PDA

Bekijk de volledige versie : Surround-receiver combineren met stereo-versterker



Earv
05-10-2006, 13:08
Ik heb al een thread gezien die hierover gaat, maar die lijkt geen oplossing te bieden voor mijn probleem.

Ik heb een Pioneer VSX-709 surround-receiver en Pioneer DV-535 dvd-speler. Voor een betere cd-weergave, wil ik daarbij een hoge kwaliteit stereo-versterker en cd-speler kopen. Wat is de slimste manier om te zorgen dat mijn twee zelfbouw-frontspeakers signaal krijgen van mijn stereo-versterker, maar ook nog steeds als frontspeakers fungeren in mijn 5.1 setup?

Ik begreep uit een eerdere thread, dat je de frontspeaker-kanalen van de surround-receiver via pre-outs kunt aansluiten op de stereo-versterker. Probleem is, dat mijn Pioneer geen pre-outs heeft, volgens mij. Staat niets over in de handleiding en ik zie ook niets wat er op lijkt.

Is er een alternatieve manier? Het makkelijkste lijkt mij iets van een switch (die schakelt tussen de twee draden naar mijn frontspeakers), maar ik kan zoiets niet echt vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er een andere manier?

Bedankt alvast!

Rob Eric Blank
05-10-2006, 13:17
Hmmm geen Pre-outs...BALEN

Anders zou je die kunnen gaan gebruiken. Echt niets op de achterkant wat zou kunnen wijzen op pre-outs?

Zo'n switch die schakeld over je luidsprekerdraden ken ik niet, maar zou mij ook niet echt lijken voor de kwaliteit.

Misschien een tweedehands receiver op de kop tikken en een losse stereo versterker?

hstadman
05-10-2006, 14:08
Ik heb al een thread gezien die hierover gaat, maar die lijkt geen oplossing te bieden voor mijn probleem.

Ik heb een Pioneer VSX-709 surround-receiver en Pioneer DV-535 dvd-speler. Voor een betere cd-weergave, wil ik daarbij een hoge kwaliteit stereo-versterker en cd-speler kopen. Wat is de slimste manier om te zorgen dat mijn twee zelfbouw-frontspeakers signaal krijgen van mijn stereo-versterker, maar ook nog steeds als frontspeakers fungeren in mijn 5.1 setup?

Ik begreep uit een eerdere thread, dat je de frontspeaker-kanalen van de surround-receiver via pre-outs kunt aansluiten op de stereo-versterker. Probleem is, dat mijn Pioneer geen pre-outs heeft, volgens mij. Staat niets over in de handleiding en ik zie ook niets wat er op lijkt.

Is er een alternatieve manier? Het makkelijkste lijkt mij iets van een switch (die schakelt tussen de twee draden naar mijn frontspeakers), maar ik kan zoiets niet echt vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er een andere manier?

Bedankt alvast!

Eerder andersom:

pre-out is voor digitaal, coax of optisch. De analoge aansluitingen zijn eventueel voor stereo of multichannel, passieve speakers.

Pre-out wordt ook gebruikt voor je actieve subwoofer.
Dolby Digital
DTS Digital Surround
Digitaler Signalprozessor (DSP)
DSP-Modus: 6 + 4 Advanced Theater
DSP-Modus: HALL 1,2; JAZZ; DANCE; THEATER 1 & 2
Advanced Theater: MUSICAL, DRAMA, ACTION, Expanded THEATER
Dolby Pro Logic Surround
DSP-Betriebsart: 6 + 4 (Advanced Theater)
Accurate Imaging System (Gleicher Leistung an 5 Kanäle)
Betriebsart "Midnight Listening"
DIRECT-Schalter
Motorbetriebener Pegelregler (elektronisch)
FL-Dimmer
Fernbedienbar
RDS (Radio Data System)
EON Link
30 Speicherbare Stationen
Beschleunigte Abstimmung (3 Suchlaufgeschwindigkeiten)
5.1-Kanal-Eingang (DVD)
3 Digitaleingänge: 1 koaxial + 2 optisch
4 Audio (einschl. Tuner) - Eingänge
3 Video-Eingänge
Audio/Video-Output: 2A/1AV+1V
Vorverstärkerausgänge: Center und Subwoofer
A/V-Eingang auf der Vorderseite
SR-Anschluss (Aus)
Lautsprecheranschlüsse in Schraubversion (Alle)
Diskrete Lautsprecherausgänge (alle Kanäle)
A+B (parallel)
400 Watt DIN Sinusleistung: 5 x 80 W
Frequenzgang: 5 - 100000 Hz ; +0 dB, -3 dB
Signal/Rausch-Abstand: 88 dB
Eingangsempfindlichkeit: 15,2 dBf
Empfindlichkeit (DIN): 1,1 µV (Mono); 50 µV (Stereo)
Abmessungen B x H x T: 420 x 158 x 401 mm
Gewicht: 8,4 kg

