PDA

Bekijk de volledige versie : Basmanagement



DWE
29-09-2006, 10:06
Er is me iets niet helemaal duidelijk ivm het afzonderlijk instellen van crossover frequenties per luidspreker.
In het basmanagement van mijn reciever (H/K 435) kan ik een crossover freq apart instellen voor de fronts, center, surr., surr. back en LFE LP.
Als ik naar de techn spec van mijn speakers kijk kom ik op het volgende uit:
Fronts : * opgegeven bereik fabrikant: tot 25 Hz
* gemeten bereik: tot 40 Hz
Center: * opgegeven bereik fabrikant: tot 38 Hz
* gemeten bereik: tot 80 Hz
Surr.: * opgegeven bereik fabrikant: tot 42 Hz
* gemeten: tot 80 Hz

Dus zou je de filters instellen op 40-60 Hz voor de fronts en 80 Hz voor de center en de surrounds.
Maar als ik nu de crossover van de sub op bv 60 zou instellen om niet te veel overlapping te hebben met de fronts in het laag, zou ik een gat krijgen met de center en de surrounds.
Dus zou je eigenlijk kunnen stellen dat je de filter van je sub altijd moet instellen op de hoogste frequentie die je opgeeft voor één van je speakers om niets te missen voor bepaalde kanalen.
Als mijn redenering klopt waarom is er dan eigenlijk de mogelijkheid om per speaker apart te gaan instellen? :?

Alexander D
29-09-2006, 10:12
Als je de crossover op de sub helemaal open zet (zo hoog mogelijk) dan zorgt de receiver voor het bass management.

DWE
29-09-2006, 10:20
Als je de crossover op de sub helemaal open zet (zo hoog mogelijk) dan zorgt de receiver voor het bass management.

Dat klopt en op de sub staat de crossover ook gewoon uitsgeschakeld maar in het basmanagement van de reciever moet ik buiten de speakers die ik instel ook nog eens een filterfrequentie opgeven voor LFE LP (Low Pass frequency) maw vanaf welke frequentie de sub laag gaat weergeven.
Dit lijkt me dubbel en overbodig, dus vroeg ik me af of dit misschien niet enkel bedoeld is voor het LFE signaal??

Edgar Smit
29-09-2006, 16:04
Als je de crossover op de sub helemaal open zet (zo hoog mogelijk) dan zorgt de receiver voor het bass management.

Dat klopt en op de sub staat de crossover ook gewoon uitsgeschakeld maar in het basmanagement van de reciever moet ik buiten de speakers die ik instel ook nog eens een filterfrequentie opgeven voor LFE LP (Low Pass frequency) maw vanaf welke frequentie de sub laag gaat weergeven.
Dit lijkt me dubbel en overbodig, dus vroeg ik me af of dit misschien niet enkel bedoeld is voor het LFE signaal??Waarschijnlijk is het instellen van de kantelfrequentie voor je speakers bedoeld voor idd gewoon multichannel geluid en de LFE LP puur het LFE signaal, zoals je zelf al aangeeft.

In dat geval zou je dus de LFE LP op 1,5 maal het opgegeven bereik van je hoogst opegegeven waarde voor de overige speakers kunnen zetten. Je rears en centre zet je dan bijv op 80 en je sub op 120.

Dan mis je niets en sluit de sub naadloos aan op de rest van de speakers. Mocht dat toch te overweldigned zijn danwel te duidelijk aanwezig, hou dan 1,5 maal de frequentie van je fronts aan (dus 40 voor de fronts is dan 60 voor de sub, alhoewel ik zelf de fronts op 60 zou zetten en de sub op 90, zodat de fronts wat meer rust krijgen in het laag)

DWE
30-09-2006, 16:02
Ok bedankt Edgar, dit is wat ik al vermoedde. Heb trouwens teruggevonden dat LFE signalen gemixt worden met een frequentie van 120 Hz, dus lijkt het me logisch de LFE LP hier op in te stellen.
Zoals je zegt sluit deze dan ook naadloos op de overige speakers aan.
De fronts heb ik idd op 60 Hz gezet en de rest op 80 Hz.

