PDA

Bekijk de volledige versie : meer vermogen door lagere impedantie ?



chili palmer
28-10-2006, 09:41
geachte l.

mijn receiver kan ik op 6 of 8 ohm zetten (instelling)
is het nou zo dat deze op 6ohm meer vermogen levert dan op 8 ohm ?

groet chili.

DVDProfilersFilmgek
28-10-2006, 09:57
geachte l.

mijn receiver kan ik op 6 of 8 ohm zetten (instelling)
is het nou zo dat deze op 6ohm meer vermogen levert dan op 8 ohm ?

groet chili.

Weer wat geleerd, wist niet dat je dat bij een reciever kon instellen :?:

Meestal is een reciever geschikt voor speakers tussen de 4 en 8 ohm

Sluit je er speakers van 8 ohm op aan dan heeft hij bijvoorbeeld 5x 75 watt vermogen. Sluit je nu op dezelfde reciever speakers van 4 ohm aan dan is hij 5 x 100 watt.

Het zal dus waarschijnlijk niets uitmaken waar je de instelling op zet, het zijn de aangesloten speakers die bepalen hoeveel watt er vrij komt.
Staar je niet blind op dat vermogen, dat is niet zaligmakend :!:
Als je er erg ongevoelige speakers opzet, dan heb je veel vermogen nodig om er volume uit te krijgen, en andersom, bij een gevoelige speaker krijg je eerder wat meer volume.
Het is de combinatie van speakers en reciever die bepaald hoeveel volume je kan krijgen. Bedenk wel dat hard niet altijd mooi is, en dat je nooit met een zodanig vermogen moet spelen dat de speakers gaan vervormen.

Gerco Stuivenberg
28-10-2006, 15:24
Mijn receiver heeft deze mogelijkheid ook. Ik heb de volgende mogelijkheden:

Stand 1:
Front >8 Ohm
Centre >8 Ohm
Rear >8 Ohm

Stand 2:
Front >4 Ohm
Centre >6 Ohm
Rear >6 Ohm

Het verschil heeft te maken met de instelling van de beveiliging tegen overbelasting. In stand 2 zal deze een hogere stroomsterkte toelaten dan in stand 1. Een hogere stroomsterkte betekent meestal een betere controle over de aangesloten luidspreker.

DVDProfilersFilmgek
28-10-2006, 20:14
Mijn receiver heeft deze mogelijkheid ook. Ik heb de volgende mogelijkheden:

Stand 1:
Front >8 Ohm
Centre >8 Ohm
Rear >8 Ohm

Stand 2:
Front >4 Ohm
Centre >6 Ohm
Rear >6 Ohm

Het verschil heeft te maken met de instelling van de beveiliging tegen overbelasting. In stand 2 zal deze een hogere stroomsterkte toelaten dan in stand 1. Een hogere stroomsterkte betekent meestal een betere controle over de aangesloten luidspreker.

Het is voor mij de 1e keer dat ik dit verschijnsel tegenkom, heel mooi dat je dat een beetje kunt aanpassen, maar in de praktijk lijkt het mij niet echt veel nut te hebben. Het lijkt mij weer een extra iets dat het geluid nadelig zou kunnen beinvloeden, maar daar ik niet weet hoe het werkt en waar het ergens in de reciever is ingebouwd kan ik er ook weer niet veel over zeggen.
Wel dat luidsprekers bij verschillende vermogens en tonen ook nog eens een verschillende weerstand hebben, ook blijkt in de praktijk de opgegeven weerstand vaak niet te kloppen. Je volumeregeling zou de "stroomsterkte" regeling moeten zijn, niet de weerstandsregeling die de versterker tegen kortsluiting/overbelasting moet beschermen.

Welk merk/type reciever hebben jullie?

chili palmer
28-10-2006, 21:57
m.a.w. het zal alleen uitmaken bij hogere volume ?

speakers (elac) 4-8 ohm .

lekker op 8 ohm laten staan of niet ?

(sinds ik de boel heb afgeregeld met db meter is het kwijl gehalte vrij hoog)

Chili

DVDProfilersFilmgek
28-10-2006, 22:18
m.a.w. het zal alleen uitmaken bij hogere volume ?

speakers (elac) 4-8 ohm .

lekker op 8 ohm laten staan of niet ?

(sinds ik de boel heb afgeregeld met db meter is het kwijl gehalte vrij hoog)

Chili

Kwijl gehalte is een niet technische term, zul je dus even nader moeten omschrijven :roll: :!: :?:

X-MenFan
28-10-2006, 22:32
Welk merk/type reciever hebben jullie?

