PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluiten DVD recorder, Digitale Ontvanger



bartboss
06-10-2006, 19:20
Wie kan mij helpen? Heb een Panasonic DVD recorder DMR EH65 gekocht en zoek nu beste aansluiting. Heb @home digitale tv met Panasonic tuner (1x scart helaas!).
Kan ik digiatle zenders nu op dvd recorder installeren en dan tijdens opname analoog kijken?


uitleg in handleiding.
Scart tussen decoder (uit) en DVD recorder (in)
Scart tussen DVD recorder (uit) en TV (in) op AV2
Kabel (CAI) naar dvd recorder(in) en doorlus naar TV (in).

Nu krijg ik niet aanbod van alle digitale zenders op dvd recorder geinstalleerd. Ik ging er van uit dat de kabel (CAI) in decoder moet, dan via Scart naar recorder en die via scart door naar TV.

Kan het zijn dat ik decoder een scart splitter moet hebben met connectie naar tv (zodat je digitaal op TV kan kijken? Maar dan moet kabel(CAI) van recorder(uit) naar Decoder(in).

HELP!!!!!

DVDProfilersFilmgek
08-10-2006, 14:06
Wie kan mij helpen? Heb een Panasonic DVD recorder DMR EH65 gekocht en zoek nu beste aansluiting. Heb @home digitale tv met Panasonic tuner (1x scart helaas!).
Kan ik digiatle zenders nu op dvd recorder installeren en dan tijdens opname analoog kijken?


uitleg in handleiding.
Scart tussen decoder (uit) en DVD recorder (in)
Scart tussen DVD recorder (uit) en TV (in) op AV2
Kabel (CAI) naar dvd recorder(in) en doorlus naar TV (in).

Nu krijg ik niet aanbod van alle digitale zenders op dvd recorder geinstalleerd. Ik ging er van uit dat de kabel (CAI) in decoder moet, dan via Scart naar recorder en die via scart door naar TV.

Kan het zijn dat ik decoder een scart splitter moet hebben met connectie naar tv (zodat je digitaal op TV kan kijken? Maar dan moet kabel(CAI) van recorder(uit) naar Decoder(in).

HELP!!!!!

Schreeuwen om hulp helpt niet..... de gebruiksaanwijzingen lezen wel. :wink:

Je kan de digitale zenders niet programmeren in de DVD recorder, Je digitale tuner is gelijk aan 1 opnamebron gekoppeld aan een scart aansluiting van de dvd recorder. maw, je dient om van de digitaledecoder op te kunnen nemen de digitaledecoder aan te hebben staan op het op te nemen kanaal, en je dient je dvd recorder te vertellen van welke scart aansluiting hij op moet nemen(de bron) dat is de simpele manier. er zijn ook nog hulpjes bij het programmeren, ze hebben allemaal zo hun voor en nadelen.

Het makkelijkste is opnemen van het analoge kabel signaal, die zenders kun je wel in de DVD recorder opslaan.

Scart van de decoder gaat naar DVD recorder ingang, er gaat tevens een scart kabel van de DVD recorder uitgang naar de TV. De coax antenne kabel gaat naar je recorder antenne ingang, dan gaat er coax antennekabel naar je decoder antenne ingang.... neem aan dat je geen coax antenne ingang hebt aangesloten op je TV, anders dien je een splitter te gebruiken. gebruik in alle gevallen goede kabels, je werkt met analogeverbindingen :!: Het enige dat digitaal is, is het signaal dat je decoder binnenkomt via de kabel van home.....

Lees ook dit even ;

http://www.europe.guideplus.com/

daar staat ook een aansluitschema, en guide + uitleg, al weet ik niet of je apparatuur daarover beschikt.

Je hebt het over een scartverbinding naar je TV, dan neem ik ook maar even aan dat je nog niet beschikt over een HD Ready TV, daar het anders ten zeerste is aan te raden om een HDMI aansluiting te maken naar je TV :!:

bartboss
08-10-2006, 17:09
Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg, bestuderen in detail van de gebruiksaawijzing moest nog plaatsvinden, maar door je antworod is het miju nu stuk duidelijker. Die HDMI wil ik inderdaad wel gaan gebruikne, volgende dat op wensen lijstje staat is nieuwe TV.

Bedankt nogmaals!

Oud-lid3
27-01-2007, 20:05
Hallo, nog even een vraagje aan "DVDProfilersFilmgek": is dit allemaal (opnemen van het analoge signaal) ook mogelijk nu het per 10-12-2006 omgezet is naat een digitaal signaal?
ik ga er vanuit dat het niet zo is. En dat betekend dat ik nog steeds met mijn probleem zit, nl een twin tuner icm een dvd/hd recorder van Philips.
verras me..

DVDProfilersFilmgek
28-01-2007, 08:37
Hallo, nog even een vraagje aan "DVDProfilersFilmgek": is dit allemaal (opnemen van het analoge signaal) ook mogelijk nu het per 10-12-2006 omgezet is naat een digitaal signaal?
ik ga er vanuit dat het niet zo is. En dat betekend dat ik nog steeds met mijn probleem zit, nl een twin tuner icm een dvd/hd recorder van Philips.
verras me..

Maak je geen zorgen, het is nog steeds allemaal mogelijk, de landzenders zijn dan wel digitaal geworden, maar de decoders die het signaal ontvangen maken er weer een analoog signaal van en daar kan je DVD HD recorder gewoon mee uit de voeten.

Een DVD speler is ook een digitaal apparaat, via de scart en component en composiet en S komt er een analoog signaal uit, alleen spelers die over een HDMI uitgang beschikken kunnen een digitaal signaal uitsturen. Maak je daar maar geen zorgen over, voor zover ik weet zijn er momenteel nog geen losse recorders die een digitaal signaal kunnen opslaan/opnemen.

