PDA

Bekijk de volledige versie : hdmi vraag



aharwig
16-10-2006, 08:32
Hallo,

ik ben me aan het orienteren op een nieuwe hifi installatie.
Heb het volgende op het oog:

receiver marantz 8500
speakers b&w 703
dvd speler nog onbekend.
plasma: panasonic 37pv60e


Nu zie ik dat de nieuwste(en duurdere) receivers uitgerust zijn met een

hdmi aansluiting. Moet ik nu hiervoor kiezen voor de optimale kwaliteit.
Ik begrijp het niet helemaal, wat moet de receiver met een videosignaal, deze hoeft toch alleen maar het geluidssignaal over te brengen naar de speakers. HDMI tussen plasma en dvd snap ik, maar voor receiver niet.

Bij voorbaat dank voor opheldering.

Arnout

Seth__Gekko
16-10-2006, 09:04
Het zou handig zijn als je meerdere apparaten aan de tv wilt aansluiten met HDMI als de TV maar 1 HDMI ingang heeft. Dan kan je de receiver laten switchen en kan je toch meerdere apparaten aansluiten.

aharwig
16-10-2006, 09:13
handig ok, maar levert dit mij een betere kwaliteit op. En ik begrijp nog steeds niet waarom een videosignaal naar de receiver moet. Dat heb ik nu ook niet.

Seth__Gekko
16-10-2006, 09:27
Nee meestal geldt hier dus ook hoe meer schakels er tussen zitten hoe meer kans op verslechtering. Beter is dus direct de bron op de weergever te zetten.

Nathan Strik
16-10-2006, 10:00
En ik begrijp nog steeds niet waarom een videosignaal naar de receiver moet. Dat heb ik nu ook niet.
Simpel: HDMI stuurt naast een digitaal videosignaal, ook een digitaal audiosignaal door.

aharwig
16-10-2006, 10:01
dus gewoon een digitale kabel tussen receiver en dvd speler, en een hdmi verbinding tussen plasma en dvd?
Snap ik nog steeds niet wat de meerwaarde van een receiver met hdmi-aansluiting is.

Nathan Strik
16-10-2006, 10:10
dus gewoon een digitale kabel tussen receiver en dvd speler, en een hdmi verbinding tussen plasma en dvd?
Snap ik nog steeds niet wat de meerwaarde van een receiver met hdmi-aansluiting is.
Lees mijn post hierboven: een HDMI aansluiting is ook een digitale audio verbinding.

Handig wellicht als je het aantal kabels wilt beperken? Met HDMI stuur je video en audio door dezelfde kabel. Scheelt een hoop gehannes en de kwaliteit blijft goed omdat het een digitaal signaal is.

aharwig
16-10-2006, 10:25
misschien is mijn vraag niet duidelijk. Ik begrijp dat deze kabel beeld en geluid doorstuurt, handig tussen plasma en dvd, maar wat moet mijn receiver met een videosgnaal?

andym
16-10-2006, 10:53
upscalen volgens mij, maarja, kan je tv ook.....

DVDProfilersFilmgek
16-10-2006, 12:57
misschien is mijn vraag niet duidelijk. Ik begrijp dat deze kabel beeld en geluid doorstuurt, handig tussen plasma en dvd, maar wat moet mijn receiver met een videosgnaal?

Pioneer is momenteel aan het dwingen, en met enkele modellen- werkt als je de HDMI aansluiting gebruikt de overige audio digitale aansluitingen (coax optisch)- niet meer op de betreffende spelers.
Pioner zegt als zulke klanten ernaar vragen, koop maar een nieuwe versterker.
Voor mij een reden, en zeker op DVD gebied, om Pioneer te laten staan, ik houd er niet van om te worden gedwongen naar apparatuur die nog niet eens alle specs op een rij heeft.

Dit terwijl er inderdaad nog heel veel recievers zijn die verder helemaal niets anders met de HDMI aansluiting doen dan switchen.....

Nathan Strik
16-10-2006, 13:23
wat moet mijn receiver met een videosgnaal?
Niks natuurlijk... het videosignaal gaat via de HDMI uitgang weer naar je tv toe. Like so:

HDMI uitgang DVD Speler -> HDMI ingang receiver -> HDMI uitgang receiver -> HDMI ingang tv

Je receiver gebruikt uiteraard enkel de audio-informatie en stuurt de video door naar je tv.

Gerco Stuivenberg
16-10-2006, 21:37
misschien is mijn vraag niet duidelijk. Ik begrijp dat deze kabel beeld en geluid doorstuurt, handig tussen plasma en dvd, maar wat moet mijn receiver met een videosgnaal?

