PDA

Bekijk de volledige versie : tulp of coax ?



chili palmer
02-10-2006, 20:14
Vraagje.

wat is nou beter : gewoon een coax of 2 x 3 tulp ? (van dvd speler naar receiver) en dan bedoel ik dat je dvd speler alle vereiste decoders heeft.

alvast bedankt.

chili

R Klemkerk
02-10-2006, 20:29
Coax.

via tulp zul je nooit dolby surround kunnen krijgen. hoogstens virtueel dolby surround.

chili palmer
02-10-2006, 20:41
dat begrijp ik nou even niet.
mijn zwager heeft dat op die manier aangesloten, en dus heeft hij geen dd5.1 ?

Ago
02-10-2006, 21:14
geen dts

Johan van den D.
02-10-2006, 21:36
dat begrijp ik nou even niet.
mijn zwager heeft dat op die manier aangesloten, en dus heeft hij geen dd5.1 ?Met welke reden heeft ie dat gedaan ?

Mr_Parker
02-10-2006, 22:22
Ik denk dat iedereen een klein onderdeel over het hoofd ziet.

De topic starter meldt
...en dan bedoel ik dat je dvd speler alle vereiste decoders heeft.

Er dus even vanuit gaande dat de dvd-speler dus wel een DTS decoder heeft. Hoewel dit tegenwoordig maar sporadisch het geval is.

Als hij dan 6 "tulp" kabels van de dvd-speler aansluit op de receiver zal de receiver een PCM signaal ontvangen op alle 6 de ingangen. Deze signalen zullen (mits hij geen DSP settings heeft aan staan) onbewerkt (op volume na en evt. vertragingen na natuurlijk) door gestuurd worden naar de speakers.
Hij heeft dan ook DTS geluid.

Wat echter wel het geval is is dat de decodeer chip (om het zo maar even te verwoorden) van een receiver meestal van betere kwaliteit is dan die van een dvd-speler.

Op de site van DTS staat deze optie overigens ook vermeld, welliswaar mbt DTS-HD maar het is dezelfde strekking.

Om antwoord te geven op de vraag van de topic starter:
- Doorgaans is het verstandiger om de receiver het geluid te laten doen, via coax of tosslink (de optische verbinding) aan sluiten dus. Receivers beschikken doorgaans over betere decodeer faciliteiten dan dvd-spelers met ingebouwde decoders.

Gerco Stuivenberg
02-10-2006, 23:56
Waarom niet beide?
Als de DVD speler ook SACD's meer-kanaals kan afspelen, moet je hiervoor wel de analoge 5.1 uitgang gebruiken.

Voor decodering van DD en DTS kun je het beste gebruik maken van de bij de receiver ingebouwde decoders. Die van een speler zijn meestal minder discreet.


Als hij dan 6 "tulp" kabels van de dvd-speler aansluit op de receiver zal de receiver een PCM signaal ontvangen op alle 6 de ingangen. Deze signalen zullen (mits hij geen DSP settings heeft aan staan) onbewerkt (op volume na en evt. vertragingen na natuurlijk) door gestuurd worden naar de speakers.
Hij heeft dan ook DTS geluid.
Het signaal komt via de 6 tulp kabels dan als analoog bij de receiver binnen en niet als PCM(digitaal). Een receiver kan hierop geen DSP bewerkingen toepassen.

hstadman
03-10-2006, 01:09
In de meeste gevallen is de decoder in een goede versterker wat beter dan die van dvdspeler. Komt nog bij dat 1 goede coax of optische kabel goedkoper is dan 6 goede analoge kabels, waar de verschillen in kwaliteit ook nog eens groter zijn. :wink:

Bij mijn weten wordt DTS alleen digitaal doorgeven en kun je dat dus alleen doen via coax of een optische kabel! :wink:

Gerco Stuivenberg
05-10-2006, 22:05
In de meeste gevallen is de decoder in een goede versterker wat beter dan die van dvdspeler. Komt nog bij dat 1 goede coax of optische kabel goedkoper is dan 6 goede analoge kabels, waar de verschillen in kwaliteit ook nog eens groter zijn. :wink:

Bij mijn weten wordt DTS alleen digitaal doorgeven en kun je dat dus alleen doen via coax of een optische kabel! :wink:

Een voordeel van DTS is dat je aan het logo kan zien of een toestel over een dergelijke decoder beschikt. "DTS Digital out" betekent: Nee en "DTS Digital surround" of "Virtual DTS" betekent: Ja. Bij virtual wordt het geluid dan gedecodeerd als stereo met een surround-effekt. Gedecodeerd kan het via de meerkanaals uitgang het toestel verlaten.