Je kunt dus gewoon met een twin tuner van KPN/Digitenne naar 1 kanaal kijken en via de 2e tuner in de twindecoder met je Philips een ander kanaal gaan opnemen. :D

Oud-lid3
28-01-2007, 13:05
Allereerst bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb al veel items op dit forum gelezen en veel reactie van jou gezien. Ik heb echter nog niet de oplossing voor mijn probleem gevonden. Die twin tuner kan voor mij nog steeds niet doen wat ik voorheen zonder dat ding kon (gewoon analoog signaal via de hark).
Ik zie nog 2 oplossingen voor mezelf (en misschien ook voor anderen):
-of ik moet iets doen moet het doorlussen achterin de twin tuner. OF
- ik moet gewoon 2 scart aansluitingen hebben op mijn tv. Ik had het nl bijna voor elkaar, echter wel met 1 scart en 1 coax aansluiting naar mijn tv. Echter het beeld via de caox was allesbehalve goed.

Ook zag ik een reactie van jou bij een ander topic, nl over de scart kabels zelf. Is het zinvol om de anders-om te monteren?

Ik ben benieuwd..

PS,
schiet me nog wat te binnen: kan het te maken hebben dat ik de smart-card niet ge-activeerd heb? Ik wil nl "gewoon" alleen de publieke omroepen hebben. DAt is voor ons ruim voldoende.

DVDProfilersFilmgek
28-01-2007, 20:55
Allereerst bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb al veel items op dit forum gelezen en veel reactie van jou gezien. Ik heb echter nog niet de oplossing voor mijn probleem gevonden. Die twin tuner kan voor mij nog steeds niet doen wat ik voorheen zonder dat ding kon (gewoon analoog signaal via de hark).
Ik zie nog 2 oplossingen voor mezelf (en misschien ook voor anderen):
-of ik moet iets doen moet het doorlussen achterin de twin tuner. OF
- ik moet gewoon 2 scart aansluitingen hebben op mijn tv. Ik had het nl bijna voor elkaar, echter wel met 1 scart en 1 coax aansluiting naar mijn tv. Echter het beeld via de caox was allesbehalve goed.

Ook zag ik een reactie van jou bij een ander topic, nl over de scart kabels zelf. Is het zinvol om de anders-om te monteren?

Ik ben benieuwd..

PS,
schiet me nog wat te binnen: kan het te maken hebben dat ik de smart-card niet ge-activeerd heb? Ik wil nl "gewoon" alleen de publieke omroepen hebben. DAt is voor ons ruim voldoende.

Je kaart moet waarschijnlijk wel geactiveerd worden voor de overige zenders, voor alleen nederland 1 2 en 3 weet ik dat niet, maar dan zou je nu toch al beeld moeten hebben op 1 2 en 3.

Je hebt maar 1 scart aansluiting op je TV, ja, dat is een beetje krap, doch daar is ook een simpele oplossing voor in de vorm van een scart-switch, daar sluit je de decoder en de recorder op aan, vanaf de switchbox gaat er dan 1 kabel naar de TV. Met de switchbox bepaal je dan of je gaat kijken naar de decoder of de recorder.

Oud-lid3
28-01-2007, 21:07
switchbox, hmmmm..
klinkt goed, ik hoopte met een simpele splitter toe te kunnnen.

Ik heb in ieder geval weer genoeg te testen.

dank.

btw. ik ontvang 1+2+3 gewoon.

DVDProfilersFilmgek
29-01-2007, 07:51
switchbox, hmmmm..
klinkt goed, ik hoopte met een simpele splitter toe te kunnnen.

Ik heb in ieder geval weer genoeg te testen.

dank.

btw. ik ontvang 1+2+3 gewoon.

Een scartswitchbox is een soort van splitter :wink: , maar dan andersom, over het algemeen kun je er 3 apparaten op aansluiten en kies je met knopjes waar je naar wilt kijken.

Je hebt 1 2 en 3, mooi, dan moet het met de scart switchbox helemaal gaan lukken. laat maar even weten of het gaat zoals je wilt met de switchbox erbij.

Sterkte met het testen :!:

BTW, veel hoeft het niet te kosten, kijk hier maar even:

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_47.html

2e BTW, een splitter gaat niet werken, daar stop je er 1 in om naar 2 TV's of een TV en recorder toe te sturen, wat wij willen is 2 of meer in naar 1 TV toestel :!:

DVDProfilersFilmgek
29-01-2007, 07:59
Als je de scartbox hebt:

1 scart van de decoder waar TV opstaat naar de switchbox.
1 scart van de decoder naar de recorder.
1 scart van de recorder waarop TV staat naar de switchbox
1 scart van de switchbox naar de TV

Nu kan het echt niet meer fout gaan :wink:

Oud-lid3
02-02-2007, 15:58
Ik moet nog achter een scartbox aan, maar heb ondertussen uit een redelijk betrouwbare bron vernomen dat het hele circus (het twin gedeelte van de tuner) pas echt gaat werken als de smartcard geactiveerd is.
Ben ik er ff ziek van. dat is nou net niet wat ik wil.
Ik verhuis dat nare ding maar naar de slaapkamer, en neem een schotel voor de huiskamer. ervan uit gaande dat ik dan niet weer hetzelfde probleem heb.

Zucht, t was allemaal zo simple en werkte perfect op dat aloude analoge signaal.

