PDA

Bekijk de volledige versie : Verlies van beeld ook op plasma schermen



BASIL
25-10-2006, 19:04
Ik heb een 16/9 plasma scherm. Tot nu toe heb ik altijd de Euroscart-aansluiting gebruikt. Sinds een week gebruik ik de HDMI-aansluiting.

En wat heb ik ondervonden? Als ik de Euroscart-aansluiting of de Component Video-aansluiting gebruik en naar een film kijk met een beeldformaat van 2.35:1, dan heb ik een verlies van beeld zowel links als rechts. En het verlies is niet te onderschatten. Ik heb de afmetingen genomen en heb een beeldformaat van 2.24:1 voor een film die normaal een beeldformaat heeft van 2.35:1. En als ik de HDMI-aansluiting gebruik, dan heb ik een juiste beeldformaat dwz 2.35:1. Dat heb ik dus ondervonden de eerste keer dat ik die HDMI-aansluiting gebruikte.
Ik heb hetzelfde probleem met een reeks uitgezonden in 1.33:1. Bij HDMI heb ik een winst van beeld aan de vier kanten van het beeld.

Ik heb zoveel gelezen over verlies van beeld op CRT-schermen maar nu blijkt dat bij plasma schermen ook verlies van beeld is als je een euroscart- of component video-aansluiting gebruikt. :shock:

Gerco Stuivenberg
25-10-2006, 21:37
Dat is waarschijnlijk overscan. De buitenste randen worden meestal dan niet weergegeven omdat hier soms nog wel eens storende elementen in zitten. Deze gebruikt de TV meestal o.a. voor de stabilisatie van het beeld.

Probeer m.b.v. een test-patroon van een test DVD of dit zo is. Bij de meeste TV's is dit niet meer dan 2,5% en dit is acceptabel. :roll:

BASIL
26-10-2006, 00:05
Ik dacht dat overscan alléén bij crt-schermen overkwam en niet bij plasma en lcd-schermen. Dat is wat ik links en recht gelezen heb. Of is dat niet waar? :wink:

mark_a
26-10-2006, 11:53
Ik dacht dat overscan alléén bij crt-schermen overkwam en niet bij plasma en lcd-schermen. Dat is wat ik links en recht gelezen heb. Of is dat niet waar? :wink:

Ik heb op het tweakers forum ook het een en ander gelezen over overscan op de samsung lcd schermen. Het is dus niet waar dat het alleen op crt-schermen voor komt.

BASIL
29-10-2006, 07:53
Ik heb nog wat testen gedaan. Als je de HDMI-aansluiting gebruikt en je kiest voor 720X480p dan heb je ook verlies van beeld links en rechts door overscan maar één keer dat je 720p of 1080i kiest dan komt er beeld extra links en rechts van het scherm.
Is er iemand die mij dat kan uitleggen? Waarom bij 720p en 1080i is er winst van beeld links en rechts van het scherm? :wink:

Gerco Stuivenberg
29-10-2006, 20:38
Is er iemand die mij dat kan uitleggen? Waarom bij 720p en 1080i is er winst van beeld links en rechts van het scherm? :wink:

Misschien omdat die resoluties beter overeenkomen met die van het paneel?

BASIL
29-10-2006, 22:43
Is er iemand die mij dat kan uitleggen? Waarom bij 720p en 1080i is er winst van beeld links en rechts van het scherm? :wink:

Misschien omdat die resoluties beter overeenkomen met die van het paneel?

Het zou kunnen :wink: