PDA

Bekijk de volledige versie : subwoofer



walterkoi
14-10-2006, 23:21
ik heb van de week mijn subwoofer verplaatst.
hij stond bij mij links van de tv en nu rechts,wat een verschil.
het zal waarschijnlijk door de muur komen dat hij nu veel beter uitkomt.

walter

Jos A.
14-10-2006, 23:55
Bij mij klinkt ie rechts van de tv ook beter dan aan de linkerkant! Ik zie een patroon!

Johan van den D.
15-10-2006, 08:16
Een subwoofer is een zeer lastig onderdeel om die goed te plaatsen.
Het lijkt nu wellicht op een patroon voor jullie gevoel maar het niet zeker niet altijd rechts dat ie beter presteerd.

Bij een subwoofer denkt men altijd snel dat je die overal kunt plaatsen omdat het alleen maar (sub)laag geeft maar jullie hebben zelf al ondervonden dat dit bij lange na nie zo is, juist die sub is zo,n lastig onderdeel en sterk afhankelijk van de akoestiek.

Jos A.
15-10-2006, 11:17
Het lijkt nu wellicht op een patroon voor jullie gevoel maar het niet zeker niet altijd rechts dat ie beter presteerd.


Ik vermoed dat mijn licht sarcastische ondertoon je is ontgaan :P.

Johan van den D.
15-10-2006, 11:58
Yep.

Gerco Stuivenberg
15-10-2006, 15:04
Sommige subwoofers hebben de woofer of een poort aan de zijkant. Dit is vaak meestal dan net de verkeerde kant. Zelf kies ik er daarom meestal voor dat de woofer(s) of de poort zich nooit in een zijkant bevinden. Je hebt dan meer plaatsingsmogelijkheden.

De ene subwoofer klinkt beter op een gunstge plaats die voor een andere weer ongunstig is. Een eenduidig antwoord is er dus niet. :wink:

darkraver
15-10-2006, 15:15
Het helpt natuurlijk wel zeer als een sub een vlak / gunstig freq verloop heeft van huis uit.
Heeft je sub al grote pieken en dalen en je woonkamer is ook al niet gunstig dan.......... :cry:

Marcel

Alexander D
15-10-2006, 19:03
Sommige subwoofers hebben de woofer of een poort aan de zijkant. Dit is vaak meestal dan net de verkeerde kant. Zelf kies ik er daarom meestal voor dat de woofer(s) of de poort zich nooit in een zijkant bevinden. Je hebt dan meer plaatsingsmogelijkheden.

De ene subwoofer klinkt beter op een gunstge plaats die voor een andere weer ongunstig is. Een eenduidig antwoord is er dus niet. :wink:

Hoe bedoel je dat dat dan 'meestal de verkeerde kant is'?

Het plaatsingsprobleem is echt niet veel groter met een frontfiring sub.

walterkoi
16-10-2006, 17:10
er zit ook nog een originele subwoofer kabel op.
zou een andere veel uit maken???

walter

R Klemkerk
16-10-2006, 17:27
er zit ook nog een originele subwoofer kabel op.
zou een andere veel uit maken???

walter

Een goed afgeschermde subwoofer kabel resulteert in veel gevallen in een strakkere bass, geen brom of zoem bij standby staan en spelen van de sub.

Gerco Stuivenberg
16-10-2006, 20:14
Hoe bedoel je dat dat dan 'meestal de verkeerde kant is'?

Het plaatsingsprobleem is echt niet veel groter met een frontfiring sub.

Ik heb het niet over front- of downfiring, maar over subwoofers met een woofer in de zijkant.

Een voorbeeld:
Stel je hebt een subwoofer met de woofer aan de rechter kant. Deze kun je dan beter niet aan (of tegen) de linker kant vant plaatsten omdat deze dan niet goed zijn akoestische energie kan af geven aan de ruimte. Deze moet je daarom dan aan de rechter kant van de kast plaatsen. Bij een front- of downfiring zou het niet uitmaken of deze aan de linker of de rechter kant van een kast plaatst.

