PDA

Bekijk de volledige versie : Welke JBL luidpsrekers?



Mr. Black
16-10-2006, 13:50
Ik ben van plan om een set JBL surround speakers te kopen. Ik weet alleen nog niet welke....

SCS 200.5
SCS 200.6
SCS 260.5
SCS 260.6

Ik ga ze gebruiken voor films, games en muziek.

Waarom moet ik 6.1 ipv 5.1 gebruiken? Ondersteunen veel films dit omdat de meeste nog 5.1 gebruiken.

Zijn 2 woofer units beter dan 1? Of merk je het verschil niet echt?

R Klemkerk
16-10-2006, 14:33
Het is maar net wat jijzelf het prettigste vindt.

Een 6.1 systeem is in mijn ogen overbodig, tenzij je het graag wilt en ook gebruik van gaat maken. Veel media ondersteunt nog geen 6.1 surround, dus deze speakers speelt zelden mee.

1 extra woofer geeft een wat beter bereik tussen de speakers. Dat wil zeggen dat het geluid naar alle waarschijnlijkheid wat meer homogener is, en meer samenhang heeft dan de 200.5/6 variant.

Voor muziek lijkt me dit echter wel prettig.

Mr. Black
16-10-2006, 14:42
Homogener? Komen er dan ook meer lage tonen uit als je 2 woofers hebt ipv 1?

R Klemkerk
16-10-2006, 14:45
Homogener? Komen er dan ook meer lage tonen uit als je 2 woofers hebt ipv 1?

Ik ken de serie persoonlijk niet, maar de kans is zeer aanwezig dat het verloop van laag,mid en hoge tonen beter inelkaar overvloeien, dan in een speaker met 1 woofer.

Mr. Black
16-10-2006, 15:35
Bedankt voor de info! Heeft iemand toevallig ervaringen met deze JBL serie?

Seth__Gekko
16-10-2006, 16:33
Ja, mijn schoonvader heetft na veel luisteren de 260.5 gekocht. Klink voor een setje best lekker, in ieder geval véél beter dan de kleinere 200.5 variant! Zeker in het luisteren van stereo presteert deze beter.

Gerco Stuivenberg
16-10-2006, 22:18
Je zou ook bv. het SCS 200.5 of .6 systeem en de front-speakers vervangen door de Northridge E20. Dan zal de subwoofer beter gecamoufleerd worden.
De muziek komt dan beter tot zijn recht dan met sateliet-formaat luidsprekers als front. :wink:

Patrice Maas
16-10-2006, 22:36
Ik heb zelf de 260.6 en ik ben er erg tevreden over. Vooral bij 6.1 DVD's zoals LOTR EE voegt de middenachter een extra dimensie toe. Ik gebruik het systeem voornamelijk voor film, maar ook muziek klinkt erg goed.

Mr. Black
17-10-2006, 10:48
Je zou ook bv. het SCS 200.5 of .6 systeem en de front-speakers vervangen door de Northridge E20. Dan zal de subwoofer beter gecamoufleerd worden.
De muziek komt dan beter tot zijn recht dan met sateliet-formaat luidsprekers als front. :wink:

Dus ik kan eigenlijk beter de 260.5 kopen want als ik dan de northridge E20 erbij neem dan heb ik nog 6.1 surround omdat ik dan in feite 2 boxen overhoud?

Gerco Stuivenberg
19-10-2006, 23:53
Dus ik kan eigenlijk beter de 260.5 kopen want als ik dan de northridge E20 erbij neem dan heb ik nog 6.1 surround omdat ik dan in feite 2 boxen overhoud?

Het verschil tussen luidspreker met 1 woofer en met 2 woofers is het het afstraal-gedrag. Bij luidsprekers met 2 woofers is dit staand(verticaal) anders dan liggend(horizontaal). Verticaal zorgt meer voor horizontale spreiding en horizontaal voor een verticale spreiding.

Een midden-luidspreker wordt horizontaal geplaatst, omdat het geluid dan meer uit de TV lijkt te komen. Plaats je de midden-luidspreker verticaal, dan lijkt het geluid boven of onder de TV vandaan te komen. Effekt-luidsprekers worden verticaal geplaatst, omdat dan moeilijker te horen is waar het geluid vandaan komt en om beter gebruik te kunnen maken van de akoestiek van een ruimte.

Een luidspreker met 1 woofer verspreidt beter in alle richtingen, daardoor maakt deze optimaal gebruik van de akoestiek. Daarom gebruik ik liever deze als hoofd- en effekt-luidspreker.

Dit geldt dus ook voor subwoofers.

Uitzonderingen zijn:
-luidsprekers met een zgn. diffuser.
-bi-directionele luidsprekers.

Vandaar dat ik 200.5 aanraadt. :wink:

Mr. Black
20-10-2006, 09:43
Bedankt voor de tip! En moet ik de Northridge luidsprekers dan naast me TV neerzetten of ook ophangen?

