PDA

Bekijk de volledige versie : Site met film scores voor vermaak én diepgang?



Tijl Kindt
30-10-2006, 15:44
Hey,

Misschien dat er hier iemand toevallig weet heeft van een of andere film review/rating site die scores geeft voor zowel de artistieke kwaliteit van de film als het fun-gehalte. Een film als Crash is erg mooi, maar je wordt er niet vrolijk van of zo.

Ik wil namelijk voor een filmavondje zowel een artistiek mooie film als een vermakelijke film selecteren, en dus ben ik op zoek naar een site waar ik per film die ik op het oog heb zou kunnen zien wat het 'vermaak' gehalte is ten opzichte van het 'kwaliteit' gehalte. Snap je? :D

Ik ben dus op zoek naar een site die bijvoorbeeld de volgende scores zou kunnen geven:

The Pianist:
* Diepgang: 9/10, Vermaak: 5/10
Pirates of the Carribean:
* Diepgang: 5/10, Vermaak: 9/10

The Pianist en Pirates of the Carribean zijn beiden erg goeie films. Maar ik veronderstel dat jij ook wel aanvoelt dat Pirates of the Carribean een luchtige film is waar je met een stel vrienden naartoe gaat en vrolijk de zaal uitkomt, terwijl the Pianist een zware film is waar je toch even van moet 'bekomen'...

Iemand die toevallig zo'n site weet? Ik heb het idee dat ik er een hele tijd al eentje tegen ben gekomen, maar ik kan het niet meer vinden...

wiljan
30-10-2006, 16:39
Ik snap op zich wel wat je bedoelt, al begrijp ik niet helemaal wat je met 'fun' bedoelt, puur licht (komisch?) vermaak? Want een intellectueel, uitdagende film levert mij meestal meer 'vermaak' dan bijvoorbeeld een Crash, om maar bij je beginpost te biljven.

Dit soort zaken zijn echter zo subjectief dat het me lastig lijkt om een algemeen rating systeem hiervoor te bedenken. Als je uitgaat van de iMDB Top 250 kom je meestal wel bij films uit die populair zijn, waar het 'vermaak' gehalte dus over het algemeen vrij hoog ligt en tegelijkertijd vaak wel films die ook enige technische (artistieke?) kwaliteit bieden.

Als je echter wat verder wil kijken dan je neus lang is, kan je die site beter voor het grootste deel links laten liggen als basis om een film uit te zoeken.

Tijl Kindt
16-10-2007, 16:21
<bump>... En toch ben ik nog steeds nieuwsgierig naar een site waar scores opgesplitst worden in vermaak en diepgang (al dan niet door gebruikers of filmcritici). Zoals ik een jaar geleden al zei, ik heb het ooit een keer gezien, maar ik kan het niet meer vinden.

Ik kwam nog maar eens tot de vaststelling dat ik een filmpje wil kiezen voor een groep mensen, en keer voor keer mensen de films die ik kies als 'te zwaar' beschouwen voor een 'luchtig' avondje filmkijken.

Niemand?

TJ Weissel
16-10-2007, 16:26
<bump>... En toch ben ik nog steeds nieuwsgierig naar een site waar scores opgesplitst worden in vermaak en diepgang (al dan niet door gebruikers of filmcritici). Zoals ik een jaar geleden al zei, ik heb het ooit een keer gezien, maar ik kan het niet meer vinden.

Ik kwam nog maar eens tot de vaststelling dat ik een filmpje wil kiezen voor een groep mensen, en keer voor keer mensen de films die ik kies als 'te zwaar' beschouwen voor een 'luchtig' avondje filmkijken.

Niemand?

Beetje het rottentomatoes principe?... snap je niet helemaal denk ik :D

Tijl Kindt
16-10-2007, 16:46
Waar ik op zoek ben is naar een site die bijvoorbeeld de volgende ratings zou kunnen hebben:

The Pianist:
Diepgang: 9/10, Vermaak: 5/10

Pirates of the Carribean:
Diepgang: 5/10, Vermaak: 9/10

The Pianist en Pirates of the Carribean zijn beiden erg goeie films. Maar ik veronderstel dat jij ook wel aanvoelt dat Pirates of the Carribean een luchtige film is waar je met een stel vrienden naartoe gaat en vrolijk de zaal uitkomt, terwijl the Pianist een zware film is waar je toch even van moet 'bekomen'...

Rotten tomatoes geeft voor zover ik kan zien slechts één algemene score.

