PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is een goed media center met hdmi



Hans L
23-10-2006, 11:57
Hallo, Ik ben een thuisbioscoop aan het maken en wil gebruik maken van een media center als DVD speler. De zorg die ik heb is dat de beeldkwaliteit van de dvd speler die in het media center zit slechter is dan de standaard DVD spelers. Ik heb net een Denon AVR2897 versterker met HDMI in en uitgang en ik een Mitsubishi HC3100 beamer ook met HDMI aansluiting gekocht. Ik wil graag een zo mooi mogelijk beeld krijgen. Wie kan mij advies geven in het wel of niet toepassen van een media center. En welk merk en type is het beste?

Michael Hamers
23-10-2006, 12:36
Elk type mediacenter volstaat alleen er zijn nog maar een beperkt aantal merken van videokaarten die HDMI ondersteunen met HDCP functie erin. Dus dat is hetgeen waar je op moet letten.

De dvdspeler zelf heeft geen invloed op de kwaliteit van beeld en geluid, maar dus wel de videokaart die erin zin. En met het oog op de toekomst is een HDMI poort met HDCP kopieerbeveiliging wel gewenst, maar dat kan altijd nog als uitbreiding komen in je mediacenter.

Hans L
23-10-2006, 12:52
Bedankt voor je reactie. Welk media center zou jij aanbevelen. Er zijn er mij drie bekend. Philips, Fjitsi siemens en Acer. Misschien zijn er meer maar daar ben ik nog niet achter.

Mr_Parker
23-10-2006, 12:56
Een media centre kan men ook geheel zelf samen stellen / laten samenstellen.

De genoemde merken leveren een kant en klaar systeem, maar veel computer winkels, oa MyCom en Parardigit kunnen er ook een samenstellen naar wens.

Een van de belangrijkste zaken is dat hij zo stil mogelijk dient te zijn ivm storend geluid bij kijken.

Mr_Parker
23-10-2006, 18:05
Ik qoute mezelf maar even uit het (min of meer terecht gesloten threadje)

Voor beide zaken is wat te zeggen:

- Een dvd-speler biedt vaak een hoop gemak wanneer het om gebruik gaat in combinatie met dvd's. Een dvd speler kan vaak ook SACD's aan en het aansluiten, zeker via HDMI gaat gemakkelijk.

- Een centre pc biedt makkelijker de mogelijkheid om ander soortige video bronnen af te spelen, internetten etc.
Een pc maakt wel sneller wat meer lawaai (vergt veel aandacht bij het samenstellen).

Dan is er nog het punt van kwaliteit van dvd bij dvd-speler vs. pc.
De huidige generatie videokaarten van ATi en NVidia ondersteunen hardware matig MPEG2 en ook MPEG4. Dit zorgt ervoor dat je dezelfde en soms zelfs betere kwaliteit uit je pc kunt krijgen als uit een stand-alone speler. Het nadeel is wel het instellen van de pc om dit ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Bij een pc kun en dien je veel meer instellingen na te lopen om het optimaal af te stellen.
Daarnaast zijn ook het aantal video kaarten dat direct HDMI ondersteunen beperkt en zeker wanneer we ook reeds rekening gaan houden met HDCP ondersteuning.

HD geluid laat ik nu buiten beschouwing daar dat voor beide methoden nog "toekomst" is.

Kortom, de beeldkwalliteit kan uiteindelijk bij de pc beter zijn maar vergt meer aandacht, minder gebruikers vriendelijk (zeker in het begin bij het afstellen).

Zie oa hardware.info waar de beheerds van HWI (dus dezelfde als van hier) een mooie test hebben staan van vga kaarten vor dvd gebruik.

Dan nog even verder antwoorden...

Ook oa HP heeft mediacentre pc's maar zoals gezegd elke pc leverancier kan een pc ook om toveren tot Media Centre. Kwestie van de juiste windows versie plus juiste overige hardware kiezen. Voordeel van "zelf bouwen" is de juiste keuze voor HDMI / HDCP ondersteunde VGA kaart, die de meeste merk Media pc's niet hebben. Nogmaals, belangrijk is het wel dat men op het lawaai let.

