PDA

Bekijk de volledige versie : Harman Kardon AVR 130 vs Marantz SR4600



Volumius
26-09-2006, 10:26
Welke van deze twee receivers moet ik nemen om twee mission zuilen aan te sturen die behoorlijk vermogen vragen? Vooral goede kamervullende diepe bas en zuivere hoge tonen zijn belangrijk en qua vermogen moet de receiver ook goed de zuilen kunnen bedienen.

Harman Kardon AVR 130
Marantz SR4600

erik_van_meer
26-09-2006, 22:32
Zelf bezit ik een Marantz SR4600 en heb hiermee in het verleden grote Magnat Vector 55 luidsprekers aangestuurd (stereo). Dit ging loeihard en zonder vervorming. Ik ben misschien niet geheel objectief maar als je de specs van beide apparaten naast elkaar bekijkt zie je dat de Marantz veel completer uitgerust is. 7.1 versterkers i.p.v. 5.1 versterkers, HDCD-decodering, DTS 96/24 decodering, groter uitgangsvermogen van 7 x 80 Watt en hoogstwaarschijnlijk veel meer aansluitingen aan de achterzijde. Ook de afwerking vind ik persoonlijk mooier, lees degelijker. Het voordeel van de H/K is dat je voor elke speaker afzonderlijk de overgangsfrequentie in kan stellen terwijl dat bij Marantz niet afzonderlijk kan. Maarja H/K blijft een goed merk en het gaat erom wat jij het mooist vindt klinken, dit in combinatie met de door jouw gewenste luidsprekers. Wat power betreft overtreft deze Marantz echter de door jouw genoemde H/K met gemak... Ik zou voor de Marantz gaan, ik vind dit apparaat nog steeds in het budgetsegment de beste koop die je kan doen!!! Greetz ERIK

Edgar Smit
27-09-2006, 07:13
twee dingen tellen zwaar mee:

1) beide merken hebben, net zoals speakers, een eigen sound, je zult moeten luisteren welke van de twee jouw sound is of daar het dichtst bij in de buurt komt.

2) HK is verre van verkeerd, maar kan soms een moeilijke match opleveren. Ik denk zelf dat je Mission speakers beter met de Marantz kunt aansturen, je hebt alleen kans dat het misschien een wat warm geluid wordt. Je kunt idt eventueel bijstellen door bijv QED SA speakerkabel ertussen te hangen, deze geven namelijk wat meer hoog weer

Eea is wel afhankelijk van welke Mission zuilen je hebt staan uiteraard, de oudere series hadden een wat warm klankbeeld, maar de nieuwere series zijn juist wat neutraler. Als je een nieuwere serie hebt kan het zijn dat ook de HK goed matched.

Uiteindelijke advies? beide modellen beluisteren, liefst op je eigen (merk) speakers.
Waarom dit advies? Omdat gehoor, net als smaak, sexuele voorkeur, zicht en nog veel meer allemaal persoonlijk is en meestal per persoon verschilt. Wat voor de een matched klinkt voor de ander niet lekker.

Volumius
27-09-2006, 08:16
bedankt. Ik heb inderdaad de marantz genomen. Klinkt inderdaad een tikkie warm maar beter dan het schelle vna harman. Bevalt dus prima!

Rob Eric Blank
27-09-2006, 08:22
H/K geeft vermogen lager op de Marantz, maar ze zullen elkaar weinig ontlopen.
Zelf heb ik eerst op een H/K gedraaid en ben nu erg content met mijn Marantz.
Is een kwestie van smaak!

Sentinel
01-10-2006, 21:08
Mooie receiver is die Marantz he, ik heb 'm zelf ook. Ik heb in het begin getwijfeld tussen een Marantz, Denon, H/K en Onkyo, maar ben uiteindelijk toch voor de SR4600 gegaan. Heb er geen spijt van :)