PDA

Bekijk de volledige versie : Onderzoek naar HDTV



Imke
17-10-2006, 13:23
Hallo,

In het kader van een vak aan de Universiteit Utrecht ben ik bezig met een onderzoek naar de verwachtingen van mensen over HDTV. Voor dit onderzoek ben ik opzoek naar mensen die een vragenlijst in willen vullen over dit onderwerp. Ik zoek zowel mensen die (nog) geen HDTV-abonnement hebben, als mensen die hier wel over beschikken. De enige voorwaarde om mee te doen is dat u weet van het bestaan van HDTV (en dat zal hier op het forum wel goed zitten Wink) Zouden jullie voor mij even de onderstaande vragenlijst in willen vullen?
In ieder geval alvast bedankt!

De Vragenlijst is te vinden op:
http://www.students.cs.uu.nl/~gongena/

Let op: gebruik als u eenmaal bent begonnen de "back/vorige"-knop van uw browser niet tijdens het invullen van de vragenlijst!

Imke

Nathan Strik
17-10-2006, 14:20
Leuk onderzoek. (y)

Wel even beter je research doen. Voor HDTV heb je niet per se een platte televisie nodig. Het kan ook met een HD-ready CRT (beeldbuis) TV of met een HD-ready projector.

Maar goed, da's een kleinigheidje. Krijgt DVD.nl wel even een berichtje van de resultaten als het onderzoek is afgerond? ;)

HdeB
17-10-2006, 14:43
Ik heb het ingevuld, succes !

Coen Hendriks
17-10-2006, 15:33
Ook ingevuld.

Ben benieuwd naar de resultaten.

Albert Kostwinder
17-10-2006, 15:58
Al weer een zei de gek... :wink:

Rha
17-10-2006, 16:11
Ook ingevuld.

Alleen enkele opmerkingen:

Je hoeft niet perse een HDTV abonnement af te sluiten om HDTV beeld te krijgen. Via enkele satelietkanalen kun je ok gratis HDTV beeld ontvangen.

Je vraagt naar wat ik verwacht van een HDTV abonnement. Het lijkt me dat je alleen betere beeldkwaliteit kunt invullen, aangezien de rest niks te maken heeft met specifiek een HDTV abonnement.

Succes met je onderzoek.

wouterhelm
18-10-2006, 13:21
Ik heb hem ook ingevuld.

Zou wel leuk zijn als de resultaten bekend zijn om deze te publiceren of kort samen te vatten.

Succes ermee in ieder geval.

Imke
23-10-2006, 13:49
Bedankt voor het invullen van de online enquete voor HDTV. De enquete is inmiddels gesloten en wij gaan er mee aan de slag. We zullen binnen enkele weken de uitslag van ons onderzoek plaatsen.

Groet,
Imke

Imke
28-11-2006, 23:12
Inmiddels is ons onderzoek afgerond en we willen jullie hartelijk bedanken voor de bijdrage. De questionnaire leverde uiteindelijk 137 bruikbare resultaten op, waarvan 37 HDTV adopters, mensen die momenteel een HDTV abonnement en TV hebben.
In ons onderzoek is gekeken in hoeverre de verwachtingen van deze adopters zijn uitgekomen in relatie met hun verwachtingen. Dit is gerelateerd aan de verwachtingen van niet-adopters. Op basis van theorie hadden we verschillende hypothesen opgesteld:
- De verwachtingen van HDTV adopters zijn gelijk aan die van niet-adopters
- De huidige HDTV adopters hebben last van disconformation problems (kort samengevat: verwachtingen waren tegengevallen en daardoor juist achteraf naar beneden bijgesteld).
- De huidige HDTV adopters zijn jonger, hebben een hoger inkomen en zijn hoger opgeleid dan niet-adopters.
Dit is o.a. gebaseerd op theorieën als: “diffusion of innovations (Rogers)”, “expectancy (dis)confirmation model (Oliver)”, “cognitive dissonance theory (Szajna)” en de “uses and gratifications theory (McQuail)”. Details hierover zijn via diverse bronnen te vinden. Ons onderzoeksrapport is niet online beschikbaar.
Over de resultaten nu: de verwachtingen waren deels uitgekomen, maar men heeft ook startup problemen ondervonden. Zo was de beeldkwaliteit beter, maar waren er nog wel problemen dat bijv. soms het beeld wegviel of het geluid. Er waren verschillen tussen huidige adopters en non-adopters; de non-adopters verwachten lagere maandelijkse kosten, betere geluidskwaliteit, minder reclame en betere support dan de adopters. Wat betreft de demografische gegevens: de huidige adopters blijken juist ouder. Dit komt mogelijk door de hoge instapkosten.