Cor H.
15-11-2006, 21:07
WIl je een beetje fantsoenlijk HD beelden gaan bekijken. Moet je ook wel een krachtige CPU hebben.
Een Intel Core 2 Duo of AMD Athlon 64 X2 is wel een beetje een must wil je voorbereid zijn.

Hans L
17-11-2006, 10:13
Bedankt voor het advies zover. Welke videokaart raden jullie aan?

A3aan
22-11-2006, 10:35
Verder: let op de tv-tuner. Ten eerste is daarin nogal wat kwaliteitsverschil (beeldkwaliteit, synchoon geluid, compatibiliteit met view-programma). Ten tweede is een dubbele tuner handig voor opnemen én kijken tegelijk, time-shifting e.d.

Pieter Kleine
24-11-2006, 22:11
Hou er rekening mee dat volgend jaar 31/1 windows vista op de markt komt. Als je nu een nieuwe pc eis moet je straks gratis kunnen upgraden. Kijk op www.microsoft.nl voor eisen waaraan pc dan moet voldoen.

Hans L
27-11-2006, 08:02
Dank je Rhodanos,

Ik zal er zeker op letten. Is er iemand bekend met de betrouwbaarheid van Medion computers. Er komt bij Aldi een Medion media center uit met volgens mij zeer goede specificaties.

Het betreft de MD8818. Prijs €799,=,
*Intel® Core™ 2 Duo-processor E6300: 1,86 GHz,
2 MB L2 Cache, 1066 Mhz FSB
*Werkgeheugen: 1024 MB DDR2 SDRAM
met 533 MHz, 64 bits
*Harde schijf: 320 GB, 8 MB cache,
S-ATA 300 interface, 7200 tpm
*NVIDIA® GeForce™ 7650 GS videokaart:
256 MB DDR2, HDMI-interface en DVI-uitgang
*16x Dual Layer dvd-/cd-brander met
Lightscribe-technologie
*16x dvd-station
*Draadloze netwerktoegang: geïntegreerde WLAN 54 Mbit/s, compatibel met IEEE 802.11b/g
*8-kanaals High Definition Audio
incl. 2 multimedia-luidsprekers
*3 jaar garantie,

dit lijkt weinig geld voor wat ze bieden? Kan er iemand advies geven?

alvast bedankt

A3aan
27-11-2006, 15:30
Dank je Rhodanos,

Ik zal er zeker op letten. Is er iemand bekend met de betrouwbaarheid van Medion computers. Er komt bij Aldi een Medion media center uitAldi-spul is in zijn prijsklasse vaak bijzonder goed, dat is inclusief de geengezeurmaargeldteruggarantie.

dan nog dit bij de algemene discussie: de PCM (tijdschrift voor PC's niet voor HT!) heeft tweemaal een test gedaan van Media-centre's. MC's kwamen daar nadrukkelijk NIET goed uit de tests. Zo vielen de tuners vaak tegen (m.n. synchroniteit beeld/geluid, afstemming zenders op de kabel) en de beeldkwaliteit haalde het volgens hen niet bij stand-alone dvd-spelers.
Mogelijk klopt het citaat van Mr_parker, (dat heb ik nog niet kunnen beoordelen) en kán het wel beter als je de PC goed instelt...

Hans L
28-11-2006, 07:02
Dank je A3aan,

Ik heb gisteren aan een lokaal computerbouw bedrijf gevraagd om voor mij een media center samen te stellen. Eerst een prijsopgave natuurlijk maar ik heb wel aangegeven dat de kwaliteit belangrijker is dan de prijs.
Ik heb aabgegeven dat ik de beste beeld en geluidkwaliteit wil, het is vooral om films te kijken. Ik wil HDMI met HDCP. Daarnaast wil ik een Dualtuner. Harde schijf van rond de 300Gb. Processor moet voldoende zijn om de rest goed te kunnen laten draaien. Vaste netwerkaansluiting. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Heeft er iemand van jullie aanbevelingen omtrent videokaart, geluidskaart en DVD speler.

Bij voorbaat dank,
Hans Luijkx