Maar nu nog iets anders: Als ik de testtoon van de reciever over de speakers laat gaan en ik stel deze op het gehoor gelijk af moet ik mijn rears nogal luid zetten (+6) om aan de zelfde geluidssterkte te komen van de overige speakers. Dit lijkt me niet echt logisch, normaal gezien denk je dat je de rears eerder zal moeten minderen omdat deze dichter geplaatst zijn (in mijn geval dan toch). Zou er misschien iets mis zijn met het testsignaal van de reciever? Of heeft dit iets te maken met de vertraging die ingesteld is, lijkt me persoonlijk niet?
Heb ondertussen wel een decibelmeter en de DVE calibratie dvd besteld maar deze is nog onderweg.

Edgar Smit
30-09-2006, 21:16
Dat is afhankelijk van de speakers. In jouw geval gaan de surrounds in principe pas vanaf 80hz spelen, terwijl je fronts dat al vanaf 60 Hz doen. Je mist dus een stuk geluid in je surrounds, waardoor het lijkt alsof ze zachter klinken. Maar dat komt dus eigenlijk gewoon omdat ze minder signaal krijgen dan je fronts.

En strax met een test schijf en dBmeter zul je zien dat het toch iets bijstellen wordt.
Het probleem van het gebruik van een test DVD vindt ik dat op 75Hz (hetzelfde volume als waarop het originele signaal van de testDVD meestal is afgemixed) al je speakers even hard staan na het instellen. Maar ik kan je verzekerne dat 75 dB behoorlijk hard is, zelf speel ik nagenoeg nooit op dat volume.

Ik heb mijn set dna wel op 75dB gecalibreerd, maar daarna heb ik hem alsnog afgesteld op het volume waarop ik meestal films kijk. Ik vindt dat een test DVD een uitgangspunt is om vanuit die perfecte afstelling je set bij te stellen tot het nivo zodat jij het prettig vindt.

Mijn rear staan in de receiver instellingen dus ook qua afstand veel dichterbij dan mijn frontsd, maar toch staan ze harder (rond de +5 uit mijn hoofd).

Gerco Stuivenberg
01-10-2006, 22:24
Als ik de testtoon van de reciever over de speakers laat gaan en ik stel deze op het gehoor gelijk af moet ik mijn rears nogal luid zetten (+6) om aan de zelfde geluidssterkte te komen van de overige speakers. Dit lijkt me niet echt logisch, normaal gezien denk je dat je de rears eerder zal moeten minderen omdat deze dichter geplaatst zijn (in mijn geval dan toch). Zou er misschien iets mis zijn met het testsignaal van de reciever? Of heeft dit iets te maken met de vertraging die ingesteld is, lijkt me persoonlijk niet?
Heb ondertussen wel een decibelmeter en de DVE calibratie dvd besteld maar deze is nog onderweg.

Een grotere luidpreker neemt meer vermogen (zelfde spanning, maar hogere stroomsterkte) op dan een kleine. Hierdoor zijn grote luidsprekers luider dan kleine. Daarom wordt altijd aangeraden om op alle gebruikte kanaal (technisch) dezelfde luidsprekers aan te sluiten.

Het is dus logisch en heeft niets te maken met de instellingen van de vertraging.

DWE
02-10-2006, 12:44
Bedankt voor de heldere uitleg samen, ben er helemaal uit nu :)

Edgar Smit
02-10-2006, 14:14
Als ik de testtoon van de reciever over de speakers laat gaan en ik stel deze op het gehoor gelijk af moet ik mijn rears nogal luid zetten (+6) om aan de zelfde geluidssterkte te komen van de overige speakers. Dit lijkt me niet echt logisch, normaal gezien denk je dat je de rears eerder zal moeten minderen omdat deze dichter geplaatst zijn (in mijn geval dan toch). Zou er misschien iets mis zijn met het testsignaal van de reciever? Of heeft dit iets te maken met de vertraging die ingesteld is, lijkt me persoonlijk niet?
Heb ondertussen wel een decibelmeter en de DVE calibratie dvd besteld maar deze is nog onderweg.

Een grotere luidpreker neemt meer vermogen (zelfde spanning, maar hogere stroomsterkte) op dan een kleine. Hierdoor zijn grote luidsprekers luider dan kleine. Daarom wordt altijd aangeraden om op alle gebruikte kanaal (technisch) dezelfde luidsprekers aan te sluiten.

Het is dus logisch en heeft niets te maken met de instellingen van de vertraging.Gerco, je punt is duidelijk, maar volgens heeft het niet zozeer met de grootte van de speakers als wel met het wattage en de weerstand (Ohm) te maken :wink:.