R Klemkerk
20-10-2006, 11:25
De Northridge speakers zijn vrij fors, dus ophangen zou nog wel eens lastig kunnen worden!

Deze Northridge speakers heb je ook in vloerstaande modellen, maar ook in de wat compactere boekenplank modellen.

Als ik jou was zou ik gewoon de 260.5 set pakken. Je kan later altijd nog de speakers veranderen mocht je daar behoefte aan hebben! Maar als ik jou was zou ik eerst lekker gaan genieten :)

Gerco Stuivenberg
22-10-2006, 15:23
De Northridge speakers zijn vrij fors, dus ophangen zou nog wel eens lastig kunnen worden!

De E20 zijn niet zo groot. Het zijn kleine boekenplank-formaat luidsprekers. Dit formaat is door het grotere dynamisch bereik, uitstekend in staat om het "gat" wat meestal tussen dat van een sateliet luidspreker en van een subwoofer beter op te vullen.


moet ik de Northridge luidsprekers dan naast me TV neerzetten of ook ophangen?
Je kunt de "front" luidsprekers beter op dezelfde hoogte plaatsen als de TV of op oorhoogte. Deze geven nl. ook de geluiden weer van wat er links of rechts (buiten beeld) afspeelt.

Wat voor een soort TV heb je en hoe (hoog) is die geplaatst?

Mr. Black
23-10-2006, 10:26
Wat voor een soort TV heb je en hoe (hoog) is die geplaatst?

Ik heb een Philips Breedbeeld (diagonaal 68 cm) en deze staat op 87cm hoogte. Er is plaats voor deze boxen maar dan staan ze wel gelijk naast de TV . Is dit beter of moet ik ze verder van de TV neerzetten?

Edgar Smit
23-10-2006, 11:19
Direct naast de TV is wel erg strak.
Beter is om ze iets verder uit elkaar te zetten, voor de spreiding van het geluid.
Let ook op magnetische afscherming, direkt naast je TV kan zelfs met magnetisch afscherming problemen geven, met name bij hogere volumes.

A3aan
23-10-2006, 12:29
Direct naast de TV is wel erg strak.
Beter is om ze iets verder uit elkaar te zetten, voor de spreiding van het geluid.
Let ook op magnetische afscherming, direkt naast je TV kan zelfs met magnetisch afscherming problemen geven, met name bij hogere volumes.jawel. En bovendien is het voor je stereobeeld wel prettig om de speakers wat verder uit elkaar te plaatsen.

Een vuistregel (als start-positie voor experimenten) is dat de afstand tussen de speakers gelijk is aan de afstand van een-denkbeeldige-lijn-tussen-de-speakers tot de luisterpositie.

Zit je tv dus 3 meter van je zitpositie en staan je speakers recht naast de tv, dan zou een afstand van 3 meter tussen die speakers aan te raden zijn.

Mr. Black
24-10-2006, 10:27
Bedankt voor alle reacties! Ik heb alleen nog een klein vraagje voordat ik een besluit ga nemen. Als ik nu b.v. een 6.1 opstelling kies, dan komen er 2 luisprekers naast me te hangen direct op mij gericht en een andere luidspreker achter me. Maar als ik dan met deze opstelling 5.1 wil gaan luisteren dan klopt de opstelling niet meer omdat de luidpsprekers dan schuin achter me horen te hangen (volgens diverse documenten en plaatjes). Is dit erg of maakt het voor het geluid niet veel uit?

Gerco Stuivenberg
24-10-2006, 22:10
Als ik nu b.v. een 6.1 opstelling kies, dan komen er 2 luisprekers naast me te hangen direct op mij gericht en een andere luidspreker achter me. Maar als ik dan met deze opstelling 5.1 wil gaan luisteren dan klopt de opstelling niet meer omdat de luidpsprekers dan schuin achter me horen te hangen (volgens diverse documenten en plaatjes). Is dit erg of maakt het voor het geluid niet veel uit?
Wat je het beste kan doen (als de zitplaats recht tegenover de TV dichtbij de muur of wand is,) is de luidsprekers plaatsen als in een 5.1 opstelling en de "surround-back" luidspreker boven je (ong. 1,8m hoog). De surround luidsprekers zou ik dan niet op oorhoogte plaatsen maar daar boven (ong. 1,5m hoog) Je hebt dan een gewone 5.1 opstelling met discrete 6.1 weergave mogelijkheid. Het klinkt ook niet prettig als je midden tussen de luidsprekers luistert, omdat je dan ook de werking van de akoestiek van de kamer dan minder goed kunt waarnemen. :wink:

Mr. Black
25-10-2006, 09:56
Dus de surround speakers gewoon schuin achter me ophangen zoals een 5.1 opstelling en dan gewoon de 6e surround speakers recht achter me zodat ik toch 6.1 kan luisteren alleen dat het als een 5.1 opstelling opgehangen is?

Gerco Stuivenberg
25-10-2006, 22:17
Ja, met de "surround" en de "surround-back" op (ongeveer) dezelfde hoogte.