TJ Weissel
16-10-2007, 17:02
Ik moet zeggen dat het toch echt van de mens afhangt ... ik vond bijv. de laatste POTC helemaal niet vermakelijk :D

Reinbo
16-10-2007, 17:27
Doe mij maar films die op beide vlakken scoren. :)

Apocalypse Now
Diepgang 10/10 vermaak 10/10

Patrick van den Hul
16-10-2007, 17:29
Waar ik op zoek ben is naar een site die bijvoorbeeld de volgende ratings zou kunnen hebben:

The Pianist:
Diepgang: 9/10, Vermaak: 5/10

Pirates of the Carribean:
Diepgang: 5/10, Vermaak: 9/10

The Pianist en Pirates of the Carribean zijn beiden erg goeie films. Maar ik veronderstel dat jij ook wel aanvoelt dat Pirates of the Carribean een luchtige film is waar je met een stel vrienden naartoe gaat en vrolijk de zaal uitkomt, terwijl the Pianist een zware film is waar je toch even van moet 'bekomen'...

Rotten tomatoes geeft voor zover ik kan zien slechts één algemene score.

Tot op zekere hoogte kun je Rottentomatoes ook op die manier interpreteren, ik doe dat vaak wel.

Zo geeft een hoge score van de critici aan dat het allemaal artistiek verantwoord is en een hoge publieksscore dat de doorsnee filmkijker zich er goed mee vermaakt. Het is niet helemaal wat je bedoelt, maar wel the next best thing van de grote sites die er nu bestaan denk ik.

JCL
16-10-2007, 19:05
Films waar diepgang in zit en die ook erg goed wegkijken zeg maar? Matrix? Gladiator? Lord of the Rings?

Allemaal films met een zekere diepgang maar die wel lekker wegkijken.

Patrick van den Hul
16-10-2007, 19:45
Films waar diepgang in zit en die ook erg goed wegkijken zeg maar? Matrix? Gladiator? Lord of the Rings?

Allemaal films met een zekere diepgang maar die wel lekker wegkijken.

Hij vraagt niet om aanraders maar om een website die film op deze manier beoordeelt.

Bettina
16-10-2007, 20:15
De matrix vond ik een geweldige film, maar of die film nu echt veel diepgang had weet ik niet.
Het verhaal was denk ik meer secundaire



Hij vraagt niet om aanraders maar om een website die film op deze manier beoordeelt.

JCL
16-10-2007, 21:32
Het feit dat je bij de Matrix eindeloos over het einde (3e deel) kan discusieren is opzich al een teken van diepgang. Je hebt geen idee wat er eigelijk is gebeurd. Dit staat dan nog gedeeltelijk los van alle (levens)beschouwelijke thema's die worden behandeld. Ik ken eigelijk maar weinig films met de diepgang van de Matrix.

Patrick van den Hul
17-10-2007, 06:42
Ik ken eigelijk maar weinig films met de diepgang van de Matrix.

Dat is nogal overdreven, maar de Matrix trilogie is wel een mooi voorbeeld van een relatief diepgaand actie/SF spektakel.

Tijl Kindt
17-10-2007, 08:57
Tot op zekere hoogte kun je Rottentomatoes ook op die manier interpreteren, ik doe dat vaak wel.

Zo geeft een hoge score van de critici aan dat het allemaal artistiek verantwoord is en een hoge publieksscore dat de doorsnee filmkijker zich er goed mee vermaakt. Het is niet helemaal wat je bedoelt, maar wel the next best thing van de grote sites die er nu bestaan denk ik.

Bedankt Patrick, ik denk dat dit tot nog toe de meest bruikbare tip is ;).

Maar ik denk dat ik m'n vraag toch eens moet herformuleren. Dit is waar het eigenlijk allemaal om gaat:

Hoe bepaal ik aan de hand van beschikbare cijfertjes en scores op het internet in welke mate een film al dan niet licht verteerbaar is?

Waar wil ik dit in godsnaam voor gaan gebruiken?

Ik heb een filmdatabase met imdb scores, genres, en dergelijke, en die gebruik ik om films te selecteren voor filmavondjes voor mezelf, voor vrienden, etc. En ik heb gemerkt dat bij een bepaald publiek er meer vraag is naar licht verteerbaar entertainment, dan naar een goeie artistieke maar zware film. Dus ben ik op zoek naar een manier om de zware films te onderscheiden van de licht verteerbare films.
Ik ben gefascineerd door lijstjes en cijfertjes ;).