A3aan
02-10-2006, 14:45
Een grotere luidpreker neemt meer vermogen (zelfde spanning, maar hogere stroomsterkte) op dan een kleine. Hierdoor zijn grote luidsprekers luider dan kleine. Daarom wordt altijd aangeraden om op alle gebruikte kanaal (technisch) dezelfde luidsprekers aan te sluiten.

Het is dus logisch en heeft niets te maken met de instellingen van de vertraging.Gerco, je punt is duidelijk, maar volgens heeft het niet zozeer met de grootte van de speakers als wel met het wattage en de weerstand (Ohm) te maken :wink:.
Nou, nee.
Gerco zit op het goede spoor, maar een eenduidig antwoord bestaat niet.

Het rendement*) van de ene speaker is gewoon anders dan van de andere. Of grotere speakers nou een hoger rendement hebben dan kleine? In de regel (juist) niet, maar er zijn erg veel uitzonderingen op die regel.
Om kort te gaan: in principe is het fijn -voor je surroundbeleving- om zo gelijk mogelijke speakers/boxen te hebben.

en inderdaad, dit heeft helemaal niets met de vertraging (afstandinstelling receiver) te maken.

*) Rendement: even kort gezegd het aantal dB aan geluid (luchtverplaatsing) wat veroorzaakt wordt door een bepaald signaal (wattage, miniVolt)


Een andere bepalende factor is namelijk de gevoeligheid of rendement van de luidspreker. Het meest gebruikt is de gevoeligheid. De meeste PA systemen hebben een gevoeligheid van ongeveer 99 dB. Dit betekent dat de luidspreker (8Ohm) wanneer er 1 watt vermogen toegevoerd wordt een geluidsdruk zal produceren van 99 dB. Elke verdubbeling van dit vermogen levert een toename in het geluidsniveau op van 3 dB. Dus 102 dB bij 2W, 105dB bij 4W, 108dB bij 8W, 111dB bij 16W, 114dB bij 32W, 117dB bij 64W, 120dB bij 128W, 123dB bij 256W enz. enz.

Deze berekening gaat in de praktijk echter maar ten dele op. Dit wordt veroorzaakt door o.a. compressie van de luidspreker en door opwarming van de spreekspoel. Hierdoor neemt de weerstand van de speaker toe en dus het toegevoerde vermogen af. Een goede richtwaarde is 2,8 dB per verdubbeling.
Bron (http://www.new-line.nl/default.asp?i=33)

Edgar Smit
02-10-2006, 17:36
Nou, nee.
*) Rendement: even kort gezegd het aantal dB aan geluid (luchtverplaatsing) wat veroorzaakt wordt door een bepaald signaal (wattage, miniVolt)
Dus toch wattage :twisted: :twisted: :wink:

Gerco Stuivenberg
02-10-2006, 22:11
Het wordt volgens mij nou wel een beetje te technisch voor DWE :lol:

In de praktijk kom ik regelmatig tegen dat luidsprekers aangestuurd worden met een onderbemeten (eind-)versterker. Hierdoor is het dan niet mogelijk om een mooi rustig geluidsbeeld te krijgen. Bij een geluidsbeeld dat onrustig is, gaan de "grotere" luidsprekers meer overheersen als de geluidssterkte wordt verhoogd.

Dit zou misschien ook jouw geval van toepassing kunnen zijn. :wink:

Coen Hendriks
03-10-2006, 19:34
Nou, nee.
*) Rendement: even kort gezegd het aantal dB aan geluid (luchtverplaatsing) wat veroorzaakt wordt door een bepaald signaal (wattage, miniVolt)
Dus toch wattage :twisted: :twisted: :wink:

Nee rendement moet altijd gemeten worden bij 1 watt op 1 meter afstand

A3aan
04-10-2006, 08:44
Het wordt volgens mij nou wel een beetje te technisch voor DWE :lol:
Nou even simpel dan:

Als ik de testtoon van de reciever over de speakers laat gaan en ik stel deze op het gehoor gelijk af moet ik mijn rears nogal luid zetten (+6) om aan de zelfde geluidssterkte te komen van de overige speakers. Dit lijkt me niet echt logisch, normaal gezien denk je dat je de rears eerder zal moeten minderen omdat deze dichter geplaatst zijn (in mijn geval dan toch). Zou er misschien iets mis zijn met het testsignaal van de reciever?
Nee, DWE, er is niks mis met je receiver-testtoon. Je denkt goed logisch, maar bij hetzelfde signaal (volume) uit de versterker klinkt de ene box gewoon luider dan de ander.
Kennelijk geven je rears in verhouding minder geluid bij hetzelfde volume dan je fronts. Je rears iets luider zetten (+6dB) is daarvoor een prima oplossing.

