PDA

Bekijk de volledige versie : Canton Movie 100MX



AiKoiN
19-10-2006, 22:27
Beste geluids mannen.

na weken wieren tieren klagen en lezen
heb ik een Recevier + dvd + kabels en speakers gekocht.
een:
onkyo 803e + 404e + canton 100mx + ulbach kabels.

helemaal te vreden met een goeie film op DD op DTS.

nu is de 803e een THX select2 versterker.

dus ik dacht he... heb nog een THX dvd liggen.
dus ik gepakt en mijn versterker op THX gezet maar ik kreeg
geen THX select THX EX alleen THX cinema.

na het lezen van de gebruiksaanwijzing kwam ik er achter
dat voor DTS ES, THX game, THX Select en THX Surround EX
minimaal 6.1 of 7.1 nodig is.
en als ik zone 2 zou gebruiken (doe ik niet) dan werken die functies ook niet.

nu is mijn vraag

is het verstandig om van 5.1 naar 7.1 te gaan is het geluid "echt" zoveel mooier en beter of is het gewoon onzin.
hoe moet ik het op nemen of verdelen, heb geen zin om een dikke 150 euro te gaan uitgeven voor niets..

wacht met spanning jullie reacites af,
zo heb ik ook mijn onkyo spulletjes gekocht !!

bedankt,

mvg

AiKoiN

Henk-Jan
19-10-2006, 23:01
Er zijn stukken films waarbij je het verschil goed kunt horen. Het beste voorbeeld daarvan vind ik de film House of the flying daggers (moet je wel de 6.1 versie hebben).

Er is een scene daarin wordt een echo game gespeeld. Er staan een aantal trommels in een rondje iemand gooit een steen tegen een trommel vandaar gaat de steen naar een andere trommel en vandaar weer naar een andere trommel. Bij een 6.1 systeem komt dit een stuk beter tot zijn recht dan bij een 5.1 systeem.

Ik moet echter wel opmerken dat er weinig films zijn met 6.1/7.1. Zelf heb ik een 5.1 systeem. Wanneer ik een nieuwe receiver zou kopen dan let ik er wel op of hij 6.1/7.1 kan weergeven om er dan later de 2 extra luidsprekers bij te kopen. Maar ik zou op het moment niet erg veel geld gaan spenderen om er een 7.1 systeem van te maken. Ik besteed het geld dan liever aan onderdelen die ik nog aanzienlijk kan verbeteren. In mijn situatie is dat de subwoofer.

Gerco Stuivenberg
19-10-2006, 23:18
Dit is afhankelijk van de vorm en de inrichting van de ruimte.
Voor 7.1 heb je een opstelling in de lengte van de ruimte nodig met de belangrijkste zitplaats in het midden.

Voor 5.1 en 6.1 kun je een opstelling in de breedte van de ruimte gebruiken.

De luidsprekers voor de effekt-kanalen kunnen het beste allemaal op dezelfde hoogte geplaatst worden.

Een manier om 7.1 toe te kunnen passen is om bij een opstelling in de breedte, de luidsprekers op dezelfde plaats te hangen als bij een 6.1 opstelling. De "surround-back" luidsprekers plaats je dan midden-achter. De linker richt je dan naar de links en de rechter naar de rechts. :roll:

joostpolletje
20-10-2006, 06:58
Maar laten we eerlijk zijn op dit moment is 6.1/7.1 nog niet nodig.. Er zijn amper bronnen die dit ondersteunen..

Alexander D
20-10-2006, 08:21
Als je 7.1 heel goed kunt plaatsen zou ik het overwegen.

Anders gewoon voor een 5.1 gaan. :wink:

Rob Eric Blank
20-10-2006, 08:33
Als je 7.1 heel goed kunt plaatsen zou ik het overwegen.

Anders gewoon voor een 5.1 gaan. :wink:Helemaal mee eens. Voor veel mensen is het al moeilijk om 5.1 goed te plaatsen. Liever goed geplaatste 5.1 dan slecht geplaatste 7.1

Edgar Smit
23-10-2006, 07:58
bij 7.1 zijn de laatste 2 signalen eigenlijk een mono signaal over 2 speakers verdeeld. Dit is hetzelfde signaal wat bij 6.1 via het 6-de kanaal komt.

Zoals al eerder aangegeven zijn er erg weinig DVD's waarbij daadwerkelijk een 6.1 of 7.1 signaal gebruikt wordt.

6.1 of 7.1 kan ook echt alleen geplaatst worden als je voldoende ruimte beschikbaar hebt, dat is in de meeste normale woonkamers al bijna onmogelijk. 5.1 is vaak al moeilijk genoeg te plaatsen.

Maar, anders gewoon eens zelf testen met 1 of 2 extra speakers en luisteren of het in jouw geval een meerwaarde heeft of niet.

EDIT : veel receivers hebben een mogelijkheid om een 6.1 of 7.1 matrix te gebruiken, hierbij wordt het signaal naar de rears zodanig aangepast dat het lijkt alsof er een speaker tussenstaat (de 6.1), dit kan bij een 6.1 DVD (HOFD is idd een zeer goed voorbeeld, echt schitterend!) gebruikt worden.