Johan van den D.
16-10-2006, 20:42
er zit ook nog een originele subwoofer kabel op.
zou een andere veel uit maken???

walterDit kan zeker veel verschil maken.
Voor mij persoonlijk heb ik juist bij de vervanging van de subwoofer kabel het grootste verschil ervaren in mijn set.
Het ging in dat geval om een QED.

Johan van den D.
16-10-2006, 20:45
Bij een front- of downfiring zou het niet uitmaken of deze aan de linker of de rechter kant van een kast plaatst.Niet met betrekking tot de kast inderdaad maar wel als je kijk naar de gehele akoestiek van de ruimte.

Gerco Stuivenberg
16-10-2006, 21:02
Ik heb zelf van mijn sub een volledige frontfiring gemaakt. De poort van mijn sub bevindt zich nl. aan de onderkant en de sub staat tussen de torens van de wandkast met planken er tussen. De lage tonen konden hierdoor niet makkelijk de ruimte in gestraald worden. Ik heb mijn sub dus akoestisch aangepast.

Alexander D
17-10-2006, 08:26
Ik heb zelf van mijn sub een volledige frontfiring gemaakt. De poort van mijn sub bevindt zich nl. aan de onderkant en de sub staat tussen de torens van de wandkast met planken er tussen. De lage tonen konden hierdoor niet makkelijk de ruimte in gestraald worden. Ik heb mijn sub dus akoestisch aangepast.

De sub aanpassen is prettig, echter ook maar zelden een optie. :wink:

A3aan
17-10-2006, 10:16
Hoe bedoel je dat dat dan 'meestal de verkeerde kant is'?

Het plaatsingsprobleem is echt niet veel groter met een frontfiring sub.

Ik heb het niet over front- of downfiring, maar over subwoofers met een woofer in de zijkant.

Een voorbeeld:
Stel je hebt een subwoofer met de woofer aan de rechter kant. Deze kun je dan beter niet aan (of tegen) de linker kant vant plaatsten omdat deze dan niet goed zijn akoestische energie kan af geven aan de ruimte. Deze moet je daarom dan aan de rechter kant van de kast plaatsen. Bij een front- of downfiring zou het niet uitmaken of deze aan de linker of de rechter kant van een kast plaatst.Ik zou het ding gewoon een halve slag draaien.

walterkoi
17-10-2006, 19:53
ik kan via mijn reciever ook een bass soort instellen,global of independent.
ik hoor geen verschil,maar wat is dat dan.

walter

Edgar Smit
17-10-2006, 22:20
Het zou handig zijn om te weten wat voor receiver je dan hebt.

Gerco Stuivenberg
17-10-2006, 23:18
ik kan via mijn reciever ook een bass soort instellen,global of independent.
ik hoor geen verschil,maar wat is dat dan.

walter

Met "global" wordt waarschijnlijk bedoeld dat ook alle lage tonen (die niet naar de andere luidsprekers worden gestuurd,) naar de subwoofer worden gestuurd. Bij "independant" zouden dit dan alleen de LFE's zijn.

walterkoi
31-10-2006, 19:14
ik kan trouwens niet mijn sub afstellen via mijn test signaal.
dat doet hij automatisch met mijn front speakers.
maar zo kan ik hem niet afstellen met mijn db meter.
dus ik weet nooit echt of hij goed staat afgesteld.

walter

Gerco Stuivenberg
31-10-2006, 20:58
ik kan trouwens niet mijn sub afstellen via mijn test signaal.
dat doet hij automatisch met mijn front speakers.
maar zo kan ik hem niet afstellen met mijn db meter.
dus ik weet nooit echt of hij goed staat afgesteld.

Dat moet je het "bass management" instellen als "independant"

De lage tonen van de andere kanalen worden niet geregeld via de niveaus van de andere luidsprekers. De sub moet je instellen op het LFE test-signaal. Begin anders eerste met het instellen van de subwoofer(LFE). Als je dan de andere luidsprekers instelt, zijn de lage tonen als het goed is minder luid dan het LFE-signaal.