PDA

Bekijk de volledige versie : sub op pre out of gewoon sub uitgang ?



chili palmer
27-09-2006, 16:32
geachte l.

ik heb een nieuwe reciever (pioneer VSX-416-K) gekocht en nu is mijn vraag of ik de sub (actief) op de sub-pre out of gewoon op de sub uitgang moet aansluiten ?

alvast bedankt.

Chili palmer.

hstadman
27-09-2006, 16:38
Even je handleiding lezen kan geen kwaad.

het kan zijn dat de pre-sub voor actieve subs is, dus met een ingebouwde versterker en dat de sub out een versterkte uitgang is voor passieve subs, zonder ingebouwde versterker. :wink:

Dus van pre-out naar line in van je sub. Optie 1 gaat met een optische of coax kabel (cinch) en optie 2 gaat dus via normale speakerkabels. meestal wordt optie 1 gebruikt, dus de pre out!

Daar je een actieve sub hebt moet je hem aansluiten via sub pre out, met een cinchkabel. :wink:

Dit soort kabel dus:
http://www.ramelectronics.net/assets/images/audiovideo/55-716-x_m.jpg

chili palmer
27-09-2006, 16:52
maar moet ik dan geen 1 naar 2 tulip hebben ?
want op de sub zitten er 2.
of is het geen tulip maar cinch en wat is het verschil.
en waar kan ik dit krijgen (kabel) ?
want op de sub zitten er 2.

hstadman
27-09-2006, 16:55
maar moet ik dan geen 1 naar 2 tulip hebben ?
want op de sub zitten er 2.
of is het geen tulip maar cinch en wat is het verschil.
en waar kan ik dit krijgen (kabel) ?
want op de sub zitten er 2.

Eerst handleiding lezen! Er is maar 1 line in ingang op een subwoofer!
Soms hebben subs 2 voor het splitsen van het signaal, zo zou je een iets betere basweergave kunnen krijgen!

Zoals gezegd, eerst de handleiding lezen van je apparatuur!

chili palmer
27-09-2006, 17:01
dat is het m juist.
de sub heeft 2 ingangen.
maar wat is het verschil tussen tulip en cinch?

hstadman
27-09-2006, 17:16
dat is het m juist.
de sub heeft 2 ingangen.
maar wat is het verschil tussen tulip en cinch?

Niets tulp is cinch, echter is cinch de internationale benaming voor een tulpstekker. :wink: TULIP bestaat niet, dat is een computermerk! :wink: 8)

Het is tulp of cinch..

Dan moet je zo'n kabel hebben:
http://www.qed.co.uk/images/qed/yswdiag3.gif

http://www.media-seller.de/images/medium/y_kabelonyx.jpg

Weet je zeker dat je een y kabel nodig hebt op je sub? Lees je handleiding nog eens goed na. Heb je 2 lijningangen; lijn in links en lijn in rechts?!

Elke goede audiozaak heeft wel y subkabels van verschillende merken te koop! :wink:

chili palmer
27-09-2006, 17:47
http://i9.tinypic.com/40fgjv9.jpg

MOD.EDIT: Foto verkleinen tot max. 600 pixels breed!

hstadman
28-09-2006, 01:14
Wat een foto zeg... :?

Lijkt er inderdaad op dat je een y-kabel nodig hebt. :wink:

Bij elke goede audiozaak te koop in elke lengte, kwaliteit en verschillende merken. :wink:

chili palmer
28-09-2006, 17:13
foto even snel gemaakt met mobieltje..

bedankt..

Johan van den D.
28-09-2006, 22:05
Wat een foto zeg... :?

Lijkt er inderdaad op dat je een y-kabel nodig hebt. :wink:

Bij elke goede audiozaak te koop in elke lengte, kwaliteit en verschillende merken. :wink:Meestal zal een enkele kabel ook volstaan vanwege het mono signaal.

Gerco Stuivenberg
28-09-2006, 22:46
geachte l.

ik heb een nieuwe reciever (pioneer VSX-416-K) gekocht en nu is mijn vraag of ik de sub (actief) op de sub-pre out of gewoon op de sub uitgang moet aansluiten ?

alvast bedankt.