DWE
04-10-2006, 09:07
Het is me compleet duidelijk, ik wacht nu enkel nog op die decibelmeter en calibratie dvd om de boel wat fijner af te stellen. Als ik nog een addertje tegenkom horen jullie het wel :wink:

Gerco Stuivenberg
05-10-2006, 19:55
Nog even een tip voordat je gaat instellen:
De zitplaats waar jij meestal zit kun je niet altijd als zgn. sweet-spot gebruiken. Zelf gebruik ik deze wel als basis voor het bepalen. Wanneer de plaats zich vlak voor een wand bevindt, kies ik er meestal voor om deze ongeveer 1-1.5 meter naar voren te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat ook andere mensen die aanwezig kunnen zijn, zich op de juiste plaats in het geluidsbeeld bevinden.

Wanneer de meest gebruikte zitplaats zich midden tussen het scherm en de wand achter deze plaats bevindt, kun je deze zitplaats als sweet-spot gebruiken.

DWE
06-10-2006, 10:13
Gisteren de calibratie-dvd en decibelmeter binnengekregen, dus meteen aan de slag gegaan.
En wat blijkt nu: heb mijn rears ipv op +6 naar -4 moeten brengen! Er is dus duidelijk iets mis met het ruissignaal op mijn reciever. Vind het wel vreemd hoe dit kan want naar wat ik mij herinner wanneer ik de reciever vorig jaar afstelde was dit niet het geval. Toen moest ik mijn rears immers ook minderen tov de fronts, terwijl wanneer ik nu het testsignaal van de reciever laat lopen de rears een pak stiller gaan, iemand een idee hoe zoiets mogelijk is :?:
Iig ben ik nu meer dan tevreden over de afstelling van de set, klink fantastisch naar mijn mening! :D
Mijn sub heb ik op 80 db afgesteld tov 75 voor de overige speakers, het viel me trouwens op dat mijn sub toch wel een stuk te zacht stond ingesteld voordien.

Nu moet ik Edgar wel gelijk geven wat betreft het afspelen op dit geluidsniveau; loeihard!
Tenzij je een vrijstaande woning hebt is dit toch echt wel te luid voor buren en dergelijke. Ons dochtertje ligt ook om half negen in bed dus dit is niet echt doenbaar voor ons maar op wat zachter niveau klink het ook allemaal voortreffelijk dus ik ben een gelukkige mens.

het calibreren van het beeld is iets voor de komende dagen want heel uitgebreid op de DVE dvd.

Edgar Smit
06-10-2006, 10:28
DWE, dat je je sub wat luider moest zetten is heel nromaal, op de DVE DVD staat het subsignaal namelijk te zacht afgemixed :wink:. Dat heb je dus goed gedaan.

Om te controleren of alles nu even hard staat heb je van die leuke loopjes op de DVD staan die allekanten opgaan.

Het probleem wat ik ondervond is dat als je dan alles op 75dB goed hebt staan, het op je normale luisternivo toch te zacht blijkt te zijn, voornamelijk voor de rears.

En dan heb je nog het fenomeen dat elke DVD weer anders is afgemixed, waardoor sommige ineens zachter of harder klinken, meer of minder bass hebben etc etc.

Vandaar mijn advies, calibreer op 75dB en gebruik dat als uitgangspunt om je set af te gaan stellen op het daadwerkelijke nivo waarop je normaal kijkt. Een goed begin is het halve werk, dus de 75dB is gewoon een zeer goede basis instelling.

eel
06-10-2006, 14:12
DWE, dat je je sub wat luider moest zetten is heel nromaal, op de DVE DVD staat het subsignaal namelijk te zacht afgemixed :wink:. Dat heb je dus goed gedaan.

Om te controleren of alles nu even hard staat heb je van die leuke loopjes op de DVD staan die allekanten opgaan.

Het probleem wat ik ondervond is dat als je dan alles op 75dB goed hebt staan, het op je normale luisternivo toch te zacht blijkt te zijn, voornamelijk voor de rears.

