PDA

Bekijk de volledige versie : Elke goed opgestelde Pricewatch-bijdrage waardevol



Luchtgordijn Bogey
07-04-2002, 14:43
Elke goed opgestelde Pricewatch-bijdrage waardevol
Ik zie soms wel eens katterige reacties als iemand een prijs meldt die niet 'een koopje' is. Ik vind dat zelf meestal niet terecht.
Vooropgesteld dat een lage prijs meer tot actie aanzet - en dus meer direct voordeel heeft - dan een normale of hoge prijs, is elke goed opgestelde bijdrage waardevol. Waarom?

Hulp bij beoordelen van laagst mogelijke prijs
Als "The Fast and the Furious" bij V&D (een winkel met vrijwel over de hele linie absurd hoge prijzen) bijvoorbeeld EUR 32,90 kost, en "A.I." EUR 40,90, dan helpt dat enigzins bij het beoordelen of een prijs bij bijvoorbeeld Mediamarkt lager kan of niet. Zo kosten beide titels momenteel EUR 19.99 bij de MediaMarkten in de regio Rotterdam. Op basis van het prijsverschil bij V&D zou ik zeggen dat er in de prijs van TFATF meer rek zit dan in die van AI.
Wat er precies met de prijs en verkrijgbaarheid gebeurt blijft natuurlijk speculatie, maar het helpt wel bij het inschatten van de mogelijkheden.

Bepalen van mate van verkrijgbaarheid
Voor de populaire recente titels geldt dit meestal niet, maar voor 'filmhuis'- en aanverwante titels en ook voor 'back catalogue' (oudere titels) des te meer: waar is'ie te koop?:

Dit hangt namelijk nauw samen met de 'urgentie' om een titel te kopen.
Als ik in januari 2002 de 'Terminator 2'-blikken doos bij zowel Bart Smit als Blokker (en talloze andere winkels) zie liggen, weet ik dat ik me niet hoeft te haasten om die voor een hoge prijs aan te schaffen.
Inmddels is deze titel in maart 2002 gedumpt bij FRS voor EUR 19.99/17.99 en in april 2002 bij MediaMarkt voor EUR 14.99.

Ander voorbeeld: ik kocht in december 2001 "The Player" (uit 1992 van Robert Altman) voor een goede prijs (zo'n NLG 35) bij Rodisc. Ik hoefde hier niet lang over na te denken, omdat die maar op weinig plekken te koop is.

Samengevat:
Goede verkijgbaarheid betekent grotere kans op gunstige prijsontwikkeling.
Beperkte verkrijgbaarheid betekent grotere urgentie, en minder kans op later voordeel.

Een melding dat de UK-versie van 'Memento' bij een bepaalde online winkel voor een bepaalde (niet zo lage) prijs te koop is, kan dus wel degelijk relevant zijn, of worden (als bijvoorbeeld de NL-versie niet voldoet)

Prijsontwikkeling dure winkel indicatie voor ontwikkeling andere winkel
Soms gaat een dure winkel voor met een bepaalde prijs. Zo zag ik "Legends of the Fall - CE" bij de Bijenkorf (ook zo'n dure winkel) ineens liggen voor EUR 15.99. Enkele weken later lag deze titel ook voor deze prijs bij FRS. Bij FRS wordt dat nog lager met de Coca Cola-card, dus ik had beter kunnen wachten.

Elders onvindbare titels
Sommige titels zijn bijna nergens meer te vinden. Een 'vondst' in een winkel die - door een te hoge, onveranderde prijs - nog steeds voorraad heeft, kan voor een andere forumlezer zeer waardevol zijn.

Prijspunt en aanschafmoment blijven persoonlijk
Dit zijn naar mijn mening de belangrijkste argumenten om niet te terughoudend te zijn met het plaatsen van een goed opgestelde Pricewatch-bijdrage. Meer waarnemingen helpen bij het bepalen van het ideale prijspunt en het moment van aanschaf.

Welk prijspunt dat is, en hoe belangrijk je het vindt (bij een bepaalde titel) de laagste prijs te betalen, dat is natuurlijk zeer persoonlijk.
Als je koop-DVD bijvoorbeeld als een alternatief gebruikt voor bioscoopbezoek (vanwege woonlokatie of kinderen, bijvoorbeeld), dan ben je gauw bereid meer te betalen voor een titel, en heb je minder geduld.

Wat in een goed opgestelde pricewatch bijdrage staat, lees je natuurlijk hier (http://www.dvd.nl/forum/announcement.php?s=&forumid=24)

Jaded
08-04-2002, 01:32
Je houdt wel van lange teksten hé? :)
Ik vind dat je een pricewatch thread het 'best' kan beginnen met een hoge prijs. Dan volgen er gegarandeerd nog 2, 3, 4 of meer reacties van anderen waar de dvd goedkoper te verkrijgen is. Zo heb je binnen de kortste keren een mooi overzicht van verschillende (online) winkels. Als je de thread begint met een koopje, dan zullen er minder reacties volgen en sterft de thread misschien uit.
Kortom: ik vind ook dat elke prijs voor elke dvd uit elke winkel een plaats verdient in de pricewatch threads.
:)

Rochan
08-04-2002, 08:03
Je houdt wel van lange teksten hé? :)
Ik vind dat je een pricewatch thread het 'best' kan beginnen met een hoge prijs. Dan volgen er gegarandeerd nog 2, 3, 4 of meer reacties van anderen waar de dvd goedkoper te verkrijgen is. Zo heb je binnen de kortste keren een mooi overzicht van verschillende (online) winkels. Als je de thread begint met een koopje, dan zullen er minder reacties volgen en sterft de thread misschien uit.
Kortom: ik vind ook dat elke prijs voor elke dvd uit elke winkel een plaats verdient in de pricewatch threads.
:)


Helemaal mee eens. :cool: :p

starbuck
08-04-2002, 08:59
Mee eens, Ik weet ook wel dat de media markt vaak het goedkoopste is maar ik woon nou eenmaal niet in de buurt van zo'n winkel. Voor mij is het dus noodzaak om uit de "duurdere" winkels weer de goedkoopste te zoeken.

Dave
08-04-2002, 09:09
Mee eens, Ik weet ook wel dat de media markt vaak het goedkoopste is maar ik woon nou eenmaal niet in de buurt van zo'n winkel. Voor mij is het dus noodzaak om uit de "duurdere" winkels weer de goedkoopste te zoeken.

Dat heb ik dus ook, maar gelukkig zit de makro nog in de buurt...

R. Schaap
08-04-2002, 09:29
Mee eens, Ik weet ook wel dat de media markt vaak het goedkoopste is maar ik woon nou eenmaal niet in de buurt van zo'n winkel. Voor mij is het dus noodzaak om uit de "duurdere" winkels weer de goedkoopste te zoeken.

op internet is het vaak niet duur hoor, en dan heb ik het nog niet eens over de websites zonder CC.

www.frs.nl heeft vaak leuke aanbiedingen
www.rodirect.nl ook
www.dvdstore-online.com heeft een oerlelijke website maar is wel te vertrouwen en heeft goedkope dvds
enzovoorts