A3aan
23-10-2006, 10:58
bij 7.1 zijn de laatste 2 signalen eigenlijk een mono signaal over 2 speakers verdeeld. Dit is hetzelfde signaal wat bij 6.1 via het 6-de kanaal komt.Dit is waar bij DD EX, bij DTS ES is het extra kanaal wel een eigen geluidsspoor.

Maar om op de vraag te antwoorden:
ALS je een goede opstelling kunt realiseren kan 7.1 (wat gelijk is aan 6.1) wel wat toevoegen aan 5.1. Zo'n opstelling maken is eerlijk gezegd zeer lastig.

Wat ik extra vervelend vind is dat een opstelling die prima is voor 6.1/7.1 dan weer minder dan optimaal is voor je 5.1 (je 'gewone rears' staan namelijk verder naar voren). En omdat (bij mij) de verdeling mono/stereo/5.1/6.1 iets als 5%/10%/82%/3% *) is wil dat dus zeggen dat -zelfs als je een prima 6.1-opstelling hebt- de meeste van je films juist MINDER goed worden weergegeven dan bij een goede 5.1 opstelling.

Mijn advies is dan ook: zorg voor een goede 5.1-opstelling en hang er alleen een 'rear-surround' bij (dus rest van je opstelling niet aanpassen aan 6.1) als je die laatste box gratis krijgt.

*) dit is een ingewikkelde manier om te zeggen dat er maar erg weinig 6.1 bronmateriaal is.

AiKoiN
24-10-2006, 19:32
ok dat opstellen als ik de plaatjes moet geloven in de boeken.

dat gaat helaas niet door ik kan wel de 5.1 precies zoals het moet opzetten.

dus dan laat ik het 5.1

nu komt er een klein vervolg vraagje.
ook aan de slag gegaan met instelleingen van de speakers.

nu staat er bv respons 120hz - 25000hz

en mijn versterker kan ik instellen op 40 t/m 200 hz
wat is daar nu eigenlijk de bedoeling van en wat zou een ideale instelling zijn ? ook met de equalizer of kan ik die beter niet gebuiken.

wil namelijk mijn Onkyo TX-SR803E met deze speakers goed afstellen zodat ik niets mis hahah ;)

Gerco Stuivenberg
24-10-2006, 22:49
aan de slag gegaan met instellingen van de speakers.

nu staat er bv respons 120hz - 25000hz

en mijn versterker kan ik instellen op 40 t/m 200 hz
wat is daar nu eigenlijk de bedoeling van en wat zou een ideale instelling zijn ? ook met de equalizer of kan ik die beter niet gebuiken.

wil namelijk mijn Onkyo TX-SR803E met deze speakers goed afstellen zodat ik niets mis hahah ;)
De frekwentie die je op de receiver in kunt stellen zijn voor de frekwentie waaronder de subwoofer het geluid van de luidspreker(s) overneemt.

Ik denk dat in dit geval je deze het beste in kan stellen als 120Hz
Je kan dit altijd nog wijzigen. Equaliser zou ik op dit moment nog vlak laten.

A3aan
25-10-2006, 09:55
<...>nu staat er bv respons 120hz - 25000hz

en mijn versterker kan ik instellen op 40 t/m 200 hz
<...>
De frekwentie die je op de receiver in kunt stellen zijn voor de frekwentie waaronder de subwoofer het geluid van de luidspreker(s) overneemt. Klopt
Ik denk dat in dit geval je deze het beste in kan stellen als 120HzIn de praktijk zal een speaker die volgens de specs tot 120Hz gaat al eerder beginnen 'af te vallen':
In de specs staat vaak zoiets als respons 120Hz - 25KHz (+ 5 dB), wat dus betekent dat hij deze freuenties doorgeeft met een verschil van maximaal 10 dB (wat overigens een verdubbeling van het geluid is!).

Voorbeeld van 'afvallen':
http://soundproof.mine.nu/products/ws_graph.gif

Daarom is het vast prettig om de kantelfrequentie op je receiver iets hoger te zetten dan die 120Hz, bijvoorbeeld 140Hz of 150Hz.
Een test-CD met een glij-toon (van hoog naar laag of andersom) kan helpen om je set zo af te stellen dat je het minst last hebt van afval (en dus geen 'gat' hoort in je geluidsbeeld).

AiKoiN
25-10-2006, 10:29
ok, dan zal ik vanavond alle speakers instellen op 150hz.
dus als ik het goed begrijp:

de speaker c.q. versterker kapt alles af wat onder de 150hz komt en stuurt dat door naar de subwoofer ?

ik heb de sub uitgang / lfe op 120Hz staan, en dat zou dus weer zeggen
alles onder de 120 geeft die weer en daarna niet meer?


en de equalizer gewoon op off zetten ?

want daar kan je ook nog met getalletjes schuiven
alle speakers hebben
deze instellingen die ik van -6 tot +6 kan instellen

80
100
800
1.2
2.5

en de sub heeft 40 80 160

of kan ik beter auto laten staan ( automatische speaker kalibratie)
kan ik beter voor off selecteren
of voor maunal dat ik alles zelf instel ?

Gerco Stuivenberg
25-10-2006, 21:13
...kan ik beter auto laten staan ( automatische speaker kalibratie)
kan ik beter voor off selecteren
of voor manual dat ik alles zelf instel ?

Als je dat kan, zou ik de receiver zichzelf automatisch in laten stellen m.b.v. de meetmicrofoon.