En dan heb je nog het fenomeen dat elke DVD weer anders is afgemixed, waardoor sommige ineens zachter of harder klinken, meer of minder bass hebben etc etc.

Vandaar mijn advies, calibreer op 75dB en gebruik dat als uitgangspunt om je set af te gaan stellen op het daadwerkelijke nivo waarop je normaal kijkt. Een goed begin is het halve werk, dus de 75dB is gewoon een zeer goede basis instelling.

Ik blijf het toch lastig vinden Edgar.
Ik heb een soort van compromisstand gevonden waar alles goed in klinkt. Maar films kunnen onderling soms zó verschillen wat betreft effecten en muziek dat je soms toch even bij moet stellen voor 't mooie!

Seth__Gekko
06-10-2006, 15:29
Het is ook lastig de dvdtjes zijn inderdaad allemaal op een andere geluidssterkte afgemixed. Af en toe moet je gewoon een beetje spelen, en anders gewoon het mastervolume opkrikken.

Edgar Smit
08-10-2006, 00:27
Het is ook lastig de dvdtjes zijn inderdaad allemaal op een andere geluidssterkte afgemixed. Af en toe moet je gewoon een beetje spelen, en anders gewoon het mastervolume opkrikken.is vooral leuk in films waarbij veel spraakscenes zitten die zacht zijn afgemixed op de centre terwijl de muziek in 5.1 ineens veel harder klinkt. Heb je je mastervolume net zo gezet dat de spraak mooi uitkomt, schrik je je ineens de vinkentering van de veel harder afgemixte muziek (ja dat is al eens gebeurd, weet alleen neit meer welke film het was :wink:)

Johan van den D.
08-10-2006, 08:36
Vandaar mijn advies, calibreer op 75dB en gebruik dat als uitgangspunt om je set af te gaan stellen op het daadwerkelijke nivo waarop je normaal kijkt. Een goed begin is het halve werk, dus de 75dB is gewoon een zeer goede basis instelling.Dat is inderdaad de beste basis om mee te beginnen en dan je sub iets hoger.
De sub wordt dan ook vaak puur op het gehoor is bij geregeld.
Punten om de voor het gehoor volume verschillen tussen speakers onderling te verkleinen is een setup realiseren bestaande uit dezelfde speakers rondom.
Ga je voor de rears een kleiner model uit dezelfde serie gebruiken dan heb je al een verschil te pakken.
Gebruik ook dezelfde bekabeling voor alle speakers.

Als je dan alle calibreer op 75dB kun je ervan uitgaan dat je set in verhouding is, zijn er dan nog extreme verschillen tussen spraak en muziek/effecten dan kun je dat zien als een matige kwaliteit soundtrack op de dvd zelf.

Uiteraard zijn er altijd verschillen tussen spraak en de effecten/muziek (ze maken het immers zo realistisch mogelijk) maar als dit extreem is zodat je de spraak bijna niet hoort en je te pletter schrik van de effecten dan is er iets niet goed in of je afstelling, je gebruikte setup of de mix van de dvd.

eel
08-10-2006, 13:15
Het is ook lastig de dvdtjes zijn inderdaad allemaal op een andere geluidssterkte afgemixed. Af en toe moet je gewoon een beetje spelen, en anders gewoon het mastervolume opkrikken.is vooral leuk in films waarbij veel spraakscenes zitten die zacht zijn afgemixed op de centre terwijl de muziek in 5.1 ineens veel harder klinkt. Heb je je mastervolume net zo gezet dat de spraak mooi uitkomt, schrik je je ineens de vinkentering van de veel harder afgemixte muziek (ja dat is al eens gebeurd, weet alleen neit meer welke film het was :wink:)

U571?

Seth__Gekko
08-10-2006, 14:01
Die is mooi afgemixed hoor U571 zeker de DTS track, wel leuk om je sub mee te testen en af te stellen :wink:

Johan van den D.
08-10-2006, 14:52
Deze film heeft ooit een prijs gewonnen voor de sound track.

eel
08-10-2006, 15:01
Die is mooi afgemixed hoor U571 zeker de DTS track, wel leuk om je sub mee te testen en af te stellen :wink:

Deze is met DTS inderdaad geweldig.
Toch vind ik soms DTS niet altijd superieur aan Dolby 5.1.
Bij deze in ieder geval zeer zeker.