Ik had gisteren nog zitten dubben of de verhouding van de scores (op IMDB) door vrouwen onder 18 jaar over de algemene score misschien een indicatie van 'luchtigheid' of 'vermaak' is, en vaak klopt dat wel denk ik, maar soms dan ook weer niet... Zo krijgt Pirates of the Caribbean dan 1.12, en Gladiator 1.07, terwijl City of God 0.69 krijgt en United 93 0.72. Hoge cijfers zijn lichtere films, lage cijfers zijn zwaardere films. Al verbaas ik me er dan toch over dat Silence of the Lambs op diezelfde manier een 1.03 krijgt... terwijl dat toch niet echt een lichtverteerbare film is, toch? Het lijkt dus een indicatie te zijn, maar niet heel erg betrouwbaar.

Iemand nog suggesties? Of ben ik gewoon een nerd met teveel tijd :D?

Patrick van den Hul
17-10-2007, 09:08
Iemand nog suggesties? Of ben ik gewoon een nerd met teveel tijd :D?

Misschien een beetje voor de hand liggen, maar na de herformulering van je vraag kan ik eigenlijk maar tot een conclusie komen: Je kunt dit het beste zelf beoordelen.

Nadeel is dat dit soms lastig is bij films die je nog gezien hebt. In dat geval zou je www.whatiwatch.net (http://www.whatiwatch.net) kunnen raadplegen en eens wat recensies van users (veel forummers van hier) kunnen lezen om te kijken of zij het al dan niet luchtig vinden. Zelfde geldt voor IMDB, bekijk eens wat recensies en oordeel dan.

Lex v/d Moolen
17-10-2007, 09:14
http://www.smart-popcorn.com/reviews/

About Smart-Popcorn.com


Since the advent of film, a rift has developed in motion picture critique. On one hand, critics have increasingly focused attention on the artistic merit of films: originality, cinematic style, and direction, among other things. On the other hand, the moviegoing public has continued to embrace more traditional elements of entertainment value: humor, romance, and simple enjoyability. Neither camp of opinion is incorrect. After all, beauty is in the eye of the beholder, and we are each entitled to our own tastes. However, one thing seems out of place. Why do movie critics exist if not to provide the public with information relevant to their tastes?

Smart-Popcorn.com exists in hopes to bridge this gap. It's solution is incredibly simple, yet perhaps revolutionary... We rate and review films on two seperate scales: Smarts (artistic merit) and Popcorn (entertainment value). In doing so, we hope to accomplish two major feats. First, we will provide moviegoers with opinions they can relate to. Secondly, by offering opinions of artistic merit in a noncompetitive manner to those of entertainment value, we will encourage moviegoers to experience a broader selection of films, rather than alienate them from such films.

Smart-Popcorn.com further extends its breadth of relevance by offering a diversity of opinions: not one or two, but numerous critics, each with different tastes that different moviegoers will be able to relate to. We will compile and present these reviews and ratings in intelligent yet easy-to-follow fashions.

The Two-Scale System

Smarts - The "Smarts" scale represents a measure of a film's artistic merit. This can encompass elements such as plot, dialogue, cinematography, sound design, soundtrack composition, set and costume design, actors' performances, and quality of special effects. Another way to think of this is a measure of "critical acclaim", as the criteria used to determine "Smarts" rating are often the same used by other critics in determining an overall opinion.

Popcorn - The "Popcorn" scale, on the other hand, represents a film's entertainment value. This encompasses elements of action, humor, suspense, romance, emotion, and character investment. The "Popcorn" category can also be thought of as a measure of "mass appeal", as it tends to reflects the opinions of general audiences.

Obviously, there will always be some overlap between the two categories. (For instance, a film with poor cinematography is less likely to have good action.) However, there are simple, stupid films that entertain millions, and there are brilliant, technically perfect films that can bore to tears. Our two-scale system should give a much better indication of such films than a simple thumbs-up or five-star scale.









Is dit misschien wat ?

Tijl Kindt
17-10-2007, 09:28
Misschien een beetje voor de hand liggen, maar na de herformulering van je vraag kan ik eigenlijk maar tot een conclusie komen: Je kunt dit het beste zelf beoordelen. [...] bekijk eens wat recensies en oordeel dan.
Mja, je hebt wel gelijk... maar... maar... **zucht** :D... dat gaat me dus een beetje veel tijd kosten als ik dat wil doen voor elke 200 films die ik elk jaar toevoeg aan m'n database + al de films die ik al in m'n database heb en nog moet 'raten' op die manier :).


http://www.smart-popcorn.com/reviews/
Is dit misschien wat ?
Precies! Dat moet de site geweest zijn die ik toen een paar jaar geleden gezien had. Het komt me vrij bekend voor.

