan klinken. 70watt is 70watt, maar wat betekend dat? RMS, Maximaal, nominaal, noem maar op.

Je zult je eigenlijk gewoon eens moeten verdiepen in het instellen van je set, dan haal je er al veel meer uit.

Een goede test DVD laat bijv sweeps horen van ongeveer 20Hz tot 20kHz (soms wel meer zelfs) en tijdens zo'n sweep zou je dus niet moeten merken wanneer het geluid van je sub over gaat naar je fronts.

Hoor je dat wel, of merk je dat bij een bepaalde frequentie je sub de fronts echt overstemt, dan staat hij niet goed ingesteld.

hstadman
27-09-2006, 15:40
De kunst van een sub instellen is dat je hem zo insteld dat hij naadloos aansluit op het klankbeeld van je fronts.
Maw, vaak hoef je je sub maar een kwart open te zetten zodat hij niet overheerst maar juist aanvullend is.

Ik denk dat je je teveel op wattages focussed in plaats van de instelling. Ik denk dat als je die sony sub goed insteld hij misschien nog best redelijk kan klinken. 70watt is 70watt, maar wat betekend dat? RMS, Maximaal, nominaal, noem maar op.

Je zult je eigenlijk gewoon eens moeten verdiepen in het instellen van je set, dan haal je er al veel meer uit.

Een goede test DVD laat bijv sweeps horen van ongeveer 20Hz tot 20kHz (soms wel meer zelfs) en tijdens zo'n sweep zou je dus niet moeten merken wanneer het geluid van je sub over gaat naar je fronts.

Hoor je dat wel, of merk je dat bij een bepaalde frequentie je sub de fronts echt overstemt, dan staat hij niet goed ingesteld.

Vandaar dus ook een db meter en een goede test dvd. :wink:
Mischien kun je die van een mede forummer even lenen?! :wink:

Edgar Smit
27-09-2006, 16:34
Ik heb de mijne alweer verpatst een tijdje geleden :wink: .

hstadman
27-09-2006, 16:37
Ik heb de mijne alweer verpatst een tijdje geleden :wink: .

En als je later nog eens een andere set wil? :? :shock: 8) :wink:

windoweyez
27-09-2006, 19:08
Ok, bedankt voor de tips allemaal, maar waar ik ook een beetje op doel is dit :

Mijn vorige set met de Kefq serie gaf veel te veel bas in mijn ruimte van +/- 17m2. Vooral mijn fronts, de q7ens werden veel te bombastisch waardoor ik het totaal beeld van het geluid niet meer mooi vond.
Dit is de voornaamste reden geweest dat ik ze weg heb gedaan om er iets kleiners voor in de plaats te nemen, de B&w 602`s dus.

Nu is mijn angst dus dat als ik een zware sub ga kopen (met de Kefs was dit niet zo nodig) van zo`n 150 (en misschien ook wel 100) watt het probleem weer terug komt. Ik weet wel dat met subwoofers dit probleem veel makkelijker is op te vangen omdat je dit dan beter in kunt stellen, maar toch. Ik dacht ik kan het beter eerst even vragen allemaal, dat kan nooit kwaad.
Ik heb niet zo heel veel ervaring met de betere subwoofer, ik heb er alleen nog eentje staan van mijn (sony) satelietsetje van vroeger. Komt toch nog wel een behoorlijke dreun uit met zijn 70 watt maar ik geloof niet dat deze ook maar enigszins te vergelijken is met het `betere werk` :wink: .....

Waarom? Je hoeft de versterker van sub toch niet helemaal open te draaien?! Het kan zijn dat een andere merk sub een veel strakkere bas geeft dan die je nu hebt, waardoor je minder last ervan hebt. :wink:

Ok, dit had ik ook al in gedachte. Ik las een paar dagen terug echter een stukje ergens van iemand die een 200 wat subwoofer had die hem niet meer lekker af kon stellen omdat deze te krachtig was voor zijn ruimte , zei hij. Dit stukje zette mij toen aan het denken. Maar bij een 100 tot 150 watt subwoofer is het een ander verhaal, natuurlijk.
:)

Edgar Smit
27-09-2006, 19:22
Elke actieve subwoofer heeft toch een volumeknop en daarnaast kun je ook in je receiver nog aardig wat doen met het bassmanangement.

