PDA

Bekijk de volledige versie : Stereo dmv reciever en versterker



Hotsparky
26-10-2006, 20:42
Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor het verbeteren van mijn stereo. Ik wil alleen een speakerset houden aangezien het anders te krap wordt op mijn kamer.

Ik heb als receiever de Yamaha rx-v757 en deze bevalt prima voor surround, lekker agressief en direct. Voor stereo is dit een heel ander verhaal. Ik ken de manier om via je pre outs van je reciever een stereo versterker er aan te hangen.

Als ik er een stereo versterker aanhang wordt het geluid van de voorspeakers dan niet heel anders?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat zijn goede stereo versterkers in de prijsklasse tot ongeveer 500 euro?

Gerco Stuivenberg
29-10-2006, 20:23
Misschien was het handiger geweest als je voor een merk receiver had gekozen die beter matcht met Klipse.

Maar goed, je hebt nou eenmaal voor de Yamaha gekozen.

Bij de "pre-out" aansluitingen van veel receivers is het volgens mijn zo dat de klank niet dezelfde kleur heeft als via de luidspreker aansluitingen. Zou je hierop een externe eindversterker aansluiten die klankmatig gezien, beter combineert, dan heb je weer kans dat het geluid niet zo goed meer combineert met de rest van de luidsprekers.

Het grootste verschil tussen stereo en meerkanaals komt meestal doordat het gehoor zich aanpast aan de omstandigheid. Weergave via 2 luidsprekers klinkt daarom heel anders als via meer luidsprekers. De meeste mensen luisteren daarom ook muziek meestal via meer dan 2 luidsprekers, tenzij dit de beleving om zeep helpt. Stereo klinkt dan opeens veel beter via 2 als meer luidsprekers.

BTW:Parameters wijzigen wil ook nog wel eens helpen om weergave via meer luidsprekers te verbeteren. :wink:

Hotsparky
29-10-2006, 20:31
De Pre outs van de Yamaha worden op precies dezelfde manier weergegeven als over de luidsprekeruitgangen.

Ik heb er dus een Denon gehad. Die kon ik lenen van een kennis. Ik kan je vertellen dat het dag en nacht verschil is. De stereo weergaven klinkt vele keren beter dan ik ooit op een surround reciever heb gehoord in deze prijsklasse uietraard.

Wat betreft surround met de Denon als eindversterker. Ik hoor echt geen verschil. Er zit wel een Soucre direct functie op de Denon zodat je het binnengekomen signaal direct doorstuurt.

Ik ga er dus zeker een losse stereo versterker aan hangen. Ik denk dat dit een goede oplossing is om zowel goed surround als goed stereo te verkrijgen zonder een tweede stel voorspeakers neer te zetten. De Denon was trouwens de Denon PMA 700 AE

Gerco Stuivenberg
29-10-2006, 21:56
Dat klopt de instellingen van de luidspreker-uitgangen gelden ook voor de "pre-out".

Als de verschillen tussen de Denon en de Yamaha net zo groot zijn als tussen dag en nacht, dan heeft het dus te maken met de klankmatige match.

Bij surround hoor je minder verschil omdat je dan naar meer luidsprekers luistert.

De Yamaha heeft ook een mogelijkheid om de toonregeling te overbruggen. Dit noemen hun "Pure Direct"

Een PMA 700? Dat is dus de aap die uit de mouw gekropen is. Een volwaardige stereo versterker. Die klinken stereo altijd beter dan een AV receiver.

Of de Yamaha vervangen door een Denon? Dit lijkt mij verstandiger en goedkoper. Zeker als de andere luidsprekers ook van Klipsch zijn. :wink:

Hotsparky
29-10-2006, 23:59
Ja alleen Yamaha in combinatie met Klipsch is geen enkel probleem. Er zijn vele mensen die deze combinatie gebruiken. Kijk voor de gein de Klipsch fora maar eens door. Voor HT vind ik deze combinatie ook prima, lekker aggresief en direct. Yamaha is ook erg sterk in surround.

Voor stereo is dit heel anders. Al zou ik nu een Denon reciever nemen zou ik nog niet het resultaat behalen in stereo wat ik wel haal met een stereo versterker. Een stereo versterker is nu eenmaal sterker in stereo dan een reciever. :?

Het grote voordeel van 2 versterkers is dat je geen compromis hoeft te maken met stereo. Stereo wordt direct van cd speler naar versterker en speakers gebracht. Met surround pak je het voordeel dat Yamaha sterk is in surround. De minimale verkleuring van het geluid moet je dan op de koop toenemen of 2 paar fronts neerzetten.

Mastermano
30-10-2006, 15:13
Wat betreft surround met de Denon als eindversterker. Ik hoor echt geen verschil. Er zit wel een Soucre direct functie op de Denon zodat je het binnengekomen signaal direct doorstuurt.


Wat bedoel je hier precies mee? Heb je je surround versterker via de pre out op de denon aangesloten? Dit kan bij de denon 700 ae toch niet?

en hoorde je dan geen verschil tussen de stereo versterker los en als eindversterker?
of bedoel je tussen de surroundversterker en surround icm denon als eindversterker.

Ik schaf zeer binnenkort namelijk de yamaha rx-v659 aan en wil er over een aantal maanden ook een stereoversterker op aansluiten voor stereomuziek. Ik vind de denon ook heel erg mooi, maar die zou afvallen omdat je daar geen mogelijkheid hebt om 'm als eindversterker te gebruiken.

mvg,

Stefan

Hotsparky
30-10-2006, 16:23
Ik heb het als volgd gedaan inmiddels. Als je trouwens even kijkt op mijn thuisbioscoop en dan bij Hotsparky's set staan er foto's.

De cd speler en de denon versterker staan aan elkaar via een interlink. Dus Yamaha wordt niet gebruikt

De voorspeakers zijn op de Denon aangesloten. Met surround worden de fronts dus aangestuurd door de Denon en de rest via de Yamaha.

Mastermano
30-10-2006, 22:06
Ok, ik heb even je thuisbioscoop bekeken. Echt een mooie combinatie. Dit zat bij mij ook in mijn hoofd.
Maar;
Als je de fronts laat aansturen door de denon en de rest van de speakers door de yamaha, is het niet lastig om het volume van de denon zo in te stellen dat het in juiste verhouding met het volume van de yamaha staat?

Edgar Smit
30-10-2006, 22:36
Om zoiets te gebruiken kun je ook iets als dit aanschaffen:
http://www.dienadel.de/hifi/cosmoshop/pix/a/g/1112369920-19311.jpg
http://www.dienadel.de/hifi/cosmoshop/pix/a/z/pg-a2/b0.jpg
linkje (http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,1162247542-24816,d,1162247569-24840,1061913766.1064464318,pg-a2,,Tshowrub--1061913766.1064464318,0.htm)

Hiermee kun je dus 1 set speakers met 2 versterkers aansturen. Geen idee of het kastje invloed heeft op het signaal, ik twijfel er zelf nog steeds over. Er is ook een goedkope versie, maar daar heb ik van gehoord dat hij een stereoversterker net zo laat klinken als een HT receiver, en da's nou net niet de bedoeling :wink: .

Hotsparky
31-10-2006, 09:07
Ja opzich zou dit ook een oplossing zijn. Ik ben alleen erg bang dat je toch een achteruitgang krijgt van je geluid. Ik zie ook dat die splitser 159 euro kost. :shock: Maar ik vind de oplossing zoals die nu is goed genoeg. Misschien in de toekomst een Denon reciever er bij zetten, als heb je dan weer het nadeel dat ik persoonlijk Yamaha beters vindt klinken dan Denon in surround.