Dan kan je de receiver laten switchen en kan je toch meerdere apparaten aansluiten.
Een andere mogelijkheid is up-conversion. De meeste receivers beschikken tegenwoordig over de mogelijkheid om een signaal dat bv. via een composiet aangeboden wordt up te graden naar bv. component. Je hoeft dan niet voor ieder signaal een andere ingang op de TV te kiezen. :wink:

RRK
16-10-2006, 22:20
Ik ben ook van mening dat je het videosignaal niet via de versterker/receiver moet laten lopen. Met de nieuwe generatie hdmikabels (versie 1.3) kunnen de nieuwe geluidssystemen worden doorgegeven, zoals Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD en DTS-HD. Met de huidige generatie hdmi-aansluitingen is dit helaas niet mogelijk. Als je dus een Blu-ray of HD-DVDspeler aanschaft en je wilt deze nieuwe geluidssystemen horen, dan kan je op dit moment alleen analoog aansluiten op je huidige receiver/versterker. Ik geloof dat volgend jaar de eerste generatie receivers in Nederland verkrijgbaar zullen zijn.

DVDProfilersFilmgek
17-10-2006, 10:37
Ik ben ook van mening dat je het videosignaal niet via de versterker/receiver moet laten lopen. Met de nieuwe generatie hdmikabels (versie 1.3) kunnen de nieuwe geluidssystemen worden doorgegeven, zoals Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD en DTS-HD. Met de huidige generatie hdmi-aansluitingen is dit helaas niet mogelijk. Als je dus een Blu-ray of HD-DVDspeler aanschaft en je wilt deze nieuwe geluidssystemen horen, dan kan je op dit moment alleen analoog aansluiten op je huidige receiver/versterker. Ik geloof dat volgend jaar de eerste generatie receivers in Nederland verkrijgbaar zullen zijn.

Daarom vind ik het zo vreemd dat Pioneer nu al zijn digitale uitgangen uitschakeld als de HDMI aansluiting wordt gebruikt, voorlopig zijn er nog geen knappe receivers te koop die dat soort signalen kunnen verwerken.
Zit er trouwens ook nog niet op te wachten. Wil wel beter beeld, maar het huidige geluid, mits optimaal gebruikt, was/is mij goed genoeg.

Peter Porrio
17-10-2006, 10:49
Daarom vind ik het zo vreemd dat Pioneer nu al zijn digitale uitgangen uitschakeld als de HDMI aansluiting wordt gebruikt

Lijkt me dat Pioneer dit met een eenvoudige firmware update kan verhelpen. Is wel zo vriendelijk naar de consument.

DVDProfilersFilmgek
17-10-2006, 11:10
Daarom vind ik het zo vreemd dat Pioneer nu al zijn digitale uitgangen uitschakeld als de HDMI aansluiting wordt gebruikt

Lijkt me dat Pioneer dit met een eenvoudige firmware update kan verhelpen. Is wel zo vriendelijk naar de consument.

Lijkt mij ook, en al een heel stuk beter dan een helpdesk van hen die zegt:

nou dan koop je toch een versterker met HDMI :oops:

aharwig
18-10-2006, 11:18
de hdmi hoeft toch niet via je receiver te lopen, maar kan toch rechtsstreeks van dvd naar je plasma? En het geluid via een digitale kabel van dvd speler naar je receiver?
Ik vraag dit namelijk omdat ik twijvel tussen de aankoop van een marantz 8500 en de 7001(die wel een hdmi aansluiting heeft).
Zijn er trouwens kwaliteitsverschillen tussen beide te verwachten?

Peter Porrio
18-10-2006, 11:43
de hdmi hoeft toch niet via je receiver te lopen, maar kan toch rechtsstreeks van dvd naar je plasma? En het geluid via een digitale kabel van dvd speler naar je receiver?


Ja direct aansluiten op de TV kan uiteraard ook. Probleem dat speelt bij die Pioneer DVD-speler is dat wanneer je gebruik maakt van de HDMI uitgang, hij automatisch de digitale geluidsuitgangen van de DVD-speler uitschakelt. Hierdoor heb je geen signaal over je digitale kabel van DVD naar reciever.



Ik vraag dit namelijk omdat ik twijvel tussen de aankoop van een marantz 8500 en de 7001(die wel een hdmi aansluiting heeft).
Zijn er trouwens kwaliteitsverschillen tussen beide te verwachten?


