PDA

Bekijk de volledige versie : Nachtrit (2006)



Dennis Kuijper
19-10-2006, 20:37
Nachtrit (2006)
http://www.pathe.nl/gfx_content/films/poster_150/26091.jpg
http://www.imdb.com/title/tt0433686/

Om zijn eigen taxinummer te bemachtigen, sluit de sympathieke Amsterdamse taxichauffeur Dennis (Frank Lammers) een flinke lening af onder toeziend oog van de directeur van MOTAX: Ome Jan (Henk Poort). Zo kan Dennis niet alleen een nieuwe wagen kopen, hij behoort nu ook tot de inner circle van Ome Jan en wordt beloond met lucratieve ritten. Ook kan hij zich eindelijk verantwoordelijk tonen tegenover zijn jongere broer Marco (Fedja van Huêt) en zijn schoonzus Elize (Peggy Jane de Schepper). Maar wanneer zijn vergunning in één klap waardeloos wordt, gaat hij verhaal halen bij Ome Jan die honderden chauffeurs oproept om de concurrerende centrale DNC van de straat te vegen. Vanaf dat moment is het oorlog in de straten van Amsterdam.

Met de Nederlandse thriller 'Nachtrit' wilde regisseuse Dana Nechustan de kijker "een beklemmende blik gunnen in een Amsterdamse subcultuur, waar geweld en intimidatie aan de orde van de dag zijn, maar waar de Amsterdamse humor nooit ontbreekt". Eerder schreef en regisseerde Nechustan de thriller 'Total Loss' en regisseerde de de populaire televisieserie "Dunya en Desie". 'Nachtrit', geschreven door Franky Ribbens, is gebaseerd op gebeurtenissen tijdens de Amsterdamse taxi-oorlog in 2000, waarin de chauffeurs van de TCA het recht in eigen hand namen. Hoofdrollen in 'Nachtrit' zijn voor Frank Lammers ('Het schnitzelparadijs'), Fedja van Huêt ('Karakter'), Peggy Jane de Schepper ('Costa!') en zanger Henk Poort als Ome Jan.
--------------------------------------------------------------------------------------
Vamiddag gezien:

Na Zwartboek en Ober is dit weer een sterke Nederlandse prent waarop we getracteerd worden. Frank Lammers is perfect gecast en zet een sterke rol neer waarvoor hij in mijn ogen terecht een Gouden Kalf ontvangen heeft,Fedja van Huêt is aardig en ook Peggy Jane De Schepper laat zien dat ze meer in haar mars heeft dan de gemiddelde soap ster. Wie mij ook erg wist te verrassen was Henk poort die ook wel een Kalf of dat Kalf van Fedja van Huêt voor z,n rol had mogen ontvangen. De heerlijke donkere/grimmige en dreigende sfeer en het overtuigende acteerwerk waaraan het vaak schort in Nederlandse films en dan bedoel ik met name hoe on echt het Nederlands word gesproken wat in deze film gelukkig niet het geval is dragen goed bij aan de geheele indruk van de film,alleen jammer dat de personages wat oppervlakkig blijven en niet beter uitgebouwd worden. Het einde is ook erg sterk en past geheel in de sfeer van de film. Het gaat goed met de Nederlandse film,hier lust ik wel meer van. 8/10

MiiCk0s
24-10-2006, 17:53
Niet echt mijn smaak van films :oops:

Dennis Kuijper
24-10-2006, 19:41
Niet echt mijn smaak van films :oops:
Waarom niet?

hot stuff
24-10-2006, 19:44
Niet echt mijn smaak van films :oops:
Waarom niet?

omdat het gene stomme (vervolg) B-film is :wink:

Dennis Kuijper
24-10-2006, 20:27
Niet echt mijn smaak van films :oops:
Waarom niet?

omdat het gene stomme (vervolg) B-film is :wink:
Ow,dat verklaard een hoop :P

Kebab
24-10-2006, 21:55
ik hem hem gezien in de bios
mijn mening: Geef je geld uit aan iets anders, bespaar deze film want er is echt niks aan.
ik vind hem niet echt spanning en de laatste scene vindt ik teleurstellend, er had wat meer in beeld gebracht mogen worden.
maar nogmaals: dit is mijn persoonlijke mening.

