PDA

Bekijk de volledige versie : kabel-dikte



walterkoi
28-09-2006, 20:14
hallo,

nou heb ik weer een vraagje!!!
ik heb voor het aansluiten van mijn satteliet-speakers(hkts 8 harman/kardon) de originele kabels gebruikt.
ik weet niet de doorsnee ervan maar erg dik zijn ze niet.
is het nu een groot verschil als ik dikere kabels aanleg????????

gr walter

Alexander D
28-09-2006, 20:17
De dikte van een kabel zegt helemaal niets over de kwaliteit.

Wel is het zo dat je met betere kabels naar mijn mening veel winst kunt behalen.

Er zijn ook mensen die totaal niet geloven in duurdere kabels dus het enige advies is zelf gaan luisteren en afwachten of je verschil hoort en of dat verschil voldoende vindt om geld uit te geven aan een duurdere kabel.

Johan van den D.
28-09-2006, 23:08
Het is wel zo dat de te behalen winst hier gering is vanwege de kwaliteit van de speakers.
Hoe beter je speakers hoe "groter" het effect van andere kabels kan zijn.

Maar inderdaad, de dikte zeg helemaal niets met onze lengtes.

Seth__Gekko
29-09-2006, 09:41
Wat ook van belang is de gebruikte geleiders koper/zilver/enz, die hebben elk hun eigen klankeigenschappen.

Edgar Smit
29-09-2006, 17:31
Het is wel zo dat de te behalen winst hier gering is vanwege de kwaliteit van de speakers.
Hoe beter je speakers hoe "groter" het effect van andere kabels kan zijn.

Maar inderdaad, de dikte zeg helemaal niets met onze lengtes.Niet helemaal waar Johan, toen ik mijn yammie sattelietjes aan de oehlbach hing was er toch echt een duidelijk verschil hoorbaar, iets wat een non-believer achteraf ook moest toegeven omdat hij op mijn advies het toch maar eens "probeerde" :wink:.
Dus zelfs op relatief goedkope speakers kun je met speakerkabel winst behalen, alleen hangt erg af van hoe slecht de bijgeleverde kabels zijn, die van yammie zijn echt 3 x niets namelijk (0,75mm ongevlochten koperdraad...).

Maar het devies is zeker in dit geval wel, zelf luisteren. Als je geen verschil hoort, is het toch zonde van je geld uiteindelijk.

Johan van den D.
29-09-2006, 18:33
Niet helemaal waar Johan, toen ik mijn yammie sattelietjes aan de oehlbach hing was er toch echt een duidelijk verschil hoorbaar, iets wat een non-believer achteraf ook moest toegeven omdat hij op mijn advies het toch maar eens "probeerde" :wink:.
Dus zelfs op relatief goedkope speakers kun je met speakerkabel winst behalen, alleen hangt erg af van hoe slecht de bijgeleverde kabels zijn, die van yammie zijn echt 3 x niets namelijk (0,75mm ongevlochten koperdraad...).
Ik denk dat je me niet helemaal juist heb begrepen Edgar.
Ik zeg ook dat er wel degelijk verschil is te behalen maar bij serieus goede speakers (of andere apparatuur) uit de hogere klasse zal de invloed groter zijn en meer kunnen veranderen dan in de "sat" klasse om het zo maar te noemen.
Sattelietjes zijn van zichzelf al beperkt kwa prestaties en kunnen dus de kabel kan aan die beperkingen niet veranderen.
Bij de betere speakers is van zichzelf al meer "hoorbaar" dus is er ook meer ruimte voor de kabel om de verschillen te laten horen.
In dat vergelijk is de invloed van een andere kabel gering bij de sat-setjes omdat er simpelweg een beperkter gebied is waar de kabel invloed op kan hebben.

Edgar Smit
30-09-2006, 22:32
Jophan, ik zit op dezelfde golflengte als jij :wink:. Alleen is de invloed van een kabel zelfs op eenvoudige sat setjes groter dan je zou verwchten, als de bijgeleverde kabel echt niets is.
Maar je hebt gelijk dat de invloed beperkt blijft tot de capaciteiten van de sat setjes.
Het grote verschil in deze is dat ik puur het vergelijk trek tussen bijgelverd baggerdropveters een relatief eenvoudige maar wel wat betere kabel en jij het verhaal wat meer naar zijn algemeenheid trekt, en daar sluit ik me absoluut volledig bij je aan.

Johan van den D.
30-09-2006, 23:09
Ik begrijp zeker wat je bedoel hoor Edgar, heb immers zelf ook met een sat setje gespeeld.
De overstap naar de QED SA was toen zeker een verbetering.