Dat ligt eraan of je een TV hebt (of binnen afzienbare tijd gaat aanschaffen) die een HDMI ingang heeft. Als dit niet het geval is kun je net zo goed gaan voor een reciever zonder HDMI. Ik ken beide Marantz recievers niet qua specs, dus je zult zelf even moeten bekijken wat je eist en hierop je keuze baseren.

Edit: Het voordeel van een HDMI uitgang op je reciever is dat je vanaf je reciever maar 1 kabel hebt lopen naar je TV. Je kunt dan alle bronnen (DVD, Gameconsole, decoder, etc.) aansluiten op je reciever die het op zijn beurt weer uitstuurt naar de TV.

jollykart
23-10-2006, 23:15
de hdmi hoeft toch niet via je receiver te lopen, maar kan toch rechtsstreeks van dvd naar je plasma? En het geluid via een digitale kabel van dvd speler naar je receiver?


Ja direct aansluiten op de TV kan uiteraard ook. Probleem dat speelt bij die Pioneer DVD-speler is dat wanneer je gebruik maakt van de HDMI uitgang, hij automatisch de digitale geluidsuitgangen van de DVD-speler uitschakelt. Hierdoor heb je geen signaal over je digitale kabel van DVD naar reciever.



Ik vraag dit namelijk omdat ik twijvel tussen de aankoop van een marantz 8500 en de 7001(die wel een hdmi aansluiting heeft).
Zijn er trouwens kwaliteitsverschillen tussen beide te verwachten?


Dat ligt eraan of je een TV hebt (of binnen afzienbare tijd gaat aanschaffen) die een HDMI ingang heeft. Als dit niet het geval is kun je net zo goed gaan voor een reciever zonder HDMI. Ik ken beide Marantz recievers niet qua specs, dus je zult zelf even moeten bekijken wat je eist en hierop je keuze baseren.

Edit: Het voordeel van een HDMI uitgang op je reciever is dat je vanaf je reciever maar 1 kabel hebt lopen naar je TV. Je kunt dan alle bronnen (DVD, Gameconsole, decoder, etc.) aansluiten op je reciever die het op zijn beurt weer uitstuurt naar de TV.

Naast de hub functie die de receiver kan vervullen en eventueel het upscalen wil je natuurlijk ook je OSD digitaal doorgeven:-)

Frenkel
24-10-2006, 06:03
Ik vindt dat Pioneer verhaal maar vreemd.
Zoals ik het begrijp kan via de HDMI versie 1.1 geen Dolby Digital en DTS signalen worden doorgegeven (aleen stereo).
Als ze bij het gebruik van de HDMI aansluiting de normale digitale uitgang uitschakelen zou je dus nooit gebruik kunnen maken van Dolby Digital en DTS als je hem aansluit via HDMI, omdat die simpelweg niet via de HDMI aansluiting kan worden doorgegeven.
Of is het zo dat dit bij versie 1.2 wel mogelijk is en dat die spelers hiermee zijn uitgerust.

Ik zie een reciever met HDMI wel zitten.
Mijn Plasma heeft maar één HDMI ingang, en zo kan ik via de Reciever meerdere HDMI apparaten aansluiten, en scheelt het bevendien een hoop kabels.

Maar dan moet de Reciever wel geschikt zijn voor HDMI 1.3 en minstens 3 HDMI ingangen hebben

DVDProfilersFilmgek
24-10-2006, 07:51
Ik vindt dat Pioneer verhaal maar vreemd.
Zoals ik het begrijp kan via de HDMI versie 1.1 geen Dolby Digital en DTS signalen worden doorgegeven (aleen stereo).
Als ze bij het gebruik van de HDMI aansluiting de normale digitale uitgang uitschakelen zou je dus nooit gebruik kunnen maken van Dolby Digital en DTS als je hem aansluit via HDMI, omdat die simpelweg niet via de HDMI aansluiting kan worden doorgegeven.
Of is het zo dat dit bij versie 1.2 wel mogelijk is en dat die spelers hiermee zijn uitgerust.

Ik zie een reciever met HDMI wel zitten.
Mijn Plasma heeft maar één HDMI ingang, en zo kan ik via de Reciever meerdere HDMI apparaten aansluiten, en scheelt het bevendien een hoop kabels.

Maar dan moet de Reciever wel geschikt zijn voor HDMI 1.3 en minstens 3 HDMI ingangen hebben

Voorlopig nog maar even NIET aanschaffen, de specs zijn nog niet rond voor het HD DD en HD DTS, en als ze al rond zijn, de recievers hiervoor bestaan nog niet. En een eerste generatie van iets nieuws is vaak iets met een paar kinderziekten......