PDA

Bekijk de volledige versie : Manderlay [DVD]



Ludo Keeris
24-10-2006, 16:24
Manderlay [DVD]

Manderlay is het ijzersterke vervolg van Dogville en wederom in een bijzondere setting.

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=2726)

Maarten van Krimpen
24-10-2006, 16:36
Erg mooie film, nog in het filmhuis gezien. Wel een naar bijsmaakje vanwege die ezel.

Pascal Heister
24-10-2006, 21:17
tijdje terug al weer gezien, erg mooi idd, zeker binnenkort eens aanschaffen.

Rohim
24-10-2006, 23:25
Goede film, bijna net zo sterk als Dogville. Die vond ik nog beter door het thema dat me net iets meer aansprak en door de aanwezigheid van Nicole Kidman en waarschijnlijk doordat ik die film als eerste zag. Voordeel van Manderlay is dat hij wat korter duurt.

Marcel Hagels
25-10-2006, 11:58
Een goed vervolg op Dogville. Het voordeel was dat ik nu wist wat me te wachten stond. Ben benieuwd naar 't derde deel. Hopelijk is ie inmiddels in prijs gezakt.

Henk Heideveld
26-10-2006, 14:43
Gezien de score van ver onder de 5 uit 10 denken velen er minder positief over.
Ik persoonlijk vind het echt iets meer voor een toneelstuk. Als films vind ik het mislukkingen. :cry:
Men weet het niet boeiend voor het voetlicht te krijgen. :?
Qua beeld en geluid ook niet bepaald een hoogvlieger. :x

Swanski
27-10-2006, 19:09
Deel 2 uit Van Trier's trilogy bestaande uit Dogville, Manderlay en het voor volgend jaar geplande Washington geloof ik. Dogville (tijd geleden al weer) vond ik vrij uniek gemaakt en best leuk met een eind die ik niet bijzonder sterk vond, maar wel zeker de moeite waard. Manderlay is qua opzet hetzelfde en qua verhaal ook goed te vergelijken. Het gaat wederom over de mens met alle negatieve kanten ervan. In Manderlay wordt niet alleen de mens in het algemeen vergroot door Van Trier maar vooral ook de [spoiler:feeed349a0]USA[/spoiler:feeed349a0]. [spoiler:feeed349a0]Van Trier's kritiek op de USA gaat vrij ver door naar bijvoorbeeld: slaventijdperk, bezetting in Irak en Afghanistan, doodstraf, rascisme, taboe's over huidskleur, taboe's over moslims en dan ben ik ongetwijfeld wat vergeten. Grace is uiteraard de USA en dat is door Van Trier wel goed gedaan. Zijn boodschap komt vrij duidelijk over op een redelijk originele manier.[/spoiler:feeed349a0]

Dat (wat er in de spoiler staat) is overduidelijk te zien aan de diverse figuurlijke symbolen, dialogen, en metaforen die Van Trier gebruik. Helaas is Manderlay natuurlijk minder origineel en minder uniek, omdat het zelfde trucje wordt toegepast, maar dan met een ander plot en andere personages. Wat in Dogville werkt, werkt voor een groot gedeelte ook gewoon voor Manderlay en de ruim 2 uur zijn ook meer dan de moeite waard. Maar in Dogville is veel nog fris en soms verrassend, in Manderlay lang niet altijd. De opbouw is ook veel minder sterk en minder uitgewerkt. De politieke en ook algemene boodschap die Van Trier met Manderlay probeert te verkondigen is duidelijk en best goed en sterk gedaan maar al eerder in algemeen opzicht door Van Trier zelf (Dogville) gedaan en de politieke boodschap kennen we nu langzamerhand ook wel. Bijster origineel vind ik het dus niet meer en meer dan een net niet film voor in de collectie blijft dan over vind ikzelf maar die gerust kan worden gehuurd en zelfs worden aangeschaft voor de fanatieke Dogville-fans.

7.3

TheGodfather
28-10-2006, 12:02
Nog niet gezien maar Dogville vind ik geweldig, dus zal deze binnenkort aanschaffen. Vind alleen (aangezien er toch behoorlijk wat extra`s op staan) de waardering van de extra`s wat mager :?

Richard B.
25-08-2009, 15:37
Het ligt er bij deze film wel een beetje te dik op vind ik. En daarom vind ik deze film ook wat minder dan Dogville. Verder is het karakter Grace verworden tot een erg onaangenaam persoon waar ik weinig sympathie meer voor kon opbrengen. Dwz: veel minder dan in Dogville.

Toch vond ik deze film (net als Dogville) nog steeds erg interessant in de manier waarop het menselijke omgang bespreekt. De mogelijk politieke boodschap die Von Trier zou hebben willen meegeven heb ik daarbij maar even voor lief genomen.