Enige probleem... eerste film die ik intik hebben ze al niet (The Pianist) :(. Wel erg duidelijk is dat bijvoorbeeld Pirates of the Caribbean 91% popcorn krijgt, terwijl United 93 0% popcorn krijgt. Dat is dus precies wat ik wilde.

Lex v/d Moolen
17-10-2007, 09:42
Ze hebben idd nog niet echt veel reviews online.

Tijl Kindt
17-10-2007, 09:54
Ze hebben idd nog niet echt veel reviews online.

terwijl ze wel al sinds 2002 bezig zijn... :(

Rut
17-10-2007, 10:15
Dit is allemaal erg persoonlijk. Waar de één een film vermakelijk vindt en/of diepgang heeft vind een ander dat niet.

Aloys
17-10-2007, 10:20
Dit is allemaal erg persoonlijk. Waar de één een film vermakelijk vindt en/of diepgang heeft vind een ander dat niet.

Zijn recensies niet altijd persoonlijk? :)

Patrick van den Hul
17-10-2007, 11:24
Wow, goed gevonden Lex! Deze gaat zeker bij mijn favorieten, lijkt me een leuke site! Nu maar hopen dat er wat meer reviews op komen te staan.

Rut
17-10-2007, 14:22
Zijn recensies niet altijd persoonlijk? :)

Uuhhh...daar heb je wel gelijk in.

Squiggoth
17-10-2007, 19:41
Iemand nog suggesties? Of ben ik gewoon een nerd met teveel tijd :D?

Als je te veel tijd hebt kun je de gebruikersrescensies op sites als IMDB eens doorneuzen, die geven naast een persoonlijke score vaak wel duidelijk aan of een film geschikt is voor popcorn danwel zakdoekjes.
Maar dat wist je natuurlijk al. ;)

Tijl Kindt
24-02-2008, 13:16
Voor de mensen die dit interessant vonden...

Ik heb er uiteindelijk wel iets op gevonden. Ik ben uiteindelijk een soort "popcorn"-rating gaan berekenen aan de hand van de Box Office resultaten (het bedrag dat een film opbracht in de bios, gehaald van www.boxofficemojo.com (http://www.boxofficemojo.com) of IMDB).

Popcorn = Box Office / (IMDB-rating)^4

Het idee hierachter is dat de IMDB-rating vrij betrouwbaar is, dus als mensen veel naar een film gaan kijken die eigenlijk niet zo heel goed is, dan moet hij wel vermakelijk zijn. Aan de andere kant is het ook zo dat als een film hoog scoort op IMDB, maar niet veel opgebracht heeft in de bios, het blijkbaar niet echt een vermakelijke film is voor een avondje uit met vrienden.

Nu is dit slechts een indicatie, maar het is wel het beste wat ik tot nog toe gevonden / bedacht heb. Ook zijn er een aantal nadelen aan verbonden: 1) van films die pas net uit zijn, staat de box office nog niet vast, 2) van buitenlandse films is de box office soms niet bekend of hebben simpelweg niet zo veel opgebracht omdat hij niet echt in het buitenland gepromoot is, 3) Topfilms brengen soms erg veel op, ondanks het feit dat ze niet echt vermakelijk zijn, bijv. Schindler's List

Ik weet dat een aantal mensen vinden dat ik gewoon recensies moet lezen en wellicht is dat ook zo, maar begrijp alsjeblieft dat het voor mij simpelweg een uitdaging is om dit soort zaken te proberen achterhalen enkel uit cijfertjes en gegevens die kant-en-klaar op internet te vinden zijn.

Hieronder kan je in het plaatje het popcorn-gehalte vinden voor de beste films die ik nog niet gezien heb, maar wel al in de videotheek te krijgen zijn:
--- is laag popcorngehalte en dus meer filmhuis, +++ is hoog popcorngehalte. --, -, o, + en ++ liggen daar tussenin uiteraard.

http://thequicky.net/pictures/qmdb-popcorn.png
http://thequicky.net/pictures/imdb-popcorn.png

Mr. Humphries
24-02-2008, 14:04
ik ben juist iemand die de popcorn-rating wilt vermijden

Er bestaat geen site die de peilingen netjes in de gaten houdt. Dit komt omdat iedereen (leken en critici) vrije aanmelding hebben.
Ik lees recencies en daarin kan ik alleen merken met welk perspectief een persoon die in goede woorden kan omschrijven wanneer een film goed of slecht is.

Ik hou ervan en uiteraard is het soms erg tegenstrijdig en dan moet ik weer terugvallen op het oordeel van TJ Weissel het ligt aan smaak. Maar een film valt wel te ontleden door kennis.