Paul_Knoop
25-10-2006, 12:27
Ik was bij de premiere van nachtrit waarbij ook Frank Lammers zelf aan het woord kwam over de laatste scene, hierbij was er ook een deel geschoten waarin je hem ook daadwerkelijk dood ziet liggen maar de kracht van suggestie vonden hun beter, vandaar dat je hem hebt gezien zoals hij nu is ( of zoiets ;) )

Rob Eric Blank
25-10-2006, 12:55
Zelf vond ik dit een zeer goeie film. Een heerlijk duistere Nederlandse film waar meer dan goed geacteerd werd.
Niet alleen een aantal zeer goeie acteurs, maar ook het cript mocht er zeker wezen. Deze film gezien tijdens het Nederlands Filmfestival (voor de premiere) en deze is mij uiterst goed bevallen.
Helaas is de laatste tijd weinig lekkers in de bioscoop (op Babel na) en dit is een uitzondering op die regel.

Dennis Kuijper
25-10-2006, 12:59
Ik was bij de premiere van nachtrit waarbij ook Frank Lammers zelf aan het woord kwam over de laatste scene, hierbij was er ook een deel geschoten [spoiler:fbb1f6eebc]waarin je hem ook daadwerkelijk dood ziet liggen maar de kracht van suggestie vonden hun beter[/spoiler:fbb1f6eebc] vandaar dat je hem hebt gezien zoals hij nu is ( of zoiets ;) )
Misschien kan je dat beter even met spoilertags bewerken :wink:
Ik vind trouwens het einde zoals het nu is gewoon goed,je kan zelf op je klompen wel na gaan hoe dit afloopt.

Seth__Gekko
25-10-2006, 14:20
Ik was bij de premiere van nachtrit waarbij ook Frank Lammers zelf aan het woord kwam over de laatste scene, hierbij was er ook een deel geschoten [spoiler:b3a39257d2]waarin je hem ook daadwerkelijk dood ziet liggen maar de kracht van suggestie vonden hun beter[/spoiler:b3a39257d2] vandaar dat je hem hebt gezien zoals hij nu is ( of zoiets ;) )
Misschien kan je dat beter even met spoilertags bewerken :wink:
Ik vind trouwens het einde zoals het nu is gewoon goed,je kan zelf op je klompen wel na gaan hoe dit afloopt.Hoppa inderdaad leuk dat je het einde even voor me verklapt :evil:

Rob Eric Blank
25-10-2006, 14:53
Niet echt mijn smaak van films :oops:Idd heerlijk onderbouwt, als je inhoudelijk ingaat waarom je dit niets vind. Waarschijnlijk heb je deze niet eens gezien, maar zelf dan zou je er wat meer informatie over kunnen vinden.

LJ
26-10-2006, 21:01
Net naar Nachtrit geweest en alle lovende kritieken zijn meer dan terecht. OK als je niet van drama houdt dan is het niet een film voor je, maar dat weet je van te voren en hoef je dus niet te gaan. Ik was in eerste instantie niet erg gecharmeerd van de trailer, maar uiteindelijk toch zeer blij dat ik gegaan ben... Zoals hierboven al vermeldt is het een film dat goed in elkaar zit, geen enkel overbodig moment in de film en een score waar je u tegen zegt (pas 100% bij de film). Maar toch, het allermooiste moment vond ik het eind...gewoon geweldig. Fijn weer zo'n mooie Nederlandse productie te zien!

Hugo R
19-12-2007, 21:17
Net gezien en deze viel me toch wel tegen. Het verhaal is aardig en er wordt ook door sommigen goed geacteerd, maar ik voelde me niet echt betrokken bij het verhaal en vond het nergens echt spannend worden. Jammer, want had er veel van verwacht.

BrianB
20-12-2007, 12:52
Niet spannend worden? Het is toch ook geen thriller?
Het is een drama, met een zeer goed spelende Frank Lammers die je als Amsterdamse taxichauffeur steeds verder ziet wegzakken. Je hebt vanaf het begin al sympathie voor die man, en het is juist zo schrijnend dat hij steeds de verkeerde keuzes maakt.
Jammer dat er totaal geen publiek op af is gekomen, maar een goede dvd (zeker het DTS geluid).

Hugo R
20-12-2007, 15:05
Niet spannend worden? Het is toch ook geen thriller?
Het is een drama, met een zeer goed spelende Frank Lammers die je als Amsterdamse taxichauffeur steeds verder ziet wegzakken. Je hebt vanaf het begin al sympathie voor die man, en het is juist zo schrijnend dat hij steeds de verkeerde keuzes maakt.
Jammer dat er totaal geen publiek op af is gekomen, maar een goede dvd (zeker het DTS geluid).
Dat betrokkene had ik dus niet, ik leefde eigenlijk helemaal niet mee met de hoofdpersonage.