Als er echt geen oplossing is, zou ik gewoon 2 losse kabels extra van de speakers naar de stereoversterker laten lopen, zo heb je ook geluid voor je stereo, dus 2 extra kabels lopend van je speakers naar je stereoset. De fronts hebben nu dus 4 kabels, 2 gaan naar de receiver en 2 naar de stereoversterker. Je verbindt de kabels als paren aan links en rechts, probleem opgelost. :wink:

Earv
05-10-2006, 14:39
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf ook aan die mogelijk van gewoon extra kabels trekken gedacht. Ik ben alleen bang voor de gevolgen van het feit dat je dan niet alleen een verbinding hebt tussen de uitgang van de versterker of receiver en de ingang van de speakers, maar ook tussen de uitgangen van de versterker en receiver. Wat zal er gebeuren als zowel receiver als versterker aan staan? Is er risico op kortsluiting?

Gerco Stuivenberg
05-10-2006, 21:54
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf ook aan die mogelijk van gewoon extra kabels trekken gedacht. Ik ben alleen bang voor de gevolgen van het feit dat je dan niet alleen een verbinding hebt tussen de uitgang van de versterker of receiver en de ingang van de speakers, maar ook tussen de uitgangen van de versterker en receiver. Wat zal er gebeuren als zowel receiver als versterker aan staan? Is er risico op kortsluiting?

Het risico is terugvoeding. Ingeschakelde eindtrappen zijn hier niet op berekend. Daarnaast zal het ook voor verlies zorgen. Een mogelijkheid is om een losse speakerswitch te gebruiken en deze andersom aan te sluiten. Je moet er dan wel voor zorgen dat A en B niet tegelijk ingeschakeld zijn. :wink:

Btw: Veel receivers klinken bij stereo beter dan bij surround. Dit komt doordat er dan geen gebruik wordt gemaakt van de DSP's en decoders en er is meer reserve-vermogen beschikbaar. :wink:

Rob Eric Blank
06-10-2006, 07:36
Veel receivers klinken stereo idd beter, maar het is nog niets vegeleken bij een stereo versterker.

Edgar Smit
08-10-2006, 01:06
Je hebt bij de electronica/audio delaers van die apparaten om twee speakersets op 1 versterker aan te sluiten, een soort externe A/B schakeling. Deze zou je dus ook andersom kunnen gebruiken, 1 paar speakers voor 2 versterkers. De firma QED heeft ze een tijd verkocht en er staan er volgens mij ook aardig wat op marktplaats enzo.

Omdat deze apparaten feitelijk niets anders doen dan intern schakelen van set 1 naar set 2, kun je zo gewoon gebruiken om op deze manier 2 versterkers over 1 set fronts te laten spelen (afzonderlijk dan wel :wink:)

Johan van den D.
08-10-2006, 08:54
QED is inderdaad de enig bij mij bekende firma die zulke dingen leverde met behoud van kwaliteit.
Waren volgens mij ook niet echt duur.

Edgar Smit
12-10-2006, 14:33
Overigens zijn zulke dingen ook gewoon nieuw te koop, o.a. bij DieNadel, zo eentje (159 euro) speciaal om 2 versterkers aan te sluiten op 1 paar speakers. Dit is het High End model:
http://www.dienadel.de/hifi/cosmoshop/pix/a/z/pg-a2/b0.jpg

linkje (http://www.dienadel.de/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action=showrub&rubnum=1061913766.1064464318&gesamt_zeilen=&wkid=1160659825-28704&ls=d&nocache=1160659853-28795) naar meerdere modellen, vanaf zo'n 39 eurootjes. Het betreft dan de Demion modellen.

A3aan
23-10-2006, 11:25
de oplossing van Edgar is natuurlijk prima.

Een echte pre-out heb je niet, maar je hebt wel een low-level-out (volgens deze handleiding (http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/RegistrInstrMan.nsf/(CountDownloadinInstructionManuals3)?openagent&ID=CDC77B655EC432FEC1256D4F003FB394&Attachment=ARC7276_VSX-709RDS.pdf)) met als beschrijving CD-R/TAPE/MD en daarvan weer OUT.
Daarmee zul je m.i. een normaal signaal krijgen voor je stereo-versterker. Maar het is geen pre-out en dus zul je blijven hannessen met twee volumeknoppen als je het volume anders zou willen hebben.

De fronts Y-wire-en (dus twee versterkers aansluiten op de beide boxen zonder switch) zou ik inderdaad niet doen!