Lang leve de vooruitgang.

ik heb wel beter beeld als voorheen, elk nadeel etc bla bla

DVDProfilersFilmgek
02-02-2007, 16:19
Ik moet nog achter een scartbox aan, maar heb ondertussen uit een redelijk betrouwbare bron vernomen dat het hele circus (het twin gedeelte van de tuner) pas echt gaat werken als de smartcard geactiveerd is.
Ben ik er ff ziek van. dat is nou net niet wat ik wil.
Ik verhuis dat nare ding maar naar de slaapkamer, en neem een schotel voor de huiskamer. ervan uit gaande dat ik dan niet weer hetzelfde probleem heb.

Zucht, t was allemaal zo simple en werkte perfect op dat aloude analoge signaal.

Lang leve de vooruitgang.

ik heb wel beter beeld als voorheen, elk nadeel etc bla bla

Lijkt me dat je die digibox als de twin tuner niet werkt als je de kaart niet laat activeren , een miskoop die niet aan de verwachtingen voldoet. Volgens mij zou je hen dan gewoon moeten kunnen inleveren.

Als je al wat moeite hebt met een simpele digibox, dan kan Sat TV je nog wat problemen gaan geven, daar kun je je maar beter even heel goed op voorbereiden, Sat is minder simpel dan een digibox van KPN 8)

Sat werkt alleen maar met smartcards als je Ned 1 2 en 3 wilt zien, ook daar moet je dan voor betalen, de kaart is niet gratis.

Ik denk dat die 2e tuner in je digibox gewoon zou moeten kunnen werken, al kan ik mij niet voorstellen dat je uit die 3 kanalen gelijktijdig iets zou willen kijken en ook nog iets wilt opnemen :wink: , maar ik neem dan ook niets op.

Mijn huidige sat opstelling draait al weer een jaartje of 4 zonder storing, maar het kan ook anders, zorg dat je altijd bij je schotel kunt komen, al is het maar om de lnb te kunnen vervangen of wat hiet bijna niet nodig is, de sneeuw eraf te halen.

Ook Sat is er met twintuner, ook met HDD erin en ze zijn ook te koop in High Defenition uitvoeringen.

Ga je eerst maar eens goed orienteren :!:

Oud-lid3
10-02-2007, 21:17
Ik ben eruit.
Een twin-tuner(digitenne) en een HD-DVD-recorder werkt, mits er met een dubbele scart aansluiting gewerkt wordt.
Dus 1x direct van decoder naar de TV
en
1x van de decoder naar de HD-DVD recorder
en
1x van de HD-DVD recorder naar de TV.

Blijft het lastig met programmeren en schakelen van het ene naar het andere scart systeem.

>>>>>>>

Bijkomend probleem voor mij is dat de TV maar 1 scart aansluiting heeft.
ALLE schakelingen met een coax kabel ipv met scart werken niet goed.

Ik heb ontdekt dat een Scart splitter aan de TV een dubbel signaal geeft, dus 2 beelden door elkaar.
Jij gaf al aan dat het een switch moet zijn en géén splitter.
Nadeel van de splitter is wel duidelijk, maar een switch lijkt mij ook niet ideaal, aangezien ik dan de bank uit moet komen om het signaal om te zetten.

Ik denk dat alleen kabeltelevisie mij kan bieden wat is altijd al kon toen ik nog gewoon het analoge signaal via de hark pakte.

erve
29-08-2008, 14:26
Schreeuwen om hulp helpt niet..... de gebruiksaanwijzingen lezen wel. :wink:

Je kan de digitale zenders niet programmeren in de DVD recorder, Je digitale tuner is gelijk aan 1 opnamebron gekoppeld aan een scart aansluiting van de dvd recorder. maw, je dient om van de digitaledecoder op te kunnen nemen de digitaledecoder aan te hebben staan op het op te nemen kanaal, en je dient je dvd recorder te vertellen van welke scart aansluiting hij op moet nemen(de bron) dat is de simpele manier. er zijn ook nog hulpjes bij het programmeren, ze hebben allemaal zo hun voor en nadelen.

Het makkelijkste is opnemen van het analoge kabel signaal, die zenders kun je wel in de DVD recorder opslaan.

Scart van de decoder gaat naar DVD recorder ingang, er gaat tevens een scart kabel van de DVD recorder uitgang naar de TV. De coax antenne kabel gaat naar je recorder antenne ingang, dan gaat er coax antennekabel naar je decoder antenne ingang.... neem aan dat je geen coax antenne ingang hebt aangesloten op je TV, anders dien je een splitter te gebruiken. gebruik in alle gevallen goede kabels, je werkt met analogeverbindingen :!: Het enige dat digitaal is, is het signaal dat je decoder binnenkomt via de kabel van home.....

Lees ook dit even ;

http://www.europe.guideplus.com/

daar staat ook een aansluitschema, en guide + uitleg, al weet ik niet of je apparatuur daarover beschikt.

Je hebt het over een scartverbinding naar je TV, dan neem ik ook maar even aan dat je nog niet beschikt over een HD Ready TV, daar het anders ten zeerste is aan te raden om een HDMI aansluiting te maken naar je TV :!:


Een heel helder verhaal.
Maar nu heb ik alleen digitenne. Dus niets analoog. Wat dan?
:razz:

Han Ligtvoet
29-08-2009, 12:17
Pas een Panasonic EH49 DVD recorder gekocht en wil alles nu zo optimaal mogelijk aansluiten. Vraag is hoe? en is het mogelijk om dan ook digitaal optenemen en gelijktijdig op een ander kanaal digitaal te kijken?
Ik heb de volgende aparatuur:
Philips 36"flatscreen met 2 HDMI aansluitingen en 2 scart aansluitingen
Samsung digitale kast DCB H360R, 2 scart en 1 HDMI aansluiting
Sony home videa DAV-X1
Panasonic EH49 DVD recorder, 2 scart en 1 HDMI aansluiting.
Heb Ziggo kabel aansluiting met digitaal signaal.
Wie kan mij advies geven????