Mijn Yamaha RX-V1400 heeft het ook. Bij mij is het een instelling in het menu, softwarematig dus. Heeft ongetwijfeld te maken met de beveiliging.

darkraver
29-10-2006, 16:06
denk dat haast 99,9 % van elke hifi speaker wel onder de 8 Ohm duikelt......

darkraver
29-10-2006, 17:21
nominaal zegt mij persoonlijk niets, in de praktijk komt het erop neer dat haast "elke" nominale 8 ohm speaker werkelijk een 4 Ohm speaker is....
tegenwoordig heeft haast geen enkele receiver meer moeite met het aansturen van werkelijke 4 ohm speakers.
Dus als er achter op je receiver staat (only use 6-16 ohm speakers ) dan zou je haast denk ik 75% van alle speakers niet mogen aansluiten :?:

Gewoon een laststabiele receiver / versterker kopen en maak je geen zorgen om de settings van je receiver.

darkraver
29-10-2006, 17:37
officiele definitie:

nominaal 8 ohm = minimum 6,4 ohm
nominaal 4 ohm = minimum 3,2 ohm
onder de 3,2 ohm wordt het nog steeds voor veel van de moderne receivers behoorlijk zwaar.........
Komt de impendantie onder deze bovengenoemde waardes dan is de data als opgegeven door de fabrikant helaas niet correct !

Bijvoorbeeld mijn RF7 gaan tot onder 2,8 ohm terwijl er mooi achter op het kastje 8 ohm nominaal staat :idea:
Tig van mensen hebben een kritische luidspreker alleen hebben er geen idee van............

Klopt natuurlijk dat een versterker meer stroom levert bij 4 Ohm als bij 8 Ohm alleen de ene receiver / versterker schudt het zo uit de mouw en de andere krijgt het warm, gaat in safety modus en dut effe in en als je het bont maakt dus bijvoorbeeld 1 of 2 ohm waardes gaat draaien op een receivertje dan valt ie niet in slaap maar sterft ie vrees ik :shock:

darkraver
29-10-2006, 17:38
correctie:

een versterker als ie laststabiel is aan 4 Ohm meer stroom dienen te KUNNEN leveren als aan 8 ohm

Gerco Stuivenberg
29-10-2006, 19:47
een versterker als ie laststabiel is aan 4 Ohm meer stroom dienen te KUNNEN leveren als aan 8 ohm

Volgens mij bedoel je daarmee dat een last-stabiele versterker bij 4 Ohm een stroomsterkte kan leveren die minstens 2 maal zo hoog is als bij 8 Ohm.

Alexander D
30-10-2006, 08:06
Misschien is dit (http://www.accuphase.com/model/m-8000.html) wat? Lineair tot 1 ohm :mrgreen:.

Is die ergens te krijgen onder de € 500 euro? :lol: :wink:

darkraver
30-10-2006, 09:03
Daarmee kun je je kookhaard van power voorzien.

-------------------------------

Zou als het om luidsprekers gaat het ECHTE impendatieverloop opvragen of enkele tests lezen.
De Duitse tijdschriften laten het verloop altijd mooi zien als er luidsprekers getest worden.
Welke receivers echt power / stroom leveren en dit lineair leveren kun je als ze daar receivers / versterkers testen ook altijd mooi zien.
Overigens geven ze ook nog eens advies welke luidsprekers en receivers / versterkers DYNAMISCH gezien goed matchen op basis van een AK punten systeem.

In het kort wil alleen zeggen : staar je niet dood op de nominale waardes........mijn RF 7 zijn nominaal 8 ohm, dip ligt bij 2,7/2,8 Ohm en gaat daarbij zelfs nog lager dan de waarde voor een nominale 4 ohm speaker (3,2 Ohm ) dus je zou de RF ook nog geeneens een 4 ohm speaker mogen noemen. Dus daar sta je dan met je 8 ohm speakertje...........................

Wat receivers betreft koop er eentje die behoorlijk stabiel is en je hebt nergens last van zolang je geen 2 Ohm waardes gaat draaien

DVDProfilersFilmgek
30-10-2006, 16:02
m.a.w. het zal alleen uitmaken bij hogere volume ?

speakers (elac) 4-8 ohm .

lekker op 8 ohm laten staan of niet ?

