PDA

Bekijk de volledige versie : Ober (2006)



Dennis Kuijper
28-09-2006, 20:57
Ober (2006)
http://www.imdb.com/title/tt0476681/

Edgar werkt als ober in ‘Het Westen’, een matig lopend restaurant met een groot aquarium. Zijn vrouw Ilse is chronisch ziek. Een buitenechtelijke verhouding met Victoria kan hem hooguit seksueel bevredigen. Hij wordt geterroriseerd door zijn buren. Zijn werk schenkt hem nauwelijks voldoening. Als Edgar door lastige klanten tot het uiterste wordt getergd en geen weerwoord heeft gaat hij letterlijk verhaal halen bij de man die hem schrijft. Edgar uit zijn onvrede. Hij wil van zijn vrouw af. Hij wil een nieuwe vriendin, hij wil nieuwe buren en hij wil zich niet meer door zijn klanten als een voetveeg laten behandelen.

OBER is de openingsfilm van het Nederlands Film Festival 2006

Vanmiddag gezien:
De laatste film van Alex van Warmerdam die ik zag was Abel,daar kon ik niet zo veel mee eigenlijk maar deze nieuwe film heb ik bijzonder van genoten. De rol van uitgebluste Ober is van Warmerdam op het lijf gechreven. Het verhaal met een leuk gevonden vertelling is zo grappig om te zien en hoe het gebracht word,ik heb soms tranen in me ogen gehad van het lachen. 7.8/10

LJ
13-10-2006, 22:16
Afgelopen dinsdag heb ik deze film in een bijna vol Kriterion gezien en van elk moment genoten. De film weet naar mijn mening een goede balans te vinden tussen de komische delen en het iets serieuzer deel van de film. In de film zitten niet echt momenten die de film vertragen en alles gaat dus lekker zijn gang. Daarbij komt dat het scenario (het einde van de film is zelfs erg sterk) en acteerwerk goed zijn. Een aanrader dus

deweb
15-10-2006, 09:48
Ik heb de film gisteravond bekeken, ook in een bijna volle zaal, en allemachtig wat heb ik genoten. Echt een hele goede film! Goed verhaal, goede locaties, goed acteerwerk..gewoon helemaal geweldig.

Sinds tijden heb ik een bioscoop of film niet meer verlaten met zo'n kaakkramp en blijdschap. De komedie van het jaar![/spoiler]

Kasper P.
15-10-2006, 10:10
Erg goede film: uitstekende regie, acteurs op dreef, mooi camerawerk en heb echt erg vaak moeten lachen.

8/10

Dennis Kuijper
26-03-2007, 00:18
http://www.dvdinfo.be/bespreking.php?id=3577 :shock:
Na Death and the maiden weet Dieter me nu weer te verbazen,laten we het er maar op houden dat ik de Belgen soms niet snap.

deweb
26-03-2007, 10:42
Mee eens. Hij is veel te kritisch en heeft zichzelf duidelijk niet in de film verdiept. Van Warmerdam zelf heeft namelijk gezegt dat wat Herman in de film doet, hij ook doet. Schrappen, terughalen, aanpassen etc. Nu kon hij dingen die hij eigenlijk zou moeten schrappen laten staan, om vervolgens door Herman te laten schrappen net zoals hij het zelf doet.
En dat verklaart al direct waarom het scenario zo matig is in zijn ogen. Ergo: hij draagt eenzelfde argument aan.

Ober ga ik trouwens kopen in de ex-rentall, en dan hoop ik dat ik hem een tweede keer nog zo leuk vindt :).

Wouter van Dis
29-07-2007, 16:38
Ik had Ober in de bioscoop gezien en zeker erg genoten. Maar nu ik gister Stranger Than Fiction op dvd heb gezien heb ik een vraag aan degene die ook beide films hebben gezien: is hier sprake van jatterij of wat?

Ik heb mijn argumenten even opgesomt:

Wat volgt gebeurt in beide films, en er zijn nog meer (kleine) gelijkenissen. Een man wiens leven beinvloed wordt door een schrijver (schrijfster in StF). Wat Hij (zij) schrijft gebeurd ook daadwerkelijk. Het personage gaat op zoek naar zijn schrijver(ster) en beland uiteindelijk onder een bus.. In beide films precies dezelfde plotelementen. Ik vond het echt bizar om te zien!

Als er iemand is: laat me je mening horen!

deweb
29-07-2007, 22:04
Ik heb die film niet gezien, maar ik zag direct vergelijkingen met bepaalde strips. O.a. de reeks Kiekeboe deed dit al eens. Maar dan nog extremer.

Zelf denk ik dat het niet echt jatterij was, meer "onbewust geinspireerd door".
Jatterij vond ik meer "the incredibles"...van spykids. Zo goed als hetzelfde verhaal, maar dan met superhelden ipv spionnen.