Chili palmer.
Je moet de Pre out gebruiken. De andere is een ingang die deel uitmaakt van een meer-kanaals ingang (DVD 5.1Ch input).

Seth__Gekko
29-09-2006, 08:24
Lekker verwarrend hè, een tulp, een cinch RCA stekkers....allemaal hetzelfde.

hstadman
29-09-2006, 09:50
Wat een foto zeg... :?

Lijkt er inderdaad op dat je een y-kabel nodig hebt. :wink:

Bij elke goede audiozaak te koop in elke lengte, kwaliteit en verschillende merken. :wink:Meestal zal een enkele kabel ook volstaan vanwege het mono signaal.

Dat zei ik dus ook al Johan maar gezien de foto heeft hij weldegelijk een y kabel nodig. Hij kan alle twee toch eens proberen, een single kabel en een ykabel, weet hij meteen wat het beste geluid geeft. :wink:

Edgar Smit
29-09-2006, 17:03
Nog even voor de duidelijkheid dan:
je hebt genoeg aan 1 subwoofer kabel met aan elke kant 1 tulp/cinch/RCA stekker, deze steek je meestal in L(inker) ingang van de line in.

De andere R(echts) Line ingang kun je gebruiken voor een Y kabel waarbij het mono signaal van een subwoofer in tweeën gepslitst wordt.
Let op, per merk/model sub kan het effect hiervan verschillen. Sommige subs geven +/- 6dB meer output en sommigen doen niets.

Kwestie van RTFM en eventueel proberen dus.

De andere aansluitingen zijn om de sub in combinatie met een speaker te gebruiken als zijnde 1 speakerunit. Niet gebruiken dus tenzij je je sub samen met een andere speaker als 1 speaker wilt gebruiken, iets wat in HT setup weinig gebeurt.

Johan van den D.
29-09-2006, 17:41
Dat zei ik dus ook al Johan maar gezien de foto heeft hij weldegelijk een y kabel nodig. Hij kan alle twee toch eens proberen, een single kabel en een ykabel, weet hij meteen wat het beste geluid geeft. :wink:Niet helemaal Harry, ik kan precies dezelfde foto maken van mijn Yamaha sub maar werkte met een enkele subkabel en een test met een y-splitter gaf zelfs een slechter resultaat.

hstadman
29-09-2006, 18:37
Dat zei ik dus ook al Johan maar gezien de foto heeft hij weldegelijk een y kabel nodig. Hij kan alle twee toch eens proberen, een single kabel en een ykabel, weet hij meteen wat het beste geluid geeft. :wink:Niet helemaal Harry, ik kan precies dezelfde foto maken van mijn Yamaha sub maar werkte met een enkele subkabel en een test met een y-splitter gaf zelfs een slechter resultaat.

Ik zeg ook duidelijk dat hij het kan uitproberen. :wink:

Johan van den D.
29-09-2006, 19:02
Ik zeg ook duidelijk dat hij het kan uitproberen. :wink:Dat is uiteraard altijd zo. :P

Edgar Smit
30-09-2006, 23:38
Is overigens ook best kabelafhankelijk is mij opgevallen.
Via een Oehlbach NF-1 Y splitter gaf mijn subje beter geluid dan een enkele Oehlbach. Maar nu ik de QED ertussen heb, is het geluid nog beter dan met de Y-splitter.

Johan van den D.
01-10-2006, 08:23
Is overigens ook best kabelafhankelijk is mij opgevallen.
Via een Oehlbach NF-1 Y splitter gaf mijn subje beter geluid dan een enkele Oehlbach. Maar nu ik de QED ertussen heb, is het geluid nog beter dan met de Y-splitter.Met de QED was mijn sublaag ook uitstekend maar ik ging nog een stapje verder, de y-splitter van QED en dat was dus in mijn situatie een ramp.
Kwestie van proberen al kan dat best een duur grapje worden als je dat met QED gaat doen.