Kan er nu niet opkomen (leeftijd denk ik) maar ik had pas een film waarbij de Dolby gewoon fraaier klonk dan het DTS-spoor.

Gerco Stuivenberg
08-10-2006, 21:16
Nog zo'n superieure film:Resident Evil 1. Deze heeft ook een DTS soundtrack van 1536kbps.

Ik heb zelf ingesteld op normaal luister niveau, dus niet de 75dB die DVE adviseert. De geluidssterke heb ik meestal niet veel boven of beneden het normale. Dit is dus mijn tip. Ik ga nooit de niveaus van de luidsprekers aanpassen aan de DVD die ik op dan op dat moment bekijk. Dan zou ik mijzelf in de vingers snijden. De verschillen tussen de niveaus in de soundtracks neem ik dus gewoon op de koop toe.

rytec
24-10-2006, 16:44
Hallo beste HT'ers, ik kom net kijken in de HT-wereld en had graag jullie advies even gekregen.
Ik heb een Sony STR-DE497 receiver met een Bose acoustimass6 set en een Panasonic dvd-speler.
Ik wil deze graag qua geluidsniveau's goed instellen maar ik heb geen db-meter en ook geen DVE dvd.
Niet iedereen heeft dat zo liggen en om dat nu maar voor één keer te gebruiken zie ik het eigenlijk niet zitten om dat te bestellen.
Hoe kun je nog zo goed als mogelijk je HT afstellen met enkel de mogelijkheid het LFE-knopje en BASS-knopje op de sub-module en de instellingen van de receiver te wijzigen?

Gerco Stuivenberg
24-10-2006, 21:20
... ik heb geen db-meter en ook geen DVE dvd.
Niet iedereen heeft dat zo liggen en om dat nu maar voor één keer te gebruiken zie ik het eigenlijk niet zitten om dat te bestellen.
Hoe kun je nog zo goed als mogelijk je HT afstellen met enkel de mogelijkheid het LFE-knopje en BASS-knopje op de sub-module en de instellingen van de receiver te wijzigen?
Iemand ander het voor je laten doen.

Misschien is er wel een member die in jouw omgeving woont.
Deze kan via de Prive-berichten contakt met je zoeken voor het maken van een afspraak.

Waar woon je?

Johan van den D.
24-10-2006, 21:23
Niet iedereen heeft dat zo liggen en om dat nu maar voor één keer te gebruiken zie ik het eigenlijk niet zitten om dat te bestellen.
Iedere keer als je iets veranderd (wat dan ook) zal je de meter nodig hebben en voor de €29,- (geloof ik) moet de aanschaf te overzien zijn.
Je hoef deze uitgave maar één keer te doen en je ben altijd van dit gemak voorzien want afstellen zonder zo,n meter is nooit perfect.

rytec
25-10-2006, 16:11
OK, ik merk het al, toch nodig dus.
Wie kan mij enkele online shops doorgeven, liefst in België waar ik deze artikelen kan aanschaffen?

dank u.

Johan van den D.
25-10-2006, 16:34
Iedere keer als je iets veranderd (wat dan ook) zal je de meter nodig hebben en voor de €29,- (geloof ik) moet de aanschaf te overzien zijn.
Je hoef deze uitgave maar één keer te doen en je ben altijd van dit gemak voorzien want afstellen zonder zo,n meter is nooit perfect.
Absoluut onmisbaar voor een goede afregeling, zo'n ding. Heb inmiddels ook al bij wat vrienden en kennissen de set zo ingeregeld, en het resultaat is eigenlijk zonder uitzondering telkens een mooier en homogener geluidsbeeld.Dat is ook mijn ervaring inderdaad.

Johan van den D.
25-10-2006, 16:35
OK, ik merk het al, toch nodig dus.
Wie kan mij enkele online shops doorgeven, liefst in België waar ik deze artikelen kan aanschaffen?

dank u.Als je toch online koopt kan het toch ook een NL shop zijn ?
:wink:

rytec
25-10-2006, 19:46
OK, ik merk het al, toch nodig dus.
Wie kan mij enkele online shops doorgeven, liefst in België waar ik deze artikelen kan aanschaffen?

dank u.Als je toch online koopt kan het toch ook een NL shop zijn ?
:wink:

Dat mag inderdaad indien ze naar België versturen en zonder al te hoge portkosten.