PDA

Bekijk de volledige versie : Afstandsbedieningconflictje



Marten
24-10-2006, 19:29
Beste mensen,

Even als disclaimer: ik heb dit topic maar hier neer gezet, als het ergens anders beter past dan moet een modje het maar verplaatsen.

Probleem:
Sinds vandaag heb ik een Hifidelio music server in gebruik. Hier zit uiteraard een afstandsbediening bij, met onder andere 4 cursor toetsen. Als ik nu op de cursortoets voor 'naar beneden' druk, dan schakelt tegelijk mijn Marantz receiver van luidsprekerpaar A naar B, en andersom ook: druk ik op de remote van de Marantz op de 'speaker A-B switch' knop, dan gaat de cursor op de hifidelio naar beneden. Dit is natuurlijk hoogst ergerlijk, heeft iemand enig idee of hier wat aan te doen is?

Alvast mijn dank :)

(Wie de Scrabblewaarde van mijn topictitel kan raden krijgt een koekje)

Seth__Gekko
25-10-2006, 08:26
Oei, da's een vervelend iets. Misschien kan je de apparaten uit elkaars richtveld plaatsen?

Casebay1
25-10-2006, 11:26
Een universele afstandbediening als de Logitech Harmony 885 aanschaffen?

Bambi
25-10-2006, 11:41
Een universele afstandbediening als de Logitech Harmony 885 aanschaffen?
Denk niet dat daar het probleem mee wordt opgelost. Beide apparaten reageren op een identiek signaal (uitgestuurd door een van beide afstandsbedieningen). Met een universele afstandsbediening zul je nog altijd dat ene identieke signaal ui blijven sturen en zullen beide apparaten tegelijk blijven reageren.

Seth__Gekko
25-10-2006, 12:00
Een universele afstandbediening als de Logitech Harmony 885 aanschaffen?
Denk niet dat daar het probleem mee wordt opgelost. Beide apparaten reageren op een identiek signaal (uitgestuurd door een van beide afstandsbedieningen). Met een universele afstandsbediening zul je nog altijd dat ene identieke signaal ui blijven sturen en zullen beide apparaten tegelijk blijven reageren.Inderdaad, dat zal niets opleveren.

Casebay1
26-10-2006, 07:31
Ben inderdaad wat te voorbarig geweest denk ik - iets te enthousiast over die 885, want je kunt in principe alles zelf instellen... Alleen als IR-signaal X op toestel A hetzelfde is als IR0signaal Y op toestel B, dan valt daar weinig aan te doen.

Edgar Smit
26-10-2006, 09:21
Ben inderdaad wat te voorbarig geweest denk ik - iets te enthousiast over die 885, want je kunt in principe alles zelf instellen... Alleen als IR-signaal X op toestel A hetzelfde is als IR0signaal Y op toestel B, dan valt daar weinig aan te doen.Enige wat je in dit geval zou kunnen doen is inderdaad de apparaten zo plaatsen dat de richtvelden ver genoeg uit elkaar liggen, al is dat meestal ook geen echte optie. Het knopje niet meer gebruiken is ook een mogleijkheid, maar lijkt me niet wenselijk, evenals een ander merk receiver aan gaan schaffen.

MAW je kunt hier eigenlijk niets aan doen, het is gewoon pech dat de twee apparaten toevallig het zelfde signaal gebruiken.

Marten
26-10-2006, 10:07
Dank voor de antwoorden allemaal,

De lui van Hifidelio zeiden ook dat er 'niet veel' aan te doen is, ik neem maar aan dat ze daar 'niks' mee bedoelen. Ziet er treurig uit dus, maar ik laat het er niet zomaar bij zitten natuurlijk. :twisted: Ik zal Marantz ook eens mailen, en het internet verder afstruinen naar oplossingen, dit soort gevallen moeten toch vaker voorkomen...

Edgar Smit
26-10-2006, 10:16
Dank voor de antwoorden allemaal,

De lui van Hifidelio zeiden ook dat er 'niet veel' aan te doen is, ik neem maar aan dat ze daar 'niks' mee bedoelen. Ziet er treurig uit dus, maar ik laat het er niet zomaar bij zitten natuurlijk. :twisted: Ik zal Marantz ook eens mailen, en het internet verder afstruinen naar oplossingen, dit soort gevallen moeten toch vaker voorkomen...het is een niet echt vaak voorkomend probleem. Het enige wat zou kunnen is dat een van de tweeleveranciers de IR frequentie naar een andere zet, maar ik denk niet dat men bereid is dat te doen. Je kan misschien op het internet wel vinden hoe/of je dat eventueel zelf kan doen, maar dat betekend waarschijnlijk wel aan de electronica van zowel 1 AB en 1 apparaat gaan klooien, en of dat is wat je wilt.....

Bertje
04-11-2006, 15:22
Dat is wel een erg vervelend probleem.

Maar ik vrees dat de makers van de apparaten je niet verder kunnen helpen.
Fabrikant A weet niet dat fabrikant B dezelfde frequenties gebruikt en vice versa....

Helaas heb ik ook zoiets. Als de AB van mijn reciever in de cd-stand staat en ik zap met de AB van de tv reageert de cd-speler.

Beetje lastig als je teletekst zit te bladeren met een cd'tje en de cd skipt naar het volgende nummer.
Gelukkig is het weg als ik de AB van de reciever in de avr stand zet.

A3aan
06-11-2006, 15:06
Ik heb het wat minder vervelend: soms als ik mijn geluid (receiver) zachter zet, gaat er een licht in de kamer uit.

eigenlijk wel lachen dus

Marten
06-11-2006, 20:43
Dat is nog wel lollig inderdaad, al zul je daar ook af en toe wel moe van worden :wink:

Beide fabrikanten zeggen inderdaad niks te kunnen doen. Marantz schuift zelfs de hele schuld ongeveer op Hifidelio, na eerst al compleet verkeerde info te geven (universele afstandsbediening gebruiken zou de oplossing zijn :roll: ), valt me een beetje tegen van een merk als Marantz. Verder heb ik wat op internet rondgekeken, als oplossing wordt vaak met IR-verlengers en dergelijke zooi gewerkt, hier heb ik natuurlijk ook weinig zin in... Upgrade van de Marantz lijkt nu de meest aantrekkelijke optie, maarja, centjes he...

Ruben100
21-11-2006, 00:46
Hallo Marten,

Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb het opgelost door de Hifidelio via de digitale uitgang op een externe DAC aan te sluiten, deze externe DAC sluit je weer aan op de analoge ingangen van je versterker. De volumeregeling van de Hifidelio is op die manier 'uitgeschakeld' EN de geluidskwaliteit wordt over het algemeen beter. Op hifi.nl staat nog een goede Denon DAC te koop voor € 150,-.

zie http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/classifieds/classifieds.cgi?request=detail&ad_id=111482&category_id=117&sub_id=1153&variable_file=default.variables&page=&set=1&position=13&total_count=30&website=default&prev_action=display_sub_list&session=456249f53156c035