(sinds ik de boel heb afgeregeld met db meter is het kwijl gehalte vrij hoog)

Chili

Ik denk dat ik met je kwijlgehalte moet begrijpen dat je best wel tevreden bent, er klinkt ook in door dat het misschien nog wel weer beter kan, maar we moeten wat te wensen hebben :wink:

Darkraver legt ook al aan je uit met wat praktijkvoorbeelden dat het de speakers zijn die de weerstand moeten geven, en dat je net zoals al meldde niet al te veel op de stickers moet letten. Net als Darkraver heb ik ook een set frontspeakers staan die onder omstandigheden ook erg weinig weerstand leveren, zelfde waarden die Darkraver beschrijft. Het is altijd zaak om goed te blijven luisteren naar je speakers, het is nooit goed als de boel aan het vervormen slaat. Heb zelf heel gevoelige speakers, ook wijzer geworden nadat de woofers overbelast waren geraakt. Hoge volumes zijn leuk voor kermis speakers, ze worden daar speciaal voor gemaakt :wink:
De speakers die je thuis gebruikt zijn niet gebouwd om hoge volumes voort te brengen, maar op klank, tenminste zo zou het moeten zijn. Natuurlijk zijn er wel speakers die respectabele geluidsdrukken kunnen voortbrengen, maar deze zijn dan wel weer voor een grotere ruimte bedoeld. Een set speakers kopen is dan ook en hele moeilijke klus, het kan een langdurige klus zijn, en speakers die je met respect behandeld zullen je vele jaren trouw dienen. Goede speakers zullen menige set overleven, zaak om daar niet op te bezuinigen.
Alle schakelaartjes ten spijt, gezond verstand en een paar goede oortjes zullen je reciever en je speakers beter beschermen.
Wat Darkraver al schrijft:>> je hebt nergens last van zolang je geen 2 Ohm waardes gaat draaien<<
Als je zelf zodanig aan het draaien bent dat de beveiliging van je reciever aanspreekt, dan ben je absoluut verkeerd bezig, en hard toe aan een kermisset.

Je kunt rustig uitproberen of je enig klankverschil kunt horen met de de 2 standen, kies dan eventueel de stand die jezelf het mooist vind klinken. Bedenk in je achterhoofd dat degene die de volumeknop bediend de verstandigste beveiliging zou moeten zijn 8)

chili palmer
30-10-2006, 17:42
bedankt allemaal.

ga even proberen .

chili palmer
31-10-2006, 21:36
even geprobeerd maar ik moet zeggen dat ik helemaal niks merk aan het geluid ofzo.

voor mijn gevoel wordt de receiver ook niet warmer op 6ohm o.i.d.

Groet Chili.

Gerco Stuivenberg
05-11-2006, 21:42
even geprobeerd maar ik moet zeggen dat ik helemaal niks merk aan het geluid ofzo.

voor mijn gevoel wordt de receiver ook niet warmer op 6ohm o.i.d.

Groet Chili.

Dan is het dus voor de gevoeligheid van de beveiliging tegen overbelasting :wink:

luyckfasseel stefan
05-11-2006, 21:54
Dit zijn fictieve impudanties, z- impudanties, elke versterker kan werken tss 2 en 16 ohm belasting, alleen hoe lager de impudantie zakt, hoe warmer hij wordt omdat hij meer vermogen zal leveren. Dit kan gevaarlijk zijn indien de luidsprekers te weinig vermogen aankunnen, dan zullen ze doorbranden, voor de rest verandert er niets aan de klank.
Luidsprekers met lagere weerstanden: in hifi 6ohm en in carhifi 4 ohm worden ontwikkeld om meer rendement te kunnen geven.

Gerco Stuivenberg
06-11-2006, 21:33
luyckfasseel stefan schrijft dus dat wanneer de weerstand van een luidspreker lager wordt, het uitgangsvermogen van de versterker wordt vergroot. Wanneer de luidspreker dit niet aan kan, zal de spreekspoel snel warmer worden en kan deze doorbranden.

Om dit te voorkomen zou je er voor kunnen zorgen dat het uitgangsvermogen beperkt wordt door de impedantie-keuze schakelaar op 8 Ohm te zetten of een luidspreker er op aan sluiten die een hogere belastbaarheid heeft.


Njah, las op het Arcam owner's forum dat bij 4 ohm speakers de versterker koeler bleef op de 4 ohm stand, en dat je hooguit wat maximaal vermogen inleverde.
Gaat de versterker in de 8 Ohm-stand dan als push-pull functioneren?
Het uitgangsvermogen wordt dan meestal 1,5 maal dat bij 4 Ohm.

DVDProfilersFilmgek
06-11-2006, 23:01
luyckfasseel stefan schrijft dus dat wanneer de weerstand van een luidspreker lager wordt, het uitgangsvermogen van de versterker wordt vergroot. Wanneer de luidspreker dit niet aan kan, zal de spreekspoel snel warmer worden en kan deze doorbranden.

Om dit te voorkomen zou je er voor kunnen zorgen dat het uitgangsvermogen beperkt wordt door de impedantie-keuze schakelaar op 8 Ohm te zetten of een luidspreker er op aan sluiten die een hogere belastbaarheid heeft.


Njah, las op het Arcam owner's forum dat bij 4 ohm speakers de versterker koeler bleef op de 4 ohm stand, en dat je hooguit wat maximaal vermogen inleverde.
Gaat de versterker in de 8 Ohm-stand dan als push-pull functioneren?
Het uitgangsvermogen wordt dan meestal 1,5 maal dat bij 4 Ohm.

Ik heb wat simpele voorbeelden gegeven, het verhaal is vele malen ingewikkelder dan we zouden willen :wink:

Als je er echt iets meer over wilt weten, dan kun je hier:

http://www.breem.nl/index.htm

wat verder studeren :idea:

Houd het simpel als je je er niet teveel in wilt verdiepen, een versterker die bij 8ohm 100watt per kanaal levert, zal bij minder weerstand meer vermogen(volume) leveren, de speakers schommelen in weerstand tijdens de weergave, de weerstand is afhankelijk van de frequenties die worden weergegeven. Zolang er weerstand is is er geen gevaar, bij 0 weerstand is er kortsluiting, een versterker zal uitschakelen als hij een te lage weerstand ondervind. Helaas kan een versterker bij weinig weerstand wel vermogen blijven leveren maar gaan klippen.

Een simpel voorbeeld, je hebt een oud eendje, top is 100km/pu wind tegen(weerstand) 70km/pu . Je denkt slim te zijn, geeft hem wind van orkaankracht in de rug en je gaat een hele steile helling af, met andere woorden, je ontneemt hem alle weerstand, de eend haalt 150km/pu en besluit op dat moment dat het wel genoeg is geweest, de zuigers gaan zo snel dat de kleppen het niet meer bij konden houden, er raken meer onderdelen overbelast / te heet en hij geeft de geest.

Moraal van het verhaal: Je kan niet meer vermogen halen uit een combinatie die er niet voor is bedoeld. Als je je verstand/oren niet gebruikt kun je gewoon alles slopen :!:

Houd even het begrip klippen en weerstand in de gaten.

Zolang alles goed blijft klinken is er niets aan de hand.... gaan je basspeakers vervormen... het gaat te hard

Gaan je hoge tonen speakers opeens heel helder klinken.... het gaat te hard....

Een versterker zal zichzelf nog wel beschermen, maar hij kan ondertussen wel een paar speakers staan te vermoorden, wat ik al eerder zei, gebruik je oren. :idea:

Het begrip push-pull is mij even onduidelijk.

Het begrip weerstand en het klippen van een versterker is rekenkundig vele malen moeilijker te begrijpen dan de simpele uitleg van de eend :wink:

A3aan
08-11-2006, 11:08
Het begrip weerstand en het klippen van een versterker is rekenkundig vele malen moeilijker te begrijpen dan de simpele uitleg van de eend :wink:Een heel helder verhaal DVDProfilersFilmgek! Chapeau!
Die eend is zeer beeldend.

Rekenkundig is e.e.a. niet helemaal makkelijk uit te leggen, maar zal ik het eens grafisch proberen?

niemand protesteert dus ik probeer het even.

Een versterker (d.w.z. in principe elke transistor of buis, de gemiddelde versterker versterkt in stappen meer dan eens) zou in principe lineair moeten versterken. M.a.w. de verhouding ingangsspanning : uitgangsspanning zou vast moeten zijn. Dat levert een rechte lijn op als je er een grafiek van maakt (rode lijn in onderstaande grafiek).

In de praktijk kan een transistor/buis dat alleen maar in een beperkt gebied. Zo gauw je daarboven/daaronder komt is de versterking niet meer lineair/recht. De blauwe lijn in onderstaande grafiek is een benadering daarvan.
http://img294.imageshack.us/img294/7865/versterkingjf5.jpg
Je ziet dat het voor het grootste gedeelte wel lijkt op de rode lijn, maar hij wijkt wel af van dat ideaal, vooral rechts (bij hogere volumes).


waar de grafiek 'omklapt' krijg je heel aardige effecten. De 'fuzz' als gitaar-effect is in feite ontstaan door het geluid van een overbelaste buizenversterker mooi te vinden.

Het gevolg van deze niet helemaal optimale werking van de versterking kan zijn dat de golfvorm die je speakers bereikt nét even afwijkt van de bedoelde golfvorm.
Onderstaand plaatje toont twee grafieken:
- de eerste is een 'normale' geluidsgolf
- de tweede is dezelfde geluidsgolf waarbij op de toppen van de golven klipping ontstaat.

http://img143.imageshack.us/img143/5293/klippingsm7.jpg

Normaal wordt clipping voorkomen door de versterker zo in te stellen dat alleen het rechte deel van de grafiek wordt gebruikt. Maar als je dan gaat prutsen met de verkeerde uitgangsimpendantie, ja dan kan je buiten het rechte gebied komen en kunnen er dingen misgaan.

maar, nogmaals, DVDProfilersFilmgek, een zeer heldere en beeldende uitleg, met handige uitleg hoe je e.e.a. moet toepassen in de huiskamer.

luyckfasseel stefan
08-11-2006, 11:34
Het begrip push-pull is mij even onduidelijk

is een constructie manier om luidsprekerskasten te maken. indien je 2 membranen in je kast steken hebt, inplaats van ze alle twee naar voren te laten spelen(frontloaded) , worden de membranen tegen over elkaar geplaatst: het ene membraan zal naar voren komen terwijl het andere naar binnen gezogen wordt.

luyckfasseel stefan
08-11-2006, 11:38
Houd even het begrip klippen en weerstand in de gaten

je versterker gaat klippen waanneer die DC detecteert op zijn eindtrap(rood lampje dat meeknippert), zoals op de tekening hierboven te zien is moet een goed sinaal binnen de 1.5 en -1.5 v alterneren, gaat ze boven die 1.5 v dan krijg je dc en dan gaat de verst. klippen

Normaal is je versterker beveiligd tegen het te laag zakken in weerstand, dan springt hij gewoon af, de meeste versterkers zullen al snel afspringen bij 2 ohm omdat ze veel te warm worden, er wordt veel te veel vermogen gevraagd.

luyckfasseel stefan
08-11-2006, 11:41
Rob van Hout schreef:
Njah, las op het Arcam owner's forum dat bij 4 ohm speakers de versterker koeler bleef op de 4 ohm stand, en dat je hooguit wat maximaal vermogen inleverde.

Gaat de versterker in de 8 Ohm-stand dan als push-pull functioneren?
Het uitgangsvermogen wordt dan meestal 1,5 maal dat bij 4 Ohm.

kan gewoonweg niet, een versterker zal in 4ohm altijd meer vermogen leveren dan in 8 ohm, en aangezien hij harder moet werker zal hij ook altijd warmer worden, lijkt mij de logica zelve.

luyckfasseel stefan
08-11-2006, 11:47
zou in principe lineair moeten

mosfets zullen inderdaad lineair versterken, maar ik ken genoeg eidversterkers die bij 60% van hun vollume reeds 90 % van hen uitgangsvermogen hebben bereikt, vooral eindversterkers

Gerco Stuivenberg
08-11-2006, 20:40
Het begrip push-pull is mij even onduidelijk

is een constructie manier om luidsprekerskasten te maken. indien je 2 membranen in je kast steken hebt, inplaats van ze alle twee naar voren te laten spelen(frontloaded) , worden de membranen tegen over elkaar geplaatst: het ene membraan zal naar voren komen terwijl het andere naar binnen gezogen wordt.

Ik bedoel met push-pull een techniek die een versterker kan gebruiken om luidsprekers aan te sturen.

Bij sommige 2-kanaals eindversterkers wordt het uitgangsvermogen 3 maal zo groot als voor 1 kanaal maar er kan dan geen luidspreker mee aangestuurd worden met een impedantie van 4 Ohm.

De ene eindtrap wordt dan gebruikt voor de + en de andere voor de -.

Het werkt als volgt:
Wanneer de + wordt aangestuurd door de ene eindtrap, wordt de - gewoon als - gebruikt en slaat de conus naar 1 kant uit. Wordt daarna de - aangestuurd aangestuurd door de andere eintrap, dan wordt de + gebruikt als - en beweegt de conus in tegengestelde richting. Dit zou ook een verklaring kunnen zijn waarom de versterker bij 8 Ohm warmer wordt dan bij 4 Ohm.

Jasper_K
08-11-2006, 21:23
Het zal dus waarschijnlijk niets uitmaken waar je de instelling op zet, het zijn de aangesloten speakers die bepalen hoeveel watt er vrij komt.


De instelling kan wel degelijk uitmaken. Verschillende Sony modellen spingen in beveiliging als de impendantie te laag wordt.

DVDProfilersFilmgek
09-11-2006, 05:24
Het zal dus waarschijnlijk niets uitmaken waar je de instelling op zet, het zijn de aangesloten speakers die bepalen hoeveel watt er vrij komt.


De instelling kan wel degelijk uitmaken. Verschillende Sony modellen spingen in beveiliging als de impendantie te laag wordt.


Alle versterkers met een beveiliging tegen overbelasting zullen de beveiliging aanspreken als de impedantie te laag wordt! Dat is niet Sony gebonden.

Het ging daar meer over de vraag of als je hem op een lagere waarde zette, je dan eventueel meer vermogen zou krijgen.

Zelf twijfel ik wel aan de meerwaarde van zo'n schakeling, dat had ik al laten blijken met de opmerking dat de opgegeven impedantie van veel speakers niet klopt. De versterker dient in alle gevallen als de weerstand te laag wordt de beveiliging aan te spreken, in wat voor stand die schakelaar ook staat.

Je opmerking: de instelling kan wel degelijk uitmaken dien je nog wel even toe te lichten, nu is het slechts een loze kreet, gaarne een toelichting waarom het verschil zou maken als hij op 8 of op 6 ohm gezet wordt en wat en waar er dan geschakeld wordt. Ik ben erg benieuwd naar de werking, maar twijfel aan het nut.

Jasper_K
09-11-2006, 06:48
Op mijn receiver kan ik kiezen tussen 4 en 8 Ohm. Als je een film kijkt en de impendantie van de speakers wordt te laag dan treed de beveiliging in. In mijn geval moet je de versterker dan dus uit zetten - dan weer aan zetten ( ... even wachten :D ) en dan kun je weer verder. Dit gebeurt bij mij alleen als de stand op 8 Ohm staat, en dan op momenten dat er veel 'energie' vereist is (bijvoorbeeld het opblazen van de kluis in 'Ocean's Eleven'). Staat de versterker op de stand 4 Ohm dan gebeurt dit niet. Lijkt mij toch wel meerwaarde.

Wat er technisch precies gebeurt als je de schakeling op een andere stand zet weet ik niet. Misschien dat er andere waarden gehanteerd worden om te bepalen of de beveiliging in moet grijpen?

luyckfasseel stefan
09-11-2006, 08:12
Wanneer de + wordt aangestuurd door de ene eindtrap, wordt de - gewoon als - gebruikt en slaat de conus naar 1 kant uit. Wordt daarna de - aangestuurd aangestuurd door de andere eintrap, dan wordt de + gebruikt als - en beweegt de conus in tegengestelde richting. Dit zou ook een verklaring kunnen zijn waarom de versterker bij 8 Ohm warmer wordt dan bij 4 Ohm.

Is hetzelfde dat ik gezegd heb: push pull is een manier van luidsprekers bouwen, de twee membranen tegenover elkaar en wanneer de ene de fase speelt( of de + of naar voren komt) zal de andere de tegenfase( de - of naar binnen gezogen worden. Deze 2 membranen bewegen dus tegelijk van links naar rechts. Deze opstelling zal merendeel in 4 ohm spelen omdat 2 elementen van 8 ohm in parallel aangesloten 4ohm geeft. Deze versterker zal duidelijk warmer worden.
Tenzij er gebruik gemaakt wordt van elementen die 16ohm hebben (wat raar of zelden gebruikt wordt, dan val je na parallel schakelen op 8 ohm.
Maar pusch-pull heeft altijd betrekking tot 2 elementen in 1 kast en zal in de hifi 99% van alle gavallen spelen in 4ohm. Door je elementen serieel of parallel te gaan schakelen en je kasten daarnaast parallel of serieel of gebridged te gaan aansluiten op je eintrappen, gaat maken hoeveel luidsprekers er uiteindelijk tegelijk kunnen gaan spelen, bij hifi versterkers zou ik niet echt gaan zakken onder de 4ohm omdat de meeste versterkers geen geforceerde koeling hebben, en hierdoor heel snel te warm zullen worden en afspringen. Dit zijn puur fysieke wetten van schakelen.