Mr_Parker
07-09-2009, 19:15
Dit is wat ik al vaker gepost heb omtrent je vraag:

Daar waar ik over Fox-C spreek mag je ook een ander merk / type decoder invullen.
Voor de HD decoders komt er een opmerking bij. Die geef ik hier alvast even.

HD decoder opmerking
Op het moment dat de HDMI uitgang van de decoder gebruikt wordt naar de tv dan zal RGB over de SCART niet gaan. Wil men toch RGB over scart om zo de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden voor opname zal men dit in de decoder opdat moment moeten omzetten. Dan vervalt dus wel de weergave via HDMI.
Via de uitgangen wordt altijd het zelfde weergegeven, dus je kunt niet via HDMI kanaal 1 uitvoeren en via Scart kanaal 2.

Begin opmerkingen:
- De decoder, uitgaande van de FOX-C, kan maar een zender tegelijk tonen. Zender A opnemen en zender B tegelijk kijken kan niet met deze decoder. Beschouw de decoder maar als een soort dvd speler welke maar een signaal via scart te gelijk kan uitvoeren.
- Je harddisk recorder beschikt zelf niet over een DVB-C tuner, je recorder kan zelf uitsluitend analoge signalen ontvangen. Scart signalen zijn analoog, ook al komen deze van een digitale decoder. Wel zal de kwaliteit van een zender welk van de decoder via Scart doorgegeven wordt naar de recorder hoger zijn dan die van dezelfde zender ontvangen door de recorder door middel van de analoge tuner.
- Harddisk wordt normaal afgekort als HardDiskDrive om verwarring met HighDefinition te voorkomen.

Aansluiten:

Coax:
Wand contact doos --> Humax --> Panasonic --> TV
Naar eigen wens mogen de Huamx en Panasonic ook omgewisseld worden.

De theorie achter mijn methode is:
Hoe eerder de decoder hoe minder kans op storing op het digitale signaal.
De theorie voor anders om:
In sommige gevallen kan het Guide+ signaal wegvallen uit de coax door deze eerst aan te sluiten wordt dit zo veel mogelijk beperkt.

SCART:
Humax ("TV" uitgang) -- (RGB) --> Panasonic
Panasonic -- (RGB) --> TV

RGB is een bepaalde instelling in het menu van de Humax, technisch gezien levert dit het beste beeld signaal. Echter niet elke decoder doet dit even goed. Het beste kun je dus voor jezelf even controleren of RGB inderdaad de betere setting is voor jou decoder.
Als dit niet het geval is kun je dus ook de "lagere" instelling gebruiken. Dan kun je naast de scart tussen de Humax en Panasonic ook een SCART trekken tussen de Humax en de TV. De scart uitgang gemerkt als "TV" ondersteund wel RGB, de ander niet.
Let er bij je recorder op dat je ook een Scart ingang voor de decoder gebruikt welke een RGB signaal in accepteerd, dit is niet altijd voor alle scart aansluitingen het geval, volgens je handleiding is dit bij de EH65 alleen AV2.

Voor het vervolg ga ik uit van de eerst genoemde aansluit methode.

Programma info:

Guide+
Guide+ is een elektronische programma gids welke via het analoge kabel signaal wordt meegegeven. In de meeste gevallen treedt Eurosport op als Host zender. De info die in Guide+ zit bevat info over veel zenders, maar lang niet van alle zenders die digitaal doorgegeven worden. Daarnaast zijn de zenders die in de Guide+ staan normaal gekoppeld aan de analoog ontvangen zenders van de recorder.
Na een standaard installatie van een recorder zijn de meeste analoge zenders opgenomen in Guide+, er zijn echter doorgaans meer zenders beschikbaar. Handmatig na lopen van de zender opties voor Guide+ kan er toe leiden dat je die overige zenders als nog aan het rijtje kan toevoegen. Hoe dit voor jou decoder moet vindt je vast in de handleiding.
Die zelfde instelling heb je ook nodig om de juiste locatie van de zenders aan te geven. Standaard zal de Guide+ dus gekoppeld zijn aan de onvtangst resultaten van de ingebouwde analoge tuner van de recorder. Je dient nu zelf aan te geven dat bijv. Ned 1 zich niet op positie 1 van de interne tuner bevindt maar op de externe bron aangesloten op AV2, net als elke andere zender, ten minste als je de Guide+ wil gaan gebruiken om opname te programmeren die opgenomen moeten worden vanaf de decoder.

EPG
Digitale decoders hebben zelf ook een ElectronischeProgrammaGids zoals de Guide+. In die EPG staan wel alle zenders vermeldt welke te ontvangen zijn via de digitale tv, voor sommige zenders is er echter geen inhoud. Deze EPG is altijd direct gekoppeld aan de juiste zender en kan niet zelf ingesteld of aangepast worden. Als men een "favorieten" lijstje maakt zorgt de decoder er zelf voor dat de EPG correct gekoppeld blijft, ook bij zender wijzigingen door de kabelboer.

Opname programmeren:

Er vanuit gaande dat je bovenstaande actie (Guide+) hebt uitgevoerd.

Recorder:
Je kunt nu mbv Guide+ je recorder heel gemakkelijk programmeren om een programma op te nemen. Je handleiding spreekt verder nog over een aparte ext-link functie, ik kan de handleiding op dat gebied niet volgen. Om de Ext-link functie te begrijpen zou ik zelf eens moeten spelen en aangezien ik geen pana heb laat ik dit verder weg.