Ik snap daarom de uitspraak niet helemaal dat je een 200watt subwoofer niet goed kan afstellen, maar goed dat is niet jouw uitspraak maar die van iemand anders. Heb je eventueel een linkje nog bewaard, ben best benieuwd namelijk.

windoweyez
27-09-2006, 20:50
Elke actieve subwoofer heeft toch een volumeknop en daarnaast kun je ook in je receiver nog aardig wat doen met het bassmanangement.

Ik snap daarom de uitspraak niet helemaal dat je een 200watt subwoofer niet goed kan afstellen, maar goed dat is niet jouw uitspraak maar die van iemand anders. Heb je eventueel een linkje nog bewaard, ben best benieuwd namelijk.

De link weet ik niet meer, maar hij had zelf ook een niet zo grote kamer weet ik nog, net als ik. De volumeknop moest daardoor heel laag en hierdoor bleek de subwoofer niet tot zijn recht te komen.
Dat heeft mij toen aan het denken gezet.

Alexander D
27-09-2006, 20:53
Elke actieve subwoofer heeft toch een volumeknop en daarnaast kun je ook in je receiver nog aardig wat doen met het bassmanangement.

Ik snap daarom de uitspraak niet helemaal dat je een 200watt subwoofer niet goed kan afstellen, maar goed dat is niet jouw uitspraak maar die van iemand anders. Heb je eventueel een linkje nog bewaard, ben best benieuwd namelijk.

De link weet ik niet meer, maar hij had zelf ook een niet zo grote kamer weet ik nog, net als ik. De volumeknop moest daardoor heel laag en hierdoor bleek de subwoofer niet tot zijn recht te komen.
Dat heeft mij toen aan het denken gezet.

Dan denk ik dat de kwaliteit van de sub ook wel wat invloed heeft gehad. :wink:

windoweyez
27-09-2006, 22:02
Elke actieve subwoofer heeft toch een volumeknop en daarnaast kun je ook in je receiver nog aardig wat doen met het bassmanangement.

Ik snap daarom de uitspraak niet helemaal dat je een 200watt subwoofer niet goed kan afstellen, maar goed dat is niet jouw uitspraak maar die van iemand anders. Heb je eventueel een linkje nog bewaard, ben best benieuwd namelijk.

De link weet ik niet meer, maar hij had zelf ook een niet zo grote kamer weet ik nog, net als ik. De volumeknop moest daardoor heel laag en hierdoor bleek de subwoofer niet tot zijn recht te komen.
Dat heeft mij toen aan het denken gezet.

Dan denk ik dat de kwaliteit van de sub ook wel wat invloed heeft gehad. :wink:

Mysterie opgelost!
:wink:

hstadman
28-09-2006, 02:19
Elke actieve subwoofer heeft toch een volumeknop en daarnaast kun je ook in je receiver nog aardig wat doen met het bassmanangement.

Ik snap daarom de uitspraak niet helemaal dat je een 200watt subwoofer niet goed kan afstellen, maar goed dat is niet jouw uitspraak maar die van iemand anders. Heb je eventueel een linkje nog bewaard, ben best benieuwd namelijk.

De link weet ik niet meer, maar hij had zelf ook een niet zo grote kamer weet ik nog, net als ik. De volumeknop moest daardoor heel laag en hierdoor bleek de subwoofer niet tot zijn recht te komen.
Dat heeft mij toen aan het denken gezet.

Dan denk ik dat de kwaliteit van de sub ook wel wat invloed heeft gehad. :wink:

Bloated bass, zoals ze dat zo mooi noemen, of hier in nederland een bonkerige of boemerige bas. :wink: