PDA

Bekijk de volledige versie : Afstellen van een REL Storm I subwoofer



Jeroen van Oosterhout
01-10-2006, 20:03
Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jeroen van Oosterhout. Ik heb nog niet zo veel berichten geplaatst, maar heb al wel een heleboel gelezen op dit forum. Onlangs heb ik tweedehands een REL Storm I aangeschaft als aanvulling op mijn HT set. (Denon 1803, pioneer 530H, 2x KEF Q7, KEF Q9C en 2x KEF Q3). Nu heb ik er een High level kabel bijgekregen, aangesloten en de sub vult in stereo mijn fronts mooi aan.

Ook bij film klinkt het al erg goed, maar misschien kan het nog beter. Ik weet nl. niet of het mogelijk is om de REL tegelijkertijd low level aan te sluiten en apart in te regelen.

De REL heeft 3 zgn. XLR aansluitingen, waarvan 1 voor low level en 1 voor high level. Verder zitten er 3 knoppen op, één heet COARSE, één GAIN en één FINE. Op de COARSE en de FINE zitten elk 4 standen. Uit de handleiding blijkt dat daarmee de frequentie kan worden geregeld. De GAIN is voor het volume.

Ik heb geprobeerd om de REL (naast de high level aansluiting) low-level aan te sluiten. Dat heb ik gedaan met een XLR-plug en een afgeschermde Cinch kabel. Ik heb echter het idee (weet het bijna wel zeker)dat alleen de high level aansluiting werkt zoals het hoort. Uiteraard ook geëxperimenteerd met de mogelijkheden van mijn receiver. (Aangegeven dat er een subwoofer is, speakers op small etc...). Iemand enig idee of het bij de Storm 1 (ongeveer 7 jaar oud) ook mogelijk is om high en low level apart in te regelen ? Ik heb al een hoop gelezen op een aantal forums, maar er is bijna geen enkel topic dat over de Storm I gaat. Over de Storm III en de Strata is wel veel te vinden.

Alvast bedankt voor reacties !

Gerco Stuivenberg
03-10-2006, 00:22
Wanneer je de "high-level" ingangen gebruikt doorloopt het signaal meerdere circuits waaronder een verzwakker. Dit zorgt voor vertraging. Gebruik alleen de "high-level" als de receiver niet voorzien is van een uitgang op lijn-niveau zoals een "pre-out" voor een subwoofer.

Als er geen 2e "gain"-regelaar op de subwoofer aanwezig is, is het dus niet mogelijk om high level en low level onafhankelijk van elkaar in te stellen.

Het beste kun je volgens mij de cinch ingang van de subwoofer verbinden met de "subwoofer pre-out" van de receiver.

Jeroen van Oosterhout
03-10-2006, 18:30
Okay, bedankt voor de reactie. Ik ga het eens proberen met alleen de low level aansluiting. Dat zal voor film inderdaad het beste zijn. Voor muziek wordt echter in alle forums de highlevel aansluiting aanbevolen. Overigens moet ik zeggen dat ook films op de high level nog aardig knallen hoor, maar het schijnt met low level nog net ietsjes lager te kunnen.

Groetjes,

Jeroen

A3aan
04-10-2006, 10:55
Okay, bedankt voor de reactie. Ik ga het eens proberen met alleen de low level aansluiting. Dat zal voor film inderdaad het beste zijn. Voor muziek wordt echter in alle forums de highlevel aansluiting aanbevolen. Overigens moet ik zeggen dat ook films op de high level nog aardig knallen hoor, maar het schijnt met low level nog net ietsjes lager te kunnen.

Muziek is in de regel stereo. Daarbij komt er normaal gesproken geen signaal naar een low-level aangesloten sub, vandaar dat een high-level-aansluiting dan prettig is.
Voor film (en SACD en muziek-DVD) is in de mix al voorzien in geluid via de sub (LFE-kanaal) en is een low-level-aansluiting te prefereren. (voor muziek kan dat eventueel ook als je je receiver het bass-management laat doen via instellingen als 'SMALL', maar da's net even minder optimaal).

de gain-knop werkt puur voor je low-level-signaal.

Jeroen van Oosterhout
05-10-2006, 20:56
Vanavond even wat geëxperimenteerd en gebleken is dat het niet mogelijk is om de sub tegelijkertijd high en low level aan te sluiten. Als ik hem alleen low level aansluit functioneert alles helemaal goed. Besloten om hem low level aan te sluiten (ben verslaafd aan de punch bij HT) en mijn cd's gewoon 2.0 te beluisteren. Op zich vult de Storm mijn fronts bij muziek mooi aan, maar het meest gebruik ik hem toch voor film en op low level weet ik niet wat ik meemaak. Geweldig ! :D Zeker voor het geld wat ik eraan besteed heb is er (volgens mij) niks beters te krijgen.

8) 8) 8)