Decoder:
Met het programmeren van je recorder ben je er nog niet. Je dient ook ervoor te zorgen dat de decoder op het juiste moment op de juiste zender is ingesteld. De decoder geeft immers de zender die opgenomen dient te worden door aan de recorder.
Programmeren gaat op haast dezelfde wijze, men kan ook hier de EPG gebruiken om een programma te programmeren. Sommige decoder laten je ook vrij in het kiezen van begin en eind tijd. Dit is wel zo prettig voor als je weet dat de EPG niet klopt.
Let wel op: Sommige decoders wisselen wel van zender voor de opname maar tonen dit ook een tijdje in beeld. Om te voorkomen dat dit dan ook door het beeld staat dat van belang is, bijv een film, kun je het best in zo'n geval de begin tijd vervroegen. Dus even controleren over dit met de humax het geval is. Sommige decoder geven vanuit stand-by bij programmering alleen een signaal uit via de "VCR" gemerkte scart uitgang. In zo'n geval dien je of genoegen te nemen met de potentieel lagere kwaliteit van deze uitgang (uiteraard deze dan ook verbinden met de pana ipv de "tv" gemerkte uitgang). Als alternatief geldt dat men natuurlijk ook zelf de decoder tijdig kan aanzetten.
Men hoeft ook niet perse de decoder te programmeren, men kan ook zorgen dat de decoder handmatig op tijd aangezet wordt op de juiste zender.

Kijken

Op de aangegeven methode zou je gewoon digitaal moeten kunnen kijken zonder dat de recorder aanstaat, althans bij mijn Philips werkt dit zo. Mocht dit niet zo zijn kun je er voor kiezen om de recorder aan te zetten en als zender AV2 te kiezen.
Werkt het niet en wil je de recorder niet aanzetten als tuner kun je ook hier als uitweg ervoor kiezen om toch 2 scart kabels te trekken vanuit de decoder.

Alternatief

Wil je wel het gemak van een apparaat dat je moet programmeren en het kunnen kijken naar zender a en opnemen van Zender B, en evt. C, dan kun je ervoor kiezen om een PersonalVideoRecorder te nemen van je kabelaar.
Momenteel heb je dan de Keuze uit 2 modellen welke net als de Humax FOX-C alleen de SD signalen kunnen ontvangen, te weten de Samsung 850R en de Humax iPVR-9200C. Binnenkort komt hier de Humax IRHD5050c bij. Deze nieuwe decoder kan ook de HD zenders ontvangen en ook als zodanig opnemen. Nadeel is wel dat deze decoders niet over een ingebouwde DVD-Recorder beschikken. Het is wel mogelijk om de opnames over te zetten via een pc naar dvd, maar dit is uiteraard meer werk dan met je panasonic, maar de pana neemt dus een analoog signaal op terwijl de PVR decoders het daadwerkelijke digitale signaal opnemen waardoor er geen verlies is.

Ook bij de PVR modellen is het niet mogelijk om op een externe reocder iets van zender A op te nemen en vervolgens zender B te kijken. Dit is alleen mogelijk als men op de interne harddisk van de pvr opneemt.

tomtom
09-09-2009, 14:14
ik snap nog steeds niet hoe je nu de digitale televisie op kan nemen met een dvd recorder. Ik heb een Panasonic DVR 555H-S. Ik kan goed omgaan met guide+ enz. Echter de digitale recorder zit op een AV kanaal. Ik begrijp dat deze aanmoet staan om op te nemen, maar waar zit de optie om dit kanaal als input voor de decorder op te nemen?

DVDProfilersFilmgek
12-09-2009, 16:55
ik snap nog steeds niet hoe je nu de digitale televisie op kan nemen met een dvd recorder. Ik heb een Panasonic DVR 555H-S. Ik kan goed omgaan met guide+ enz. Echter de digitale recorder zit op een AV kanaal. Ik begrijp dat deze aanmoet staan om op te nemen, maar waar zit de optie om dit kanaal als input voor de decorder op te nemen?

Decoder aan op zender die je wilt opnemen.
Decoder is verbonden met scart naar dvdrecorder scartingang.
Zet de dvdrecorder op de scartingang waarop de decoder is aangesloten, druk op opnemen en je neemt op.
Timer opnamen zijn iets lastiger, daarvoor dien je de gebruiksaanwijzing van beide apparaten door te nemen, je dient ook beide apparaten te programmeren om te kunnen opnemen.

dudedennis
21-10-2009, 20:04
Je kan de digitale zenders niet programmeren in de DVD recorder, Je digitale tuner is gelijk aan 1 opnamebron gekoppeld aan een scart aansluiting van de dvd recorder. maw, je dient om van de digitaledecoder op te kunnen nemen de digitaledecoder aan te hebben staan op het op te nemen kanaal, en je dient je dvd recorder te vertellen van welke scart aansluiting hij op moet nemen(de bron) dat is de simpele manier. er zijn ook nog hulpjes bij het programmeren, ze hebben allemaal zo hun voor en nadelen.

Damn, dit sucks! Wist ik dus ook niet. Echt niet handig allemaal. Dat ze daar nou nog niets op gevonden hebben zeg. Kortom, je hebt dus wel zo'n flex guide plus systeem voor analoog, maar niet voor digitaal. Pfff:confused:
Je hebt toch wel van die decoders waar ook een harde schijf in zit? Dat werkt dan vast wel handig lijkt me?

Mr_Parker
21-10-2009, 22:05
Ja,

Mijn Humax 5050c HD-PVR werkt hartstikke prima.
Ik kan via de EPG programmeren, of juist vrij uit de hand.
Ik kan 2 zenders tegelijk opnemen en een derde (uit een beperkte groep zenders) op dat zelfde moment ook nog eens bekijken.

Ik kan de opnames via utp netwerk op basis van ftp snel en eenvoudig naar mijn computer kopiëren. Via software van een derde (niet meegeleverde) partij is de opname ook zonder hercoderen direct op dvd te branden. (Voor HD opnames is de fabrikant van de software bezig om direct naar blu-ray schrijven mogelijk te maken).

Kortom heel erg prettig, haast nog makkelijker dan een normale recorder. In ieder geval op bepaalde fronten zeker uitgebreidere mogelijkheden dan een losse recorder.

Singraaf
03-11-2009, 12:12
Wat zou het ideale aansluitschema zijn voor een Panasonic Plasma TV met HDMI (en Viera), een Home cinema met HDMI (en Viera), een HDD recorder (Panasonic met Q-link) en een UPC Pace decoder.
Ik heb nu de Home cinema via HDMI op de TV en de kabel eerst naar de decoder, dan via de HDD naar de TV. Verder een scart van de Decoder naar de TV en van de Decoder naar de HDD, Vervolgens nog een scart van de HDD naar de TV.
Nu blijf ik last houden van een raar beeld (lijkt wel een negatief beeld door het origineel heen te lopen) maar alleen wanneer ik iets op HDD opneem vanaf de decoder. Anoloog openemen gaat wel goed en alle andere combinaties (TV, DVD, HDD afspelen) zijn wel okay.
WAT DOE IK FOUT?

Ik heb inmiddels al een de SCART verbinding tussen de Decoder en de HDD weg gehaald en dat blijkt (gek genoeg) helemaal niks uit te maken voor de resultaten. Alles blijft werken zoals het was (dus ook dat verstoorde beeld bij opanmes). Ik kan dus ook met slechts 2 scart verbinden werken?
Normaal ben ik vrij goed in dit zoort dingen maar nu ben ik toch echt de weg kwijt.

Claudio Santulli
03-11-2009, 13:14
Alle DVB ontvangers met meerdere tuners zijn alléén ontwikkeld zodat je meerdere programma's op de HDD van ontvangers zelf kan opnemen.
Je kunt dus nooit meerdere kanalen uitsturen!!

Opnemen van een ontvanger/decoder kan dus alleen bij wat je ziet, en je het opname apparaat hebt ingesteld op de externe aansluiting!

Dan nog wordt het digitale mpeg2 signaal omgezet naar een analoog signaal en vervolgens weer naar digitaal mpeg2, dus dubbel kwaliteitsverlies.
Je kunt je dus afvragen of je niet gewoon de analoge tuner van het opname apparaat wilt gebruiken. Maar goed als je iets wilt opnemen wat alleen digitaal uitgezonden wordt, heb je geen keus.

Daarbij komt dat de die digitale ontvangers 2 en in mijn geval zelfs 3 tuners heeft, en dus verlies vrij tot 3 kanalen kunt opnemen met een evt.epg of handmatig.
Ook kun je terugsspoelen, pauzeren en opname alvast kijken die nog bezig is met opnemen enz.

Een heleboel voordelen dus
Dingen die je echt wilt bewaren kun je altijd nog op DVD zetten.

@Singraaf

Om een goed beeld te krijgen wat er nou fout gaat kun je het beste even een schema maken, en ook even vermeldn welke aansluitingen elk apparaat tot zijn beschikking heeft!
Bijv.

I/O: (input/output)

TV 2x hdmi 3x scart ?
HDD 2x scart 1x optisch 1x coaxiaal
H.C. 1xhdmi 1x optisch 1x ??? enz.

Huidige aansluitingen:

H.C.---> hdmi-------> TV HDMI 1 (soms is hdmi 1 dezelfde ingang als scart 1)
HDD---> Scart------> TV AV1 (Soms lust de tv intern AV1 naar AV2 door)
UPC---->Scart------> TV AV2
UPC---->Scart------> HDD


Coax kabel:

Van WCD---> UPC---> HDD---> TV enz. (Want Contact Doos)

Het is dan direct duidelijk en dan kunnen wij zeggen wat het beste is!!!

Singraaf
03-11-2009, 14:21
Bedankt voor de tip ..... here we go!

Apparatuur:

TV: Panasonic TX-P42X10
HDD: Panasonic DMR-EH50
H.C. Panasonic SC-PT170
UPC: Pace 621KU

I/O: (input/output)

TV: 3 x hdmi, 2 x scart 1 x composiet video in, 1 x S video in, 1 x componet video in
HDD: 2x scart 1 x optisch uit, 1x component uit, 1 x S video in, 1 x S video uit
H.C.: 1 x hdmi, 1x optisch in, 1x scart, 1 x audio in
UPC: 2 x scart, 1 x coaxiaal uit, 1 x audio uit

Huidige aansluitingen:

H.C.---> hdmi-------> TV HDMI 1
HDD---> Scart------> TV AV2
UPC---->Scart------> TV AV1
UPC---->Scart------> HDD
UPC ---->Audio(RCA)---->H.C.


Coax kabel:

Van WCD---> UPC---> HDD---> TV

Hopelijk schept dit de benodigde duidelijkheid en lijdt dit tot de oplossing voor mijn probleem.

