PDA

Bekijk de volledige versie : SUBWOOFER



WOMBAD22
03-10-2006, 00:25
Hoi ik had een vraagje.
Ik wil een lossen reciever gaan kopen.
Maar nu heb ik een home setje van panasonic sa-ht870.
Ze zegen volgens het boekje dat hij 1000 wats is.
Maar je moet hem afentoe heelen maal openzet bij een film om een knap stukje geluid er uit te krijgen.
Nou was mijn vraag ik heb er bij zitten vijf boxen van totaal 175 wats 6 0hm.Die zou ik op de nieuwe reciever kunnen gebruiken denk ik en hoop ik.Maar het probleem zit het in de subwoofer actiev is hij maar daar loopt zo een diken kabel naar me homecinema is daar wat voor zo dat hij ook op een reciever past of kan je hem door knipen en er een ander aansluiting oppmaken zo ja.Ik hoor van julli speciaalisten van het forum.Mijn dank is al vast groot.

Groetjs.

A3aan
04-10-2006, 10:07
1) neem die 1000 watt met een korrel [spoiler:01a928833a]kilo[/spoiler:01a928833a] zout.

2) ja het kan, maar het is niet ideaal. Omdat een receiver-upgrade een mooie stap is op weg naar een mooie HT kun je er inderdaad voor kiezen de weg te bewandelen die jij beschrijft, namelijk de boxen van je oude setje (voorlopig) gebruiken op je nieuwe receiver.

Omdat je sub waarschijnlijk niet 'gewoon' een sub is, maar ook de versterking van andere kanalen regelt (zoals gewoon is voor PC-speaker-setjes) is het niet eenduidig hoe het zit met je kabeltje (die dikke).
Afknippen en een juiste stekker aansluiten is heel misschien mogelijk, maar veel waarschijnlijker niet (je raad het al: wij willen meer informatie van je).
Wat in ieder geval kan is een expert vragen voor jou een low-level-aansluiting op de sub te maken (intern zijn alle benodigde contacten aanwezig). Een electronica-winkel of iets dergelijks kan zoiets vaak wel voor je doen. Geschatte prijs voor die service: tussen de €20 en €60. Heb je meteen een nette oplossing.

en ... "een stap op weg naar" suggereert inderdaad dat je waarschijnlijk later tóch nog andere boxen wilt. [spoiler:01a928833a]en dan weer een volgende upgrade, en nog een volgende ... samengevat 'het upgrade-virus'. Kan je op den duur veel geld kosten en erg veel plezier geven[/spoiler:01a928833a]

Edgar Smit
04-10-2006, 22:22
A3aan maakt het iets moeilijker dan nodig.
De belangrijkste vraag is:
waar zitten de speakers op aangesloten:
a) de set zelf
b) de subwoofer
Ik vermoed dat het bij jou geval B is, dat houdt in dat je sub dus ook tegelijk de versterker is voor je overige speakers, en grote kans dat ook daar het decoderen gebeurt van het geluidssignaal.
Dat betekend dat je je speakers wel op een andere receiver kunt aansluiten, maar sub hoogstwaarschijnlijk niet, tenzij hij daarvoor aparte aansluitingen heeft. Meestal is dat terug te vinden in de manual.

Gerco Stuivenberg
05-10-2006, 21:28
Ik ken deze set. De speakers zijn op de subwoofer aangesloten en de vermogens (DIN/ 6 Ohm) zijn als volgt verdeeld:
-2x 170 Watt Front
-260 Watt Center
-260 Watt Subwoofer
-2x 70 Watt Rear

De luisprekers zijn hierop aangepast.
In de gebruiksaanwijzing staat bij dit soort systemen in de regel nooit beschreven hoe je de luidsprekers en subwoofer op een ander systeem aan zou kunnen sluiten.