PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluiting van Woofer naar DVD Speler



Mark Bijvoet
03-10-2006, 11:05
Hallo Allemaal,

Ik heb enige tijd geleden van mijn zus een oude dvd speler gekregen van ECC (????) Ook heb ik de boxen erbij gekregen + Subwoofer.

De boxen moeten aangesloten worden op de woofer, en vervolgens moet er van de woofer een kabel naar de dvd speler.
Alleen er ontbreken denk ik wat kabels.....

Ikzelf heb er weinig verstand van, maar ik weet wel dat ik een kabel mis die van mijn Woofer naar mijn DVD speler gaat. De woofer is dus als het ware mijn versterker/verdeler waar alle boxjes op aangesloten zijn en die het dus moet doorgeven aan mijn DVD speler.
Achterop de woofer staan de volgende dingen:

Speaker output (hier gaan de boxdraadjes in)
Audio input --- 2CH L/R
5.1CH FL/FR
SL/SR
C/ SW

Achterop de dvd speler staan de volgende dingen:
Coaxial,
Woofer, Rear left, front left, rear right, front right, center
Video out (niet van toepassing)


Hebben jullie enig idee wat voor kabel ik nodig heb en waar deze dan in moet?

Alvast heel erg bedankt!!!!

Peter Porrio
03-10-2006, 11:11
Is die 5.1 ingang op je subwoofer uitgerust met tulpaansluitingen?
Ik denk dat je het met standaard tulpkabeltjes (rood/wit) kunt aansluiten:

DVD: Front left + Front right ---> Subwoofer: FL/FR
DVD: Rear left + Rear Right ---> Subwoofer: SL/SR
DVD: Cernter + Woofer ---> Subwoofer: C/SW

Mark Bijvoet
03-10-2006, 11:17
Ja, die ingangen in mijn woofer zijn van die tulpaansluitingen.
Dus als ik het goed begrijp heb ik 3 van die kabeltjes nodig???! met alebei een rood/witte aansluiting?

Peter Porrio
03-10-2006, 11:23
Ja, die ingangen in mijn woofer zijn van die tulpaansluitingen.
Dus als ik het goed begrijp heb ik 3 van die kabeltjes nodig???! met alebei een rood/witte aansluiting?

Ja, zover ik kan beoordelen wel, mits de uitgangen op je DVD-speler ook voorzien zijn van tulpaansluitingen.

Dan kun je inderdaad 3 stereo tulpkabeltjes kopen (rood/wit; voor elk van de 6 kanalen 1 stekkertje) en het zo aansluiten, lettend op dat je de kanalen goed met elkaar verbindt. Dus center op center; front left op front left.

Mark Bijvoet
03-10-2006, 11:28
Oke, dan ga ik die nu in de winkel halen!

Mark Bijvoet
03-10-2006, 12:25
Ik snap er niets van.... Ik heb 3 tulpkabels gekocht, allemaal aangesloten op de "normale" manier. Alleen dan krijg ik geen geluid. Als ik de rode kabel van de Woofer in de FRONT RIGHT stop, dan begint de woofer te brullen en hoor ik wel muziek. Vervolgens verwissel ik een aantal stekkers en uit de andere boxen komt geen geluid. De boxen moeten het wel doen volgens mijn zus.... dus kapot zijn ze denk ik niet.

Marcel A. de Vrije
03-10-2006, 12:43
Probeer, m.b.v. internet, de handleiding van je apparaat te downloaden. Meestal staat er op de site van de fabrikant wel pdf-bestanden. Succes!!

Mark Bijvoet
03-10-2006, 12:44
Haha, dat is het hem nou juist. Het is een ECC dvd speler waar bijna geen informatie over te vinden is. Geen PFD files, geen websites. Het lijkt wel of het bedrijf niet bestaat.

