PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer aansluiten op receiver



coentre
21-10-2006, 14:38
Ik heb een Sony DAV-S300 home cinema set, waarvan de dvd-speler kuren begint te vertonen. Nu heb ik ook een receiver met dolby-surround en nog een oudere dvd speler met 5.1 surround staan.


mijn receiver is een JVC RX 5052 (http://www.kieskeurig.nl/product/4F2495AED92FEA3CC1256FDA0050DE87.htm)


en dit is mijn home cinema set (http://www.kieskeurig.nl/review/248273C52AAC0C59C1256AE100487B8C.htm)

Ik moet de dvd-speler die bij de home cinema set zit gaan vervangen, maar met de speakers hiervan is niks mis mee.

Vandaar dat ik eigenlijk de boxjes van mijn home cinema set will aansluiten op mijn JVC receiver. Ik denk dat dit gewoon mogelijk moet zijn. Alleen moet ik de kabeltjes op de normale manier aansluiten, of eventueel gewoon nieuwe kabels kopen en deze aansluiten op de receiver.

Nu heeft de subwoofer gewone box ingangen. Voor losse draadjes. En mijn subwoofer uitgang op de receiver is van een soort tulp aansluiting. Hoe kan ik deze nu op elkaar aansluiten?

Johan van den D.
22-10-2006, 10:04
Wellicht kun je gelijk een andere subwoofer overwegen om het gehele resultaat te verbeteren.
Weet natuurlijk niet of je intensie is om de gehele kwaliteit naar een hoger niveau te gaan brengen op termijn.

DVDProfilersFilmgek
22-10-2006, 13:42
Ik heb een Sony DAV-S300 home cinema set, waarvan de dvd-speler kuren begint te vertonen. Nu heb ik ook een receiver met dolby-surround en nog een oudere dvd speler met 5.1 surround staan.


mijn receiver is een JVC RX 5052 (http://www.kieskeurig.nl/product/4F2495AED92FEA3CC1256FDA0050DE87.htm)


en dit is mijn home cinema set (http://www.kieskeurig.nl/review/248273C52AAC0C59C1256AE100487B8C.htm)

Ik moet de dvd-speler die bij de home cinema set zit gaan vervangen, maar met de speakers hiervan is niks mis mee.

Vandaar dat ik eigenlijk de boxjes van mijn home cinema set will aansluiten op mijn JVC receiver. Ik denk dat dit gewoon mogelijk moet zijn. Alleen moet ik de kabeltjes op de normale manier aansluiten, of eventueel gewoon nieuwe kabels kopen en deze aansluiten op de receiver.

Nu heeft de subwoofer gewone box ingangen. Voor losse draadjes. En mijn subwoofer uitgang op de receiver is van een soort tulp aansluiting. Hoe kan ik deze nu op elkaar aansluiten?

Het setje heeft een passieve sub, met andere woorden, de sub heeft geen eigen ingebouwde versterker. De aansluiting met tulp op je versterker is bedoeld voor een actieve sub, oftewel een sub met ingebouwde versterker. :!:

Toch is het wel mogelijk de boel aan te sluiten op je versterker, mits de impedantie (ohm) van je speakertjes voldoet aan de eisen die je versterker hieraan stelt.
Je kan je sub met 2 paar kabeltjes aansluiten op dezelfde aansluitingen waarop je ook je front L&R op aansluit, je dient wel goed op te letten in dat geval of je alles wel goed in fase zet. ( alle plusjes op de plusjes en alle minnetjes op alle minnetjes) Je schreef dat je sub normale speaker aansluitingen heeft, veel actieve subs hebben naast een lowlevel(dat is via de tulp aansluiting naar de interne versterker van de sub) ook een highlevel aansluiting, dat is de gewone speakeraansluiting, bij een "echte" sub zijn er dan ook 2 sets van aansluitingen, 1 voor het linker en 1 voor het rechter kanaal. Je vermeld niet of jouw "sub" 2 paar aansluitingen heeft, zoniet dan kun je altijd nog 1 kanaal aansluiten. Mooi zal het niet gaan klinken, maar als je al tevreden was met je oude opstelling.....

ATT:

1 Voordat je hieraan begint dien je wel te beseffen dat je versterker een te lage weerstand (ohm) kan krijgen als je de sub op deze wijze aansluit.
Je dient hoge volumes te vermijden en je loopt snel de kans dat de versterker zijn beveiliging zal aanspreken om kortsluiting te voorkomen.
2 Door deze manier van aansluiten dien je wel te beseffen dat je geen 5.1 geluid hebt, je maakt immers geen gebruik van het .1 kanaal, om nu nog een beetje laag te kunnen krijgen tap je het af van je front aansluiting. Het is dan ook geen ideale oplossing, en ook niet echt aan te raden, maar als je niets anders hebt....


Je schreef dat er niets mis was met de speakers van je oude setje, maar over het algemeen zijn zulke speakers alleen geschikt voor het setje waarbij ze zitten en heb je er niet veel aan bij een andere opstelling, dan blijken ze ineens voor geen meter meer te klinken.
Ik raad dan ook nooit van die alles in 1 setjes aan, zeker niet als de DVD speler is ingebouwd! Je ziet nu al zelf waarom. Voor een slaapkamer kunnen ze niet onaardig zijn, verder hoef je er niet al te veel van te verwachten, en als het na de garantie stuk gaat is het heel aardig voer voor de klieko.....