PDA

Bekijk de volledige versie : B&W LCR60 - Man man man, ik ben een amateur!



GameBelgium
31-10-2006, 08:42
Het enige onderdeel van mijn HT setup dat ik zonder echte luistersessie heb gekocht is de center speaker (B&W LCR60). Ik heb hem tweedehands kunnen kopen. Nadat ik de center in de HT setup had geïntegreerd was ik alles behalve tevreden over het geluid. Het klonk (o.a. in Pro Logic IIx en Neo 6:Cinema) bijzonder 'mono' (ja ik weet het, je kunt moeilijk stereo verwachten uit één speaker) en ook een beetje dof. Verder was het geluid uit de center té stil in verhouding met de rest van de speaker. Toch maar eens gecontroleerd of de fase wel goed zat, geen probleem daar. De dB verhogen in het setup menu van de receiver gaf een (gedeeltelijke) oplossing voor het volumeverschil, maar op die manier werden de negatieve kenmerken (mono geluid zoals van een draagbaar radiootje en doffe klank) nog versterkt. Ik heb vervolgens eens goed geluisterd, met de oren bijna tegen de speaker: het geluid kwam voornamelijk uit het rechterdeel van de center. Uit het linkerdeel kwam nauwelijks iets. Toen wist ik bijna zeker dat ik een kat in een zak had gekocht: een centerspeaker die stuk is... :(

Dan maar even gekeken in de gebruiksaanwijzing, om de garantievoorwaarden te controleren. Garantie is niet overdraagbaar, dus enkel geldig voor de eerste eigenaar. Balen! Een eventuele herstelling zou me een behoorlijk centje kosten aan transport en werkuren. :shock:

Nu ik toch met die gebruiksaanwijzing op de schoot zat heb ik maar wat verder gelezen. Ergens stond vermeld dat, als je géén gebruik maakt van de bi-wiring mogelijkheid van de speaker, dat het 'verbindingsstuk van verguld koper' tussen de twee aansluitpunten moet blijven zitten. Toch ook maar eens controleren... en jawel: geen verbindingsstuk te zien. Man man man, ik ben toch een amateur: 'k heb nooit geweten dat dit nodig was... :oops: