PDA

Bekijk de volledige versie : DVD-R Philips 3360: "beveiligde" (?) opnamen



Werner
13-10-2006, 23:11
Ik heb een klein probleempje.

Ik heb laatst een DVD-R speler type Philips 3360 gekocht. 1 van mijn 2 videorecorders had het begeven, en ik zag dit als de ultieme kans om eens voorgoed schoon schip te maken met het stapeltje videobanden dat nog stof ligt te vergaren op mijn schap.

Er is echter een technische kink in de kabel. Bij sommige videobanden van televisieprogramma's weigert 'ie telkens enkele seconden van het programma uit het tijdelijke buffer weg te schrijven naar de harde schijf, onder het mom dat de opname "beveiligd zou zijn tegen kopiƫren". Het gewraakte stukje is overigens telkens een ander stukje van dezelfde band, maar situeert zich op een paar minuten na op dezelfde positie.

De videoband is echter helemaal niet tegen opnemen "beveiligd"! Het is helemaal geen vooropgenomen videocassette of zo. Het is een gewone blanco band die je in elke winkel van videocassettes kan kopen (Maxell), en wat er is op opgenomen is gewoon iets van (analoge) televisie. Ik meen toch dat ik van mijn eigen opnamen een kopie van medium A naar medium B mag maken voor eigen gebruik. Andere banden vertonen sporadisch nog wel eens hetzelfde mankement, maar de band een tweede keer laten lopen lost dan meestal het probleem op.

Ik heb eens de mogelijkheden overlopen waar het aan zou kunnen liggen, en de meest voor de hand liggende schuldige lijkt de meegeleverde scartkabel, die er nu niet dadelijk als superdeluxe kwaliteit uit ziet. Vooraleer ik er een nieuwe (duurdere) ga kopen, wou ik even polsen of iemand ooit al met soortgelijke problemen te maken heeft gehad, en of hier een oplossing voor bestaat.

DVDProfilersFilmgek
14-10-2006, 10:56
Je uitleg is een beetje warrig.

Je hebt een DVD recorder met HDD gekocht....

Je wilt banden opnemen naar de hardeschijf, maar tijdens de opname weigert de DVD recorder soms stukjes van de band op te nemen omdat er een tegen kopiƫren beveiliging op de band zou staan?

Je schrijft: Het gewraakte stukje is overigens telkens een ander stukje van dezelfde band, maar situeert zich op een paar minuten na op dezelfde positie.

en daar raak ik even de weg kwijt....

Natuurlijk mag je een kopie maken van je eigen materiaal, al zal een kopie van VHS niet zo mooi zijn als een kopie van een DVD. Je video taperecorder geeft af een toe een signaal naar je DVD recorder dat er zich tegen kopieren beveiligd materiaal op de band bevind? Je verhaal is niet helemaal duidelijk, gaat het nu om die ene Maxell tape of zijn er meer tapes die hetzelfde doen?
Anders even van iemand zo'n kastje lenen... kun je alles wat je op tape hebt overzetten.
Bedenk wel dat zelfgebrande DVD's over het algemeen maar een beperkte levensduur hebben.

Werner
14-10-2006, 21:54
Het doet zich bij meedere tapes voor, maar niet bij allemaal. De ene tape blijkt wat 'hardnekkiger' te zijn dan de andere. Laten we zeggen dat op zo'n hardleerse tape soms de twaalfde minuut niet werd opgenomen, en bij een volgende poging dan weer de veertiende of zo.