Nog een reflectie van mijn kant:

Na het weghalen vand e scart tussen UPC en HDD kon ik toch het digitaal uitgezonden programma opnemen (Nick Jr, dus is er alleen maar digitaal). Kan het zijn dat de HDD dit vanaf de TV (AV1) neemt via de Scart en dat wanneer ik met de TV naar analoog switch de HDD gewoon dat opneemt omdat het enkel opneemt wat de TV weergeeft?
Normaal kan ik toch analoog kijken en digitaal opnemen of digitaal opnemen zonder dat de TV aanstaat? Overigens begrijp ik wel heel goed dat digitaal opnemen alleen kan door de HDD op AV te zetten en de digitale tuner op het juiste kanaal.

Claudio Santulli
04-11-2009, 12:53
Zo te zien zie ik eigenlijk niks verkeerd.
Heb even in de manual (http://www.gebruikershandleiding.com/Panasonic-TX-P42X10/handleiding-5-61154.html) gekeken, maar kon zo snel ook niks vinden.
Wel zag ik daar dat je bij voorkeur een scart loop kan doen.
Dus:
UPC---> Scart-----> HDD------> Scart ----> TV (Blz 11)
Als je HDD uistaat, zal hij het UPC signaal doorsturen naar je TV ( Dus door je HDD heen)
Je heb dan geen last van de eventuele interne scartschakeling .(Kan je dat gelijk uitsluiten)
Zet je de HDD aan dan kan je alléén UPC kijken als de recorder op de externe ingang staat.

Op Blz 46 staat ook nog het één en ander over Q-Link met scart, je zou kunnen proberen deze even uit te zetten, in je bestaande configuratie puur even als test!
Er staat wel iets over direct tv programma's opnemen van de HDD, misschien is dat het wel probleem.

Ook even proberen de scart om te wisselen dus van AV1 naar AV2 en vice versa, maar voor Qlink maakt dat volgens de manual niet uit, maar wie weet!

Het zal dus uitproberen en uitsluiten worden om zo het probleem te tackelen.
Ik zou dus eerst de Q-link optie even uitzetten, indien mogelijk.

Dan de scartloop optie!


het kan dus zomaar zijn dat de tv regelt dat de HDD opneemt wat de tv weergeeft, en dat willen we natuurlijk niet, dan zal de Q-link uitmoeten, denk ik :-(

Succes (y)

Singraaf
04-11-2009, 14:20
Bedankt.

Sherlock Holmes gaat aan de slag ..... wegstrepen wat het in ieder geval niet is laat over wat het wel moet zijn.

Zodra het euvel bekend is meld ik me.

Harrie van Geleuken
06-11-2009, 18:09
Wie kan mij helpen? Heb een Panasonic DVD recorder DMR EH65 gekocht en zoek nu beste aansluiting. Heb @home digitale tv met Panasonic tuner (1x scart helaas!).
Kan ik digiatle zenders nu op dvd recorder installeren en dan tijdens opname analoog kijken?


uitleg in handleiding.
Scart tussen decoder (uit) en DVD recorder (in)
Scart tussen DVD recorder (uit) en TV (in) op AV2
Kabel (CAI) naar dvd recorder(in) en doorlus naar TV (in).

Nu krijg ik niet aanbod van alle digitale zenders op dvd recorder geinstalleerd. Ik ging er van uit dat de kabel (CAI) in decoder moet, dan via Scart naar recorder en die via scart door naar TV.

Kan het zijn dat ik decoder een scart splitter moet hebben met connectie naar tv (zodat je digitaal op TV kan kijken? Maar dan moet kabel(CAI) van recorder(uit) naar Decoder(in).

HELP!!!!!

Zou een HUMAX 5050 hebben gekocht !!
Een ware openbaring,zeker gezien de mogelijkheden in vergelijking met een losse dvd
recorder. Kortom vele malen praktischer en de mogelijkheid HD op te nemen.(y)

Frah
07-11-2009, 12:19
Hallo kenners,

Ik heb inmiddels bijna alles geprobeerd om te beginnnen met het opnieuw doorlezen van de gebruiksaanwijzigen van alle apparatuur, maar krijg het toch nog steeds niet voormekaar om een opname te maken :-(.

Lastige bijkomstigheid is misschien dat ik in frankrijk woon, maar dat kan ik met niet echt voorstellen. De satelieten zijn toch dezelfde, of niet :?:.

Ik heb sinds een week een TNT-digitale sateliet-ontvanger via HDMI/HDMI aangesloten op een Philips LCD-scherm. Prachtige HD-kwaliteit wanneer er een zender/programma is die HD uitzendt.

Om DVD's te kijken hebben we een SONY GX220 DVD-speler/recorder en dat werkt ook prima. Hij is met een scart aangesloten op de TV.

Nu wilde ik wat gaan opnemen, maar dat is dus niet gelukt :-x.

Behalve de HDMI-kabel die ik hierboven noemde, is er een scart van de decoder naar de DVD aangesloten en een tweede scart van de DVD-recorder naar de TV.

Ik krijg op de TV, slechts wat ruis, wanneer ik de uit/ingang waarop de scart (vanaf de recorder) is aangesloten selecteer. Maar geen beeld :confused:.

Ik hoor graag wat ik fout doe of denk en hoe het beter kan.

De groetjes,
Frans

Claudio Santulli
07-11-2009, 17:11
Sommige decoders laten niet toe dat hdmi en scart simultaan gebruikt kunnen worden.
Een goede test is de tv op de input van de recorder zetten, en de recorder op de scartinput van de decoder!.

Heb je dan beeld van de decoder op je scherm via de input van de recorder, zal hij dat ook opnemen.

DVDProfilersFilmgek
07-11-2009, 23:04
Frans, er bestaan geen TNT sat decoders, het waarschijnlijk de Strong 6420 oid.