Peter Porrio
03-10-2006, 12:45
Ik snap er niets van.... Ik heb 3 tulpkabels gekocht, allemaal aangesloten op de "normale" manier. Alleen dan krijg ik geen geluid. Als ik de rode kabel van de Woofer in de FRONT RIGHT stop, dan begint de woofer te brullen en hoor ik wel muziek. Vervolgens verwissel ik een aantal stekkers en uit de andere boxen komt geen geluid. De boxen moeten het wel doen volgens mijn zus.... dus kapot zijn ze denk ik niet.

Kijk even in de setup van je DVD speler onder geluidsinstellingen. Daarin moet je aangeven dat je gebruik maakt van de analoge multi-channel uitgang van de DVD speler. Dus geen Bitstream of digital, of 2-ch stereo.

Mark Bijvoet
03-10-2006, 13:16
*Zucht, ìk heb de instellingen bekeken en die stonden gewoon op 5.1 CH dus dat klopt wel naar mijn idee. Ik heb ze ook verwisseld. Het leek wel of ik uit 1 box heel zacht iets hoorde. Maar uit een andere box dan weer nix.

Peter Porrio
03-10-2006, 13:41
Wat heb je als bron gebruikt? Een CD of een DVD?
Als je een stereo CD erin stopt doen alleen de frontkanalen het en waarschijnlijk je subwooferkanaal.

Om alle kanalen te testen moet je er even een 5.1 DVD instoppen. Controleer ook even of de draadjes van de boxjes goed in de woofer zitten, als die geen goed contact maken doen ze het ook niet.

Check de aansluitingen van de kanalen nog even goed. front left op front left, center op center, enz. heb je op de subwoofer verder nog knopjes zitten om zaken in te stellen ofzo?

Mark Bijvoet
03-10-2006, 15:24
Ja ik heb nu alles gecontroleerd, verschillende dvd's erin gedaan. Alleen de center box heeft het even gedaan, maar nu ook niet meer. Dus ik geef het op! Ik denk dat er gewoon iets verkeerd is, waar we niets aan kunnen doen. In ieder geval bedankt!

A3aan
04-10-2006, 12:11
Lastig, zo van afstand. Maar geef niet op.

Eerste dingetje: je werd geadviseerd 3 stereo-tulp-snoertjes te kopen en je zegt 3 tulp-snoertjes te hebben.
Stereo-tulp = 2 stekkertjes (een rode en een witte) aan elke kant van je kabeltje
gewoon tulp = 1 stekkertje aan elke kant van je kabeltje.

Zoals Pjotr al zei, je moet in totaal aan beide zijden 6 stekkertjes hebben:

DVD: Front left + Front right ---> Subwoofer: FL/FR
DVD: Rear left + Rear Right ---> Subwoofer: SL/SR
DVD: Cernter + Woofer ---> Subwoofer: C/SW
anders gezegd:
DVD: Front left ---> Subwoofer: FL
DVD: Front right ---> Subwoofer: FR
DVD: Rear left ---> Subwoofer: SL
DVD: Rear Right ---> Subwoofer: SR
DVD: Center ---> Subwoofer: C
DVD: Woofer ---> Subwoofer: SW

zes verschillende geluiden, zes verschillende uitgangen aan je dvd-speler, zes verschillende aansluitingen op je box-ding, zes snoertjes.

Nou KAN het zijn dat op je box-ding steeds maar één stekkergaatje zit (b.v. FL/FR).
Als dat zo is zijn het GEEN tulp-stekkers, maar z.g. stereo-mini-jack (net als een moderne koptelefoon, ofwel flink kleiner dan een 'ouderwetse' koptelefoonstekker).
Wat je dan aan snoeren nodig hebt zijn 3 stuks 'stereo-tulp-naar-stereo-mini-jack' (aan een kant van het snoer twee tulpstekkers aan de andere kant één pinnetje met daarop 2 zwarte streeptjes (niet één zwart streepje!)).

Het blijft lastig, zo op afstand, dus neem je tijd. Droog je tranen en geef nooit op.

Edgar Smit
04-10-2006, 23:26
Wat in dit geval enorm kan helpen zijn foto's van de aansluitingen op je DVD speler en van die op je subwoofer, dan weten we waarschijnlijk meteen waar we het over hebben.