PDA

Bekijk de volledige versie : B&W LCR60 - Man man man, ik ben een amateur!



GameBelgium
31-10-2006, 08:42
Het enige onderdeel van mijn HT setup dat ik zonder echte luistersessie heb gekocht is de center speaker (B&W LCR60). Ik heb hem tweedehands kunnen kopen. Nadat ik de center in de HT setup had geïntegreerd was ik alles behalve tevreden over het geluid. Het klonk (o.a. in Pro Logic IIx en Neo 6:Cinema) bijzonder 'mono' (ja ik weet het, je kunt moeilijk stereo verwachten uit één speaker) en ook een beetje dof. Verder was het geluid uit de center té stil in verhouding met de rest van de speaker. Toch maar eens gecontroleerd of de fase wel goed zat, geen probleem daar. De dB verhogen in het setup menu van de receiver gaf een (gedeeltelijke) oplossing voor het volumeverschil, maar op die manier werden de negatieve kenmerken (mono geluid zoals van een draagbaar radiootje en doffe klank) nog versterkt. Ik heb vervolgens eens goed geluisterd, met de oren bijna tegen de speaker: het geluid kwam voornamelijk uit het rechterdeel van de center. Uit het linkerdeel kwam nauwelijks iets. Toen wist ik bijna zeker dat ik een kat in een zak had gekocht: een centerspeaker die stuk is... :(

Dan maar even gekeken in de gebruiksaanwijzing, om de garantievoorwaarden te controleren. Garantie is niet overdraagbaar, dus enkel geldig voor de eerste eigenaar. Balen! Een eventuele herstelling zou me een behoorlijk centje kosten aan transport en werkuren. :shock:

Nu ik toch met die gebruiksaanwijzing op de schoot zat heb ik maar wat verder gelezen. Ergens stond vermeld dat, als je géén gebruik maakt van de bi-wiring mogelijkheid van de speaker, dat het 'verbindingsstuk van verguld koper' tussen de twee aansluitpunten moet blijven zitten. Toch ook maar eens controleren... en jawel: geen verbindingsstuk te zien. Man man man, ik ben toch een amateur: 'k heb nooit geweten dat dit nodig was... :oops:

Hoe dan ook, de verbindingsstukjes zitten er nu wél tussen, en het geluid is gewoon zalig! Niet meer dof, maar helder en luid, met een strakke basweergave. Ook het 'mono' gevoel is helemaal verdwenen. En ik ben een gelukkig mens geworden! Hopelijk zijn er collega-amateurs die iets hebben aan dit verhaal. :roll:

Seth__Gekko
31-10-2006, 08:49
Oei, waarschijnlijk werkte de units voor de hogere tonen dus gewoon helemaal niet...fijn dat jet het toch hebt opgelost! Mooie centerspeaker hoor!

GameBelgium
31-10-2006, 14:14
Als er nog DVD.nl'ers zijn die een HT flater hebben gemaakt, gelieve uw verhaal hier te posten. Dan ben ik niet zo geïsoleerd :wink: :D

Als er wat verhalen komen kan ik de titel misschien aanpassen naar 'het blunderhoekje' of zo, wie weet... :lol:

Seth__Gekko
31-10-2006, 14:22
Mijn grootste blunder is dat ik ruim een week met de iQ2c heb gedraaid :wink:

Toen maar snel ingeruild voor een iQ6c :woei:

El-Jorge
01-11-2006, 07:56
ipv dat koperen tussenstuk kan je ook een stukje speakercable er tussen zetten.

relax
02-11-2006, 20:21
Ach ja blunders... welke wil je horen?? Wil je ze alfabetisch??
Begin ik bij de A... Afstandbediening, en dan vooral op verkeerde dingen richten... met de ab van de dvd je versterker harder willen zetten, met de ab van de sub mikken op je tv omdat daar het menu staat.....

Oja.. nog een leuke.. mijn sub proberen te updaten (software) door 2 knoppen tegelijk in te drukken op de ab... zo stond het ook in de handleiding...
Na 1 week erachter komen dat het 2 knoppen achterop de sub hadden moeten zijn....

Zo... ben je al klaar voor de B?

Sphinkx
03-11-2006, 08:19
Zo heb ik er ook 1... :roll:

Toen ik eindelijk een subwoofer had gekocht wou ik die natuurlijk onmiddelijk uittesten. Verschillende DVD's geprobeerd er kwam nooit enig geluid uit mijn sub. Daardoor beginnen prutsen aan de kabels terwijl mijn sub nog op stond. Gevolg: Zekering van sub die kapot springt :?

Dan maar een nieuwe zekering gestoken, gelukkig kreeg je er zo 2 bij :P en dan verder zoeken...

Had nog steeds niets gevonden en heb dus ook maar vraag gesteld hier op het forum. Dan kwam ik er iemand af met de tip of mijn Gain openstond...

Die stond natuurlijk volledig op 0 waardoor er volgens alle logica ook niets van geluid uit kwam... Les geleerd dus :oops:

Sentinel
04-11-2006, 15:21
Als er nog DVD.nl'ers zijn die een HT flater hebben gemaakt, gelieve uw verhaal hier te posten. Dan ben ik niet zo geïsoleerd :wink: :D

Als er wat verhalen komen kan ik de titel misschien aanpassen naar 'het blunderhoekje' of zo, wie weet... :lol:

Ow ja, die heb ik wel :D Toen ik mijn HT had gekocht was ik dus vol enthousiasme thuis bezig de boel aan te sluiten. Ik heb een M-S Premiere set. Ik zat dus de kabels te strippen, en die aan de speakers te bevestigen. Ik was van mijn oude speakers gewend dat je dan die draad om die aansluiting heen moest draaien, en dan die klem aan moest draaien tot dat die kabel vast zat. Dat werkte prima destijds, en ik was nu gewoon in de veronderstelling dat dat ook hier zo moest.

Afijn, ik alles aangesloten, en vol verwachting de amp aangezet...een ***-geluid..echt niet normaal. Ik helemaal over de zeik, en verder kijken...

Wat bleek nou, in deze speakers zit achterin een gat, waar je de speakerdraad IN moet duwen en dan die klem aan moet schroeven, ipv die draad er omheen te draaien :lol: Dus toen heb ik dat eens geprobeerd en voila, prima geluid :D

Edgar Smit
04-11-2006, 23:36
Mijn eigen grootste blunder was het aanschaffen van speakers van de Aldi, die ik als extra set (B dus) op mijn stereo versterker aansloot. Eenmaal flink hard gezet en toen vlogen de roosters eraf en het klonk werkelijk nergens naar. Ze staan nu ongebruikt in een kast, wachtend tot een van de kids oud genoeg is om een redelijke versterker op de kamer te hebben :wink: .

Wat ik wel een paar keer heb meegemaakt is dat mensen werkelijk elke aansluitings mogelijkheid tussen DVD speler en receiver die in de manual staat ook daadwerkelijk aansluiten. Dus zowel digitaal als analoog inclusief videokabel en dan ook nog een scart naar de TV, terwijl de set echt alleen voor film gebruikt wordt.....

Of mensen die een lange kamer hebben en dan de rears ook echt helemaal achterin de kamer zetten terwijl ze zelf nog voor het midden zitten en dan klagen dat ze geen surround effecten horen, terwijl ze dus echt niets aan de instellingen hebben gedaan.

Mijn enige echte HT error was dat het geluid begon te haperen van een DVD. Eerst dacht dat het het schijfje was, maar een ander schijfje gaf hetzelfde probleem. Toen dacht ik dat mijn receiver het had begeven, maar alle andere aansluitingen deden het wel goed. Uiteraard ga je dan uit van een kaduuke DVD speler, dus je schuift alles apparatuur uit de kast, bleek de digitale aansluiting (goedkoop merkloos kabeltje) net iest teveel spanning gehad te hebben en de kabel was uit de plug gekomen.

Seth__Gekko
09-01-2007, 15:47
Die zien er best mooi uit, moet je alleen niet laten spelen.

Mark S
06-02-2007, 16:02
Drivers en filters er uit rossen, beetje intern verstevigen, nieuwe units & filters er in. Klaar. M.a.w: ze zien er best fraai uit. Het zal voor dat bedrag knap lastig worden zelf 2 kasten te bouwen.

Koffie
12-02-2007, 15:36
Als we het toch over blunders hebben :P

Ik ging recent van een Yamaha RX-V4600 naar een RX-V2700 receiver.
Even op beide achterkanten kijken bevestigden mij vermoeden; de speaker aansluitingen zaten op exact dezelfde plek dus dat was een kwestie van 1op1 omhangen.

Nadat ik alle speakers had aangesloten (en de rest van de kabels) kon de receiver aan.
Vreemd, geen geluid via de TV-Tuner ?
Het vreemde was, met straight hoorde ik niets en met een simepele audiobewerking (bijvoorbeeld gewoon 7Ch stereo) hoord ik iig ergens uit de center wel stemmen.
Nog een keer kijken of alles goed zat ... ja het zat echt goed aangedraaid.

Weet je wat, even de autosetup draaien, wellicht dat de speakers ergens gedeactiveerd zijn.
De auto setup weigerde door de te gaang, no front speakers ...
Toen nog maar eens het boekje erbij.
De plek waar op de oude receiver de aansluit terminals voor de front zaten, zat nu de voor de presence speakers :P
Mijn fronts zaten dus in de verkeerde aansluiting.

Al met al toch wel een half uurtje gekost om tot dit besef te komen.