>>Lastige bijkomstigheid is misschien dat ik in frankrijk woon, maar dat kan ik met niet echt voorstellen. De satelieten zijn toch dezelfde, of niet :?:.<<

Misschien wat opgepikt terwijl je over Belgisch grondgebied naar Frankrijk bent gereden:?:

Sat decoders hebben ook 2 scartuitgangen, 1 bedoeld voor een TV en 1 bedoeld voor een recorder. Zo hebben ook recorder vaak 2 of meer scart ingangen en 1 uitgang bedoeld voor een TV.

Heb je wel de juiste scartuitgangen en scartingangen gebruikt:?:

Scartuitgang van de Satdecoder naar de scartingang van de recorder:?:

Om eea te proberen zou je bijvoorbeeld het HDMI signaal even los te koppelen en even alleen de scart te gebruiken om te zien of het opnemen lukt.

Toch nog maar eens op je gemak de gebuiksaanwijzingen gaan doornemen:idea:

Singraaf
08-11-2009, 09:23
Inmiddels heb ik al alles geprobeerd maar niks schijnt te werken. Zowel de scart loop als ook de Q-link hebben geen effect op de beeldkwaliteit van de HDD Recorder. Het gekke is dat de opname van analoge tv wel goed is maar dat het Digitale beeld een tweede beeld op de achtergrond weergeeft.

Ik blijf zoeken naar de oplossing maar een ieder die me kan helpen verwelkom ik met open armen. Zodra de oplossing er is meld ik het uiteraard meteen.

Ik heb inmiddels wel de Audio in van de H.C. aangesloten op de audio uit van de TV zodat ik bij analoog tv en HDD afspelen ook de audio via de H.C. heb. Ik hoor verder ook geen verschil tussen de kwaliteit van audio uit via de UPC box of via de TV dus dat zit wel goed.

Frah
08-11-2009, 11:22
Beste Claudio en DVDProfilersFilmgek (gemakkelijke naam trouwens), zeer bedankt voor de antwoorden.


"Misschien wat opgepikt terwijl je over Belgisch grondgebied naar Frankrijk bent gereden:?: " En ik hoopte maar dat die "Belgische schade" niet blijvend zou zijn !(6)

De decoder is van SAGEM en verder vind ik geen andere aanduidingen over het type dan TNT-sat en HD. Op de achterkant zit een scart AUX-uitgang en een TV-uitgang.Verder uiteraard de HDMI uitgang en verder nog de YPbPR-uitgang (tulpstekkertjes).

Op de SONY dvd-recoder zit een scart-ingang DECODER en een scart-uitgang TV, en zo is het ook aangesloten.(y)

Het is zondag en dus vind ik waarschijnlijk wel even tijd om de aanwijzingen even te checken. Ik laat jullie weer weten wat er aan de hand is als ik het geprobeerd heb.

Alvast bedankt en tot snel,:razz:

Frans

PS wat heb jij precies met gebruiksaanwijzingen DVDPFG ?

DVDProfilersFilmgek
08-11-2009, 13:06
PS wat heb jij precies met gebruiksaanwijzingen DVDPFG ?

De wetenschap dat het er meestal allemaal in staat, helaas niet altijd even logisch. Het zijn meestal ook nogal saaie boekwerkjes en "men" is wel eens geneigd om wat over te slaan, al dan niet bewust, vaak staan er kleine voetnootjes en opm. in die soms heel belangrijk kunnen zijn.

Als het de gebruiksaanwijzingen van meerdere apparaten betreft willen de fabrikanten wel eens andere woorden gebruiken, zodoende kunnen wat minder ervaren mensen wel eens op het verkeerde been gezet worden.:(

Frah
08-11-2009, 15:21
De wetenschap dat het er meestal allemaal in staat, helaas niet altijd even logisch. Het zijn meestal ook nogal saaie boekwerkjes en "men" is wel eens geneigd om wat over te slaan, al dan niet bewust, vaak staan er kleine voetnootjes en opm. in die soms heel belangrijk kunnen zijn.

Als het de gebruiksaanwijzingen van meerdere apparaten betreft willen de fabrikanten wel eens andere woorden gebruiken, zodoende kunnen wat minder ervaren mensen wel eens op het verkeerde been gezet worden.:(
Nou, nou ,nou BESTE !! Claudio,

Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan !!

De decoder staat nu op de TV-output van de recorder en de TV op de decoder-input en het werkt !!!!!!!!!!

Bedankt voor deze zéér birzarre maar ook zéér werkzame tip.

Beste DVDPFG,

Ik ben ook een gebruiksaanwijzing-lezer,juist voor het aansluiten van een apparaat of installeren van een computerprogrammaatje of iets dergelijks.

Na dat de tip van Claudio blijkt te werken, heb ik nog weer even de GAW door gekeken, maar deze gouden tip ontbreekt.

Hebben jullie ook verstand van VGA/HDMI-converters, of moet ik dan naar een ander discusie of zelfs een ander forum ?

Nogmaals bedankt en tot binnenkort wellicht.

De groeten uit een zonnig Frankrijk,
Frah

Claudio Santulli
08-11-2009, 15:36
graag gedaan. Een nieuwe draad aanmaken is wel het beste, of in de pc topic. Maar een vga naar hdmi is analoog naar digitaal. Waarschijnlijk bedoel je dvi naar hdmi. En dan volstaat een simpele converter. Echter alleen voor beeld.

Frah
08-11-2009, 16:30
Ik heb de volgende draad gestart http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=71996&highlight=frah want de PC topic kan ik niet vinden.

Kijk maar of je er wat mee kunt :-).

Nogmaals bedankt en wellicht tot later,

Frah